BauskasDzive.lv ARHĪVS

Drošība uz ceļa – katra satiksmes dalībnieka atbildība

Sandra Giptere-Ivanova

2020. gada 22. septembris 00:00

313
Drošība uz ceļa – katra satiksmes dalībnieka atbildība

Bauskas iecirkņa likumsargi iesaistās akcijā «ROADPOL Drošības dienas»

Līdz pat 22. septembrim nedēļas garumā Eiropas Savienības dalībvalstīs, arī Latvijā, norisinājās Eiropas ceļu policijas tīkla (ROADPOL) organizētā akcija «ROADPOL Drošības dienas». Tajā iesaistījās arī Valsts policijas Bauskas iecirkņa likumsargi.

Iepriekšējos gados šī akcija bija zināma kā «EDWARD» diena, un arī šogad akcijas mērķis ir kopīgiem spēkiem panākt, lai šajā laikā uz Eiropas ceļiem nebūtu neviena ceļu satiksmes negadījuma ar bojā gājušiem un smagi ievainotiem cilvēkiem, informē Līna Kaļķe, Valsts policijas sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste.

Lielākā daļa šoferu piesprādzējas
Valsts policija iepriekšējā nedēļā kopš 16. septembra akcijā pastiprināti rūpējās par satiksmes drošību un uzraudzīja satiksmes dalībniekus – gan autovadītājus, gan mazāk aizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus. Tika kontrolēta drošības jostu un bērnu sēdeklīšu lietošana, likumsargi pārbaudīja arī ātrumu. Visu nedēļu policija skaidroja riskus, kas rodas Ceļu satiksmes noteikumu neievērošanas gadījumos.

Akcijā iesaistījās arī Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes (VPZRP) Bauskas iecirkņa likumsargi. Ceturtdien, 17. septembrī, šiem pienākumiem pievērsās divas ekipāžas. «Bauskas Dzīve» uz divarpus stundām pievienojās Sandim Jansonam, VPZRP Patruļpolicijas nodaļas satiksmes uzraudzības rotas jaunākajam inspektoram, un Edijam Lācim, VPZRP Kārtības policijas biroja Patruļdienesta rotas Patruļpolicijas nodaļas kārtībniekam. Kopā ar ekipāžu devāmies izbraukumā. Brīvības bulvārī Bauskā likumsargi kontrolēja, vai šoferi izmanto drošības jostas un autosēdeklīšos piesprādzē savas atvases. Lietainajā un vējainajā dienā daudzi bija izvēlējušies braukt ar auto, lielākā daļa šoferu bija atbildīgi – drošības jostas lietoja gan pie stūres sēdošie, gan pasažieri.

Darbs vējā un lietū bija arī pārbaude jaunajam inspektora S. Jansona formastērpam. Pēc 20 darba gadiem policijā, protams, bija, ar ko salīdzināt. «Jakai vējš nepūš cauri, nav kā senāk,» vērtē likumsargs. Jaunais kolēģis E. Lācis pēc koledžas savā pirmajā darbavietā vada trešo mēnesi, viņam jaunās formas vēl nav, puisis pēc iepriekšējās dienas, 16. septembra, karstuma rekordiem vēl nebija pārgājis uz siltākām drēbēm.

Apzinīgajiem jauns draugs – runcis Rūdis
Nepaiet ilgs laiks, kad kāds BMW šoferis krustojumā, ieraugot likumsargus, «velk siksnu virsū», tas nepaliek bez vērības. Autovadītājs, līdzīgi kā daudzi citi šādā situācijā, aizbildinājās ar mazu attālumu, tādēļ neesot lietojis drošības jostu. Kā noskaidrojas pēc dokumentu pārbaudes, pārkāpumu šoferim nav, tālab šoreiz viņš tiek cauri ar rakstveida brīdinājumu. Pēc brīža tiek apturēts «Audi», ko stūrē Dace. Viņa ir piesprādzējusies, arī dēliņš ir autosēdeklītī ar drošības jostu. Auto vadot jau kopš 2001. gada, «Bauskas Dzīvei» atklāj šofere, turklāt allaž sprādzējoties. Septiņus gadus vecais Haralds no likumsargiem saņem dāvanu – mīksto rotaļlietu runci Rūdi. Mamma atklāj noslēpumu, ka zēna sapnis esot kļūt par policistu. Nu runcis Rūdis, visticamāk, gulēs gultā blakus puisēnam un droši vien neļaus aizmirst apņemšanos.

