Dziedātprieks ir svarīgāks par vērtējumu

Skolu koru kustība – nozīmīgs posms kordziedāšanas tradīcijas saglabāšanā un attīstībā
Viena
no unikālākajām Latvijā izlolotajām tradīcijām ir Vispārējie latviešu
dziesmu un deju svētki, kas gadu ritumā kļuvuši par nācijas vienotības
un nacionālās identitātes simbolu. Spēcīgs radošā gara apliecinājums jau
teju pusotru gadsimtu dziļi sakņojies paaudzēs pārmantotā dziesmas,
tautas dejas, mūzikas, mākslas, amatniecības un citu prasmju
daudzveidībā, ļaujot šim bagātīgajam mantojumam izdzīvot vēstures
griežus un nepazust kultūras attīstības līkločos.
Laika gaitā
dziesmusvētki kļuvuši par daudzpusīgu nacionālās kultūras notikumu, to
saturs paplašinājies, radīti jauni kopdziedāšanas un kopdejošanas
sarīkojumi, viens no tiem – Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju
svētki, kas norisinās kopš 1960. gada. Šovasar bija plānots piedzīvot
XII Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkus, uz tiem posās arī
mūspuses kolektīvi, taču infekcijas slimības «Covid-19» uzliesmojuma dēļ
valdība pieņēma lēmumu vērienīgo sarīkojumu pārcelt uz nākamā gada
vasaru, tomēr neviens nevar droši apgalvot, ka svētki būs.
Svētki – pūļu vērts notikums
Izglītības
iestāžu kori strādā pēc epidemioloģisko drošības pasākumu diktētas
dienaskārtības, diriģenti meklē veidus un formas, kā motivēt skolēnus un
uzturēt dziedāšanas prieku arī apstākļos, kad mēģinājumi notiek
attālināti un bērni vokālās partijas apgūst individuāli. Gan šis
pavērsiens, gan citas tendences raisījušas bažas par koru kustības un
kopdziedāšanas tradīcijas saglabāšanu un attīstību, taču skolu koru
vadītāji joprojām cenšas būt optimisti un šo noskaņu vieš arī savos
audzēkņos. Vienlaikus viņi atzīst, ka strādāt kļūst arvien sarežģītāk.
Izvēles iespēju apstākļos skolēnus ir grūti iedvesmot un raisīt vēlmi
dziedāt, bērni nespēj ilgstoši koncentrēties, ne visur šis interešu
izglītības virziens gūst skolas vadības atbalstu, tāpēc koriem grūtajos
laikos cerība pastāvēt ir tiem kolektīviem, kur par to saglabāšanu ar
degsmi un mīlestību iestājas zinošs, prasmīgs un harizmātisks diriģents.
Diāna
Siliņa, Bauskas un Rundāles novada skolu koru koordinatore, Bauskas 2.
vidusskolas kora diriģente, «Bauskas Dzīvei» pauž, ka «dziedātāju vidū
pašlaik vēl valda pozitīva gaisotne – repertuārs turas atmiņā, vēlme
dziedāt ir liela, tērpi sagatavoti, un atliek tik gaidīt ierobežojumu
atcelšanu». «Valsts izglītības satura centra organizētajā seminārā vēl
8. oktobrī valdīja pārliecība – svētki būs! Protams, ir sagatavots
scenārijs dažādām situācijām, un jau tagad ir skaidrs, ka visi 12 000
dziedātāju vienlaikus nevarēs stāvēt uz skatuves. Tam risinājums varētu
būt vairāku koncertu rīkošana. Šajos apstākļos neiespējama ir nakšņošana
Rīgas skolās; svētku sadzīvisko pusi skar arī citi apgrūtinājumi,»
uzsver pedagoģe. «Atcelt vērienīgo sarīkojumu būtu visvienkāršākais
solis. Tiem, kuri vairākus dziesmu un deju svētkus paši piedzīvojuši,
varētu šķist, ka bez kādiem var arī iztikt, tomēr, būdama kolektīva
vadītāja, zinu, cik daudziem bērniem tie būtu pirmie svētki un,
iespējams, varbūt vienīgie skolas laikā. Zinu arī, ar cik lielu
vēlēšanos viņi šo skaisto notikumu gaida, un tas varētu būt ieguldīto
pūļu vērts.»
