BauskasDzive.lv ARHĪVS

Nomainīts Bauskas nosaukuma zīmju vizuālais noformējums

www.bauskasdzive.lv

2020. gada 25. jūnijs 13:31

4095
Nomainīts Bauskas nosaukuma zīmju vizuālais noformējums

Svētku brīvdienu laikā nomainīts Bauskas nosaukuma zīmju izskats. Stendus tagad rotā novada jaunās identitātes simboli.

Iebraucot Bauskā no Ceraukstes, Rundāles, Rīgas puses, redzams, ka pilsētas nosaukuma plāksnēm mainīts izskats, tās vairs nerotā līdzšinējie tautiskie elementi, bet gan jaunās vizuālās identitātes zīmes. Ceraukstes jostas un Zemgales brunču raksta motīvi noņemti.

«Esmu pārsteigta par Bauskas nosaukuma zīmju izskata maiņu. Jaunais tēls ir tāds tehnokrātisks, šie simboli man tikai ar maģistrāli asociējas. Neaicina ciemoties pilsētā. Iepriekš noformējums ar Zemgales tautiskajiem rakstiem raisīja unikalitātes un tiešām savas identitātes apzināšanos, tas bija mīļš aicinājums, ar sirsnības piedevu. Tagadējais ir bez emocijām,» jauno pilsētas nosaukuma zīmju izskatu vērtē no Vecumniekiem brīvdienās  atbraukusī Līga.

«Bauskas Dzīve» atgādina, ka Bauskas novada domes sēdē 27. februārī deputāti piekrita apstiprināt Bauskas vizuālās identitātes simboliku. Jauno identitāti izmanto un izmantos novada mārketinga un prezentācijas materiālos, kā arī saskarsmē ar iedzīvotājiem.

Baušķenieks Juris norādīja, ka vēl salīdzinoši nesen Bauskas novadam vietējais mākslinieks bija radījis logo saules veidā, kur katrs stars bija savs pagasts. Tas arī plaši iepriekš izmantots un novada svētkos karogā plīvojis. «Vai esam tik bagāti, lai ik pēc dažiem gadiem mainītu savu tēlu? Mums līdzekļu trūkst ielu labošanai, halli gadiem nevar pabeigt, bet te ar vieglu roku šķiežamies ar nodokļu maksātāju līdzekļiem?» savu izbrīnu neslēpa baušķenieks.

Bauskas novada domes sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ieva Šomina paskaidroja, ka Bauskas novadam līdz šim nav tikusi izstrādāta vizuālā identitāte. Pieminētais logo saules veidā ir novada svētku simbols, nevis novada vizuālā identitāte. Šādam mērķim  – vizuālās identitātes izstrādei – Bauskas novada pašvaldība naudu atvēlējusi pirmo reizi.

Vaicājot, kālab  netika rīkota sabiedriskā apspriešana, liedzot iespēju pilsētas un novada iedzīvotājiem izteikties par izstrādāto identitāti, I. Šomina norādīja, ka ir dažādi veidi, kā nonākt pie gala rezultāta. «Bauskas novada pašvaldība izvēlējās šo darbu uzticēt speciālistiem ārpakalpojumā. Gala rezultāts nekad nebūs tāds, kas patiktu pilnīgi visiem,» uzskata I. Šomina.

Tikmēr baušķeniece Inese uzskata, ka vislabāk pašvaldību raksturo tās paveiktie darbi un notiekošais. Taču šogad Bauskas vārds īpaši celts negatīvā gaismā saistībā ar kautiņiem pie bāra «Montana» un citām nekārtībām pilsētā. «Tagad divus kliņģerus grib, lai pieņem, ka tas raksturo novadu. Līdzības šajā zīmē saskatāmas ar alkohola brendu «Baileys». Vai tiešām grib, lai kļūstam par apsmieklu, bet varbūt alkohola (alko veikalu) un nekārtību  galvaspilsētai Bauskai piederas šāda zīme!?» secina baušķeniece.

 I. Šomina komentējot šo piezīmi norādīja, ka katrs šajā identitātē saskata to, kas sasaucas ar viņa uztveri un izpratni. «B burta rakstību, kas ir viena no vairākām koncepcijām, kas iekļauta šajā logo, arī neviens līdz šim vēl nav atcēlis, turklāt, ja mēs vēlēsimies saskatīt līdzības, tad tās spēsim rast jebkuram vizuālajam risinājumam. Ļoti žēl, ka paši baušķenieki dēvē savu pilsētu par alkohola un nekārtību galvaspilsētu. Jauku, viesmīlīgu, strādīgu un citādi brīnišķīgu cilvēku mums Bauskas novadā ir daudz, daudz vairāk nekā pārmērīgu alkohola lietotāju un kaušļu. Baušķeniekiem ir ar ko lepoties, žēl ka mēs paši to itin viegli esam gatavi iemainīt pret negatīvo, turklāt nepatiku pret savu pilsētu, jo citādi to grūti nosaukt, visai Latvijai apliecinām, daloties ar šo negatīvo informāciju, piemēram, sociālajos tīklos, neuzdodot sev jautājumu – kāda gan vispār jēga no dalīšanās ar konkrēto ziņu. Kas ir tā informācija, ko vēlamies nodot pārējai sabiedrībai? Leposimies ar savu pilsētu neskatoties ne uz ko un paši ar savu attieksmi veidosim sabiedrību, kādā dzīvojam,» akcentē I. Šomina.

