Jelgavā 19. gadsimtā dzīvojošā vācu mākslinieka un aprakstnieka Jūliusa Dēringa atstātais mantojums Bauskai

Drēzdenē dzimušais un kopš 1845. gada Jelgavā dzīvojošais gleznotājs Jūliuss Dērings (1818–1898) iegājis Latvijas vēsturē ne tikai kā ražīgs portretists, kas uzgleznojis vairāk nekā 1000 portretu, daudzu baznīcu iekārtu pārveidotājs un 23 altārgleznu autors, bet arī kā pedantisks apkārt notiekošā dokumentētājs un kaislīgs kultūrvēstures pētnieks. Mākslinieka dienasgrāmatas, tāpat kā viņa atmiņu krājums (izdots 2016. gadā), sniedz bagātīgu informāciju par viņa apmeklētajām vietām un pieminekļiem, tā laika notikumiem un sastaptajiem cilvēkiem.
Bausku
Dērings savās dienasgrāmatās pirmoreiz pieminējis 1845. gadā, apcerot to kā
vietu, kur, saplūstot divām upēm, veidojas «ne pārāk skaistā Lielupe». Gadu
vēlāk viņš pilsētas vārdu minējis sakarā ar viesošanos netālajā Lielsvitenes un
Mežotnes muižā, bet 1852. un 1855. gadā –, salīdzinot holeras un tīfa upuru
skaitu Kurzemes pilsētās. No Dēringa pierakstiem zināms, ka starp audzēknēm,
kuras pie viņa apguva glezniecības iemaņas, bija arī baušķeniece Friderika fon
der Ropa.
Biežāk apmeklētās vietas
Paša acīm Dērings Bausku pirmoreiz skatīja tikai 1857. gada 9. jūlijā (te un
turpmāk datumi pēc vecā stila), un arī tad tikai caurbraucot, kopā ar draugiem
atgriežoties no ceļojuma pa Vidzemi. Mēmeli ceļinieki šķērsoja ar prāmi vēlāk
ierīkotā plosta tilta (tagadējā trošu tilta) vietā, bet nakti pārlaida tā
sauktajā klubā jeb «Hotel Witkowski» Kalna ielā, kur dāmām gultas uzklāja
«teātra zālē». Vakarā paspējis pirmoreiz apskatīt Bauskas pilsdrupas, Dērings
jau nākamajā rītā devās tālāk uz Jelgavu, šoreiz ratiem šķērsojot Mūsu sēklī
nedaudz zem tagadējā tilta vietas, bet braucējiem – pa laipām «dažus simtus
soļu tālāk upes augštecē».
Vēlāk
Dērings Bauskā pabijis vēl vismaz deviņas reizes. Divreiz viņš pilsētu
apmeklēja 1860. gada augustā, kad slēdza līgumu par Svētā Gara baznīcas altāra
pārbūvi un jaunas altārgleznas radīšanu, tad 1861. gadā, kad altāra pārbūve
bija pabeigta un tajā uzstādīja viņa gleznu, bet vēl vismaz sešas reizes,
viesojoties poļu muižnieku Karpu namā (Salātu ielā 10), kur gleznoja ģimenes
locekļu portretus un aprūpēja agrāk radītas gleznas. Bauskas plānā mākslinieks
atzīmējis ēkas un vietas, kur iegriezies visbiežāk, – tajā skaitā pasta staciju
Pasta ielā, kur īrēja pajūgu saviem braucieniem, un Karpu namu, kas pamazām
kļuva par viņa pastāvīgu apmešanās vietu.
Satraukums par pilsdrupu straujo noārdīšanos
Izbraukumos Dērings agrās rīta stundas un novakares parasti veltīja apkārtnes
iepazīšanai, un arī Bauska šajā ziņā nebija izņēmums. Visbiežāk viņa ceļš veda
uz pilsdrupām, kuras Dērings ne vien aprakstīja, pārstāstot to vēsturi,
apjūsmojot ainaviskās kvalitātes un šķetinot jautājumu, kad īsti celta pils
jaunākā daļa, bet arī uzmērīja, un viņa 1860. gada septembrī zīmētais plāns
tolaik bija pats detalizētākais Bauskas pilsdrupu uzmērījums. Dērings jau tad
cēla trauksmi par strauji irstošajiem Mēmeles dolomīta krastiem, brīdinot, ka
drupu rietumu gals «drīz varētu nogāzties».