Liene Batņa, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas
akadēmijas (LMA) mūzikas un dejas pedagoģijas nodaļas vadītāja, kura
darbojas ar kora «Via Stella» trim sastāviem Vecumniekos, gan uzskata,
ka «dziesmu svētkus uz kādu laiku var atlikt, līdz situācija kļūst
stabila un droša; pašlaik vissvarīgākais ir tautas veselība un
labklājība». «Četrdesmitajos gados, Otrā pasaules kara laikā, koru
kustība piecus gadus faktiski nepastāvēja, taču pēc smagā perioda tā
pamazām atkal atjaunojās. Domāju, šis laiks ir pārbaudījums mums, lai
izvērtētu, kas ir svarīgākais. Iespējams, pašlaik kaut kas būtu
diferencējams vai pārformējams, taču kordziedāšana paliks, jo ļoti
daudziem gribas dziedāt, bērnu vēlme darboties ir milzīga,» pauž mūzikas
speciāliste.
Kā saglabāt kolektīvu
Kordziedāšanas
tradīcijas saglabāšanā un attīstībā svarīga loma ir skolu koru kustībai,
taču pašreizējā situācija tās pastāvēšanu nebūt nesekmē. Dalībnieki
nevar sanākt kopā un vienoties dziedātpriekā, jo izpaliek ierastie
mēģinājumi. L. Batņa pauž viedokli, ka tradīcija nezudīs, ja diriģents
un dziedātāji spēs pieņemt apstākļus un paraudzīties uz šo situāciju no
cita skatu punkta, meklēt atšķirīgu pieeju. Svarīgākais ir saglabāt
kolektīvu, katru dalībnieku, veicināt viņa piederības izjūtu korim. Lai
to īstenotu, būtiska nozīme – vai diriģents strādā ar skolas kori tālab,
ka viņam ir tuva kordziedāšanas tradīcija, vai tāpēc, ka tas ir
obligāts pienākums. Pastāvēs tie kolektīvi, ko vada dedzīgs pedagogs,
kur ir ieinteresēta skolas vadība un bērni kopā piedzīvojuši skaistus
notikumus.
Par savu pieredzi kovidkrīzes apstākļos stāsta L.
Batņa: «Ar mazajiem koristiem strādāju individuāli, iepriekš katram tiek
dots uzdevums nodarbībai sagatavoties; pašlaik bērni apgūst
Ziemassvētku dziesmiņas. Pirms 18. novembra uzrakstīju maza formāta
skaņdarbu, un kora vecākās dalībnieces katra atsevišķi savu balsi
iemācījās un iedziedāja. Samontējot ierakstus, radījām kora skanējumu.
Mana meita Elizabete izveidoja videoklipu, un tapa apsveikums Latvijas
valsts svētkos. Visiem prieks par rezultātu! Tas apliecina to, ka
distancēšanās ierobežojumu laikā kopdarbība tomēr ir iespējama. Vietnē
«Facebook» kolektīvs uzsācis akciju «Es dziedu korī «Via Stella»», kas
turpināsies līdz Ziemassvētkiem, un arī šī skaistā bilžu galerija, kas
katru dienu tiek papildināta, ir brīnišķīgs uzmundrinājums, iespēja
justies piederīgam. Mēģinu maksimāli darboties ar koristiem un uzturēt
mīlestību pret dziedāšanu. Kad atkal varēsim sanākt kopā, domāsim par
citiem uzdevumiem. Ir tik daudz labu veidu, kā «uzturēt garu dzīvu».
