BauskasDzive.lv ARHĪVS

Paredz plašu tiesvedību

Paredz plašu tiesvedību

Pasludināti sabiedriskā transporta pakalpojumu konkursa uzvarētāji
Ja pašreizējie rezultāti paliks spēkā, iespējams, nākotnē gan visā bijušā Bauskas rajona teritorijā, gan arī starppilsētu maršrutos sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošinās a/s «Nordeka». Plānots, ka konkursa uzvarētāji darbu sāks 2021. gadā, bet eksperti par to šaubās.


Konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021. gada izraudzīti uzvarētāji 12 maršrutu tīkla daļās jeb lotēs no kopumā 16, informēja  Autotransporta direkcijas pārstāve  (ATD) Zane Plone. Autopārvadātāji gan atzīst, ka rezultāti pārsteidz, bet pašlaik neko nekomentē. Tie, kam nepaveicās, tagad mēģinās izprast Autotransporta direkcijas argumentāciju un pamatojumu šāda lēmuma pieņemšanai.

Maršrutu tīkla daļa «Bauska» – tikai «Nordekai»
Zane Plone paskaidroja, ka konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021. gada piedāvājumu uz marš-rutu tīkla daļu «Bauska» iesniedza divi pretendenti – a/s «Nordeka» un SIA «Tukuma auto». SIA «Aips» konkursā nestartēja. Atgādinām, ka a/s «Hansabuss» Latvijā ir iegādājies vairākus pārvadātājus, kas līdz šim strādāja kā trīs uzņēmumi  – SIA «Tukuma auto», «Aips» un «Ludzas autotransporta uzņēmums», bet šajā konkursā startēja kā viens – SIA «Tukuma auto». Abu pretendentu iesniegtie piedāvājumi tika atzīti par atbilstošiem konkursa nolikuma prasībām un tika vērtēti.

Rezultātā SIA «Tukuma auto» galīgā piedāvājuma novērtēšanā ieguva 89 punktus, tehniskajā piedāvājumā saņemot 49 punktus un finanšu piedāvājumā iegūstot 40 punktus. Savukārt a/s «Nordeka» galīgā piedāvājuma novēr- tēšanā ieguva 95,86 punktus,    tehniskajā piedāvājumā iegūstot      58 punktus un finanšu piedāvājumā iegūstot 37,86 punktus. Z. Plone atzīmēja, ka a/s «Nordeka» piedāvāja jaunāku autobusu parku, kā arī autobusus, kas tiek darbināti tikai ar ūdeņraža dzinēju vai elektrodzinēju, tādējādi iegūstot augstāku vērtējumu tehniskajā piedāvājumā un augstāku vērtējumu galapiedāvājumu novērtēšanā.

Z. Plone informē, ka Bauskas lotē iekļauti visi starppilsētu un vietējās nozīmes maršruti, kas sākas un beidzas Bauskā, kā arī pārējie vietējās nozīmes maršruti ar citiem galapunktiem, kas ir šīs lotes ietvaros, piemēram, maršruti Vecumnieku, Iecavas vai Rundāles novadā. Paredzēts, ka a/s «Nordeka» apkalpos tos maršrutus šīs lotes ietvaros, kur pašlaik brauc SIA «Aips», «Aiva auto», a/s «Liepājas autobusu parks» un «Nordeka».

Apšaubāms process
Par konkursu un pašreizējo situāciju Sergejs Vahņitskis, a/s «Hansabuss» menedžmenta direktors, laikrakstu informēja: «Mēs izvērtējam konkursa rezultātus. Ir arī jautājumi, kurus mēs vēlamies noskaidrot tuvākajā nākotnē. Konkursa nosacījumi bija diezgan sarežģīti un procesa laikā trīs reizes mainījās. Mēs saprotam, ka konkurējam ar citiem dalībniekiem, un ceram, ka uzvarētājs neatkarīgi no tā, kurš tas būs, godīgi izpildīs līguma nosacījumus. Mūsu prakse balstās uz kvalitatīva līguma pakalpojumu sniegšanu sabiedriskajam transportam, bet tajā pašā laikā mēs atturamies no citu pārvadātāju pakalpojumu kvalitātes novērtēšanas.»

