Pašvaldība ir atmaksājusi publisko finansējumu 234 000 eiro apmērā
2020. gada 15. decembris 00:00

Rundāles novada domes skaidrojums par pašvaldības īstenotā projekta «Pašvaldības ceļa Pilsrundāle–Svitene pārbūve» uzraudzību un atbilstību normatīvo aktu prasībām
Pašvaldības organizētā iepirkuma procedūra – atklāts konkurss «Autoceļa Pilsrundāle–Svitene posma pārbūve», iepirkuma identifikācijas Nr. RND 2017/16 (ELFLA) – bija izsludināta 2017. gada 13. jūlijā. Tika paredzēts veikt Rundāles novada autoceļa Pilsrundāle–Svitene posma pārbūvi saskaņā ar iepirkuma priekšmeta tehnisko specifikāciju.
Konkurss un tajā izvēlētie uzņēmēji un uzraugi
Par uzvarētāju atklātā konkursā tika atzīta SIA «Viona», reģ. Nr. 40103151330 (turpmāk – būvuzņēmējs), ar kuru 2017. gada 29. augustā noslēgts līgums Nr.17-4./17/6 «Autoceļa Pilsrundāle–Svitene posma pārbūve». Saskaņā ar līguma 3.3. punktu tika noteikts, ka būvuzņēmējam jāpabeidz būvdarbi un jānodod pasūtītājam līguma 12.5. punktā noteiktajā kārtībā 15 mēnešu laikā no līguma noslēgšanas dienas. Līgumu SIA «Viona» parakstījusi tikai 2017. gada 5. septembrī. Līdz ar to būvdarbu izpildes termiņš atbilstoši līguma 3.3. punkta nosacījumiem ir 2018. gada 5. decembris.
Starp Rundāles novada domi un SIA «RoadLat» (turpmāk – būvuzraugs) 2017. gada 29. augustā tika noslēgts būvuzraudzības līgums Nr.17-16./17/505 (turpmāk – līgums). Saskaņā ar līguma 1.1. punktu būvuzraugs ir apņēmies veikt autoceļa Pilsrundāle–Svitene posma pārbūves būvuzraudzību, būvdarbu izpildes un būvizstrādājumu kvalitātes uzraudzību visā objekta būvniecības laikā.
Pašvaldība gan būvuzņēmēju, gan būvuzraugu izvēlējusies atbilstoši publisko iepirkumu tiesību regulējošām normām.
Ar Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) 2019. gada 11. novembra aktu (kods 19045070400200) objekts ir pieņemts ekspluatācijā. Aktā konstatēts, ka būve vai tās daļa atbilst būvprojektam (5.3. punkts), kā arī izmaiņas un atkāpes no saskaņotā būvprojekta ir, tās saskaņotas noteiktajā kārtībā un atzīmētas tehniskajā dokumentācijā (5.4. punkts).
Lauku atbalsta dienesta konstatētie pārkāpumi
Lauku atbalsta dienests (LAD) 2020. gada 17. jūnija sarakstes dokumentā Nr. 10 5.4-11/20/1841-e informē pašvaldību, ka LAD Lauksaimniecības un lauku attīstības departaments 04.02.2020. (vietas apmeklējuma datums) veica pārbaudi par projekta iesnieguma atbilstību Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām attiecībā uz Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai pasākuma nosacījumiem. Sarakstes dokumenta pielikumā ir pievienots kontroles ziņojums Nr. 18-K3-0152 (turpmāk – ziņojums). LAD ziņojumā norāda, ka saskaņā ar LAD veiktajiem aprēķiniem LAD nav guvis pārliecību par autoceļa posma pārbūves būvdarbu izpildi atbilstoši būvuzņēmēja aktiem un būvprojekta izmaiņās norādītajam. Līdz ar to, pamatojoties uz veiktajiem GPR rādījumiem, autoceļa konstrukcijā iestrādāto materiālu apjoms ir ne vairāk kā 61% no paredzētā. Ņemot vērā būvdarbu līguma izpildē un faktiski veiktajos darbos konstatētās neatbilstības, LAD secina, ka pastāv ievērojams atbalsta pasākumā noteiktā mērķa nesasniegšanas risks.