Reizēm pārtransformācija nemaz nenāk par sliktu. Varbūt šī ir iespēja
radīt jaunu pieeju vai produktu, kas šajā laikmetā ir ļoti svarīgi.»
Savukārt
Ilze Bērziņa, Bauskas pilsētas pamatskolas 5. – 9. klašu kora vadītāja,
vērtē, ka normāla kora dziedāšana šajā laikā nenotiek un nav iespējama,
jo attālinātās nodarbībās, kad katrs strādā atsevišķi, kopā veidot
balss noturību nevar. Arī Inga Bukša, Bauskas mūzikas un mākslas skolas
kora diriģente, atzīst – produktīvs vokālais darbs īstenojams klātienē.
Šis
ir sarežģīts posms visai izglītības sistēmai un izaicinājumiem pilns
periods interešu izglītībai, kad jāmeklē jauni risinājumi, uzsver Zaiga
Jēgere, Vecumnieku vidusskolas koru vadītāja, tomēr tas nesis arī citu
redzējumu uz dažādām niansēm un darbu kopumā. «Šajā laikā jābūt
elastīgam un jārod jaunas iespējas, kā satikt savu koristu, kā turpināt
darbu un nepazaudēt dziedājuma kvalitāti kopumā. Meklējam iespēju
tikties gan grupās, gan individuāli, aktīvi komunicējam lietotnē
«WhatsApp». Pandēmijas laikā, kad daudz kas notiek attālināti, darbs tik
raiti nevedas, bet kora kultūras saglabāšana ir svarīga un būtiska ne
tikai ārkārtējās situācijas laikā, bet arī kopumā,» uzsver pedagoģe.
Trūkst profesionāļu
Eksperti
iezīmē vēl kādu tendenci. Skolu koru pastāvēšanu apdraud arī mūzikas
pedagogu un kordiriģentu trūkums. «Jaunie speciālisti šo profesiju
neizvēlas kā primāro, profesionāļu skaits sarūk, jo strādāt ar kori –
bērniem un jauniešiem – ir ārkārtīgi sarežģīti,» skaidro L. Batņa.
Vispārizglītojošās
skolās ir grūti sapulcināt bērnus, vecāki neļauj iesaistīties korī,
izglītības iestādei ir cits darba režīms, mēģinājumu laiks tiek traucēts
– šie ir tikai daži no iemesliem, kas kora vadītāja darbu apgrūtina.
Agrākajos gados šajā ziņā bijis vienkāršāk – kora nodarbības laikā
nedrīkstēja neko citu ieplānot; pašlaik gaisotne ir brīvāka, tāpēc
diriģenti kādā brīdī salūst. «Šie pedagogi veic nenovērtējamu un svētīgu
darbu. Lai arī kolektīviem panākumi ir atšķirīgi, visi ir lieli malači,
tāpēc nav korekti izdalīt, kuram līmenis ir augstāks un kuram – zemāks.
Es neranžēju pēc tā, kā katram sokas; svarīgi, lai ikvienam būtu vēlme
turpināt strādāt, pilnveidoties,» pauž L. Batņa.
Skolas kora
diriģenta sūro ikdienu viņa aprakstījusi savā grāmatā «Skolas kora darba
metodika», kas kuru katru brīdi nāks klajā izdevniecībā «Musica
Baltica». Bērnu un jauniešu kora vadītājam ir jābūt ar plašām zināšanām
pedagoģijā un psiholoģijā, jāpārzina balss attīstības pamatprincipi un
jāprot katrā vecuma posmā pareizi to kopt un attīstīt. Tāpat arī
nepieciešamas teicamas zināšanas manuālajā diriģēšanas tehnikā,
dziedāšanā, perfekti jāprot lasīt partitūru, pašam ir jābūt
māksliniekam, skaisti jāizskatās, jāpārdzīvo, kā bērni dzied… «Skatē
jebkurš komisijas pārstāvis var aizrādīt un pateikt «jums vēl daudz
jāmācās un jāaug», un tas, protams, sāp. Vienmēr var labāk, bet nekad
nebūs ideāli, taču, tieši pateicoties skolu koru diriģentu smagajam
darbam, veidojas brīnišķīgie amatiermākslas kolektīvi, kuros dzied
kādreizējie bērnu koru dalībnieki,» aizdomāties rosina LMA pasniedzēja
un grāmatas autore. «Diriģentam ir jābūt mīļam, jaukam, harizmātiskam,
brīnišķīgam, atvērtam, smaidīgam, prasīgam un apveltītam ar vēl ļoti
daudz īpašībām, lai bērnus aizrautu, jo ar varu piespiest dziedāt nevar.
