BauskasDzive.lv ARHĪVS

Ēdināšanas nozari skars smagi

Ēdināšanas nozari skars smagi

Daži uzņēmēji plāno pārtraukt darbību, citi meklē jaunas iespējas izsludinātajā ārkārtējās situācijas periodā

Šogad jau otro reizi ieviestā ārkārtējā situācija atkal
vissmagāk skars tieši viesmīlības jomu. Ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji Bauskā, Iecavā, Vecumniekos jau vērtē, ka būs grūti, – cits plāno uz laiku pārtraukt darbību, kāds meklē jaunas iespējas, kā izdzīvot mazāka pieprasījuma apstākļos.

Latvijas Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa vadītā valdība pieņēma lēmumu, ka ārkārtējā stāvokļa laikā no 9. novembra ēdināšanas iestādes pārtrauc ikdienišķo darbību un maltīti gatavo tikai līdzņemšanai no ēstuves vai nodrošinot piegādes.

Pieprasījums mazs
Bauskas novada Bērzkalnu kafejnīcas «My Paradise» kolektīvs atklāj, ka domā par jauniem piedāvājumiem. «Klientu ir mazāk nekā iepriekš, vismaz par pusi. Intensīvi domājam par to, kā plānot turpmāko darbu, lai varētu piedāvāt ēdienus ne tikai uz vietas, bet arī piegādāt. Tādi laiki pienākuši – jāpielāgojas,» atklāj kafejnīcas vadītāja palīgs Vitālijs Mahļiņecs.

Bauskas viesnīcā «Rija Bauska Hotel» darbojas restorāns «Mūza». Darbinieki pastāstīja, ka pieprasījums pirmdien, 9. novembrī, bijis ļoti mazs. Turpmākā darbība būs atkarīga no apmeklētāju skaita.

Iecavas novada kafejnīcā «Viestarti» pirmdien aizvadīta pilna darbdiena, bet pieprasījums tomēr bijis mazs. «Pusdienlaikā cilvēki nedaudz nāca, vispār klusums. Var just, ka klienti arī ir apjukuši, nav pārliecības par to, kurš ēdinātājs strādā un kas notiek. Skatīsimies, kā būs. Svētdien bija daudz apmeklētāju, jo iedzīvotāji zināja, ka pirmdien darbību mainīsim. Paši gribam strādāt, skatīsimies, kā būs. Domāsim, kā izdzīvot. Galvenais, ka paši esam veseli, un par to priecājamies,» saka kafejnīcas vadītāja Ilze Skras-tiņa.

Apmeklētāju nav
Krodziņš «Pie lielās karotes» Vecumniekos 6. novembrī bija gandrīz tukšs. «Varētu pat aizvest pusdienas kādam, bet nav Vecumniekos tādu iestāžu, kur būtu pieprasījums. Ieradās garāmbraucošie, kas gribēja apsēsties un paēst. Domājam par jauniem piedāvājumiem – varētu būt pankūkas vai kaut kas cits mašīnā līdzi ņemams. Plānojam izvietot reklāmu pie krodziņa. Zinām, ka cilvēki grib apsēsties un paēst kaut ko siltu,» saka Ligita Janevica-Rozenberga, krodziņa īpašniece.

Bauskā SIA «Hercogs XII» nodrošina ēdināšanu trīs vietās, no kurām pašlaik strādā tikai divas. ««Tornis» Rīgas ielā strādā. Bistro autoostā arī vēl atvērts, bet izskatās, ka būs jāver ciet. «Taverna» jau slēgta. Pieprasījums ir ļoti sarucis. Sestdienās un svētdienās bija daudz cilvēku, kas pastaigājās pa Bausku un nāca paēst, – tagad viņu nebūs,» tā stāsta uzņēmuma finanšu direktors Andis Kaspars.

Neizpildīja mājas darbu
Uzņēmēji uzskata, ka šajā situācijā valdība pieņēmusi pārsteidzīgu lēmumu, turklāt pirms tam neko nesagatavojot un neparedzot kompensācijas mehānismus uzņēmējiem.

«Zaudējumi ir ne tikai darbinieku algas. Jādomā, kur likt produktus, – ir pasūtīts un iepirkts, derīguma termiņš kaut kad beigsies. Kas to kompensēs? Kāpēc nav regulējuma par āra kafejnīcām? Tas taču ir iespējams! Tagad ir tā – paņem ēdienu, aizej autoostas telpās un paēd, bet kafejnīcā to nedrīkst! Ir sabiedriskas vietas, kas atrodas priviliģētākā stāvoklī attiecībā pret citiem un turpina darbu, bet ēstuves nevar strādāt,» pauž A. Kaspars. Viņš vērtē, ka vasaras periodā valdība nav savu mājas darbu izdarījusi un otro saslimšanas vilni sagaidīja pilnīgi negatava.

