BauskasDzive.lv ARHĪVS

Ģimenēs nepietiek datoru

Žanna Zālīte

2020. gada 4. decembris 00:00

45
Ģimenēs nepietiek datoru

Misas pamatskolā klātienē mācās tikai trīs klases


Vecumnieku novada Misas pamatskolā kopš pirmdienas, 30. novembra, mācību process 1., 3. un 6. klasē tiek organizēts attālināti. Pašlaik izglītības iestādi apmeklē tikai trīs klašu – 2., 4. un 5. – audzēkņi.

Direktores Annas Balgalves izdotais rīkojums nosaka šādā režīmā strādāt līdz nākamajai piektdienai, 11. decembrim. Mācību procesu nācies pārkārtot, jo kādā skolēnu ģimenē «Covid-19» tests bijis pozitīvs abiem vecākiem; pirmsskolu karantīna neskar, tur darbs rit, kā ierasts.

Reālā aina

«Katra diena nes piedzīvojumus, pārdzīvojumus, plānošanu, modelēšanu un darbu,» secina izglītības iestādes vadītāja. «Bauskas Dzīvei» viņa atklāj, ka pašlaik attālinātais mācību process ir ļoti personalizēts. Izstrādāts plāns katrai klasei – katrai dienai un stundai, nosakot, kādā veidā notiek mācīšanās. «Piemēram, šodien (2. decembrī – red.) 6. klase latviešu valodu, vizuālo mākslu un sportu apgūst e-klasē, izmantojot digitālo mācību līdzekli «Uzdevumi.lv», savukārt pasaules vēsturi un sociālās zinības – tiešsaistē «Microsoft Teams» platformā, bet angļu valodu – ar video saziņas rīka «Zoom» starpniecību. Gan bērniem, gan vecākiem šī kārtība ir zināma, sagatavoti un visiem izsūtīti arī vispārējie noteikumi, kas jāņem vērā attālināto mācību laikā. Jo precīzāk viss tiek definēts, jo drošāki, pārliecinošāki un zinošāki jūtamies,» uzsver A. Balgalve.

Attālināto mācību organizēšanu apgrūtina nepietiekamās iespējas digitālo rīku izmantošanā. Pārraugošajām institūcijām šķiet, ka situācija ir labāka nekā patiesībā, taču «mums tā neliekas, jo redzam reālo ainu», pauž skolas direktore. «Piemēram, 5. klasē, ir divas ģimenes, kurās ir trīs skolēni un tikai viens dators, četrās uz diviem bērniem ir viena ierīce, bet vienam audzēknim mājās ir problēmas ar internetu. Tā ir tikai viena klase!» norāda A. Balgalve. Misas pamatskola izstrādājusi «pretimnākšanas shēmu», un otrdien, 1. decembrī, vienai ģimenei nogādāts skolas stacionārais dators, vecāki nodrošinājuši interneta pieejamību, un bērns var strādāt. No 7. decembra, kā lēmusi valdība, arī 5. klase mācīsies attālināti. Izglītības iestāde iegādājusies planšetdatorus, kas tiks aprīkoti ar nepieciešamajām programmām, un piektdien audzēkņi tos varēs ņemt uz mājām, lai jaunnedēļ pilnvērtīgi turpinātu mācības. «Situācija nav viennozīmīga, daudz laika prasīja formēšanās stadija, bet nu jau «ritenis ir iegriezies»,» rezumē direktore.

Komunikācija un atgriezeniskā saite
«Mums ir pilnīga informācija par trīs klašu skolēnu nodrošinājumu. Ļoti daudzas institūcijas ir interesējušās par šīm iespējām, bijušas neskaitāmas aptaujas, un šķita, ka «tam jāsaslēdzas kopā» un jāseko reālai rīcībai, taču tā izpalikusi,» atzīst A. Balgalve. No valsts solītajiem par 3,97 miljoniem eiro iepirktajiem vairāk nekā 6200 portatīvajiem datoriem Misas pamatskolai iedalīti astoņi, un tas būtu liels atspaids. Nav gan zināms, kad klēpjdatori atceļos uz Vecumnieku novada pašvaldību, jo pirmajā tūrē ierīces saņem to administratīvo teritoriju izglītības iestādes, kur pašlaik tiek īstenoti īpaši drošības pasākumi.

