Mūzikas pasaulē nav robežu
Klavesīnisti Ievu Salieti vilina neiepazītas takas
Ieva
Saliete bērnību un skolas gadus pavadīja Iecavā, kur joprojām dzīvo
viņas mamma. Augusta nogalē mūziķe ar bērniem uzturējās vecāku mājās,
lai gatavotos diviem koncertiem Rīgā, bet drīz dosies uz Šveici. Pēc
ilgāka pārtraukuma Bernes baroka ansamblis «Le passions de l’aime», kurā
Ieva spēlē klavesīnu, atsāk koncertdarbību. Savukārt oktobrī
klavesīniste būs Bauskas mūzikas un mākslas skolas koncertcikla «Dzimuši
Bauskai» viesmāksliniece.
Savu veiksmīgo mūziķes karjeru
esat veidojusi pati bez labvēļu un sponsoru atbalsta. Tam vajadzīga
liela drosme un pārliecība par izraudzīto dzīves ceļu.
–
Izšķirošs ir brīdis, kad bērns satiek savu pirmo skolotāju. Man laimējās
septiņu gadu vecumā iepazīties ar Bauskas mūzikas skolas klavieru
skolotāju Ligitu Kārkliņu. Viņa mani tik mīļi ieveda skaņu pasaulē!
Mūzika aizskāra sirdi, tā nebija vienkārši nodarbe, bet kaut kas daudz
dziļāks, neizstāstāms. Ar skolotāju Ligitu Kārkliņu man jo-projām ir
tuvības izjūta, mēs pastāvīgi sazināmies vai satiekamies. Biju meitu
Annu pie Ligitas uz Bausku aizvedusi, un viņai klavierskolotāja
«iekrita» sirdī. Arī dzīves nākamajos posmos pedagogi man bijuši ceļa
rādītāji, bet galvenā loma tomēr pieder pirmajam skolotājam. Biju
Ligitas Kārkliņas pirmā klavieru klases audzēkne, jo togad viņa
atgriezās savā dzimtajā pilsētā un sāka strādāt Bauskas mūzikas skolā.
Manas
dzīves svarīgie skolotāji ir arī profesors Valdis Jancis un
klavesīniste Aina Kalnciema Latvijas Mūzikas akadēmijā, profesors
Roberts Hills Freiburgas mūzikas augstskolā.
Gan Jelgavas
mūzikas vidusskolā, gan Latvijas Mūzikas akadēmijā turpinājāt apgūt
klavierspēli, bet tomēr izvēlējāties klavesīnu.
– Mūzikas
akadēmijā visiem pianistiem ir papildus jāmācās ērģeļu vai klavesīna
spēle. Nokļuvu pazīstamās klavesīnistes Ainas Kalnciemas klasē, un
instruments mani apbūra. Atšķirībā no klavierēm tam nav tik dinamisku
gradāciju, bet pieskaršanās veids ir līdzīgs kā horizontālai arfai.
Būdama 3. kursa studente, nolēmu, ka jāizmanto visas iespējas, lai
klavesīna spēli apgūtu pilnībā. Tas bija iespējams Vācijā.
Ar
100 vācu markām kabatā iekāpu tālsatiksmes autobusā un braucu uz
Freiburgas mūzikas augstskolu. Biju viena no pirmajām Baltijas valstu
studentēm. Mana priekšrocība bija vācu valodas zināšanas. Freiburgā bija
neiedomājams taustiņinstrumentu spektrs, daudzus nebiju ne redzējusi,
ne dzirdējusi. Atklājums šķita seno mūzikas instrumentu kopijas, ko
spēlēja vācieši. Mana mīlestība pret klavesīnu veidojās lēni, bet
pamatīgi.
Vēl studiju gados iesaistījos koncertdarbībā, ar savām
prasmēm varēju nopelnīt naudu iztikai. Esmu strādājusi par
klavierskolotāju un darījusi citus darbus. Pēc augstskolas beigšanas
devos uz Bāzeles mūzikas akadēmiju, kuras struktūra ir liels senās
mūzikas centrs «Schola Cantorum Basiliensis». Tur ierodas cilvēki no
visas pasaules. Aktīvās studijas beidzu apmēram 30 gadu vecumā,
vienlaikus koncertēju kamersastāvos, ar orķestri, spēlēju klavesīna
solo. Uzstājāmies Eiropas lielajās zālēs, festivālos. Arī tagad,
dzīvojot Latvijā, esmu brīvmāksliniece, turpinu spēlēt Bernes ansamblī
«Les passions de l’aime».
Atgriezāties 2010. gadā, kad Latvijā sākās emigrācijas lielais vilnis pretējā virzienā.
–
Man vienmēr sanāk doties pret straumi. Uz Vāciju aizbraucu pēc «Bankas
«Baltija»» krīzes, bet atgriezos, kad valsti jau bija piemeklējusi
ekonomiskā krīze.
