Pašvaldību likums – bez rozā brillēm
2020. gada 2. oktobris 10:23

Politiskā kultūra ir pārāka par normatīvo aktu prasībām
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodevusi publiskai apspriešanai jauno «Pašvaldību likumu», aicinot likumprojektu vērtēt un paust savus ieteikumus līdz 8. oktobrim.
Kopš likuma «Par pašvaldībām» pieņemšanas 1994. gadā ir notikušas
būtiskas pārmaiņas valsts pārvaldē kopumā, kas neizbēgami rada
nepieciešamību pēc pārmaiņām pašvaldību darbības tiesiskajā regulējumā.
Vienlaikus tās nepieciešamas arī saistībā ar administratīvi teritoriālo
reformu, galvenokārt akcentējot nepieciešamību pēc augstākas sabiedrības
iesaistes pakāpes lēmumu pieņemšanā un efektīvākiem instrumentiem, kas
nodrošinātu viedokļu uzklausīšanu un izvērtēšanu sabiedrībai būtiskos ar
teritorijas attīstību saistītos jautājumos.
Pozitīvs
ir aspekts, ka topošajā likumā diezgan precīzi ir identificētas
vairākas problēmas, kuras pašvaldībās vairāk vai mazāk pastāv. Tomēr
bažas rada, cik lielā mērā esošā likuma redakcija patiešām spēs mainīt
vai ietekmēt pastāvošo lietu kārtību. Turpinājumā – A. Kursītes
detalizētāks ieskats par konkrētākiem problēmjautājumu blokiem.
Cieņas jautājums
Analizējot
likumprojektu, lielā mērā vilku paralēles ar pašreizējo situāciju un
pieredzi Bauskas novada domē. Viens no pirmajiem jautājumiem, ko uzdevu
pati sev: «Ja pašlaik jau būtu spēkā konkrētais likumprojekts, kas tieši
mainītos domē attiecībā uz sabiedrības iesaisti, ieklausīšanos
iedzīvotāju viedoklī, labu pārvaldību un citiem jautājumiem?»
Piemēram,
jau tagad Bauskas novada pašvaldības nolikumā ir noteikts, ka lēmumu
projektiem un saistītajiem dokumentiem ir jābūt deputātiem pieejamiem
trīs dienas pirms domes un komiteju sēdēm, un tieši šāda pati norma ir
paredzēta jaunajā likumā. Tomēr jau tagad diezgan regulāri Bauskas
novadā ir situācijas, kad lēmumu projektus pievieno pēdējā brīdī. Vai
jauns likums spēs mainīt šo ačgārno praksi, kas netiek labota,
neskatoties uz aizrādījumiem? Šis pēc būtības ir cieņas jautājums pret
kolēģiem, kam ir jāiepazīstas ar konkrēto jautājumu, cieņas jautājums
pret iesaistītajiem cilvēkiem, uzņēmumiem, iestādēm, kam arī ir svarīgi,
lai kāds viņu jautājumā ir iedziļinājies. Vai to ir iespējams izdarīt,
ja informāciju saņem pēdējā brīdī?
Var veidot, var neveidot
Tāpat
jau tagad likumā «Par pašvaldībām» ir teikts, ka «dome var izveidot
revīzijas komisiju, kura darbojas saskaņā ar domes apstiprinātu
nolikumu». Atslēgas vārdi ir «var izveidot», bet var arī neizveidot.
Līdzīgs pants ir paredzēts jaunajā likumā. Pirms pāris gadiem Bauskas
novada domē nācām ar iniciatīvu izveidot revīzijas komisiju, lai
izmeklētu iespējamas nelikumības, taču priekšlikumu noraidīja. Tāpēc,
lai sasniegtu mērķi, manuprāt, atsevišķās situācijās nedrīkst būt
varbūtības un pieļāvuma formas, bet tam ir jābūt kā obligātam
uzstādījumam.