Savukārt Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas (LARPA) valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs uzskata, ka šādi konkursa rezultāti būtu iemesls pieprasīt Autotransporta direkcijas vadības atkāpšanos.

«Tas ir kaut kas drausmīgs. Gan process, kā tas notika, gan rezultāts,» vērtē U. Kolužs. Par iepirkuma konkursa procesu «Bauskas Dzīve» jau rakstīja. Uzņēmēji atzīmēja, ka konkurss iekļauj ļoti daudz teorētiskus dažādu veidu izmaksu aprēķinus, kas jebkurā gadījumā, visdrīzāk, liks apšaubīt iepirkuma konkursa rezultātus neatkarīgi no uzvarētāja.

«Situācija ir ļoti nesmuka, un kādam par to būtu jāatbild. Tas, ka tieslietas sāksies, jau ir skaidrs. Šajā konkursā bija augstākas prasības nekā Eiropā. Vesela virkne prasību bija pilnīgi nepamatotas. Ne visi konkursa nosacījumi bija vērsti uz saimnieciski normālu darbību,» uzskata U. Kolužs.

Saistība ar bijušajiem politiķiem
Vērtējot uzvarētājus, ir vēlme runāt par politisko ietekmi. Lielāko daļu maršrutu ieguvuši trīs uzņēmumi, kas saistīti ar Latvijas politikā zināmām personām.

A/s «Nordeka» padomes priekšsēdētājs ir Juris Savickis, SIA «Itera Latvija» prezidents, kuru mediji saista ar Krievijas politisko ietekmi, piemēram, 2002. gadā viņš bija viens no kandidātiem uz Krievijas valsts uzņēmuma «Gazprom» vadītāja amatu. A/s «Liepājas autobusu parks» valdē darbojas Harijs Krongorns, kuru mediji saista ar Latvijas politikā pazīstamajiem Andri Šķēli un Aināru Šleseru.

Interesants stāsts ir arī par   SIA «Sabiedriskais autobuss». Uzņēmuma valdē darbojas Vitālijs Komars, kurš vada arī SIA «Rīgas mikroautobusu satiksme», kura patiesais labuma guvējs ir Rīgas partijas «Gods kalpot Rīgai» biedrs Aleksandrs Brandavs. Viņš figurē arī citos uzņēmumos, kas sadarbojas ar Rīgas pašvaldību, un ir SIA «Rīgas karte» valdes loceklis. Pēdējais uzņēmums kontrolē braucienu uzskaiti galvaspilsētas sabiedriskajā transportā.

Baušķeniekiem zināms stāsts
Un visbeidzot – reputācija kā faktors, kurš, pēc U. Koluža domām, vispār nav ņemts vērā. «No vienas puses, ir reģionālie uzņēmumi, kas ir gadu desmitiem strādājuši ar labu reputāciju. Valmieras «CATA» ir viens no modernākajiem uzņēmumiem, Ventspils šoferi katru gadu ir godalgotās vietās Latvijā. Jēkabpilī pirmie ieviesa ar gāzi aprīkotus autobusus. Pirmais uzņēmums, kas domā par ekoloģiju, lai gan viņu pieteikumu atzīst par neatbilstošu noteikumiem. Taču uzvar a/s «Liepājas autobusu parks», ar kuru pat līgumu gribēja pārtraukt par neizdarībām, un a/s «Nordeka», kas lauku maršrutos līdz šim vispār nav strādājusi,» bažas pauž U. Kolužs.

Tomēr visskarbākais stāsts ir par trešo no uzņēmumiem – SIA «Sabiedriskais autobuss», kas mūspusē savulaik bija zināms kā «B-Bus». Bauskas maršrutā uzņēmums izcēlās ar prasmi «ekonomēt», atrodot iespēju pakalpojumu nodrošināt ar veciem autobusiem, maz piemērotiem starppilsētu satiksmei. Autobusi regulāri lūza, pasažieri sūdzējās par neciešamiem apstākļiem. «Pirms trim gadiem bija liels troksnis, kad Kuldīgas lotē uzņēmumu «Sabiedriskais autobuss» nomainīja «Tukuma auto» un uzreiz ar pirmo mēnesi ienākumi par biļetēm pieauga par 40 procentiem. Tagad SIA «Sabiedriskais autobuss» atkal ir uzvarējusi Kuldīgas lotē un nomainīs «Tukuma auto»,» pauž U. Kolužs. Vienīgais pluss, ja uzvarētāji tā arī paliks, – Bauskā tomēr SIA «Sabiedriskais autobuss» neuzvarēja.