LMA sagatavo šos jaunos speciālistus, un nesen kāda 4. kursa studente
dalījās atklāsmē, ka «dot un vienlaikus lūgties ir mazliet par traku»,
jo bieži vien izglītības iestādēs kora mēģinājuma laikā ielikta kāda
konsultācija vai cita stunda. Ja kāds visu laiku iejaucas procesā, ko
diriģenti ļoti plāno, un mēģinājumi izpaliek, repertuāru nevar sagatavot
tā, kā iecerēts. Apgūt visu dziesmusvētku grāmatiņu – tas ir milzīgs
darbs. Bērniem, kuri nelasa notis, viss jāatceras no galvas, un to bez
treniņa iemācīties nav iespējams.»
Ieva Ūdre strādā ar Bauskas
mūzikas un mākslas skolas kori un uzskata – situācija ar skolu koriem
jau kādu laiku nav īpaši spoža un kovidkrīzes ietekmē tā kļuvusi vēl
skarbāka. «Viens no iemesliem, kādēļ ir tik grūti izveidot skolas kori, –
mūžīgā konkurēšana ar pēcstundām, klases un sporta pasākumiem, dejām,
ārpusskolas pulciņiem. Kori nevar izveidot un sasniegt labus rezultātus,
ja uz mēģinājumu vienreiz ierodas viena klašu grupa, otrreiz – cita,
bet kopdziedāšana notiek tikai koncertos. Saprotams, ka stundu plānojums
ir ļoti atšķirīgs, tādēļ diriģents neko nevar panākt bez simtprocentīga
skolas vadības atbalsta un degsmes iestāties par koru kultūru. Protams,
nozīme ir skolēnu ieinteresēšanai un motivēšanai dziedāt, taču – lai
bērnam rastos patiess prieks un gandarījums darboties korī, ir jāpieliek
pūles un kolektīva intereses nereti jātur augstāk par savējām,» ir
pārliecināta pedagoģe. Strādājot ar mūzikas skolas kora bērniem
individuāli, ļoti pietrūkstot tieši kopdziedāšanas un muzicēšanas
prieka, ikdienas darba.
Konkurēt ir arvien grūtāk
Skolēniem
ir daudz skaistu hobiju un tīkamas aizraušanās, ko ģimenes atbalsta.
Kora dziedāšana nav vienīgais piedāvājums bērnu izglītošanai, tāpēc, kā
atzīmē
L. Batņa, diriģentam vēl jo grūtāk ir konkurēt un meklēt
pieeju, kā bērnus pievilināt, ieinteresēt, motivēt. Skolēnu dziesmu
svētki, protams, ir viens no skaistākajiem notikumiem, ko katrs vēlas
piedzīvot, taču kolektīva vadītājam jāiegulda smags darbs vismaz piecu
gadu garumā, lai sasniegtu kvalitāti un piepildītu sapni nokļūt
dziesmusvētkos.
