Sociālo aprūpi neveic digitāli

Kā «Latvijas Sarkanais Krusts» sarežģītajā «Covid-19» laikā veic Bauskas novada pašvaldības deleģētos pakalpojumus?
Latviju pagājušajā nedēļā pāršalca aģentūras LETA ziņa par to, ka «Covid-19» konstatēts 132 no kopumā 206 valsts sociālās aprūpes centra «Zemgale» filiāles «Jelgava» klientiem un 26 darbiniekiem. «Bauskas Dzīve» skaidroja, kāda situācija Bauskas novadā.
Galvenais – klientu veselība un dzīvība
Sociālās aprūpes centrā (SAC) «Derpele» Bauskas novadā ir 111 klientu. Tā vadītāja Inta Savicka «Bauskas Dzīvei» pastāstīja, ka līdz šim izdevies pasargāt klientus no bīstamās infekcijas. Stingri tiek ievēroti drošības pasākumi, kas attiecas gan uz darbiniekiem – pienākumos un atbildībā, gan klientiem. Personālam, ierodoties darbā, ik reizi tiek mērīta ķermeņa temperatūra, kā arī jāparakstās par to, ka nav bijuši kontaktā ar «Covid-19» inficētu personu. Nenotiek darbinieku aprite un kontaktēšanās starp trim pakalpojumu sniegšanas vietām – Derpelē Codes pagastā, Bauskā un Īslīces pagastā.
Noteikti ierobežojumi centra iemītniekiem – viesu apmeklējumi ir pilnībā liegti, ja neskaita saskatīšanos caur loga stiklu, kur tas iespējams. Taču viesi var nodot klientiem paciņas, atstājot tās speciāli ierīkotā kastē. Sūtījumi pēc tam tiek dezinficēti un nodoti adresātiem. Pārtraukta jebkāda pulcēšanās centra klientiem uz kopīgiem pasākumiem. I. Savicka atzīst, ka cilvēkiem šādi apstākļi, kad nevar tikties ar piederīgajiem, emocionāli ir ļoti smagi. «Sākumā, ārkārtējās situācijas periodā pavasarī, cilvēkiem bija grūti pieņemt ierobežojošos noteikumus. Tagad klienti situāciju uzņem diezgan saprotoši; par pandēmijas izplatību arī nepastarpināti gūstot informāciju no radio un televīzijas. Pašlaik galvenais ir sargāt klientu veselību un dzīvību,» pauda vadītāja.
Kopš šī gada maija Bauskas novada dome ir deleģējusi biedrībai «Latvijas Sarkanais Krusts» (LSK) sniegt ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojumus SAC «Derpele». Inta Savicka atzina, ka šajā laikā uzlabojies nodrošinājums ar transporta līdzekļiem, LSK ir sagādājis divus specializētos busiņus; atvieglota lēmumu saskaņošana, elastīgāk iespējams organizēt saimnieciskos darbus, kā arī pēc reālās vajadzības variēt ar nepieciešamo personālu – gan pēc skaita, gan profesijām.
«Plinti krūmos nemet»
Bauskas novada domes lēmums 2019. gadā par pakalpojumu deleģēšanu LSK bija saistīts ar plānu izveidot sociālās aprūpes centru pašvaldības nekustamajos īpašumos «Anckaiši 5» un «Anckaiši 4» Mežotnes pagasta Garozas ciemā, bijušās Mežotnes arodvidusskolas telpās. Vienošanās ar LSK paredz pakāpeniski uz Garozas ciemu pārvietot SAC «Derpele» klientus no visām trim sociālajām mītnēm – gan Bauskas, gan Īslīces pagasta un «Derpeles» Codes pagastā. Slimnīcas ielā 4 Bauskā mītošos aprūpes centra klientus biedrība apņēmusies pārcelt uz Garozas ciemu līdz 2021. gada 31. maijam.
LSK ģenerāldirektors Uldis Līkops «Bauskas Dzīvei» atklāja, ka pārbūves darbu projektēšana un saskaņošana notiek, bet būvniecības darbi vēl nav sākti. To kavē «Covid-19» pandēmijas apstākļu raisītas sekas – mainījušās cenas būvniecības pakalpojumiem, trūkst darbaspēka resursu. Viņš pauda cerību, ka būvdarbi tomēr tiks paveikti laikā un nākamajā vasarā varēs sākt sociālās aprūpes centra klientu pārvietošanu uz Garozas ciemu. «Pirmo naglu vēl neesam iedzinuši, bet plinti krūmos nemetam,» situāciju raksturoja U. Līkops.