«Visi, kam ir tehniskās bāzes, pieredze un laba slava, neuzvarēja konkursos. Tas parāda, ka konkurss nebija vērsts uz izdevīgāko saimniecisko darbību. Kas notiks pēc trim gadiem, kad šie uzņēmumi strādās ar piedāvātajām zemajām cenām? Es uzņēmumiem ar sliktu iepriekšējo reputāciju vispār nebūtu ļāvis konkursā piedalīties,» sašutis ir U. Kolužs.
Ātri nebūs

Lai arī pašlaik runā par to, ka darbu sāks 2021. gadā, iespējams, jaunais pārvadātājs varētu sākt strādāt tikai 2022. gada 1. janvārī. Un arī tikai tad, ja neradīsies problēmas, piemēram, ar pārsūdzībām. «Vispirms pārsūdzības ies uz Iepirkumu uzraudzības biroju. Ja tur pārsūdzības noraidīs, līgumu varētu slēgt pēc diviem mēnešiem. Uzvarētāji varēs pirkt transportu un gatavoties, bet, kamēr atnāks jaunie autobusi un visu citu sakārtos, paies ilgs laiks. Tāda ir mana prognoze,» atklāj U. Kolužs.

Tas gan nenozīmē, ka pašlaik pasludinātie uzvarētāji sāks strādāt savās lotēs, jo pēc Iepirkumu uzraudzības biroja vēl, iespējams, sekos virkne tiesvedību, kas var mainīt situāciju. U. Kolužs atzīst – ir izjūta, ka konkursa noteikumi jau apzināti tā uzrakstīti, ka pēc tam var tiesāties.

Četrās lotēs uzvarētājus tā arī nepaziņoja, tur konkursu sludinās no jauna. «Bauskas Dzīve» sekos notikumu gaitai un tam, kādu iespaidu tas atstās uz bijušā Bauskas rajona teritorijas iedzīvotājiem. 



A/s «Nordeka»
Uzņēmums dibināts
1991. gadā, pamatkapitāls –
2 669 223,2 eiro.
Pēdējos divos gados apgrozījums ir apmēram 14 miljoni eiro – 2019. gadā tie bija
14 343 374 eiro.
2017. gadā gūta peļņa
1 509 896 eiro, bet pēdējos divos gados fiksēti zaudējumi: 2018. gadā – 437 577 eiro, bet 2019. gadā – 70 784 eiro.
Patiesā labuma guvējs un uzņēmuma padomes priekšsēdētājs ir Juris Savickis. Padomes locekļi ir arī Nataļja Savicka un Sandra Savicka.
Avots: firmas.lv.

Uzziņai:

  • Paredzēts, ka konkursa rezultātā piedāvāto autobusu vidējais vecums desmit gadu laikā būs mazāks par pieciem gadiem, visiem būs drošības jostas, bezvadu internets ar 4G+ pārraides tehnoloģiju, būs pieejami bezskaidras naudas norēķini. Trešdaļa autobusu būs aprīkoti ar velosipēdu turētājiem.  Ievērojami palielināsies sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība personām ar invaliditāti, jo vismaz 70 procentos autobusu būs uzstādīts pacēlājs.
  • Kopējais maršrutu tīkla apjoms jeb autobusu nobraukums no 2021. gada būs aptuveni 65 miljoni kilometru gadā. Plānotais maršrutu skaits 2021. gadā būs 1030, bet reisu skaits – gandrīz 6200.
  •  Bauskas lotē kopējais nobraukums būs 3,3 miljoni kilometru gadā. «Nordekas» finanšu piedāvājums bija 1,1779 eiro par kilometru. Tādējādi prognozētā ietekme uz valsts budžetu 10 gadu periodā ir 26,82 miljoni eiro.

Avots: valsts SIA «Autotransporta direkcija».