Paredz plašu tiesvedību

Ceturtdiena, 28. maijs, ir pēdējā diena, kad iespējams apstrīdēt iepirkumu konkursa rezultātus par sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošināšanu no 2021. gada. Jau vēstījām, ka Bauskas maršrutu tīklā jeb lotē uzvarējusi a/s «Nordeka», atstājot SIA «Tukuma auto» otrajā vietā.
Ja pašreizējie rezultāti paliks spēkā, iespējams, nākotnē gan
visā bijušā Bauskas rajona teritorijā, gan arī starppilsētu maršrutos
sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošinās a/s «Nordeka». Plānots,
ka konkursa uzvarētāji darbu sāks 2021. gadā, bet eksperti par to
šaubās.
Autotransporta direkcijas
pārstāve (ATD) Zane Plone skaidroja, ka SIA
«Aips» konkursā nestartēja. Atgādinām, ka a/s «Hansabuss» Latvijā ir
iegādājies vairākus pārvadātājus, kas līdz šim strādāja kā trīs
uzņēmumi – SIA «Tukuma auto», «Aips» un «Ludzas autotransporta
uzņēmums», bet šajā konkursā startēja kā viens – SIA «Tukuma auto».
Līdz šodienai sūdzība par konkursa rezultātu no SIA «Tukuma auto» puses netika saņemta, apstiprināja Iepirkumu uzraudzības biroja pārstāve Samanta Krieva.
SIA «Tukuma auto»
galīgā piedāvājuma novērtēšanā ieguva 89 punktus, tehniskajā piedāvājumā
saņemot 49 punktus un finanšu piedāvājumā iegūstot 40 punktus. Savukārt
a/s «Nordeka» galīgā piedāvājuma novēr- tēšanā ieguva 95,86 punktus,
tehniskajā piedāvājumā iegūstot 58 punktus un finanšu piedāvājumā
iegūstot 37,86 punktus. Z. Plone atzīmēja, ka a/s «Nordeka» piedāvāja
jaunāku autobusu parku, kā arī autobusus, kas tiek darbināti tikai ar
ūdeņraža dzinēju vai elektrodzinēju, tādējādi iegūstot augstāku
vērtējumu tehniskajā piedāvājumā un augstāku vērtējumu galapiedāvājumu
novērtēšanā.
Z. Plone informē, ka Bauskas lotē iekļauti visi
starppilsētu un vietējās nozīmes maršruti, kas sākas un beidzas Bauskā,
kā arī pārējie vietējās nozīmes maršruti ar citiem galapunktiem, kas ir
šīs lotes ietvaros, piemēram, maršruti Vecumnieku, Iecavas vai Rundāles
novadā. Paredzēts, ka a/s «Nordeka» apkalpos tos maršrutus šīs lotes
ietvaros, kur pašlaik brauc SIA «Aips», «Aiva auto», a/s «Liepājas
autobusu parks» un «Nordeka».
Par
konkursu un pašreizējo situāciju Sergejs Vahņitskis, a/s «Hansabuss»
menedžmenta direktors, informēja: «Mēs izvērtējam konkursa
rezultātus. Ir arī jautājumi, kurus mēs vēlamies noskaidrot tuvākajā
nākotnē. Konkursa nosacījumi bija diezgan sarežģīti un procesa laikā
trīs reizes mainījās. Mēs saprotam, ka konkurējam ar citiem
dalībniekiem, un ceram, ka uzvarētājs neatkarīgi no tā, kurš tas būs,
godīgi izpildīs līguma nosacījumus. Mūsu prakse balstās uz kvalitatīva
līguma pakalpojumu sniegšanu sabiedriskajam transportam, bet tajā pašā
laikā mēs atturamies no citu pārvadātāju pakalpojumu kvalitātes
novērtēšanas.»
Savukārt Latvijas Autoostu un reģionālo
pārvadātāju asociācijas (LARPA) valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs
uzskata, ka šādi konkursa rezultāti būtu iemesls pieprasīt
Autotransporta direkcijas vadības atkāpšanos.
«Tas ir kaut kas
drausmīgs. Gan process, kā tas notika, gan rezultāts,» vērtē U. Kolužs.
