BauskasDzive.lv ARHĪVS

Pret atrunām – ar nepacietību Uzlabojumus gaida Bauskas iela Vecumniekos un Misas ceļš

Žanna Zālīte

2020. gada 12. jūnijs 00:00

883
Pret atrunām – ar nepacietību Uzlabojumus gaida Bauskas iela Vecumniekos un Misas ceļš

Vecumnieku novada pašvaldība jau vairākus gadus Satiksmes ministrijai un va/s «Latvijas Valsts ceļi» cenšas pierādīt, ka Vecumniekos, Bauskas ielā, ir apdraudēta vismazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku – gājēju – drošība. Tāpat arī tiek gaidīta rīcība tā dēvētā Misas ceļa sakārtošanā.

Valsts autoceļa P88 Bauska–Linde posms šķērso Vecumnieku centru, kur tas pārtop Bauskas ielā, savukārt V1011 Pārslas–Misa–Šarlotes sākas no autoceļa P92 Iecava–Stelpe un savieno Misas un Beibežu ciemu, beidzoties īsi pirms Bāliņiem.

Argumenti nepārliecina
Guntars Veismanis pašvaldības izpilddirektores vietnieka amatā ir vairāk nekā divus gadus. Šajā laikā viņš nosūtījis vismaz sešas ar pielikumiem – fotogrāfijām un iedzīvotāju parakstītiem iesniegumiem – papildinātas vēstules atbildīgajām institūcijām, vēršot uzmanību uz steidzami risināmo situāciju. Arī pirms tam dome cīnījusies par šo brauktuvju posmu sakārtošanu. Gan Bauskas ielu, gan Misas ceļu dabā apskatījuši bijušais satiksmes ministrs Uldis Augulis un pašreizējais – Tālis Linkaits, taču reakcija izpalikusi un atruna bijusi viena – maza satiksmes intensitāte un naudas trūkums.
Šie argumenti nepārliecina ne iedzīvotājus, ne pašvaldību, turklāt – vai maz ir taisnīgi drošības apdraudējumu Vecumnieku centrā samērot ar saskaitītajiem braucamrīkiem kādā noteiktā vietā un laikposmā. «Neliels ciems nekad nevarēs konkurēt ar, piemēram, Murjāņiem, kam cauri vijas Vidzemes šoseja. Tad jau iznāk, ka uzlabojumus nesagaidīsim,» prāto G. Veismanis.

Pēdējā vēstule nosūtīta šopavasar, 30. martā. Pašvaldība to adresējusi Satiksmes ministrijai (SM), Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kā arī va/s «Latvijas Valsts ceļi» (LVC). Situācijas izklāstu papildināja fotoattēli, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) un divas Vecumnieku pagasta iedzīvotāju vēstules; vienu no tām bija parak-stījuši vairāk nekā 380 cilvēku.

Viena no ciema galvenajām artērijām
«Pavasarī LVC un SM Olaines novada Medemciemā rīkoja preses konferenci. Tajā īpaši uzsvēra, ka arī šogad drošība ir pirmajā vietā un tiks domāts par vismazāk aizsargātajiem satiksmes dalībniekiem – gājējiem. Pašlaik nekas neliecina, ka atbildīgās institūcijas plānotu ko darīt Vecumniekos. Bauskas iela no Ezerkrasta līdz Liepu ielai, apmēram 600 metru garš posms, gājējiem ir absolūti nepiemērota un pat bīstama – nav ne ietves, ne apmales, ceļa malas nekoptas, tajās veidojas ūdens lāmas, ko auto šķiež uz cilvēkiem un ēkām. Bauskas iela ir viena no ciema galvenajām «artērijām». Pa to bērni iet uz skolu un bērnudārzu – pirmsskolas grupas atrodas gan Kalna, gan Liepu ielā, tā ved uz Veselības centru un veco ļaužu un invalīdu pansionātu «Atvasara», baznīcu, kapiem un Sarkano skolu, kur pēc rekonstrukcijas atgriezīsies novadpētniecības centrs un tiks iekārtots dienas aprūpes centrs, bet nākotnē būs daudzfunkcionāls sociālo pakalpojumu centrs. Nav iespējams vienaldzīgi noraudzīties, kā pa šo ielu pārvietojas bērni, māmiņas ar mazuļiem pie rokas un ratiņos, gados vecāki ļaudis un cilvēki ar kustību traucējumiem ratiņkrēslā. Visi iet pa braucamo daļu, jo citu iespēju gluži vienkārši nav,» situāciju «Bauskas Dzīvei» raksturo G. Veismanis. Viņš piebilst, ka Bauskas iela pārmaiņas nav piedzīvojusi gadu desmitiem; tik vien kā bedrīšu aizķepināšanu bojātajā asfalta segumā.

