BauskasDzive.lv ARHĪVS

Aicina brauktuves saudzēt

Žanna Zālīte

2020. gada 31. jūlijs 00:00

8
Aicina brauktuves saudzēt

Jaunu segumu ieguvušas divas ielas Vecumnieku novadā

Lai uzlabotu brauktuvju kvalitāti Vecumnieku novadā, divām ielām veikta divkārtu virsmas apstrāde. 
Pagājušās nedēļas nogalē, 24. jūlijā, jaunu segumu ieguva Slimnīcas iela Skaistkalnē, bet 25. jūlijā pabeigti darbi Pludmales ielā Vecumniekos.


Skaistkalnē Slimnīcas ielas virskārta četru metru platumā apstrādāta 225 metru garā posmā, bet Vecumniekos Pludmales ielas segums uzlabots 640 metru garumā, nerēķinot 290 metrus, ko iedzīvotāji sakārtoja par saviem personiskajiem līdzekļiem. 


Kvalitāte par pieņemamu cenu

Veidojot šī gada pašvaldības budžetu, tajā ieplānoti līdzekļi divu ielu dubultai virsmas apstrādei. Izsludinātajā publiskajā iepirkumā piedalījās trīs būvuzņēmumi, viens pretendents neatbilda nolikuma nosacījumiem. Saimnieciski izdevīgākais piedāvājums bija ceļu būves un remonta uzņēmumam SIA «Strabag», kas divkārtu virsmas apstrādi Slimnīcas ielā Skaistkalnē un Pludmales ielā Vecumniekos apņēmās veikt par 32 512,36 eiro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli. 


Pildot līgumā noteiktās saistības, veikta esošā seguma izlīdzinošā frēzēšana un profilēšana, kā arī virsmas papildināšana ar nesaistītu dolomīta minerālmateriālu. Pēc tam klātne noblietēta. Divkārtu virsmas apstrādē izmantotas 8/11 frakcijas granīta šķembas un bitumena emulsija.


Šīs tehnoloģijas pielietošana nav laikietilpīgs process; ja brauktuve ir atbilstīgi sagatavota, darbs rit raiti. Piemēram, Pludmales ielā, kā novēroja «Bauskas Dzīve», vīri un tehnika ieplānoto paveica četrās piecās stundās.«Izlīdzinošo kārtu veido apmēram 5 cm biezs šķembu maisījums, bet dubultā klātais granīta šķembu slānis, ko sasaista bitumena emulsija, ir apmēram 2,5 cm,» skaidro Andris Gūtmanis, SIA «Strabag» pārstāvis. «Šādas tehnoloģijas pielietošana ir optimālākais risinājums, lai par pieņemamu cenu iegūtu ātru rezultātu un labu kvalitāti.»


Nepatīkams pārsteigums

Lai pakalpojumu nesadārdzinātu, pašvaldības kapitālsabiedrība SIA «Jaunolis» abas ielas būvdarbiem jau iepriekš sagatavoja, atvedot un izlīdzinot šķembas, lai virskārta līdz būvdarbu sākšanai «nosēstos un piebraukātos». «Ielu atsevišķos posmos šķembas uzbērtas pat pirms vairākiem mēnešiem, lai klājums būtu pamatīgāks, taču intensīvāk strādāts jūnija beigās un jūlija sākumā,» teic Guntars Veismanis, pašvaldības izpilddirektores vietnieks. 


Nepatīkamu pārsteigumu nācies piedzīvot 22. jūlijā, kad «Strabag» vīri Pludmales ielu sagatavojuši virsmas apstrādei. Stāsta G. Veismanis: «Darbu gaitu paildzināja atklājums, ka ielas vienā posmā pamatu veido iespaidīgs māla slānis. Veicot virsmas apstrādi ar vibroveltni, segums «sāka peldēt». Mālu nācās izrakt. Labi, ka tas tika atklāts pirms brauktuves divkārtu virsmas apstrādes.»  Ingars Štelfs, SIA «Jaunolis» valdes loceklis, informē, ka izraktajā ielas posmā izlietoti ap 65 m3 materiāla – 48 m3 grants un 16 m3 šķembu, ar ko uzņēmums nebija rēķinājies.


Iedzīvotāju iniciatīva

Dienā, kad norisinājās būvdarbi Pludmales ielā, procesam ieinteresēti sekoja līdzi apkaimes privātmāju iedzīvotāji. Pašvaldības budžetā bija paredzēts finansējums brauktuves virsmas apstrādei līdz pagriezienam – vietai, kur beidzas atpūtas zona pie Vecā ezera un satiksme vairs nav tik intensīva. Lai komfortablāka būtu braukšana un ielas virskārta neputētu arī privātmāju apbūves rajonā, septiņu īpašumu saimnieki vienojās ērtības nodrošināt par saviem līdzekļiem. 


«Tā arī uzrakstiet, ka 290 metru garš posms ir sakārtots pēc Pludmales ielas iedzīvotāju – vairāku ģimeņu – iniciatīvas. Uzzinājām par plānotajiem būvdarbiem, apspriedāmies, «pieslēdzāmies» procesam un nepieciešamos darbus visi kopā apmaksājām,» teju vienā balsī «Bauskas Dzīvei» sacīja draudzīgie un izdarīgie kaimiņi.


SIA «Strabag» vīri teic, ka bitumena-šķembu divkārtu seguma klāšana aizvien biežāk tiek izmantota ielu virskārtas apstrādē. Šī metode novērš grants autoceļu putēšanu, brauktuve iegūst līdzenu klātni, un tā ir vieglāk uzturama. Gints Priede, SIA «Strabag» brigadieris, lēš, ka jaunais segums, saudzīgi to izmantojot, godam kalpos vismaz piecus gadus.


Jāievēro ātruma ierobežojums

Lai gan ekspluatācija ir salīdzinoši ilgtspējīga, autovadītāji tiek aicināti saudzēt brauktuves, kur veikta dubultā virsmas apstrāde, jo šāda veida segums tomēr nav tik izturīgs kā asfalts, un to var sabojāt neapdomīga manevrēšana vai bieža kravas transportlīdzekļu pārvietošanās. Maksimālais atļautais braukšanas ātrums dzīvojamā un atpūtas zonā ir 20 km/h, un tas ir jāievēro, pārvietojoties gan pa Pludmales, gan citām ielām, kur izvietota ceļa zīme «Dzīvojamā zona».


Būvuzņēmuma un pašvaldības noslēgtais līgums paredz, ka veikto darbu un izmantoto materiālu kvalitātes garantijas termiņš ir divi gadi.Novada pašvaldība, izvērtējot budžeta iespējas, finansējumu dubultās virsmas apstrādei bija radusi arī 2018. gadā, kad asfaltam līdzīgu segumu ieguva Liepu un Upes iela Vecumniekos. Toreiz gan izmantots lētāks un mazāk izturīgs materiāls – dolomīta, nevis granīta šķembas. 


Komentārs

Guntars Veismanis, Vecumnieku novada pašvaldības izpilddirektores vietnieks:

– Būtu labi, ja pašvaldība katru gadu varētu sakārtot kādu ielu, pielietojot divkārtu virsmas apstrādes tehnoloģiju, jo asfalta un tam līdzīga seguma brauktuvju novada pagastos ir ievērojami mazāk nekā ceļu ar grants klātni. Plānojot nākamā gada budžetu, ir jādomā par dzīves kvalitātes uzlabošanu iedzīvotājiem, neatkarīgi no tā, kuram novadam būsim piederīgi.