BauskasDzive.lv ARHĪVS

KOMENTĀRI: ATKRITUMU OPTIMIZĀCIJA

KOMENTĀRI: ATKRITUMU OPTIMIZĀCIJA

Kāds viedoklis par valstī otra lielākā atkritumu apglabāšanas poligona «Brakšķos» Jelgavas pievārtē slēgšanu, Zemgales AAR likvidēšanu?


VIDES AIZSARDZĪBAS UN REĢIONĀLĀS ATTĪSTĪBAS MINISTRIJA (VARAM)
Centralizācijas plāns
No VARAM sagatavotā informatīvā ziņojuma «Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas reģionu attīstību Latvijā pēc 2020. gada»:
– Sekmīgai atkritumu apsaimniekošanas mērķu sasniegšanai ir nepieciešama atkritumu apsaimniekošanas sistēmas centralizācija. Kritēriji atkritumu apsaimniekošanas reģionu (AAR) robežu pārskatīšanai ir: atkritumu rašanās «smaguma» centri attiecībā pret to apsaimniekošanai nepieciešamās infrastruktūras novietojumu, esošie atkritumu plūsmu pārvadājumu virzieni un attālumi, ceļu pieejamība, infrastruktūras kapacitāte un poligonu optimizācijas pasākumi, finanšu ekonomiskie rādītāji, t. sk. esošo saistību segšanas iespējas, jaunu infrastruktūras objektu finansēšanas iespējas, piedāvāto izmaiņu ietekme uz atkritumu radītāju maksātspēju.

Centralizācijas īstenošanai – piecu AAR modelis: apvienot Dienvidlatgales AAR, Austrumlatgales AAR un daļu no Vidusdaugavas AAR, un tiek izveidots Latgales AAR; apvienojot Ziemeļvidzemes, Malienas AAR, daļu no Vidusdaugavas AAR un daļu no Pierīgas AAR, tiek izveidots Vidzemes AAR; apvienojot Pierīgas AAR ar Zemgales AAR, tiek izveidots Viduslatvijas AAR; apvienojot Piejūras AAR ar daļu no Ventspils AAR, tiek izveidots Ziemeļkurzemes AAR; apvienojot Liepājas AAR ar daļu no Ventspils AAR, tiek izveidots Dienvidkurzemes AAR.


Jānis Aizbalts, SIA «Eco Baltia vide» valdes priekšsēdētājs

Maksimāli efektīvi
– Vēsturiski poligonu skaits Latvijā bija mērāms simtos. Teju katrā pagastā bija vietēja mēroga izgāztuve, kas no vides viedokļa bija vāji uzturēta. Nedrīkst aizmirst, ka ikviens poligonā noglabāts atkritumu kilograms sadalīšanās procesā rada videi un cilvēkiem kaitīgas gāzes un citas vielas, tāpēc svarīgi nodrošināt, ka poligonus apsaimnieko maksimāli efektīvi.

Esošais poligonu skaits pie kopējā Latvijā radītā atkritumu apjoma ir pārāk liels. Tikai atsevišķi poligoni spēj nodrošināt nepieciešamās investīcijas atkritumu šķirošanā. No 2023. gada obligāti būs dalīti jāvāc bioloģiskie atkritumi. Visos poligonos būs jāinvestē bioatkritumu pārstrādes risinājumos, nodrošinot, ka tos tiešām pārstrādājam jaunās vērtībās un atgriežam kā resursus ekonomikā.

Tāpēc nepieciešama poligonu reforma, koncentrējot investīcijas piecu sešu poligonu efektivizācijā un modernizācijā.

Ja slēdz «Brakšķu» poligonu, ievērojamas pārmaiņas atkritumu apsaimniekošanas sistēmā apkārtējos novados neparedzam, nav prognozējams arī straujš cenu kāpums mūsu apkalpoto novadu iedzīvotājiem. Mūsu pieredze rāda, ka reģionālā līmenī daudz svarīgāk ir nodrošināt iepakojuma šķirošanas centrus.


Aivars Okmanis, Rundāles novada domes priekšsēdētājs

Nepiekrītam plānam
– Kopā ar citiem novadu vadītājiem parakstīju vēstuli, ka mēs nepiekrītam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) piedāvātajam modelim un vēlamies saglabāt «Brakšķu» atkritumu poligonu. Kopējās vēstules iniciatori bija Jelgavas pilsēta un Jelgavas novads.

Iemesli ir vairāki. Vispirms – «Brakšķi» mums tomēr ir tuvāk. Turklāt tāda centralizācija nešķiet vērtīga. «Brakšķu» poligonā jau ir ieguldīts liels darbs un finanses, un ir iespējas turpināt gan ieguldījumus, gan darbu, attīstot šķirošanu tā, lai vajadzētu mazāk atkritumu apglabāt. Turklāt šis atkritumu poligons ir mūsu reģionā, un tas nozīmē, ka savā reģionā saglabājam arī ekonomiskās aktivitātes. Neatbalstām arī no izmaksu viedokļa, jo vest uz Rīgu noteikti būs dārgāk nekā pašlaik.

Rundāles novadam līdz 2024. gadam ir līgums ar SIA «Vides serviss» par to, ka atkritumus ved uz «Brakšķiem». Kas notiks pēc tam, būs atkarīgs no valsts atkritumu apsaimniekošanas plāna, kurus poligonus mēģinās attīstīt. Mēs diskusijas turpināsim. Iespējams, situācija ir tāda pati kā daudzām jaunām reformām, kad izmet kādu ideju un var uzklausīt viedokļus. Nevar pateikt, vai izdosies panākt pārmaiņas plāna projektā, jo VARAM pašreizējā darbība nav prognozējama.