Pašvaldības sociālā dienesta vadītājas vietniece Ina Krūmiņa pauda, ka noteiktais termiņš LSK joprojām ir saistošs, jo atbrīvojamās telpas pašvaldība plānojusi citām vajadzībām – sociālo grupu dzīvokļu izveidei un «Atelpas brīža» pakalpojumu nodrošināšanai vecākiem, kuru aprūpē ir bērni ar īpašām vajadzībām.
Sūdzību nav, cena augusi
Kopš pērnā gada oktobra Bauskas novadā biedrība «Latvijas Sarkanais Krusts» izpilda pašvaldības pakalpojumu iedzīvotājiem «Aprūpe mājās», ko iepriekš veica sociālais dienests. Ina Krūmiņa sadarbību ar LSK vērtē pozitīvi, sūdzības par sniegtajiem pakalpojumiem nav saņemtas. Viņa skaidroja, ka sociālais dienests pastāvīgi komunicē ar katru klientu, uzklausot atsauksmes, izvērtē pakalpojuma kvalitāti un klienta vajadzības. Aprūpējamo skaits pastāvīgi mainās, bet ir līdzīgs kā iepriekšējā gadā – ap 60 personu ik mēnesi.
Tā kā līgums ar biedrību bija noslēgts tikai uz vienu gadu, šoruden rīkots jauns pakalpojuma iepirkuma konkurss, atkārtoti par labāko izraudzīts LSK piedāvājums, pastāstīja I. Krūmiņa. Lai gan LSK piedāvājis pakalpojumu par augstāku cenu nekā iepriekšējā gadā, tā tomēr bijusi zemāka nekā otram pretendentam. Iepriekšējā sadarbības posmā pašvaldība maksājusi 6,05 eiro par vienu aprūpes stundu, tagad – 6,60 eiro.
Komunikācija un atsauksmes labas
Dienesta sociālās darbinieces Zanes Kukas pienākumos ir izvērtēt, kurām personām piešķirama pašvaldības aprūpe mājās, viņa arī pastāvīgi komunicē gan ar aprūpējamiem klientiem, gan pakalpojuma sniedzēju – LSK. Speciāliste ļoti atzinīgi vērtē gada pieredzi sadarbībā ar biedrību klientu aprūpē. Ir atrisinātas divas galvenās problēmas, kas bija aktuālas iepriekš. Tagad LSK var nodrošināt ceturtā līmeņa so-ciālo aprūpi, kas paredz klienta apmeklējumu piecas reizes nedēļā līdz 48 stundām mēnesī. Pašlaik LSK pēc sociālā dienesta izvērtējuma ceturtā līmeņa aprūpi veic četrām personām. Līdz ar to šie cilvēki var palikt dzīvot savās mājās, viņiem nav jāpārceļas uz ilgstošas aprūpes centriem institūcijās. Z. Kuka uzsvēra, ka otra svarīgā pārmaiņa ir tā, ka LSK var apmierināt iedzīvotāju pieprasījumus pēc aprūpes mājās maksas pakalpojuma, ko pašvaldība vispār nepiedāvāja. Sociālajam dienestam bijusi tikai viena aprūpes brigāde, bet LSK ir izveidojis vairākas. Aprūpētāju skaits ir teju dubultots, atsevišķos pagastos nolīgti aprūpētāji, kas dzīvo uz vietas pagastā. Z. Kuka atzina, ka komunikācija ar LSK darbiniekiem ir ļoti laba, tiek uzklausīti ieteikumi, ieinteresēti risinātas klientu problēmas. «Mājas aprūpes deleģēšana noteikti ir attaisnojusies. Cilvēki ir pateicīgi un priecīgi, ka viņiem var palīdzēt tik lielā apjomā,» pauda speciāliste. Viņa izteica gandarījumu, ka, strādājot pandēmijas riska apstākļos, aprūpējamās personas līdz šim nav skārusi «Covid-19» infekcija.
Līdzvērtīgā līmenī
U. Līkops, atskatoties uz aizvadīto gadu, apkalpojot Bauskas novada pašvaldības «Aprūpe mājās» klientus, atzina, ka galvenais mērķis bijis nodrošināt pakalpojumu iepriekšējā līmenī, laikam ejot – to paaugstināt un pakalpojumu klāstu paplašināt. Tas lielā mērā izdevies – nokomplektēts optimāls darbinieku skaits, un komanda ir stabila, var piedāvāt cilvēkiem arī maksas pakalpojumus.
Par sociālo aprūpētāju darbu pandēmijas apstākļos U. Līkops pauda, ka darbinieki ievēro valstī noteiktos drošības pasākumus, strādā bez panikas un aicina arī cilvēkus pret situāciju izturēties mierīgi. «Aprūpes pakalpojumus pandēmijas laikā digitāli sniegt nav iespējams. Un tas ir sasniegums, ja to varam nodrošināt līdzvērtīgā līmenī, kāds tas bija pirms tam,» pauda U. Līkops.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»