Portrets kā laba grāmata
Bauskas muzejā – Ata Jākobsona gleznu kolekcija
Gleznotāja un grafiķa Ata Jākobsona personālizstādi «Klātbūtne»,
kurā eksponēti portreti, Bauskas muzejā var aplūkot līdz 6. oktobrim.
Izstāde
ir īpašs kultūras dzīves notikums mūsu pilsētā. Tās atvēršanu šomēnes
apmeklēja Bauskas mūzikas un mākslas skolas (BMMS) vairāku klašu
audzēkņi kopā ar skolotājām Olitu Dzelzkalēju, Mārīti Šulci un Signi
Pansovu.
Apzināts minimālisms
Atis Jākobsons ir
Bauskas mākslas skolas 1999. gada absolvents. Viņš absolvējis Rīgas
Dizaina un mākslas vidusskolu un Latvijas Mākslas akadēmijas
Glezniecības nodaļu, profesionālo izglītību papildinājis Mančestras
Universtātē Anglijā. Atis ir strādājis mākslinieku rezidencēs Berlīnē,
Parīzē, Mursijā Spānijā.
Gleznotājam ir ļoti aktīva izstāžu
darbība – Latvijā un ārzemēs notikušas 13 personālizstādes, bet Bauskas
muzejā tā organizēta pirmo reizi. Atis Jākobsons ir Eiropas un Krievijas
profesionālās mākslas vidē vislielāko atzinību guvušais BMMS
absolvents, bet gleznotāju īpaši neinteresē panākumi.
Viņš ir
izvēlējies mākslinieka bezgala sarežģīto ceļu, visus iespaidus
izdzīvojot izjūtās, sajūtās, saasinātā uztverē nepastarpināti, bez
ikdienas informācijas apgrūtinošās plūsmas, mediju ziņām un citiem
vilinājumiem. Aizvien vairāk viņš tuvojas apzinātam minimālismam gan
mākslā, gan personīgajā dzīves telpā caur savu pieredzi.
Notvert pretrunīgo esību
Personālizstāde
«Klātbūtne» ir šī gada īpašais notikums Bauskas muzejā, jo tik
kvalitatīvu mākslas darbu kolekciju bieži negadās ieraudzīt. Atis
Jākobsons rāda eksperimentus laikmetīgā portreta žanrā, sākot ar tikko
nojaušamiem – it kā no dūmakas vai lielas tālienes iznirstošiem – tēliem
un beidzot ar reālisma stila ļoti enerģētiskiem darbiem. Viņš
uzdrīkstas portretos runāt par izjūtām, kas parasti tiek noklusētas. Tie
ir netverami dvēseles stāvokļi – no prieka līdz nenoteiktībai, bailēm,
neizpratnei.
Mākslinieks portretē gan pazīstamus, gan tālos
ceļojumos sastaptus cilvēkus. Reizēm impulss rodas, virtuālajā vidē
pamanot izteiksmīgu seju. Tradicionālais portreta žanrs, kad tiek
fokusēta personas identitāte, sociālais stāvoklis, statuss sabiedrībā,
gleznotāju nesaista.
Viņš atzīst: «Cenšos notvert cilvēku
pretrunīgo esību telpā starp garīgumu un bezgalību. Ikviens šīs izstādes
portrets varētu būt arī mans pašportrets. Gleznojot citu cilvēku,
mēģinu labāk izprast pats sevi. Portrets ir gan sevis paša, gan cita
cilvēka iekšējās pasaules vērojums.»
Dzēš lieko informāciju
Muzeja
izstāžu zāles pirmajā telpā eksponētos portretus Atis gleznoja Berlīnē,
bet lielformāta darbi ir tapuši Izraēlā. Gleznām nav nosaukumu un
autora paraksta. Audekla aizmugurē ir fiksēts tikai kārtas numurs un
valsts nosaukums, kurā portrets gleznots.
Skolēni gribēja uzzināt,
kādus paņēmienus mākslinieks izmanto, lai portretos atteiktos no
konkrētības un panāktu dūmakas efektu. Atis skaidro: «Vispirms
uzgleznoju reālistisku portretu. Tad ar mīkstu otu sāku eļļas krāsu
pludināt, dzēšot kontūras. Šī metode man radās intuitīvi. Pārāk daudz
informācijas gleznā traucē piekļūt atainotās personas būtībai. Gleznojot
reālisma stilā, gribot negribot sākas jūsmošana par detaļām. Tas ir
nevajadzīgi un traucējoši. Audeklus apzināti neierāmēju, lai portreti
nezaudētu vieglumu.»
Daudzi Ata darbi ir gleznoti monohromā
gammā – niansētās pelēkā toņa pārejās no tumša uz gaišu. Arī tas BMMS
audzēkņiem radīja jautājumus, jo glezniecība viņiem pagaidām asociējas
ar spilgtiem krāsu laukumiem un ekspresīviem triepieniem.
Lakonisko
portretu dziļākai uztverei, šķiet, ir vajadzīga pieredze un briedums.
Visi izstādes darbi ir emocionāli ļoti nospriegoti, tie izstaro spēcīgu
enerģētiku. Vērot Ata Jākobsona portretus ir līdzīgi kā lasīt ļoti labu
grāmatu, kurā vārdos nepateiktais ir būtiskāks par uzrakstīto.
Nozīmīgi sasniegumi
Pirmo
personālizstādi Rīgā Atis Jākobsons sarīkoja 2006. gadā, vēl būdams
Mākslas akadēmijas students. Jau agrīnā perioda darbos viņš sevi
pieteica kā spilgtu figurālās glezniecības talantu. Pakāpeniski
gleznotāja izteiksmes veids kļuva lakoniskāks. Mākslas cienītāji labi
atceras Ata Jākobsona personālizstādi «Dark Matter» Mūkusalas galerijā
2015. gadā. Viņš eksponēja pārsteidzošus ogles zīmējumus. Par izstādi
«Dark Matter» mākslinieks saņēma ««Dienas» gada balvu kultūrā». Viņš
divreiz tika nominēts prestižajai Purvīša balvai, arī Latvijas Radio un
Latvijas Televīzijas rīkotajai gada balvai «Kilograms kultūras».
Šī
gada februārī Rīgas Laikmetīgās mākslas centrā «KIM?» notika Ata
Jākobsona personālizstāde «Režģis». Viņš to nodēvēja par formas un
bezformas vienlaicīgu apzināšanos, ceļu no subjektīva prāta klejojumiem
līdz kosmiskām un fundamentālām struktūrām. Izmantojot glezniecību,
ogles zīmējumu, video un instalāciju, mākslinieks radīja jutīgas
plaknes, lai rosinātu uztvert viņpus apziņas esošo telpu.
Raksts sagatavots ar «Latvijas Valsts meži», Valsts Kultūrkapitāla fonda un Zemgales plānošanas reģiona finansiālu atbalstu.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»