Jautājot, vai ir pareizi reformas priekšvakarā mainīt vizuālo identitāti, I. Šomina skaidro, ka darbs pie vizuālās identitātes izstrādes bijis secīgs un loģisks. Vispirms2016. gadā veikts pētījums, tam sekoja teritoriālā mārketinga plāna izstrāde 2018. gadā un pērn uzsākts darbs pie pašas identitātes izstrādes. «Bauska arī pēc teritoriālās reformas būs novada centrs, reģionālas nozīmes attīstības centrs. Šo statusu neviens nav mainījis un negrasās to darīt. Uzskatu, ka ir svarīgi stiprināt mūsu pilsētas un mūsu novada pozīcijas, būt lepniem par to. Turklāt vizuālās identitātes koncepcija nav pretrunā ar pārējo apvienojamo novadu vērtībām,» pārliecināta ir I. Šomina.

Vizuālā identitāte novada nodokļu maksātājiem izmaksājusi 8000 eiro bez PVN. I. Šomina atklāja, ka aicinājumam iesniegt Bauskas novada zīmola vizuālās identitātes piedāvājumus atsaucās seši pretendenti – SIA «Silverback», SIA «Burzum», SIA «Triple Bounce», SIA «H2E», SIA «Alpha Baltic media» un SIA «Sprintlab». Piedāvājumi svārstījušies robežās no 8000 eiro līdz pat 37 190 eiro bez PVN. No iesniegtajiem 6 piedāvājumiem 2 bijuši neatbilstoši, jo piedāvātā līgumcena bez PVN pārsniegusi iepirkuma instrukcijā noteikto līgumcenas robežu. No atlikušajiem 4 piedāvājumiem SIA «Alpha Baltic media» piedāvātā līgumcena bija viszemākā.

«Iepirkuma priekšmets bija «Bauskas novada zīmola vizuālās identitātes izstrāde». Tas tika iepirkts kā vienots kopums un pretendentam nebija prasīts atšifrēt, cik izmaksā darbs pie paša logo, cik pie zīmola vizuālās identitātes vadlīniju grāmatas. Iepirkuma instrukcijā pašvaldība prasīja nodrošināt divus speciālistus – projekta vadītāju un mākslinieku/dizaineri, abus ar atbilstošu izglītību un pieredzi noteiktu darbu veikšanā. Reāli pie projekta visu laiku strādāja četri SIA «Alpha Baltic media» speciālisti. Līguma izpildes sākotnējais termiņš bija 4četrimēneši. Ja šos 8000 eiro izdalām uz 4 mēnešiem, tad mēnesī tie ir 2000 eiro, kas nav liela summa par 4 kvalificētu speciālistu darbu,»  iepirkuma detaļas atklāj I. Šomina. 

Jāmin gan, ka nav aplēstas tās summas, ko izmaksā un vēl izmaksās identitātes simbolikas ieviešana, tostarp, Bauskas nosaukuma stendos.

Bauskas novada vizuālās identitātes izstrāde iekļaujas summā, kurai nav nepieciešams saskaņojums ar Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrija (VARAM), tāpēc juridiski viss esot korekti.

VARAM pārstāve Vita Krieviņa norādīja, ka ministrijas kompetencē ietilpst uzraudzīt pašvaldību darbību atbilstoši likumībai. Ja pašvaldība ir darbojusies pretēji likumībai vai arī tās rīcība nav bijusi atbilstoša situācijās, kad šāda rīcība tiek prasīta (bezdarbība), tad VARAM iedarbina savus instrumentus.

Attiecībā par novadu logo izveidi, VARAM neredz pārkāpumus no likumības viedokļa – likums nav pārkāpts.

Taču vienmēr ir vērtējams lietderības aspekts un tas, vai pašvaldība savā darbībā ir ievērojusi labu pārvaldību. «Laba pārvaldība ir prasīt sabiedrības iesaisti, sevišķi gadījumos, kad logo izveide ir saistīta ar novadā dzīvojošo iedzīvotāju identitāti. Jaunās reformas regulējumā šādos un līdzīgos jautājumos pašvaldībām būs iepriekš jānoskaidro iedzīvotāju nostāja, ievērojot pašvaldību labas pārvaldības principus,» apliecina V. Krieviņa.


Marta sākumā biedrības «Bauskas vecpilsēta» biedru sapulcē arī apspriesta Bauskas novada jaunā vizuālā identitāte. ««Mums pie tā būs jāpierod!», izskanēja secinājums, kā pirms tam izteikto biedrības biedru viedokļu apkopojums. Bez skarbiem pārmetumiem un kritikas, tomēr viedoklis, ka jaunajā Bauskas novada vizuālajā identitātē, Bauskas novada identitāti tomēr neredz. Nav pārliecības, ka cilvēkiem, kuri to radījuši, ir sajūta par konkrēto vietu. Iespējams, ka skiču projektu konkurss būtu labāks ceļš, gan mākslinieku izvēlē, gan sabiedrības informēšanā un iesaistē, . . . bet, kā jau teikts - mums pie tā būs jāpierod!» portālam apliecināja biedrības vadītāja Ieva Bronko-Pastore.