Vēl viens piemērs – gan jaunajā regulējumā, gan
Bauskas novada saistošajos noteikumos ir iestrādāts, ka atsevišķos
gadījumos, ja deputāts netiek uz sēdi klātienē, viņš var lūgt iespēju
piedalīties tajā attālināti. Viss ir skaisti un pareizi līdz brīdim, kad
parādās iespēja izvēlēties – domes priekšsēdētājs var noteikt šādu
iespēju, bet var arī nenoteikt. Tāpēc, lai izvairītos no plašām viedokļu
interpretācijām, būtu nepieciešams precīzāks jautājuma rāmis, diezgan
skaidri identificējot vai vismaz objektīvi pamatojot, kāpēc
priekšsēdētājs šādu iespēju deputātam drīkst nenoteikt.
Sabiedrības iesaiste
Ar
jauno likumu ir paredzēta būtiski lielāka iedzīvotāju iesaiste, gan
izveidojot iedzīvotāju valdes, gan ieviešot līdzdalības budžetu.
Līdzdalības
budžets vismaz daļēji varētu uzlabot vienmērīgāku teritorijas
attīstību. Protams, tie nav milzīgi līdzekļi, bet vismaz ar minimālo
provizorisko aprēķinu būtu iespējams risināt iedzīvotājiem svarīgus
jautājumus uz vietas katrā pagastā, ciemā. Dažkārt ir sāpīgi nolūkoties,
cik grūti iedzīvotājiem pagastos ir panākt kaut nelielu infrastruktūras
vai sporta objekta attīstību. Turklāt plānots, ka par līdzdalības
budžeta izlietojumu lems pašvaldības administratīvās teritorijas
iedzīvotāji, kas ir loģiski un saprotami.
Pozitīvi ir vērtējama jauna
iniciatīva – iedzīvotāju valde, lai veidotu labāku dialogu starp
iedzīvotājiem un domi. Vienīgās šaubas ir par to, ka iedzīvotāju valdi
konkrētā teritoriālā iedalījuma vienībā izvirza iedzīvotāji, bet
balso un apstiprina domes deputāti. Šis noteikti būtu plašākas
diskusijas vērts jautājums, jo varianti, kā apstiprināt vai ievēlēt
valdi, varētu būt arī citi. Iespējams – bez deputātu līdzdalības vai ar
mazāku iesaisti. Manas bažas ir tāpēc, ja kādā teritorijā būs
iedzīvotājs, kurš būs aktīvs, kurš nebaidīsies paust savu neatkarīgu
viedokli, kurš nerunās «pa spalvai» administrācijai un domes vadībai, ir
ļoti vienkārši panākt, ka par šādu iedzīvotāju valdē deputāti var
nenobalsot.
Ņemot vērā tehnoloģiju attīstību un to, ka
likumprojektā iestrādā, ka domes sēdes translē videoformātā, ieteiktu
virzīties soli tālāk un nodrošināt arī komiteju audiovizuālu tiešraidi,
kas sniegtu papildu informāciju par izskatāmajiem jautājumiem gan
deputātiem, kas nav ko-
mitejas locekļi, gan iedzīvotājiem.
Varas dalīšana
Likumprojekts
paredz lielāku ierobežojumu deputātu amata savienošanas kārtībā. Arī
iepriekšējos periodos ir bijuši mēģinājumi, bet vienmēr pie varas
esošajām partijām ir izdevies ielobēt, ka ir dažādi izņēmumi. Jaunais
likums paredzētu, ka deputāts nevar ieņemt pašvaldības iestādes vadītāja
vai viņa vietnieka amatu, tai skaitā būt skolas direktors, direktora
vietnieks un citi. Ļoti gribu cerēt uz brīnumu, ka šī norma valdības un
Saeimas gaiteņos netiks koriģēta. To mēs tuvākā pusgada laikā,
visticamāk, redzēsim.
Attiecībā uz izpilddirektoru iecelšanu ir
paredzētas izmaiņas, kas nozīmētu atklāta konkursa organizēšanu, kā arī
to, ka izpilddirektoru ieceļ amatā uz pieciem gadiem, ar iespēju pēc
pozitīva darba novērtējuma saņemšanas termiņu pagarināt vēl uz pieciem
gadiem.
