BauskasDzive.lv ARHĪVS

Jaunais pārvadātājs ienāks pēc vēlēšanām

Uldis Varnevičs

2020. gada 11. decembris 00:00

575
Jaunais pārvadātājs ienāks pēc vēlēšanām

Sabiedriskā pasažieru pārvadājumu transporta konkursa neveiksmes nerimst; pagaidām Bauskas tīkla maršrutos turpinās strādāt SIA «Aips»

Sabiedrība šonedēļ pievērsusi uzmanību faktam, ka SIA «Hansabuss Latvia» publicējusi sludinājumus par autobusu pārdošanu. Eksperti skaidro, ka pārdošana varētu notikt divu iemeslu dēļ – sabiedrisko pārvadājumu konkursa rezultāti uzņēmumam nebija labvēlīgi, kā arī samazinās reisu un pasažieru skaits.

Autotransporta direkcijas rīkotajā sabiedrisko pārvadājumu konkursā bija paredzēts, ka ar 2021. gada 1. janvāri maršrutos darbu sāks jaunie pārvadātāji, Bauskas reģionā tas ir uzņēmums «Nordeka». Tomēr uzvarētājus pasludināja tikai 2020. gada maijā, turklāt izrādījās, ka ne visās lotēs var noteikt pārvadātāju, un beigās Iepirkumu uzraudzības birojs vairākās lotēs atcēla konkursa rezultātus.

Tirgu sadala trīs Latvijas magnāti

Tāpēc Autotransporta direkcija izsludināja konkursu, lai noteiktu, kuri pārvadātāji veiks sabiedriskā transporta pakalpojumus līdz 2021. gada 31. decembrim, bet citās lotēs – 31. augustam. Plānots, ka arī Bauskā jaunais pārvadātājs darbu sāks pēc 31. augusta. Bauskā līdz tam laikam pārvadājumus veiks SIA «Aips». Ziņu aģentūra LETA informē, ka arī par šī konkursa rezultātiem jau ir iesniegtas sūdzības, kuras vēl tikai skatīs.

Tikmēr sabiedriskā transporta nozares pārstāvji norāda, ka jaunais konkurss ir mēģinājums sadalīt sabiedriskā transporta tīklu starp trim uzņēmumiem. «Liela daļa pārvadātāju nākamgad beigs darboties. Paliks uz roku pirkstiem saskaitāmi. Divas trešdaļas pārvadātāju bez līgumiem bankrotēs – paliks ar autobusiem un saistībām, bet bez līgumiem. Visi lielie pašvaldību uzņēmumi – Valmierā, Jēkabpilī, Ventspilī, Jelgavā – visi konkursa rezultātā ir ārpusē. «Sekas būs bēdīgas,» uzskata bijušais SIA «Aips» vadītājs Uldis Kolužs, kurš turpina sekot notikumiem sabiedriskā transporta jomā.

«Pašlaik es esmu zaudētājs. Apstākļi radīti tādi, ka ar savu firmu nevarēju piedalīties konkursos. Ja nu vienīgi kāds lielais uzņēmums ņems savā paspārnē. Tagad sakārtots, ka trīs Latvijas magnāti sadalīs pasažieru pārvadājumus savā starpā,» vērtē Rundāles novada SIA «Aiva auto» vadītājs Agris Lazdiņš.
 
Daudz neskaidrību
Uzņēmēji atzīst, ka neskaidrības radīs arī konkursa nosacījumi – daudzi kritēriji ir augstāki nekā Eiropas valstīs, pieprasa ļoti jaunu autobusu parku, bet tajā pašā laikā var pieļaut situācijas, kad maršrutos parādās teju vai līdzīgi auto kā mazie oranžie autobusi, kas savulaik nodrošināja satiksmi starp Bausku un Rīgu.

SIA «Aips» valdes loceklis Jānis Kļaviņš atzīst, ka pēc jauno konkursu noteikumiem nevajadzīgi var izrādīties pat piecus gadus veci autobusi. «Šāda tehnika ir pilnīgi normāli lietojama, bet noteikumi ir tādi, ka daudzviet tos neizmantos un iegādāsies pilnīgi jaunu autoparku,» uzsver J. Kļaviņš.