Apcerot iepriekšējā rudenī pie pilskalna stādītās alejas, Dērings 1870. gadā atzina, ka «reiz te būs jaukas, ēnainas pastaigu takas», tomēr vienlaikus norādīja, ka «senatnes mīļotājiem tas nav īsti pieņemams», jo izmainīts zemes reljefs un stādījumi traucē pilsdrupu uztveri. Tajā pašā reizē mākslinieks konstatējis, ka drupu tālākajā galā nobrukusi daļa ailas un virs tās izmūrētais krusts, izsakot satraukumu par straujo drupu noārdīšanos, bet 1872. gadā pieminējis netālu no pilsdrupām izbūvētu «mazu, glītu paviljonu».
1882.
gada vasarā Dērings kritizēja pilsdrupu «restaurācijas darbus», kuri,
viņaprāt, veikti «lielākoties bez jebkādas sapratnes», un īpaši asi
izteicās par toreizējā pilsdrupu īpašnieka firsta Paula Līvena ieceri
iepriecināt sievu ar pils jaunākajā daļā izbūvētu «tējas istabu». Vairākas
reizes Dērings mēģināja pētīt arī pazemes telpu zem pils torņa, nonākot pie
secinājuma, ka tā savulaik izmantota kā cietums.
Suģestē Svētā Gara baznīca
Ne mazāk Dēringa uzmanību Bauskā saistīja Svētā Gara baznīca, un, lai arī daļa
tās apmeklējumu bija saistīta ar viņa darba pienākumiem, mākslinieku burtiski
suģestēja senā celtne un tajā skatāmie pieminekļi – īpaši daudzās kapu plāksnes,
kuras tolaik vēl atradās savās sākotnējās vietās dievnama grīdā. Dērings
apkopoja arī ziņas par baznīcas vēsturi, un viņa 1886. gada decembrī Kurzemes
literatūras un mākslas biedrības sēdē nolasītais referāts joprojām ir viens no
plašākajiem dievnama vēstures pētījumiem.
Tiesa, Dēringa laikā – pirms pusotra gadsimta – daudzi tagad šķietami tāli notikumi bija vēl nesena, pašu piedzīvota pagātne. Piemēram, dievnama torņa smailes degšanu 1799. gadā toreizējā mācītāja Buša tēvs bija skatījis pats savām acīm, mācoties līdzās esošajā apriņķa skolā (tolaik koka celtne tagadējās ēkas Rīgas ielā 8 vietā).
Par
labāko no dievnamā esošajām gleznām Dērings atzina tur apbedītā ģenerāļa
Nikolausa Frīdriha fon Korfa (1710–1766) portretu, bet kā kuriozu atzīmēja
faktu, ka baznīcas sienu rotā savulaik uz nāvi notiesātā latviešu dievnama
dedzinātāja – skroderzeļļa Heinša – vadmalas platmale. Dērings Bauskā, protams,
apmeklēja arī šī piromāna 1733. gadā nodedzinātās Svētās Trīsvienības baznīcas
vietu (tagadējā Saules dārza teritorijā), kur konstatēja, ka ēkas pamati ir
atrakti un celtni paredzēts atjaunot.
Vērtīga informācija pilsētas vēstures pētniekiem
Mākslinieks izteicies arī par seno 1615. gadā celto Bauskas rātsnamu. 1857.
gadā viņš tolaik vēl nepārbūvēto ēku atzina par «diezgan sabrukušu, tomēr visai
gleznainu celtni», bet 1872. gadā konstatēja, ka «vecā rātsnama vietā tirgus
laukuma vidū uzcelta glīta mūra tirgotava». Kādā no pastaigām Dērings iegriezās
arī Bauskas kapsētā (Vecajos kapos), kuru novērtēja kā «ļoti glītu»,
piebilstot, ka to rotā gan «daudz koku», gan «skaisti pieminekļi». Vērtīgu
informāciju pilsētas vēstures pētniekiem sniedz Dēringa 1872. gada jūlijā
minētais fakts, ka tolaik Salātu ielā parādījušās «vairākas jaunas mājas», no
kurām dažas «vēl tiek būvētas». Viena no tām bija māja Salātu un Rijas ielas
krustojumā, kuru tolaik dievkalpojumiem īrēja Bauskas pareizticīgo draudze.