«Ceļmalas krodziņā nebija problēmu nodrošināt nepieciešamo distanci. Ienāk viens klients, paēd, iziet, atnāk otrs. Visādi var izdomāt. Tā vietā ir sodi – tie ir lieli, tik daudz nevaram samaksāt. Tā tomēr savā ziņā ir ņirgāšanās par uzņēmējiem. Prom arī nav, kur iet, – laukos cilvēkiem tāpat darba nav. Un ticības valdībai arī nav, ka mazajiem uzņēmējiem zaudējumus beigās kompensēs,» tā L. Janevica-Rozenberga Vecumniekos.

Iecavnieki darba laiku pagaidām nemaina
Iecavas kafejnīcas «Upene» īpašniece un vadītāja Līga Rupule plāno savā uzņēmumā pielāgot darba laiku atbilstoši situācijai, klientu vēlmēm un uzņēmuma iespējām. Kafejnīca pagaidām strādās līdz pulksten 17, bet vajadzības gadījumā darba laiku var mainīt. L. Rupule aicina izmantot iespēju veikt pasūtījumu pa telefonu, kā arī sekot līdzi aktualitātēm.

Kroga «Sombrero» īpašniece Alla Upeniece atklāj, ka uzņēmuma darba laiks pagaidām netiks mainīts, ar piebildi, ka izmaiņas šādā sarežģītā laikā iespējamas vienmēr. Lai arī A. Upeniece uzsver, ka tagad situācija ir daudz sarežģītāka nekā pavasara lieguma laikā un vēl daudz precizējami organizatoriski jautājumi, viņa optimismu nav zaudējusi, un no pirmdienas, 9. novembra, ēdienkartē ieviests jaunums – lielā ģimenes karbonāde. Jau pirmdienas rīta pusē divi pasūtījumi patiešām izmērā lielajai porcijai veikti. A. Upeniece aicina klientus pasūtījumus laikus pieteikt pa telefonu.

Darba laiku nemaina arī «Picu bārs», informē uzņēmuma vadītāja Ilona Tokmačova: «Pusgads nu jau būs, kā strādājam, un turpinām strādāt, kā ierasts. Lūdzam izmantot arī iespēju veikt pasūtījumus pa telefonu, tas samazinās gaidīšanas laiku un izslēgs tiešās kontaktēšanās iespējas.»

Strādāt ir sarežģīti, bet visu darām no sirds un akurāti, pauž Eduards Buiko, Iecavā un Bauskā esošā «Kompakt Sushi» īpašnieks. Uzņēmējs dalās pieredzē: «Pavasaris bija ļoti smags, bet varonīgi izturējām, vasara atļāva mums stabilizēties. Tagad klientus lūdzam izmantot visas sociālo tīklu iespējas – gan pieteikt, gan apmaksāt pasūtījumu mūsu mājaslapā, lai tā samazinātu kontaktēšanās iespējas un pasūtījuma gaidīšanas laiku.»

Reģionālie restorāni – apmeklētāki
Par «Hesburger» darbību ārkārtējās situācijas laikā «Bauskas Dzīvei» komentāru sniedz Ieva Salmela, «Hesburger» attīstības vadītāja: ««Hesburger» tāpat kā ikviens nozares uzņēmums juta globālās pandēmijas radīto iespaidu, un, protams, sākotnēji, jau pavasarī, bija liels izaicinājums pielāgoties jaunajai situācijai. Kamēr lielo pilsētu centri kā Rīga ir tukši un cilvēku plūsma tajos īpaši nepalielinās, tieši reģionālie restorāni ir spējuši veiksmīgi turpināt savu darbību. Tas noticis, galvenokārt pateicoties vietējā tūrisma uzplaukumam vasaras un rudens sezonā, ko ietekmēja ierobežotās iespējas ceļojumiem uz ārzemēm. Bauska un Iecava bija un joprojām ir populāri vietējo tūristu mērķi, ko apstiprina arī mūsu restorānu darbības rādītāji šajās vietās.»

Ievērojot valstī noteiktos pasākumus ārkārtējās situācijas laikā, visos «Hesburger» restorānos, arī Bauskā un Iecavā, no 9. novembra maltīti var iegādāties līdzņemšanai, pasūtījumu veicot mobilajā aplikācijā, auto kasē jeb «drive-in» vai restorānā pie kases. Lai veiktu pasūtījumus līdzņemšanai, sejas aizsargmasku lietošana restorānu telpās klientiem ir obligāta, savukārt «Hesburger» darbinieki turpinot ievērot jau iepriekš ieviestos drošības un personīgās higiēnas pasākumus. Restorānu darba laiks nav mainīts.