«Gribam Eiropu apsteigt. Kritēriji bija augstāki nekā Eiropā, tomēr konkursa rezultāti liecina, ka piedāvājumi, kas uzvarēja, ir zem pašizmaksas,» vērtē U. Kolužs.

Tikmēr interneta diskusijās izspēlē scenārijus, kas liecina, ka arī ar esošajiem konkursa nosacījumiem var nonākt līdz brīdim, kad maršrutos var parādīties autobusi, kas neatbilst tam, ko cilvēki sagaida mūsdienās no sabiedriskā transporta. Pašlaik gan grūti paredzēt, cik šādi scenāriji ir reāli, bet jāatgādina situācija, kad «BBus» maršrutā Bauska–Rīga brauca ar tādiem autobusiem, kas šokēja visu Latviju un, kā izrādījās, atbilda tā brīža konkursa nosacījumiem, kas daudziem likās teju nereāli.

Atkal konkursi

Pašlaik no 16 lotēm līgums noslēgts tikai sešās, tai skaitā arī Bauskā ar SIA «Nordeka». Vēl uzvarētāju skaitā ir a/s «Liepājas autobusu parks», SIA «Sabiedriskais autobuss» jeb bijušais «Bbus», un valsts dienvidos ir vienīgais izņēmums pagaidām no šī saraksta – «Daugavpils autobusu parks». Četrās lotēs konkursus izsludināja atkārtoti un tagad piedāvājumus izvērtē, bet sešās lotēs Iepirkumu uzraudzības birojs atcēla rezultātus, jo piedāvājumi neesot atbilduši konkursam, tāpēc konkursu sludinās atkārtoti. Tai skaitā arī Madonas lotē, kur uzvarēja SIA «Hansabuss». Šajā uzņēmumu grupā ietilpstošā SIA «Aips» darbojas pašlaik Bauskas reģionā. SIA «Hansabuss» līdz šim apkalpoja Tukumu, Kuldīgu un Bausku. Tagad var iznākt, ka uzņēmums paliks bez maršrutiem.

Eksperti vērtē, ka pēc gada vai diviem uzvarētājiem varētu sākt trūkt naudas, jo daudzviet solītā cena ir ļoti zema. «Brīnos, ka pašvaldību vadītāji klusē. Domāju, ka Autotransporta direkcijas valde kaut kad par to dabūs atbildēt. Tomēr tie, kas tagad no spēles izies, nevarēs atgriezties,» brīdina U. Kolužs.

Iespējams, lielie uzņēmēji, kas iegūs sabiedrisko pārvadājumu tirgū zināmu monopolstāvokli, vienkārši nākotnē pieprasīs lielāku valsts atbalstu. Tikmēr vietējiem uzņēmējiem ar biznesu būs pavisam grūti. «Savās mājās palikšu bez darba. Maziņos galīgi nīcina laukā. Var cerēt uz skolēnu pārvadājumiem, ekskursijām. Redzēs, ko lems jaunā novada vadība. Cerības ir uz to, ka viņi uzticēs pārvadājumus mūsu uzņēmumam. Jau tagad darbojos arī Bauskas novadā,» stāsta A. Lazdiņš no SIA «Aiva auto».

UZZIŅAI
- Autotransporta direkcija, ņemot vērā pasažieru skaita samazināšanos, ir izvēlējusies slēgt vairākus maršrutus, tai skaitā arī Bauskas novadā. Iedzīvotājus pirms brauciena aicina pārbaudīt aktuālo kustības sarakstu mājaslapā www.atd.lv, sadaļā «Kustības saraksti» vai portālā 1188.

- Septembrī reģionālo maršrutu autobusos vienā dienā vidēji pārvadāja vairāk nekā 68 000 pasažieru, oktobrī – aptuveni 56 000, bet novembra sākumā – tikai ap 46 000 braucēju. Paredzams, ka pasažieru skaita kritums turpināsies.

- Īslaicīgi slēdz reisus, kuros pasažieru gandrīz nav. Nepieciešamības gadījumā tos varēs operatīvi atjaunot. Bauskas novadā tie ir reisi pārvadājumu maršrutos Nr. 5911 Bauska–Priedītes, Nr. 5094 Bauska–Janeikas, Nr. 5912 Bauska–Saulaine un Nr. 5913 Bauska–Rītausmas–Bauska.

Avots: Autotransporta direkcija.