BauskasDzive.lv ARHĪVS

Padomi senioriem, kā nekļūt par finanšu krāpnieku upuri

Padomi senioriem, kā nekļūt par finanšu krāpnieku upuri

Kopš «Covid-19» pandēmijas sākuma aktīvāki kļuvuši krāpnieki, kas visdažādākajos veidos mēģina iegūt cilvēku naudu vai datus. Bieži par viltvāržu upuriem kļūst tieši seniori, tāpēc Finanšu un kapitāla tirgus komisija aicina vecāka gadagājuma cilvēkus rūpēties par savu finanšu drošību un piedāvā praktiskus ieteikumus, kas ļaus neiekrist viltvāržu lamatās.

Regulāri sazinieties ar tuviniekiem
Lai sekotu līdzi aktualitātēm sabiedrībā, iesakām senioriem regulāri sazināties ar saviem tuviniekiem un izvēlēties uzticamu padomdevēju finanšu jautājumos. Vecāka gadagājuma cilvēki ar savu tuvinieku atbalstu var mēģināt apgūt jaunas tehnoloģijas un pievienoties kādam ģimenes čatam sociālajos tīklos. Tas palīdzēs regulāri un vienkārši sazināties ar saviem mīļajiem.

Svarīgi tuvu ģimenes locekli vai draugu izvēlēties par padomdevēju finanšu pakalpojumu jautājumos. Ikvienam pašam jāpieņem finanšu lēmumi, bet draudzīga saruna ļaus pazīt krāpnieku uzbrukumu. Nepieciešamības gadījumā var vērsties arī pie profesionāliem konsultantiem bankā.

Drošības pamatprincipi

Lai pasargātu sevi, jāzina daži finanšu drošības pamatprincipi. Pirmais no tiem – svešiniekiem nedrīkst izpaust savus datus! Savas internetbankas pieejas datus, bankas kartes numuru, PIN kodu, CVC kodu un citu līdzīgu informāciju nedrīkst izpaust ne telefona sarunā, ne e-pastā, ne arī klātienē satiktiem svešiniekiem.

Nozīmīga ir droša paroļu izvēle un glabāšana citiem nepieejamā vietā. PIN kodu nevajadzētu turēt kopā ar bankas karti, parolēm jāsatur vismaz astoņi simboli, kas sastāv gan no burtiem, gan skaitļiem un neveido labi uzminamus, ar jums saistītus vārdu un ciparu savienojumus, piemēram, dzimšanas datumu. Paroles jāglabā pašam labi zināmā, bet citiem nepieejamā vietā.

Tipiskas krāpnieku pazīmes
Lai neuzķertos uz krāpniekiem, iesakām ievērot piesardzību pret tikai krieviski runājošiem cilvēkiem, kas uzdodas par banku darbiniekiem. Latvijā strādājoši banku darbinieki pārvalda latviešu valodu, tāpat arī citi finanšu pakalpojumu sniedzēji.
 
Piesardzīgiem ir jābūt pret zvanītāju uzstājību. Viltvārži bieži ir ļoti neatlaidīgi, uzbāzīgi, manipulatīvi, dara visu iespējamo, lai telefona saruna turpinātos. Dažkārt viņi kļūst rupji un pat draud. Šādas sarunas pēc iespējas ātrāk jāpārtrauc, nav nepieciešams būt pieklājīgiem pret nepazīstamiem sarunu biedriem.
Viltvārži var manipulēt ar cilvēku emocijām, radīt satraukumu, trauksmi, sajūtu, ka jārīkojas ātri un nav laika domāt. Piemēram, lai izkrāptu internetbankas datus, krāpnieki brīdina par to, ka kāds no bankas konta izskaitījis naudu un ka situācija nekavējoties jārisina.

Tāpat viltvārži e-pasta vēstulē var lūgt ziedot kādam smagi slimam pacientam, labdarības organizācijai vai informēt par neticamiem laimestiem, kuru saņemšanai nepieciešams veikt kādus maksājumus vai nodot savus datus. Šādos e-pastos bieži ir gramatikas kļūdas un neloģiskas teikumu struktūras.

Jāuzmanās arī no reklāmām, kuras ziņo par iespēju laimēt vērtīgas balvas vai aicina investēt un gūt lielu peļņu. Tajās var tikt izmantoti sabiedrībā zināmi cilvēki un uzņēmumi, bet tas nenozīmē, ka konkrētā slavenība ir informēta par savu dalību reklāmā, bieži arī šie cilvēki ir krāpšanas upuri.

Jāzina savas bankas kontakttālrunis
Lai varētu laikus reaģēt uz aizdomīgiem zvaniem vai darījumiem savā bankas kontā, bankas telefona numuram ir jābūt ērti pieejamam. Iesakām to saglabāt telefonā vai kādā citā ērtā veidā. Ja kāds nezināms zvanītājs brīdinājis par aizdomīgiem darījumiem bankas kontā, tad par to vislabāk pārliecināties, sākotnējo sarunu pārtraucot, pašam zvanot uz banku un pastāstot, kas noticis. 

Pirms darījuma jākonsultējas

Nekad nevajadzētu piekrist darījumam, kuru līdz galam nesaprotat. Būtiski, lai darījumam ir kāda dokumentācija, kas to apliecina, svarīgi izlasīt līgumu un konsultēties ar uzticamiem cilvēkiem, vislabāk ģimenes locekļiem. 

Ja tomēr cilvēks kļuvis par krāpšanas upuri, tad jāsazinās ar Valsts policiju un jāziņo par notikušo.