Vēlāk, 1882. gada jūlijā, Dērings Bauskā, agrākā Krauklingu dārza teritorijā (starp tagadējo peldbaseinu un Rīgas ielu) meklēja jaunības dienu paziņas, Drēz-denes Vēstures muzeja direktora Kārļa Konstantīna Krauklinga (1792–1873) kapu, un, atradis «ar kokiem apstādītu četrstūrainu laukumiņu ar puķu dobēm», konstatēja, ka patiesībā te apbedīts viņa tēvs – 1805. gadā mirušais Bauskas birģermeistars Kaspars Valentīns Krauklings. Neraugoties uz misēkli, Dērings pieminekli aprakstīja, shematiski iezīmējot arī tā atrašanās vietu, kas šodien, kad piemineklis pārvests uz citurieni un no tā saglabājusies vien postamenta daļa, ir vērtīga, tā atjaunošanai noderīga informācija.
1876.
gada 24. maijā Dērings kopā ar latviešu draudzes mācītāju Karlu Georgu Zeileru,
diviem viņa dēliem un vācu draudzes mācītāju Valentīnu Bušu veica «izrakumus»
Bauskas pievārtē esošajā Čunkānu-Dreņģeru kapulaukā – vietā, kur iepriekšējā
gadā, rokot bedri ugunskuram, plostnieki bija uzgājuši divus bronzas
kaklariņķus, krustadatu un sudraba saktu. Stāsti par nelaimēm, kas drīz
uzbrukušas šiem plostniekiem, inteliģento kompāniju nebūt neatturēja no
rakšanas, un tā tika pārtraukta vien tad, kad lāpsta atdūrās pret kādu lielāku
akmeni.
Pilsētas gaišās, kā arī tumšās puses
Vērtējot Bausku kopumā, Dērings saskatīja tajā kā gaišās, tā arī tumšās puses,
gan sajūsminoties par skaisto skatu uz to no pilskalna ziemeļu puses, kas
māksliniekā raisīja nostalģiju pēc dzimtās Saksijas kalnu pilsētiņām, gan
skarbi izsakoties par tās apbūvi: «..ieejot pilsētā, burvība zūd; noskranduši,
netīri žīdi pilda šaurās ielas, kas pa daļai vēl nebruģētas un apbūvētas ar
nožēlojamām koka mājelēm; redzamas tikai dažas pieklājīga izskata mājas».
Priecājoties par dārziem pilsētas dienvidu nogāzē, kurus mākslinieks kā «īpaši
burvīgus» skatījis ābeļziedu laikā 1861. gada maijā, viņš atzīmējis arī Bauskā
valdošo «sabrukumu, pagrimumu un netīrību», šajā ziņā pielīdzinot to mazajām
Polijas pilsētiņām.
Lai arī Dēringa tekstos vairākkārt lasāms, ka Bauska ir «jauka un
gleznieciska», bet tās «apkārtne – galvenokārt augstie upes krasti – apburoša»,
viņš bija spiests konstatēt, ka vēl 18. gadsimtā plaukstošā pilsēta, tolaik
trešā lielākā hercogistē, nonākusi nožēlojamā stāvoklī un tajā ir vairs tikai
«nieka 2000 iedzīvotāju».
Tagad
atliek vien nopūsties, lasot, ka 1872. gada jūnija novakarē, staigājot pa
Bornsmindes ceļu (tagad Ziedoņu iela), mākslinieks atzīmējis: «šeit visur
paveras skaisti skati uz pilsdrupām un gleznainām takām, kas ved uz upi», vai
lasot viņa jūsmīgās rindas par «skaisto skatu uz Mēmeles kreiso krastu, kur
pacēlās pastorāts» (latviešu draudzes mācītājmuižas ēkas). Mūsu dienās
apmeklējot ēku Rīgas ielā 64, kur starp brikšņiem un drazām slejas uz Otrā
pasaules kara laikā nopostītās mācītāja mājas pamatiem celtās konservu fabrikas
«Zemgale» kopmītnes grausts, diemžēl grūti iztēloties, ka skatu «no pārceltuves
uz daļēji kokos ieslēpto latviešu pastorātu» Dērings savulaik atzina par
skaistāko visā Bauskā.