I. Bērziņa ar skolu koriem strādā jau teju 30
gadu un atzīst, ka situācija 20. gadsimta 90. gados un pašlaik būtiski
atšķiras. «Ir cits laikmets, nomainījušās paaudzes, radītas jaunas
tehnoloģijas – tas un daudz kas cits ļoti ietekmējis kultūras dzīvi
vispār un arī koru kustību. Šodien arī iespējas ir citas, tālab daudzi
vecāki bērnus ved uz solo dziedāšanas un vokālajām studijām, nevis
atbalsta viņu dalību korī. Protams, tas kora kultūras attīstību un
kopdziedāšanas tradīcijas saglabāšanu neveicina. Bērnus iesaistīt
kolektīvā un pārliecināt, kāpēc kordziedāšana ir svarīga, kļūst arvien
grūtāk. Pagaidām tas izdodas, man ir savas metodes, kā motivēt. Bērniem
ir jāmācās būt organizētiem, savukārt vecākiem ir jāizvirza savām
atvasēm kaut niecīgas prasības, jo nevar dzīvot pēc principa «ko gribu,
to daru»,» pauž speciāliste. Viņa uzsver, ka šīs paaudzes skolēniem ir
grūti koncentrēties, viņi nav raduši un nespēj ilgstoši veltīt laiku
kaut kam vienam svarīgam, prātu aizņem telefona ierīces, un tā ir
globāla problēma.
Dziedāšana korī prasa ļoti lielu pacietību un
katra dalībnieka ieguldījumu un ieinteresētību, teic I. Bukša. Šī
paaudze vēlas ātru rezultātu, taču tas sasniedzams, vien pacietīgi
strādājot.
Pakāpenība un personības
L. Batņa izgaismo
vēl kādu būtisku nosacījumu kordziedāšanas tradīcijas uzturēšanā un
attīstībā, proti, nepieciešamību rast iespēju izglītības iestādēs
dibināt kolektīvus, ievērojot pakāpenību. Ja būs koris sākumskolā, zēnu
koris, 5. – 9. klašu meiteņu koris, tad netrūks arī dalībnieku jauktajā
korī. Ja pēctecība un pareizi sabalansētie kolektīvi izpaliek un nav
kordziedāšanas pieredzes, labu kori izveidot ir ļoti grūti. Kādreizējā
Bauskas rajonā bijuši vismaz 15 kori, kas devās uz dziesmu svētkiem,
pašlaik palikuši vien kādi pieci kolektīvi.
«Kamēr būs skolotāji,
kuriem pašiem ir ļoti svarīgi saglabāt tautas kultūrvēsturisko
mantojumu, un kamēr būs entuziasti, kas dzied, tikmēr koru kustība
skolās neizzudīs. Nezinu, kas notiks tad, kad mainīsies paaudzes… Ja
kordziedāšana paliks par «umpapā, umpapā», tad pārmaiņas ir
neizbēgamas,» uzskata I. Bērziņa.
Mūsdienās bērni un jaunieši ir
ļoti aktīvi, zinātkāri un ambiciozi, tāpēc svarīgi meklēt dažādus
veidus, kā piesaistīt un aktualizēt kora kultūras nozīmi, kā stiprināt
kolektīva garu un būtību, ir pārliecināta Z. Jēgere. Viņa piekrīt kolēģu
teiktajam, ka kora kultūras saglabāšana balstās uz personībām, kas
strādā ar degsmi, un cilvēkiem, kuri apzinās, cik būtiski tas ir mūsu
valstij un zemei, ka tā ir mūsu identitāte un asinsbalss.
L.
Batņa jau daudzus gadus LMA organizē bērnu koru konkursu. Uz skatuves
kāpj kolektīvi no visas Latvijas, un sniegumu vērtē augsta līmeņa
žūrija. Šīs iniciatīvas idejas būtība – lai kori attīstītos, lai bērni
dziedātu, lai būtu notikums. «Gars, kas tur valda, ir svarīgāks par
visu! Lai arī rezultāts ne vienmēr ir «tik super» punktos, bērniem tā ir
iespēja būt kopā un dziedāt, tas veido viņu dzīves piepildījumu.