Stacionāro datoru skolā ir pietiekami – ir aprīkota datorklase, kabineti un pirmsskolas grupas; vēl vairāki pieejami, pateicoties absolventu labdarības žestam, taču trūkst ierīču, lai nodrošinātu saziņu ar bērniem, kuri mācās attālināti. «Viss notiek lēni, process nav tāds, kā gribētos, arī skolēnu sagatavotības līmenis digitālajās prasmēs ir atšķirīgs, taču ir klases, kur viss norit veiksmīgi un arī pedagogi jūtas spēcīgi. Vairāki skolotāji pabeiguši Izglītības un zinātnes ministrijas piedāvātos kursus digitālo mācību materiālu veidošanā, ir laba sadarbība ar konsultantiem,» apstākļus raksturo direktore.

Lielākā daļa bērnu grib apmeklēt skolu, taču daži, kuri ir noslēgtāki un raduši darboties patstāvīgi, atzīst, ka ir apmierināti ar šādu režīmu. «Patīkami, ka bērni iemācās komunicēt ar skolotājiem, veidojas labas attiecības, un tas ir zināms ieguvums, taču kopumā komunikācijas pietrūkst, jo nekas nespēj aizstāt cilvēcīgu kontaktu,» vērtē A. Balgalve, «pedagogi ir noguruši, daži – lielā stresā, jo slodze ir pamatīga, viss prasa laiku, atgriezeniskā saite jānodrošina katru dienu katram bērnam. Skolotāji par šo situāciju nav «starā». Šajos apstākļos arī iestādes vadībai jārod īstie mierinājuma vārdi, lai pedagogus stiprinātu, radītu pārliecību, ka viņi visu dara labi; ne vienmēr viss ir skolotāja varā.»

Situācija mainās pa dienām
«Bauskas Dzīve» jau vēstījusi, ka no 19. līdz 27. novembrim izglītības iestādi klātienē neapmeklēja Vecumnieku vidusskolas 1. – 6. klašu audzēkņi, jo kādam sākumskolas pedagogam «Covid-19» tests izrādījies pozitīvs, līdz ar to skolēniem noteikts kontaktpersonas statuss un bija jāievēro mājas karantīna.

«Situācija mainās pa dienām. Vecumnieku vidusskolas jaunāko klašu audzēkņi skolā ir atgriezušies, savukārt kopš pirmdienas trīs klases Misas pamatskolā mācās attālināti. Šis ir laiks, kad jāspēj ātri reaģēt, un jāteic – labi, ka tika pieņemts lēmums Vecumniekos nodrošināt mācīšanos attālināti; iespējams, šādi rīkojoties, izbēgām no plašākas saslimšanas,» teic Jānis Kovals, novada domes priekšsēdētāja vietnieks. Biežās pārmaiņas esot liels izaicinājums skolām. Lai mācību telpās nodrošinātu noteiktos vismaz trīs kvadrātmetrus katram skolēnam, tika pārgrupētas klases, mainītas, pielāgotas un pārkārtotas telpas. Vecumnieku vidusskolā tomēr neizdevās šo prasību ieviest pilnībā, tāpēc rasts risinājums vienā no 6. klasēm audzēkņus sadalīt divās grupās, lai bērni mainītos un ik pa nedēļai katra grupa skolotos attālināti. Diemžēl jaunais valdības rīkojums atkal ieviesis korekcijas, un 6. klases no 7. decembra mācīsies attālināti.

«Ar direktoriem konsultējamies par jaunievedumiem, skolas cenšas tos ieviest, taču pēc brīža situācija mainās un ir atkal citi nosacījumi un kritēriji. Tas rada daudz neskaidrību. Pedagogi apgalvo, ka ir gatavi strādāt vairāk, lai tikai mācību process noritētu klātienē, jo tad bērni viennozīmīgi iegūst vairāk. Saslimstības rādītāji valstī joprojām ir augsti, svarīgākais ir šo periodu pārvarēt, lai skolu dzīve atgrieztos ikdienas režīmā,» uzsver J. Kovals.