Par iepirkuma konkursa procesu «Bauskas Dzīve» jau rakstīja. Uzņēmēji
atzīmēja, ka konkurss iekļauj ļoti daudz teorētiskus dažādu veidu
izmaksu aprēķinus, kas jebkurā gadījumā, visdrīzāk, liks apšaubīt
iepirkuma konkursa rezultātus neatkarīgi no uzvarētāja.
«Situācija
ir ļoti nesmuka, un kādam par to būtu jāatbild. Tas, ka tieslietas
sāksies, jau ir skaidrs. Šajā konkursā bija augstākas prasības nekā
Eiropā. Vesela virkne prasību bija pilnīgi nepamatotas. Ne visi konkursa
nosacījumi bija vērsti uz saimnieciski normālu darbību,» uzskata U.
Kolužs.
Vērtējot
uzvarētājus, ir vēlme runāt par politisko ietekmi. Lielāko daļu maršrutu
ieguvuši trīs uzņēmumi, kas saistīti ar Latvijas politikā zināmām
personām.
A/s «Nordeka» padomes priekšsēdētājs ir Juris
Savickis, SIA «Itera Latvija» prezidents, kuru mediji saista ar
Krievijas politisko ietekmi, piemēram, 2002. gadā viņš bija viens no
kandidātiem uz Krievijas valsts uzņēmuma «Gazprom» vadītāja amatu. A/s
«Liepājas autobusu parks» valdē darbojas Harijs Krongorns, kuru mediji
saista ar Latvijas politikā pazīstamajiem Andri Šķēli un Aināru Šleseru.
Interesants
stāsts ir arī par SIA «Sabiedriskais autobuss». Uzņēmuma valdē
darbojas Vitālijs Komars, kurš vada arī SIA «Rīgas mikroautobusu
satiksme», kura patiesais labuma guvējs ir Rīgas partijas «Gods kalpot
Rīgai» biedrs Aleksandrs Brandavs. Viņš figurē arī citos uzņēmumos, kas
sadarbojas ar Rīgas pašvaldību, un ir SIA «Rīgas karte» valdes loceklis.
Pēdējais uzņēmums kontrolē braucienu uzskaiti galvaspilsētas
sabiedriskajā transportā.
Un
visbeidzot – reputācija kā faktors, kurš, pēc U. Koluža domām, vispār
nav ņemts vērā. «No vienas puses, ir reģionālie uzņēmumi, kas ir gadu
desmitiem strādājuši ar labu reputāciju. Cēsu «CATA» ir viens no
modernākajiem uzņēmumiem, Ventspils šoferi katru gadu ir godalgotās
vietās Latvijā. Jēkabpilī pirmie ieviesa ar gāzi aprīkotus autobusus.
Pirmais uzņēmums, kas domā par ekoloģiju, lai gan viņu pieteikumu atzīst
par neatbilstošu noteikumiem. Taču uzvar a/s «Liepājas autobusu parks»,
ar kuru pat līgumu gribēja pārtraukt par neizdarībām, un a/s «Nordeka»,
kas lauku maršrutos līdz šim vispār nav strādājusi,» bažas pauž U.
Kolužs.
Tomēr visskarbākais stāsts ir par trešo no uzņēmumiem –
SIA «Sabiedriskais autobuss», kas mūspusē savulaik bija zināms kā
«B-Bus». Bauskas maršrutā uzņēmums izcēlās ar prasmi «ekonomēt», atrodot
iespēju pakalpojumu nodrošināt ar veciem autobusiem, maz piemērotiem
starppilsētu satiksmei. Autobusi regulāri lūza, pasažieri sūdzējās par
neciešamiem apstākļiem. «Pirms trim gadiem bija liels troksnis, kad
Kuldīgas lotē uzņēmumu «Sabiedriskais autobuss» nomainīja «Tukuma auto»
un uzreiz ar pirmo mēnesi ienākumi par biļetēm pieauga par 40
procentiem. Tagad SIA «Sabiedriskais autobuss» atkal ir uzvarējusi
Kuldīgas lotē un nomainīs «Tukuma auto»,» pauž U. Kolužs. Vienīgais
pluss, ja uzvarētāji tā arī paliks, – Bauskā tomēr SIA «Sabiedriskais
autobuss» neuzvarēja.