Pamatojoties uz LAD veikto pasūtījumu, 2020. gada 21. maijā va/s «Latvijas Valsts ceļi» Autoceļu kompetences centrs ir sagatavojis ceļa konstrukcijas noteikšanas pārskatu Nr. 3/20, kas veikts ar neakreditētu metodi, tas ir, ar grunts penetrācijas radaru (turpmāk – GPR). Pārbaudē nav piedalījušies ne pašvaldības, ne būvuzņēmēja, ne arī būvuzrauga pilnvarotie pārstāvji.
Ar pašvaldības 2020. gada
26. jūnija sarakstes dokumentu Nr. 18-82./2020/459 pašvaldība ir nosūtījusi savus iebildumus par ziņojumu, lūdzot LAD pirms lēmuma pieņemšanas organizēt tikšanos, kurā piedalītos pašvaldības, būvuzņēmēja un būvuzrauga, kā arī LAD atbildīgie pārstāvji.
Šī gada 10. jūlijā tika organizēta tikšanās starp LAD, domes, būvuzrauga un būvuzņēmēja pārstāvjiem, lai pārrunātu pārbaudes ziņojumā konstatēto un domes iebildumus. Tikšanās laikā LAD nav ņēmis vērā ne pašvaldības iebildumus, ne arī būvuzrauga un būvuzņēmēja pārstāvju norādes par autoceļa izbūvi, kā arī ieklāto materiālu, bet tikai pastāvēja uz GPR mērījumu pareizību. Tikšanās laikā panākta vienošanās par domes organizētas atkārtotas ekspertīzes veikšanu pārbūvētajam autoceļam, ievērojot LAD izvirzītos nosacījumus.
LAD balstās uz neakreditētas metodes mērījumiem
Šī gada 17. augustā notika autoceļa atkārtota ekspertīze, kurā autoceļa klātnē veikti deviņi iepriekš saskaņoti urbumi un konstruktīvās kārtas slāņu biezuma mērīšana. Laboratorijas sagatavotajā testēšanas pārskatā (iesniegts ar pašvaldības 2020. gada 3. septembra vēstuli) norādīti granulometriskā sastāva un filtrācijas koeficienta testēšanas rezultāti. Papildus minētajam iesniegts SIA «I.A.R.» ģeotehniskās izpētes pārskats, uz kā pamata būvuzraugs veicis atkārtotus autoceļā iestrādāto materiālu daudzuma pārrēķinus.
Šī gada 17. septembrī LAD pieņēmis lēmumu par projekta saistību pārtraukšanu un izmaksātā avansa atmaksu Nr. 10 5.4-11/20/3071-e. Saskaņā ar lēmumā konstatēto LAD piemērojis Rundāles novada domei 100% finanšu korekciju, jo projekta administrēšanas laikā sniegta nepatiesa informācija, tas ir, konstatēta krāpšana atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumiem Nr. 599 «Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014. – 2020. gada plānošanas periodā». LAD pārtrauc projekta saistības un uzdevis Rundāles novada domei atmaksāt izmaksāto publisko finansējumu (avansu) – 234 000 eiro. Saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta likuma 3. pantu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 67. pantu LAD ir norādījis, ka lēmumu var lūgt pārskatīt Zemkopības ministrijai.
Sagatavojot lēmumu, LAD nav ņēmis vērā 2020. gada 10. jūlijā tikšanās reizē starp LAD, pašvaldības, būvuzrauga un būvuzņēmēja pārstāvjiem norunātos nosacījumus, ka par pamatu tiks ņemti vērā akreditētas neatkarīgas ekspertīzes veiktie mērījumi, kurus saskaņoja arī LAD. Tomēr no lēmuma ir redzams, ka LAD savus argumentus balsta, strikti ievērojot metodi, kura nav akreditēta, tas ir, pie GPR mērījumu pareizības, un pilnībā ignorē neatkarīgā ekspertīzē konstatēto, norādot, ka atkārtotiem aprēķiniem nav pamata.
