BauskasDzive.lv ARHĪVS

Budžeta līdzekļus ir iespējams ietaupīt

2008. gada 5. novembris 11:59

1166
Budžeta līdzekļus ir iespējams ietaupīt

Laikā, kad valstī izsludināts taupības režīms, līdzās mobilo sarunu limitu un algu un prēmiju fonda samazināšanai valsts autoparka izmaksu samazināšana ir nozare, kurā iespējams ietaupīt būtiskus līdzekļus.Lūk, tikai divi pēdējā laika lielākie skandāli.  19.oktobra raidījuma "Nekā personīga" sižets par Elektronisko iepirkumu valsts aģentūras direktoru Gvido Janeviču, kur minētais kungs tika pieķerts lejam degvielu kanniņā un izmantojot dienesta automašīnu privātām vajadzībām. Jaunai Ford Mondeo automašīnai norādītais vidējais degvielas patēriņš bija 17 litri.  1.novembra laikrakstā Diena publicētais pētījums "Uz darbu un mājām ar dienesta auto" par Valsts ieņēmumu dienesta auto lietošanas tradīcijām, katru dienu braucot uz mājām, pat uz Bausku un Jelgavu. Oficiāli tas nav atļauts. VID darbinieki nobrauc mēnesī līdz pat 300 latu, personāla departamenta direktore pamanījusies septembrī nobraukt 3000 km.  Septembrī bija precīzi 22 darba dienas, tie ir 136,36 km katru darba dienu, tātad vidēji no 8 darba stundām apmēram 2 - 3 tika pavadītas ceļā. Stratēģiskās attīstības pārvaldes direktore Marina Baško katru dienu ar dienesta Volvo (16 l/100 km) brauc uz darbu 40 km un vakarā uz mājām vēl 40 km. Turklāt uz Jūrmalas šosejas pārkāpj satiksmes noteikumus un traucas ar 120 km/h.  Sižeta un publikācijas rezultāts: Janeviča kungs atbrīvots no ieņemamā amata. Valsts kontrole solās pēc Finanšu ministrijas ķerties klāt VID "nenormāli milzīgajam autoparkam" un, kā raksta Diena, "neoficiāli zināms, ka VID darbinieki brīdināti vairāk piedomāt par to, kā tiek izmantotas darba mašīnas, VID arī norāda, ka ar nākamo gadu paredzēts pārtraukt nomas attiecības par 27 automašīnām".  Ļoti jauki, ka ledus ir sakustējies! Bet tajā pašā rakstā Diena citē VID iekšējā audita ziņojumu: "Grūti pārbaudīt ceļazīmēs norādīto informāciju, kā arī izkontrolēt nobraukto kilometru skaitu."  Mūsdienās tas vairs nav grūti, gluži pretēji, nekad vēl tas nav bijis tik viegli. Izmantojot GPS autoparka vadības sistēmu, iespējams ne tikai noteikt nobraukto kilometru skaitu, bet redzēt katru veikto braucienu jebkurā jūs interesējošā brīdī, līdz ar to valsts iestāžu automašīnu lietošana ir padarāma pilnīgi caurspīdīga. Izmantojot GPS autoparka vadības sistēmu, var pilnībā izskaust dienesta auto lietošanu privātajām vajadzībām.  Papildus katrs darbinieks, nedēļā veltot pāris minūtes, elektroniski var vienkārši aizpildīt pilnīgi precīzas maršruta lapas. Maršruta lapā parādās katrs brauciens, sākumpunkta un galamērķa iela un pilsēta, precīzs nobraukto km skaits. Darbiniekam vien atliek ierakstīt brauciena mērķi, definēt braucienu kā darba vai privātajām vajadzībām un pievienot maršruta lapai!  Nevienu braucienu no sistēmas izdzēst nav iespējams. Katra darbinieka atskaiti autorizēta persona var aplūkot centralizēti jebkurā brīdī no jebkura datora ar interneta pieslēgumu.  GPS autoparka vadības sistēma nodrošina pilnīgu autoparka kustības caurspīdīgumu. Privātajā sektorā tā jau plaši tiek izmantota, un pieredze rāda, ka ietaupījums ir ļoti nozīmīgs un papildus palielinās darba efektivitāte. Iekārtas atmaksājas jau ļoti īsā laikā. VID Stratēģiskās attīstības pārvaldes direktores Marinas Baško gadījumā iekārtas atmaksātos jau mēneša laikā un turpmāk tādas lietas nebūtu iespējamas, pat ne ātruma pārsniegšana.  Šī ir tā nozare, kuru mēs jau tagad varam padarīt pilnīgi caurspīdīgu. Piemēram, Rīgā ziema katru gadu ir stihija! Mūsdienu tehnoloģijas ļauj noteikt, pat kura sniega mašīna kuras ielas, cik ātri un cikos ir nobraukusi ar nolaistu šķūri, kaisot sāls maisījumu, un precīzi cik daudz degvielas šai nodarbei ir patērējusi. Bākai aizlīt garām nevar neviens litrs, un nosakāms ir arī ceļa posmā izkaisītā sāls daudzums! Kauņas pašvaldībā jau tagad nopietni tiek apsvērta iespēja aprīkot ierēdņu automašīnas ar GPS autoparka vadības sistēmām, kuras ne tikai ļautu izraudzīties taisnāko ceļu uz vajadzīgo galamērķi, bet arī dotu iespēju sekot ierēdņu braucienu maršrutiem un degvielas patēriņam. Lietuvā jautājums par dienesta automobiļu izmantošanu ierēdņu personiskajām vajadzībām ne vienu reizi vien nonācis sabiedrības uzmanības centrā.  Tā ir tā efektivitātes palielināšana, ražīguma celšana attiecībā pret izmaksām. Tās ir lietas, kas nepieciešamas krīzes pārvarēšanai.