Pašvaldība gan saņēmusi ieteikumu par šo valsts autoceļa posmu gādāt par saviem līdzekļiem, taču priekšlikums šķiet komisks. Ja dome ieguldīs naudu valsts īpašuma sakopšanā, kas finansēs pašvaldības ielu un ceļu uzturēšanu un remontu?
«Jau tā katru gadu tērējam pašvaldības budžeta līdzekļus valsts ceļu sakopšanā – slaukām ielas, appļaujam ceļmalas. Asfalta segums Bauskas ielā Ķeguma virzienā beidzas pie autoostas un, ja grants ceļa posms nav atputekļots, Vecumnieku centrs tiek pienests ar smiltīm un granti. Neatceros, kad pēdējo reizi brauktuves uzkopusi autoceļu uzturētāja ielu tīrāmā mašīna. Pašvaldība iegulda līdzekļus, ko varētu izmantot citu infrastruktūras objektu attīstībā,» teic G. Veismanis.

Vismazākais asfalta seguma valsts ceļu īpatsvars
Vēršoties pie atbildīgajām institūcijām un aicinot sakārtot gan tā dēvētā Bauskas ceļa posmu līdz Šarlotēm, gan Misas ceļu, novada pašvaldība uzsvērusi, ka «Vecumnieku novadā ir vismazākais asfalta seguma valsts ceļu īpatsvars visā Latvijā, lai gan tas atrodas tikai 40 minūšu braucienā no galvaspilsētas». «Skatoties kartē, redzams, ka mūsu novadā ir viens no lielākajiem zemes ceļu kopgarumiem valstī. Būdami Pierīgā, esam kā balta vārna uz Latvijas fona,» secina G. Veismanis.

Zinot atrunāšanos par naudas trūkumu un nepietiekamo satiksmes intensitāti, viņš tik un tā nav atmetis cerību, ka Vecumnieku pagasts reiz iegūs «attīstības ceļu», kas savienos vairākus ciemus un nodrošinās iespēju pa labi un droši aprīkotu brauktuvi nokļūt Iecavā un topošajā novada centrā Bauskā. Šis posms ļoti nozīmīgs ir vietējiem uzņēmējiem, tas jāuzlūko arī gaidāmās skolu reformas kontekstā. Savukārt NMPD tas ir īsākais ceļš, transportējot pacientus uz Jelgavas pilsētas slimnīcu. Gadā turp un atpakaļ tiek veikti ap 500 braucienu, turklāt Vecumniekos dislocētā «ātro» brigāde šajā maršrutā pārvietojas arī, dodoties uz izsaukumiem Vecumnieku, Iecavas un Bauskas novadā, liecina NMPD Zemgales reģionālā centra vadītāja Dmitrija Sergejeva sagatavotā informācija.

Būtu trīs zaķi uzreiz
Pašvaldība ministrijām un LVC adresētajā vēstulē uzsvērusi, ka nākotnē valsts autoceļi P88 un V1011 varētu atslogot Jūrmalas apvedceļu (A5) un šoseju Rīga–Jelgava (A8), ja savienotu A6 Rīga–Daugavpils ar P85 Rīgas HES–Jaunjelgava un tālāk jau ar P88 Bauska–Linde. «Tas radītu autotransporta plūsmas pieaugumu, taču neredzu iemeslu – kāpēc ne. Ja tiktu sakārtota ceļa infrastruktūra, iegūtu visi – attīstītos uzņēmējdarbība un tūrisms, palielinātos apgrozījums veikalniekiem un sabiedriskajiem ēdinātājiem; arī apdzīvoto vietu pazīstamības veicināšana nav mazsvarīga. Jau iepriekš esmu uzsvēris, ka šis būtu attīstības, nevis komforta ceļš un izaugsmes ziņā iegūtu gan Vecumnieki, gan Beibeži un Misa. Turklāt – «nošauti» būtu trīs zaķi uzreiz, jo tā būtu iespēja attīstīties šai teritorijai, varētu pa labu un drošu ceļu nokļūt Iecavā un Bauskā, un, protams, ērtības iedzīvotājiem,» ieguvumus uzskaita G. Veismanis.