Dziedātprieks ir svarīgāks par vērtējumu,» uzsver mūzikas pedagoģe.
KOMENTĀRS
Nevis izvēle, bet obligāta aktivitāte
Diāna Siliņa, Bauskas un Rundāles novada skolu koru koordinatore, Bauskas 2. vidusskolas 5. – 12. klašu kora vadītāja:
–
Domājot par koru kustību Latvijā un latviešu tautas pastāvēšanu,
izjūtas ir līdzīgas. Statistika liecina, ka ejam mazumā, un neredzu
iespēju, ka šo procesu varētu apstādināt. Taču es nevaidu, bet daru to,
kas no manis atkarīgs, un saku Dievam paldies, ka esmu pieredzējusi
laiku, kad manā bērnībā pat mazajā Stelpē bija vīru koris un visās malās
darbojās kori, pūtēju orķestri. To šodienas skolēni nevar iedomāties,
jo bērni aug starp izvēlēm – gribu vai negribu, patīk vai nepatīk, par
grūtu vai vēl varu. Nav sarežģīti nojaust, kam biežāk tiek dota
priekšroka. Zelta vērti ir tie kolektīvu vadītāji, kuri šīs izvēles
novirza par labu korim.
Ja gribam Latvijā saglabāt dziesmusvētku
tradīciju, jāievieš obligātas aktivitātes izglītības iestādēs, par ko
skolēni saņem vērtējumu. Tas motivētu darboties, gūt sasniegumus un rast
gandarījumu par savu iesaisti šajā skaistajā procesā. Diemžēl projekts
«Skola 2030» šo viedokli nesadzird, un arī Dziesmu svētku biedrībai
acīmredzot ir citas prioritātes. Protams, vieglāk ir pateikt, ka «ar
varu jau tādas lietas nemāca un viss, kas ir obligāts, noteikti kļūs
netīkams», taču bez tā nebūs arī rezultāta un prasmju.
UZZIŅAI
Skolu kori mūspuses izglītības iestādēs
Bauskas novadā
Bauskas Valsts ģimnāzijā: 7. – 12. klašu koris, vadītāja Linda Razalinska;
Bauskas 2. vidusskolā: 5. – 12. klašu koris, Diāna Siliņa;
Bauskas pilsētas pamatskolā: 5. – 9. klašu koris, Ilze Bērziņa; Uzvaras pamatskolā: 1. – 4. klašu koris, Māra Audzēviča;
Vecsaules pamatskolā: 1.
– 4. klašu koris, Antra Balgalve;
Bauskas mūzikas un mākslas skolā: jauktais
koris, Inga Bukša un Ieva Ūdre.
Iecavas novadā
Iecavas
vidusskolā: 5. – 9. klašu koris, Milita Pīlādze; Iecavas pamatskolā: 1. –
4. klašu koris, Maruta Pitkēviča; Iecavas mūzikas un mākslas skolas
koris, Ronalds Rāviņš.
Rundāles novadā
Pilsrundāles vidusskolā:
1. – 4. klašu koris, Irēna Saltā.
Vecumnieku novadā
Skaistkalnes vidusskolā:
1. – 4. klašu koris, Ingrīda Zemļinska; Misas pamatskolā: 3. – 9. klašu koris, Māra Lagzdiņa; Stelpes pamatskolā:
1.
– 5. klašu koris, Inese Freiberga; Vecumnieku vidusskolā: 1. – 4. klašu
koris, 1. – 4. klašu zēnu koris, 5. – 10. klašu koris, Zaiga Jēgere;
Vecumnieku mūzikas un mākslas skolā: kora «Via Stella» jaunākais un
vidējais sastāvs, Liene Batņa.
Avots: Bauskas, Iecavas, Rundāles un Vecumnieku novada pašvaldības.
Raksts sagatavots ar «Latvijas Valsts meži», Valsts Kultūrkapitāla fonda un Zemgales plānošanas reģiona finansiālu atbalstu.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»