Skolas saglabā muižu ēkas

Izglītības iestāde ir cienījams, pozitīvs un visādā ziņā atbalstāms
kultūras pieminekļa izmantošanas veids. Mazo skolu likvidēšana ir lauku
traģēdija. Arī no pieminekļu aizsardzības viedokļa – ja ēku nepārņem
tikpat spēcīga funkcija, tad, iespējams, sākas objekta degradācija, tāds
viedoklis ir Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldei. Kāda ir pieredze
un prakse skolām, kas mīt muižu un piļu ēkās?
Īstenota īpaša programma
Latvijas
Piļu un muižu asociācijas (LPMA) Starptautiskajā zinātniskajā
konferencē «Pilis un muižas – mantojums nākotnei», kas norisinājās
septembra beigās Rundāles pilī, tika skarta arī tēma par muižu ēku
izmantošanu skolu vajadzībām.
Par Igaunijas pieredzi referātā
«No muižām par muižskolām» attālināti uzstājās Igaunijas Mākslas
akadēmijas profesore Rīna Alatalu. Viņa pastāstīja par vēsturisko
pieredzi muižu ēku saglabāšanā, tur izvietojot skolas 20. gadsimta
sākumā, kā arī par to, kā valstī mūsdienās ar īpašu programmu sekmēta
muižskolu attīstība, ieskaitot izglītības saturu.
Līdzīgi kā
Latvijā, arī Igaunijā pirms simts gadiem tika meklēts jauns pielietojums
muižu kungu mājām, lielā vairumā no tām ierīkojot skolas. Tolaik tas
aizkavējis muižu ēku bojāeju. Bet vēlāk, 60. gados, sākusies kultūras
mantojuma postoša pārveidošana, telpas pielāgojot skolu vajadzībām;
īpaši tas saistīts ar sporta zāļu izbūvēšanu vēsturiskajās muižas kungu
ēkās.
Pašlaik kaimiņvalstī muižās vēl darbojas 69 skolas;
mērķtiecīgai sadarbībai un attīstībai izveidojusies muižskolu
asociācija. Laikā no 2003. līdz 2016. gadam īstenota īpaša muižskolu
programma, izdotas piecas mācību grāmatas par muižskolām, kas
izmantojamas dažādos mācību priekšmetos. Programma devusi labus
rezultātus; skolēniem radusies padziļināta interese par muižu vēsturi un
arhitektūru, kultūras mantojuma saglabāšanu. Viņa gan atklāja, ka pēc
administratīvās reformas 2019. gadā interese saglabāt skolas muižu ēkās
ir vājinājusies, pašlaik nav arī finansējuma jaunai muižskolu
programmai. Profesore atzina, ka skolas muižu ēkās ir veids, kā
ilgtspējīgi tās izmantot, jo visās nevar ierīkot viesnīcas un
koncertzāles.
Laikmetīga skola vēsturiskā vidē
Skaistkalnes
(Šēnbergas) muiža Vecumnieku novadā skolas vajadzībām tiek izmantota
kopš 1921. gada. Pēdējos teju 15 gadus, Skaistkalnes vidusskolas
pārstāvēta, muiža ir LPMA biedre. Skolas direktore Svetlana Vāverniece
sarunā ar «Bauskas Dzīvi» pauda, ka iesaistīšanās asociācijā skolai ir
bijusi ļoti nozīmīga zināšanu un konsultāciju jomā. Skolas ēka un tās
komunikācijas pēdējos gados piedzīvojušas būtiskus uzlabojumus, lai tā
atbilstu mūsdienīgas skolas infrastruktūrai.
S. Vāverniece
uzsvēra, ka vienlaikus bijis jārūpējas, lai iespējami saudzīgi izturētos
pret vēsturisko ēkas veidolu, kultūras mantojumu un iespēju robežās to
arī atjaunotu. Tāpēc ļoti noderīgi bijuši dažādi asociācijas rīkotie
pasākumi, kuros smelties zināšanas par vēsturisku ēku saglabāšanu un
atjaunošanu, – semināri un pieredzes apmaiņas. Asociācijas eksperti
palīdzējuši ar rekomendācijām projektu konkursu pieteikumos, kas bijuši
veiksmīgi. Pēdējo trīspadsmit gadu laikā muižas ēkā divās telpās
atjaunoti griestu gleznojumi, atjaunotni piedzīvojis neorenesanses
kamīns un grezna podiņu krāsns.
Direktore atklāja, ka
aizvadītajā vasarā, sākot remontu vienā no otrā stāva klasēm, zem
vairākām krāsojuma kārtām atklājies vēl viens vēsturiskais griestu
gleznojums. Pašlaik telpā ierīkoti iekārtie griesti, un direktore
nešaubās, ka jārod finansiāls risinājums, lai atjaunotu vēsturisko
griestu krāsojumu. Viņa jauš, ka nākamgad, remontējot pārējās otrā stāva
telpas, sagaidāmi jauni pārsteigumi.
Idejas par savu asociāciju
S.