«Visi, kam ir tehniskās bāzes, pieredze un
laba slava, neuzvarēja konkursos. Tas parāda, ka konkurss nebija vērsts
uz izdevīgāko saimniecisko darbību. Kas notiks pēc trim gadiem, kad šie
uzņēmumi strādās ar piedāvātajām zemajām cenām? Es uzņēmumiem ar sliktu
iepriekšējo reputāciju vispār nebūtu ļāvis konkursā piedalīties,»
sašutis ir U. Kolužs.
Lai arī pašlaik runā par to,
ka darbu sāks 2021. gadā, iespējams, jaunais pārvadātājs varētu sākt
strādāt tikai 2022. gada 1. janvārī. Un arī tikai tad, ja neradīsies
problēmas, piemēram, ar pārsūdzībām. «Vispirms pārsūdzības ies uz
Iepirkumu uzraudzības biroju. Ja tur pārsūdzības noraidīs, līgumu varētu
slēgt pēc diviem mēnešiem. Uzvarētāji varēs pirkt transportu un
gatavoties, bet, kamēr atnāks jaunie autobusi un visu citu sakārtos,
paies ilgs laiks. Tāda ir mana prognoze,» atklāj U. Kolužs.
Tas
gan nenozīmē, ka pašlaik pasludinātie uzvarētāji sāks strādāt savās
lotēs, jo pēc Iepirkumu uzraudzības biroja vēl, iespējams, sekos virkne
tiesvedību, kas var mainīt situāciju. U. Kolužs atzīst – ir izjūta, ka
konkursa noteikumi jau apzināti tā uzrakstīti, ka pēc tam var tiesāties.
Tikmēr Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norādīja, ka Iepirkumu komisija, organizējot iepirkumu, vadījās pēc spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem, vērtējot visus piedāvājumus vienādi
neatkarīgi no to politiskās, ekonomiskās vai jebkādas citas piederības
un distancējoties no subjektīviem vērtējumiem, iespaidiem vai emocijām.
Tika vērtēts konkrēts piedāvājums, ko pretendents iesniedza, startējot
konkursā, nevis esošā situācija. Konkursā noteiktas konkrētas kvalitātes
prasības, tādējādi pārvadājumu kvalitāte no 2021. gada būs daudz
augstāka visā Latvijas teritorijā, arī Bauskas novadā. Mēs rūpīgi
pārbaudīsim, vai pārvadātāji izpildīs visu to, kas tika solīts
piedāvājumā (autobusu vecums, aprīkojums u. c.). Neatbilstību gadījumā
pārvadātājam netiks dota iespēja sākt līguma izpildi.
«Vēlamies
norādīt, ka U. Koluža vai jebkuras citas personas simpātijas pret
atsevišķiem pārvadātājiem vai nepatika pret citiem uzņēmumiem nevar būt
par pamatu tam, lai maršrutu tīkls tiktu sadalīts pārvadātājiem bez
konkursa, balstoties tikai uz principu par to, kurš uzņēmums kurā
reģionā vēsturiski ir darbojies,» teic K. Godiņš..
Papildus tam viņš informē, ka
konkursā tika vērtēts saimnieciski izdevīgākais variants – 10 no 12
lotēm uzvarējis pretendents, kuram ir labāks tehniskais piedāvājums, un
tikai divās lotēs uzvarētājs tika noteikts pēc zemākās cenas principa.
Jāatzīmē gan, ka četrās lotēs uzvarētājus tā arī nepaziņoja, tur konkursu
sludinās no jauna. «Bauskas Dzīve» sekos notikumu gaitai un tam, kādu
iespaidu tas atstās uz bijušā Bauskas rajona teritorijas iedzīvotājiem.
A/s «Nordeka»
Uzņēmums dibināts
1991. gadā, pamatkapitāls –
2 669 223,2 eiro.
Pēdējos divos gados apgrozījums ir apmēram 14 miljoni eiro – 2019. gadā tie bija
14 343 374 eiro.
2017. gadā gūta peļņa
1 509 896 eiro, bet pēdējos divos gados fiksēti zaudējumi: 2018. gadā – 437 577 eiro, bet 2019. gadā – 70 784 eiro.
Patiesā
labuma guvējs un uzņēmuma padomes priekšsēdētājs ir Juris Savickis.
Padomes locekļi ir arī Nataļja Savicka un Sandra Savicka.
Avots: firmas.lv.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»