Karpu nama apraksts
Karpu namā Dērings pirmoreiz viesojies 1870. gada 19. janvārī. Mājastēvs
Francišeks Karps (1814–1872) ar vecākajiem dēliem gan tolaik uzturējās Rīgā, un
mākslinieku uzņēma viņa sieva Sholastika. Dērings bija ieradies, lai gleznotu
Karpu jaunākās meitas Paulīnes portretu, taču viņam pietika laika arī rūpīgai
nama izpētei, un mākslinieks to raksturojis kā lielu divstāvu mūra māju, kuras
pirmais stāvs tolaik vēl bijis neapmēbelēts un neapdzīvots.
Pavadot četras dienas «trūcīgi mēbelētā» istabā ēkas pirmajā stāvā (starp zāli
un ēdamistabu), mākslinieks paspēja apkopt arī piecas paša jau 1868. gadā
gleznotas ģīmetnes (starp tām arī visu trīs Karpa dēlu – Benedikta, Morica un
Jozefa – portretus) un «briesmīgā sniegputenī vaļējās pasta kamanās» atgriezās
Jelgavā.
Nākamo reizi Dērings Karpu namā pabija jau tā paša gada aprīlī un tika izmitināts ēkas otrajā stāvā, bet trešo reizi – 1872. gada vasarā – vien dažus mēnešus pēc Francišeka Karpa nāves, kad kopā ar gleznotāju te ieradās arī viņa sieva Luīze un dēls Manfrīds. No Dēringa pierakstiem uzzinām, ka pēc mājas saimnieka nāves ēkas augšstāvs bija pilnībā pārkārtots un tā apdzīvošana atsākta vien dienu pirms viesu ierašanās. Vēlreiz Dērings kopā ar ģimeni Karpu namā pabija 1876. gada maijā, kad mākslinieks saiņoja sūtīšanai uz Varšavu paša gleznoto Francišeka portretu. Ģīmetnei bija jākalpo par paraugu, pēc kura poļu tēlnieks Boļeslavs Sirevičs (1835–1899) izgatavotu nelaiķa marmora krūšutēlu.
Īsu
brīdi Dērings Karpu namā viesojās arī 1877. gada vasarā, kad kopā ar Karpiem
atgriezās no izbraukuma pa viņu Lietuvas muižām, savukārt 1879. gada jūnijā
viņš šeit uzturējās, izstrādājot skices Bauskas katoļu baznīcas interjera
krāsojumam, kanceles pārbūvei un altāra retablam, kuram Karpa kundze
pasūtīja arī jaunu altārgleznu «Kristus pie krusta ar Mariju un Jāni». Vēl
reizi Dērings Bauskā ieradās 1882. gada vasarā, kad pārlakoja jau minēto 1880.
gadā gleznoto katoļu baznīcas altārgleznu un pielaboja vairākus Karpu ģimenes
locekļu portretus. Divas no tām – Francišeka un Felicjana Karpu ģīmetnes –
Dērings bija gleznojis gadu iepriekš kā Sholastikas dāvanu viņas padēla
Benedikta (saukta Benno, 1857–1926) kāzu dienā 1881. gada 22. jūlijā, tam
apprecot savu māsīcu – Felicjana Karpa meitu Mariju.
Bez kārtu aizspriedumiem
Dēringa zīmētajā ēkas plānā redzams, ka Karpu nama apakšstāvā atradās zāle,
ēdamzāle un bufetes istaba, bet vēl kāda ar gleznām rotāta «deju zāle» bija
ēkas otrajā stāvā – «virs palmu mājas» (ziemas dārza). Gan Dēringa paša
gleznoto portretu uzskaitījums, gan mākslinieka minētais fakts, ka kādā
pēcpusdienā viņš notīrījis 11 gleznas, liecina, ka namā bija daudz mākslas
vērtību, turklāt – ne tikai gleznas, ko apstiprina Dēringa izteikums, ka vienā
viesošanās reizē mājasmāte viņam izrādījusi «dažādus dārgumus – monētas un
retus priekšmetus».