Saistībā ar īstenojamo administratīvi teritoriālo reformu Zemgales plānošanas reģions pašvaldības aicinājis iesniegt redzējumu, kādā prioritārā secībā būtu sarindojamas brauktuves, ko nepieciešams sakārtot. Vecumnieku novada dome uzskata, ka vissvarīgākais būtu Misas ceļš (V1011 Pārslas–Misa–Šarlotes), nākamais – Bārbeles ceļš (P87 Bauska– Aizkraukle). Stelpes ceļam (P92 Iecava–Stelpe), kas sarakstā bija trešais, šovasar tiks atjaunots segums par līdzekļiem, ko valdība atvēlējusi ekonomikas atlabšanas veicināšanai «Covid-19» radītās krīzes apstākļos.

Lai gan reizi no reizes situācija ir izklāstīta no A līdz Z, G. Veismanis atzīst, ka vienveidīgās un formālās atbildes «noliek pie vietas». Apnicis arī atrunu vairogā iekaltais mūžīgais sauklis par naudas trūkumu un zemo satiksmes noslodzi, nogurdinājuši centieni pierādīt, ka kustības intensitāti uz sabrukuša ceļa vairot nav iespējams. «Reizēm nolaižas rokas, bet esmu neatlaidīgs. Arī akmens reiz plīst, ja uz tā vienuviet pilina ūdeni,» ir pārliecināts G. Veismanis. 


Apdraud gājējus, bojā īpašumu
Aija Jurova, dzīvo Vecumniekos, Bauskas ielā 1:
– Māja Bauskas ielā 1 Vecumniekos, kur dzīvo mana ģimene, celta 1939. gadā un ir viena no vecākajām ēkām ciemā. To savā īpašumā iegādājāmies 2006. gadā. Esam atjaunojuši fasādi, diemžēl to bojā nesakārtotā iela. Pie mājas uz Bauskas ielas braucamās daļas un ielas malā ir izveidojusies ieplaka ar bedri, kur lietus laikā krājas ūdens. Garām braucošās mašīnas ar dubļiem nošķaida ēkas fasādi, to bojājot, bet akmeņi draud izsist logus. Ziemā logos lido ledus gabali, bet vasarā pēc bedrīšu remonta fasāde nolīp ar piķi un akmentiņiem.
Bauskas ielā ir nopietni apdraudēta gājēju drošība, jo nav ietves.

Pa ielu traucas vieglās automašīnas, kravas transports, pārvietojas arī lauksaimniecības un mežizstrādes tehnika. Ar šausmām esmu vērojusi dažādas bīstamas situācijas, kad pirmsskolas vecuma bērni apjūk, sev līdzās pamanot jaudīgu tehniku un kravas auto, kas nespēj samainīties, jo pa ielas malu iet bērni. Līdzīgas izjūtas pārņem, kad cilvēks ratiņkrēslā ir spiests braukt pa ceļa vidu, jo ielas abās malās izveidojušās milzīgas peļķes, un tajā brīdī pretim brauc mašīna. Esmu redzējusi, kā jaunās māmiņas ar ratiņiem pārvietojas pa braucamo daļu, jo ziemā ielas malās ir sniega kupenas, bet vasaras karstumā iela ir noplūdusi ar piķi, kas salipis ar akmeņiem. Cik reižu nav saņemta gan ūdens šalts no peļķēm, gan garām braucošu auto paceltu akmentiņu «dzēlieni» pa kājām un ķermeni!

Situācija ir pietiekami satraucoša un nedroša visiem ceļu satiksmes dalībniekiem, tāpēc steidzami būtu jārisina jautājums par ietves izbūvi un seguma atjaunošanu Bauskas ielā.