Tāpat LAD ir pilnībā ignorējis Būvniecības valsts kontroles biroja konstatēto, ka būve vai tās daļa atbilst būvprojektam, kā arī izmaiņas un atkāpes no saskaņotā būvprojekta ir, tās saskaņotas noteiktajā kārtībā un atzīmētas tehniskajā dokumentācijā.
Ministrija atstāj LAD lēmumu spēkā
Rundāles novada dome 2020. gada 27. oktobrī ir iesniegusi Zemkopības ministrijai apstrīdēšanas iesniegumu, ar kuru lūgts pārskatīt LAD lēmumu. Rundāles novada domē 2020. gada 1. decembrī tika reģistrēts Zemkopības ministrijas lēmums, ar kuru atstāts spēkā LAD lēmums.
Rundāles novada dome ir atmaksājusi publisko finansējumu (avansu) 234 000 eiro apmērā, ieskaitot to LAD kontā 2020. gada 2. decembrī.
Izskatot Zemkopības ministrijas lēmumu, tika konstatēts, ka tas ir virspusīgs un nav izskatīts pēc būtības. Zemkopības ministrijas lēmumā nav izvērtēti pašvaldības iesniegtie argumenti, kā arī nav ņemts vērā, ka ceļš pieņemts ekspluatācijā bez BVKB iebildumiem.
Pašvaldības rīcība pārkāpumu novēršanā
Atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) rosinājumam domes sēdē tiks iekļauts jautājumu par LAD lēmuma tiesisko seku izvērtēšanu, tai skaitā par atbildīgo personu rīcības izvērtēšanu un Rundāles novada pašvaldībai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas pieprasīšanu.
Pašvaldībai nav tiesību apstrīdēt Zemkopības ministrijas lēmumu, līdz ar to Rundāles novada dome veic izvērtēšanu, lai aprēķinātu, cik lielus zaudējumus pašvaldībai ar savu darbību vai bezdarbību nodarījis būvuzņēmējs un būvuzraugs.
Tāpat Rundāles novada dome izvērtē iespējas pieaicināt neatkarīgus ekspertus, lai varētu noteikt būvuzņēmēja un būvuzrauga radīto zaudējumu apmēru.
Papildus tam tiks informētas tiesību sargājošās instances, lai izvērtētu LAD konstatētās krāpniecības pazīmes būvniecības laikā.
Rundāles novada domei, noslēdzot būvuzraudzības līgumu ar būvuzraugu, ir bijusi tiesiskā paļāvība, ka tas veiks būvuzraudzību kvalitatīvi un atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. Šajā situācijā Rundāles novada dome vērsīsies arī Latvijas Būvinženieru savienībā, lai tā izvērtē būvuzņēmēja un būvuzrauga profesionālās kvalifikācijas sertifikātus.
Rundāles novada domes lietvedībā nav reģistrēts VARAM, LAD vai citas atbildīgās iestādes sarakstes dokuments par ierosinātu kriminālprocesu vai pārbaudi.
KONTEKSTS
Lauku atbalsta dienests pārbaudē secinājis, ka Rundāles novada dome pašvaldības ceļa Pilsrundāle–Svitene izbūves projekta laikā nav ievērojusi pareizu finanšu vadības principu un nav pienācīgi pārliecinājusies par to, ka resursi ieguldīti lietderīgi un tiešā veidā sekmē projekta mērķu sasniegšanu.
Lai gan pašvaldība LAD lēmumu apstrīdējusi, minot vairākus argumentus, tomēr Zemkopības ministrijas paudusi, ka LAD lēmums ir tiesisks un atstājams spēkā. Rundāles novada pašvaldībai LAD jāatmaksā neatbilstošie
izdevumi – 234 000 eiro.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»