Svarīgi, ka ar likumu pasaka – konkurss ir atklāts. Taču
Bauskas novada pašvaldība ir «slavena» ar amatu konkursu rīkošanu, tāpēc
ne vienmēr atklāts konkurss automātiski nodrošina godīgu un
profesionālu pretendentu izvērtēšanu. Atceramies «spārnoto teicienu» SIA
«Vides serviss» vadītāja apstiprināšanā, kad domes priekšsēdētāja
vietnieks publiski atzina, ka konkursa nolikumu nemaz nav lasījis, bet
ir piedalījies izvērtēšanā. Atceramies atsevišķu deputātu «īpašās»
spējas saskaitīt dažus ciparus pretendentu vērtējumā. Tāpēc jautājums
vairāk ir par to, vai pašvaldība ir spējīga un ieinteresēta atlasīt
vislabāko kandidātu. Situācijas risinājums ir profesionāla kandidātu
atlase, pretējā gadījumā iedzīvotāji netic šiem konkursiem un arī
nepiesakās, kas būtiski samazina konkurenci un iespēju atlasīt spējīgāko
kandidātu.
Attiecībā par piedāvāto izpilddirektora ievēlēšanas
termiņu – pieci gadi. Gribētu labāk saprast piedāvātā termiņa pilnu
argumentāciju, jo, manuprāt, arī šis vēl ir diskutējams jautājums.
Piemēram, varbūt tie ir četri gadi, jo domi ievēl uz četriem gadiem?
Varbūt neierobežot ar diviem termiņiem, bet organizēt atklātu konkursu
ar iespēju piedalīties visiem? Ja persona konkursā ir labākā, tad kāpēc
neļaut turpināt darbu?
Politiskā kultūra
Arī par citām
jaunā likumprojekta normām varētu izvērst plašāku diskusiju, taču tā
būtiskā esence, ko vēlējos parādīt, – jaunās idejas par iedzīvotāju
iesaisti, par ieceri likumu padarīt modernāku un atbilstošāku
pašreizējai situācijai, ir ļoti atbalstāmas. Taču neba jau tagad nav
iespējams ņemt vērā iedzīvotāju viedokli, neba nav iespējams vairāk
dzirdēt savus iedzīvotājus.
Vēl nesen Bauskas domes deputāti
saņēma Vecsaules pagasta iedzīvotāju vēstuli par iedzīvotājiem svarīgu
jautājumu, kur atspoguļota arī pagasta pārvaldes vadītājas attieksme, ar
kuru viņa pauž viedokli par iedzīvotājiem. Citēju: «Jūs esat parastie
viduvējie cilvēki, kas visam pretojas.» Jautājums – vai jaunais likums
var mainīt pašvaldības amatos iekļuvušo attieksmi pret līdzcilvēkiem?
Atceroties
citas iedzīvotāju vēstules, tai skaitā par atbalstu skolām un citiem
jautājumiem, atminos, kā tās slēpa no deputātiem un sabiedrības, cik
negribīgi rādīja, līdz beidzot jau nonācām līdz absurdam, kad iesniegums
domei vienlaikus jāadresē arī deputātiem, pretējā gadījumā deputāti par
šādu vēstuli var neuzzināt. Arī par formālu pieeju iedzīvotāju aptauju
un publisko apspriešanu organizēšanā «ķeksīša pēc», kur iedzīvotāju
izteiktās vēlmes un viedokļus ignorē.
Mans secinājums ir tāds –
laba pārvaldība, iedzīvotāju interešu ievērošana ir ievēlēto deputātu
politiskās kultūras jautājums. Ja deputāts ir atnācis realizēt savas
personiskās intereses, neviens likums to nespēs mainīt.
Ir
cerība, ka novadu apvienošanas rezultātā, būtiski samazinoties deputātu
skaitam, saasināsies konkurence par ievēlēšanu, kas liks ievēlētajiem
deputātiem daudz lielākā mērā novērtēt iedzīvotāju doto uzticību un
izturēties ar lielāku pietāti.
Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par saturu atbild SIA «Bauskas Dzīve».
#SIF_MAF2020
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»