Pieņēmu savā dzīvē svarīgāko lēmumu, izvēloties
mīlestību, nevis mūziku. Jau agrāk biju iepazinusies ar savu nākamo
vīru, pašai vajadzēja izšķirties par nākotni. Manuprāt, ja cilvēks
neizvēlas mīlestību, bet karjeru, viņš kaut ko īsti nav sapratis šajā
dzīvē.
Mans vīrs Andris Ušpelis nāk no Latgales podnieku dzimtas.
Viņš ir jurists, bet brīvajos brīžos nodarbojas ar keramiku, spēlē
cimbalu kapelā «Dziga», dzied korī. Viņam ir keramikas darbnīca un
ceplis. Ik gadu mūsmājās An-dris un domubiedri rīko Podnieku dienas. Tās
notiks 11. septembrī.
Dzīvojam Rēzeknes pievārtē, nelielā
apdzīvotā vietā Pocelujevka. Mājās man ir divi klavesīni un lieliski
apstākļi muzicēšanai. Vienīgi ir grūtāk organizēt koncertdzīvi ārzemēs.
Ļoti ilgojos pēc tās, jo pandēmijas pauze ieilga, taču ar bērniem to
lietderīgi izmantojām, lai iepazītu brīnumaino Rāznas ezera apkārtni un
dabas takas. Katru dienu sēdāmies mašīnā un priecājāmies par skaistajām
ainavām.
«Radio Klasika» noklausījos divas ļoti interesantas
intervijas, ko muzikologs Orests Sila-briedis ierakstīja Nirnbergas un
Freiburgas seno instrumentu krātuvēs. Jūs par tiem stāstījāt un
demonstrējāt skanējumu.
– Manas dzīves skaistie mirkļi ir seno,
oriģinālo instrumentu spēlēšana. Tos arī dēvēju par saviem skolotājiem.
Tā ir laime, ka krātuvēs man atļauj izmēģināt in-strumentus. Nirnbergas
kolekcijā glabājas Kurzemes hercogienes Dorotejas āmuriņklavieres. Tās
ir sevišķi greznas – izrotātas ar intarsiju un zeltītām apmalītēm.
Dorotejas āmuriņklavierēm ir trausla, maiga, dziedoša skaņa.
Mīlestība
pret seno instrumentu kolekcijām man sākās studiju gados Freiburgā.
Vācijā tās veido jau sen, bet mērķtiecīgs process attīstījās pēc Otrā
pasaules kara. Entuziasti panāca, lai visi senie, oriģinālie instrumenti
atrastos vienkopus. Izcila kolekcija glabājas arī Berlīnē. Senās
mūzikas kustība tagad ir izaugusi par ļoti spēcīgu zaru.
Milzīgs,
interesants lauks man ir viduslaiku mūzika. Pētu arī gregoriku,
cenšoties saprast vēl senākus slāņus. Aizraujos ar laikmetīgo mūziku
klavesīnam. Ja instruments grib dzīvot, tam jāpiešķir jauna balss.
Galvenais ir neapnikt sev pašai, bet censties atklāt jaunus pētījumu
lokus un tēmas. Varētu jau mierīgi dzīvot baroka mūzikā, bet mani ļoti
vilina neiepazītas takas.
UZZIŅAI
Klavesīniste Ieva Saliete
- Beigusi Bauskas mūzikas skolas klavieru klasi un Jelgavas mūzikas vidusskolu. Latvijas Mūzikas akadēmijā mācījusies trīs gadus.
- 1996. gadā iestājusies Freiburgas mūzikas augstskolā Vācijā.
- Pēc absolvēšanas turpinājusi studijas Bāzeles mūzikas akadēmijas «Schola Cantorum Basiliensis» Šveicē.
- 10 gadus pavadījusi aktīvā koncertdarbībā Eiropas valstīs.
- No 2008. gada ir Bernes (Šveice) baroka mūzikas ansambļa «Les passions de l’aime» dalībniece.
- Ansamblis nominēts «Opus Classic» 2020. gada Mūzikas balvai kā labākais baroka mūzikas sastāvs.
- Latvijā atgriezusies 2010. gadā. Latvijas Mūzikas akadēmijā vairākus gadus bijusi klavesīna spēles pedagoģe.
- Izskolojusi klavesīnistes Gertrudu Jerjomenko un Darju Zemeli.
- Spēlējusi koncertos Rundāles pilī, Bauskas pilī, Mazajā Mežotnes pilī, Rīgas Doma baznīcā, Latgales koncertzālē «Gors», Lūznavas muižā u. c. Pastāvīgi dzīvo Rēzeknes novadā. Ģimene: vīrs Andris Ušpelis, bērni Matīss (9 gadi), Anna (6) un Jāzeps (4).
Raksts sagatavots ar «Latvijas Valsts meži», Valsts Kultūrkapitāla fonda un Zemgales plānošanas reģiona finansiālu atbalstu.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»