Vāverniece atzīst, ka muižām, kurās darbojas skolas, ir salīdzinoši
šauras iespējas pilnvērtīgi iesaistīties LPMA tūrisma veicināšanas
akcijās un pasākumos, jo skola ne vienmēr pieejama tūristiem, pašlaik,
pandēmijas apstākļos, – tas vispār nav iespējams. Tās galvenais uzdevums
ir pildīt izglītības iestādes funkciju, pauda direktore. Skaistkalnes
vidusskolā pirms vairākiem gadiem seminārā pulcējušies Latvijas muižas
apdzīvojošo skolu pārstāvji, lai diskutētu par jautājumiem, kas skar
tieši šo muižu grupu. Skola ir sadarbojusies ar Zaļenieku komerciālo un
amatniecības vidusskolu, kura apdzīvo Zaļenieku (Zaļo) muižu Jelgavas
novadā. Taču pastāvīga sadarbība starp visu šo skolu kategoriju Latvijā
nav organizēta.
Zaļenieku komerciālās un amatniecības
vidusskolas direktores vietniece Valija Barkovska portālam
pastāstīja, ka ir bijušas idejas par muižu skolu asociācijas veidošanu,
bet tas palicis aizmetņu stadijā. Viņa uzskata, ka Latvijā šo izglītības
iestāžu apzināšana un kopīgo problēmu risināšana ir ļoti nesakārtota.
90. gadu sākumā valstī bijis ap 150 muižu skolu, bet ik pa laikam kāda
no skolām pārtrauc darbību. V. Barkovska pauda, ka, visticamāk, pašlaik
neviens nav apzinājis to skaitu.
Pieredze veido attieksmi
S.
Vāverniece ir pārliecināta, ka vēsturisko elementu atjaunošana un
restaurācija Skaistkalnes muižas ēkā pozitīvi ietekmē skolēnu attieksmes
veidošanu pret kultūrvēsturisko mantojumu, kā arī veicina karjeras
izglītību skolā. Kad skolā strādāja restauratori, bērni ar lielu
interesi vērojuši viņu darbu un neslēpuši apbrīnu, kādu ieguldījumu un
pacietību tas prasa. «Šī pieredze veido attieksmi. Pagājuši vairāk par
desmit gadiem, kopš atjaunota kamīnzāle un vēsturiskā ēdamzāle, taču
nekādi bojājumi tām nav nodarīti. Vecāko klašu jaunieši atceras, kādā
stāvoklī kamīns bija pirms atjaunošanas un kā tas pārtapa; skolēni
novērtē paveikto un interjeru nebojā,» ar lepnumu pauda direktore.
Skola
ir sadarbojusies ar Rīgas Celtniecības koledžu, kuras audzēkņi –
topošie restauratoru asistenti – prakses laikā strādājuši Skaistkalnes
muižā. Arī daži Skaistkalnes vidusskolas absolventi ir izvēlējušies
izglītību turpināt restauratoru specialitātē.
Mg.art. ELVITAS RUKAS, speciālistes sabiedrisko attiecību jautājumos Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldē, komentārs:
«Eiropas
kultūras mantojuma dienas Latvijā 2013. gadā ir bijušas veltītas tēmai
«Skolas kultūras pieminekļos». Katalogā toreiz bija 49 objekti – 21
skola muižās un pilīs (pārējie objekti jau celti kā skolas).
Zemgalē
esošās izglītības iestādes, kas strādā muižās un pilīs, – Latvijas
Lauksaimniecības universitāte Jelgavas pilī; Vilces pamatskola Vilces
muižas kungu mājā; Skaistkalnes vidusskola Skaistkalnes muižas kungu
mājā; Zaļenieku komerciālā un amatniecības vidusskola Zaļenieku (Zaļajā)
muižā Jelgavas novadā un Mazzalves pamatskola Ērberģes muižas mājā, kas
tagad Neretas novadā.
Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes
(NKMP) nostāja ir – skola ir cienījams, pozitīvs un visādā ziņā
atbalstāms kultūras pieminekļa izmantošanas veids. Ja šīs skolas
apvienosies asociācijā vai kā citādi organizēsies, tad iespējama arī
kāda īpaša sadarbība pēc abpusējas vienošanās. Citādi katras skolas
apsaimniekotājs jautājumus ar NKMP risina pats – ar reģionālo inspektoru
starpniecību vai vēršoties tieši.
Skolas laukos vienmēr ir bijis ne tikai izglītības, bet arī kultūras centrs, īsta gaismas un dzīvesprieka sala. Skolas kultūras pieminekļos ir simbolisks stāsts – elitāro muižkungu vietā ir jaunā paaudze. Skaisti un perspektīvi. Mazo skolu likvidēšana ir lauku traģēdija. Arī no pieminekļu aizsardzības viedokļa – ja ēku nepārņem tikpat spēcīga funkcija, tad sākas objekta degradācija. Protams, ir jāskatās konkrēti piemēri.»
Te «Bauskas Dzīve» var minēt mūspusē konkrētu piemēru – bijušo
Kaucmindes mājturības skolu, tad Saulaines tehnikumu, vēlāk bērnudārzu,
kas atradās Kaucmindes muižas kungu ēkās. Kad izglītības iestāde tās
pameta, celtnes pamazām ir sagruvušas.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»