Turpretī «Mercedes Benz» busa šoferis brauca bez drošības jostas. Savu vainu viņš atzina, pārkāpumu autovadītāja pagātnē nebija, tālab arī viņš saņēma rakstveida brīdinājumu.
Lielākoties autovadītājas sievietes drošības jostu lietošanā ir apzinīgākas, pēc pieredzes vērtē S. Jansons, tomēr tas nav vispārināms. To pierādīja arī «Audi» stūrētāja, kas nebija piesprādzējusies. Dāma esot tikko sākusi braukt, esot uztraukusies un aizmirsusi par siksnu. Arī viņai iepriekš nekādu pārkāpumu nebija, tālab šoreiz iztika ar rakstveida brīdinājumu.
Jaunākais kolēģis uzskata, ka pašlaik ievadīt datus APAS jeb Administratīvo pārkāpumu atbalsta sistēmā ir vienkāršāk nekā vadīt ar roku, «jo viss jau ir priekšā».  Tomēr, ja cilvēkam, piemēram, nav e-pasta, kā tas bija arī šoreiz vienā gadījumā, administratīvā pārkāpuma lieta un lēmums par administratīvā pārkāpuma procesa sākšanu un soda piemērošanu (šajos gadījumos – brīdinājuma) bija jāraksta ar roku un pēc tam tāpat jāievada sistēmā. Tiem šoferiem, kam ir elektroniskā pastkastīte, dokuments uzreiz tiek nosūtīts no sistēmas. Arī brīdinājums ir sods, turklāt nākamajā reizē, kaut ko pārkāpjot, tas datubāzē būs redzams, tad jau par citu pārkāpumu būs naudas sods, skaidro policisti.

Iedzīvotāju vērība un atbildība 
Likumsargiem pēc kādas iedzīvotājas zvana uz 110 ziņo par auto, no kura kravas nodalījuma birstot kūdra. Kopā ar policistiem dodamies to meklēt uz Vecsaules pagastu, ceļā tiek saņemtas norādes, ka transportlīdzeklis jau ir citur. Ceļa Zvirgzde–Misa–Dāviņi 17. kilometrā automobilis tiek apturēts. Jau braucot aiz tā, bija redzams, kā birst kūdra un vējš no tās griež putekļu vērpetes, kas gan krīt uz aizmugurē braucošā automobiļa priekšējā stikla, gan apgrūtina redzamību. Šoferis taisnojas, ka «stiprā vējā nevar uzlikt tentu». Tomēr ir pārkāpti Ceļu satiksmes noteikumi par kravas nostiprināšanu. Dāviņu pagasta Lambārtē internets «saniķojas», tālab datu pārbaude policistiem nevedas tik raiti, bet ar visu tīmekļa «raustīšanos» šoferis tiek pie 11 naudas soda vienībām jeb 55 eiro naudas soda.

Pēc tam ekipāža devās uz Iecavas novadu, kontrolēja gan drošības jostu lietojumu, gan gājēju un autovadītāju uzvedību uz ceļa. «Gandrīz visi bija apzinīgi,» rezumē S. Jansons. Turklāt slikto laikapstākļu dēļ kājāmgājēju nebija daudz. Savukārt divi šoferi pārkāpuši noteikto ātrumu. Viens atļauto 50 km/h vietā pa Iecavas–Stelpes ceļu stūrējis ar 80 km/h, par to izpelnoties 16 naudas soda vienības jeb 80 eiro naudas sodu, savukārt cits šoferis pa A7 traucies ar 114 km/h atļauto 90 km/h vietā.

Akcijas kopējais mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, pastiprināti vēršot uzmanību tam, ka ikviena satiksmes dalībnieka attieksme un uzvedība uz ceļa ir priekšnosacījums drošai satiksmei. Lai kopīgiem spēkiem šo mērķi sasniegtu, Valsts policija aicina ikvienu satiksmes dalībnieku rūpēties gan par savu, gan apkārtējo drošību, piedaloties ceļu satiksmē.


Statistika nav iepriecinoša
Latvijā šogad līdz 15. septembrim ceļu satiksmes negadījumos bojā gājis 91 satiksmes dalībnieks, 3025 ievainoti.
Pērn šajā periodā ceļu satiksmes negadījumos gāja bojā 90 cilvēku, bet cieta 3361 persona.

Avots: Valsts policija, Līnas Kaļķes sniegtā informācija.