Dērings atzinīgi novērtējis arī plašo Karpu nama dārzu, kurā vēlās novakarēs gremdējās pārdomās vai kavēja laiku sarunā ar kādu no Karpu ģimenes locekļiem. Dēringa pierakstos minēti arī vairāki Karpu ģimenei kalpojušo cilvēku vārdi – mājas ārsts doktors Ernsts Jons, dārznieks Heine, kučieris Ignacs, guvernante Marija Filipsa u. c.
Lai arī attiecības ar Karpiem Dērings nekad nav komentējis, nav šaubu, ka gadu gaitā – kopīgās pastaigās un ēdienreizēs, apmeklējot draugu jubilejas un vietējos «bazārus», ciemojoties pie Karpu radiem Lietuvā u. tml., – starp mākslinieku un poļu aristokrātu ģimeni bija izveidojusies cieša, uz savstarpēju cieņu balstīta saikne, pierādot, ka izglītotība un laba audzināšana jau tolaik spēja pārvarēt kārtu aizspriedumus.
Dēringa
pierakstos minēti arī dažādi tā laika Bauskas pilsoņi, kurus viņš sastapa, gan
kārtojot lietišķus darījumus, gan meklējot sarunu un pastaigu biedrus. Tādi
bija Bauskas pilskungs Ādams fon Kleists, aptiekārs Reinholds Ādolfs Gerke,
mūrniekmeistars un rātskungs Vilhelms Kohs, ārsts Ernsts Vormss, apriņķa skolas
skolotājs Kēlers, veterinārārsts Tīlings, pasta stacijas priekšnieks Jansons,
galdnieks Krauze, katoļu priesteris Močulskis un abi jau pieminētie luterāņu
draudžu mācītāji.
Laulības gadskārtas sagaidītas Bauskā
Lai arī Dēringu nereti raksturo kā «pasausu», sīkmanīgu pedantu, savās piezīmēs
viņš atklājas arī kā gana emocionāls un jūtīgs cilvēks, kurš ne vien skrupulozi
pētīja vēstures liecības, bet arī spēlējās ar pasūtītāju bērniem un klīda
stundām garās pastaigās «ar tālskati». Arī būdams Bauskā, viņš par atzīmēšanas
vērtu atzinis gan kādu «skaistu vakara blāzmu», gan pirmo tajā vasarā redzēto
nopļautas labības lauku. Viesojoties Karpu namā 1872. gada 30. jūnijā, Dērings
nosvinēja laulības 25. gadskārtu, kurā dāvināja sievai malahīta piespraudi
sudraba ietvarā, divus pārus cimdu un sudraba kabatas pulksteni. Dīvainas
sakritības pēc arī kāzu 35. gadskārtu Dērings sagaidīja Bauskā – pilsētā, ar
kuru viņam tolaik jau bija izveidojušās ilgas un sirsnīgas attiecības.
Rezumējot Dēringa kā mākslinieka Bauskā paveikto, jāatzīst, ka no viņa gleznotajiem Karpu portretiem atrašanās vieta pašlaik zināma vien dažiem. Tiesa, baušķeniekus joprojām priecē pēc viņa projekta pārbūvētais Svētā Gara baznīcas altāris (pašlaik restaurācijā) un tajā iekļautā altārglezna «Kristus pie krusta» (1861. g.) – viens no mākslinieka veiksmīgākajiem šī žanra darbiem. Mazāk paveicies otrai Dēringa altārgleznai – trīs figūru kompozīcijai Bauskas katoļu baznīcā (1880. g.), kura pašlaik skatāma barbariski pārveidotā izskatā. Atliek tikai cerēt, ka prasmīga restauratora rokās arī šis Dēringa darbs vēl spēs atgūt savas sākotnējās kvalitātes.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»