Individuālā mācību darba nozīme joprojām svarīga

Vidusskolās, gatavojoties eksāmeniem, 12. klasēm šonedēļ sākušās klātienes konsultācijas
Lielākajā daļā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu prioritāte izglītības jomā pašlaik ir vidusskolas noslēguma eksāmenu kārtotāji. Noslēguma eksāmeni paredzēti 19 dalībvalstīs, to vidū arī Latvijā.
Vidusskolu beidzējiem gala eksāmeni notiks ar dažādiem pielāgošanās pasākumiem – pagarināti termiņi, pārskatīts saturs, samazināts eksāmenu skaits. Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijā uzsvērts, ka tikai astoņas dalībvalstis plāno atcelt vai ievērojami samazināt eksāmenu apjomu. Piemēram, Igaunija ir noteikusi, ka 12. klasēm eksāmeni ir brīvprātīgi, tomēr vairākums vidusskolas beidzēju eksāmenus nolēmuši kārtot.
Iecavnieki laimīgi par iespēju būt skolā
Lai palīdzētu vidusskolēniem sagatavoties eksāmeniem, vietējo novadu skolās 18. maijā sākās klātienes konsultācijas 12. klases audzēkņiem. Arī «Bauskas Dzīve», ievērojot visus drošības pasākumus, tikās ar skolēniem un pedagogiem, intervēja viņus vairākās skolās.
Iecavas vidusskolā administrācijas sanāksmē 11. maijā tika noteikti pamatprincipi, kas jāievēro saistībā ar ārkārtējās situācijas laikā organizētajām konsultācijām mācību priekšmetos un eksāmenu sesijas norisi 12. klašu skolēniem. Vidusskolā ir sastādīts un apstiprināts konsultāciju grafiks angļu un krievu valodai, un matemātikai, savukārt latviešu valodas konsultācijas nenotiks klātienē, bet gan platformā «Zoom». Kāpēc tā, skaidro skolas direktore Agra Zaķe: «Latviešu valodas skolotāja Dace Greiža mums ir guru tehnoloģijās. Viņai ir ļoti labas iestrādes dažādu metožu attālinātā pielietošanā jau pirms šīs sērgas. Protams, viņa izstrādājusi dažādus uzdevumus un darba lapas arī papīra formātā. Tās skolēni saņem mācību iestādē. Es kā skolas vadītāja esmu pateicīga Dacei par to, ka viņa ar savu izvēli preventīvi samazina inficēšanās iespēju.»
Grafiks un noteikumi
Iecavas vidusskolas direktore Agra Zaķe informē, ka grafikā paredzēts – katra klase uz konsultācijām ierodas astoņu cilvēku sastāvā, un konsultācija ilgst, nepārsniedzot divas stundas. Direktore par konsultāciju norisi stāsta: «Tiks nodrošināta divu metru distance starp galdiem un eksāmenu telpās. Ir saplānota skolēnu plūsmas kontrole, noteikti atbildīgie par noteikumu ievērošanu. Tiks atvērtas arī avārijas izejas, lai nodrošinātu divu metru distanci. Pie skolas ieejas medmāsa veiks vizuālu skrīningu, lai pārliecinātos, ka konsultāciju vai eksāmenu dalībnieki ir veseli.»
Skolā ir izvietota arī informācija par individuālo aizsardzības līdzekļu izmantošanu. Ir noteikts – ja konsultācija vai eksāmens notiek telpā viens pret vienu, sejas aizsegu var nelietot.
Iecavas vidusskolā ir paredzēta regulāra telpu vēdināšana, uzkopšana un virsmu dezinficēšana pēc katras konsultācijas un eksāmena. Pie skolas ieejas un pie kabinetiem, kur notiks konsultācijas un eksāmeni, izvietoti līdzekļi roku dezinficēšanai. Uz konsultāciju vai eksāmenu ieteicams ierasties ne agrāk kā piecas minūtes pirms noteiktā laika.
Ja kāds pedagogs vēlas organizēt konsultāciju arī citiem skolēniem, izņemot 12. klases, tas jādara zināms direktores vietniecei, lai klases izvēdinātu un dezinficētu virsmas.
Mutvārdu daļas uzdevumi
Pirmdien, 18. maijā, norisinājās pirmās angļu valodas konsultācijas klātienē. Angļu valodas skolotāja Vita Ķērpe stāsta, ka pirms konsultācijām bija norūpējusies par uzdevumu pavairošanu un eksāmenu norises kārtību, jo atkalsatikšanās bija tāda, it kā tikai dienu nebūtu redzējušies.
Pirmais, ko uzreiz skolotāja izmēģināja ar skolēniem, bija mutvārdu daļas uzdevumi, jo attālināti nebija laika tiem pievērsties. Vita par atkalsatikšanos ar skolēniem stāsta: «Lai gan es īpaši neizrādīju, taču ļoti priecājos atkal satikt jauniešus. Jau biju piemirsusi tās jaukās klātienes attiecības ar viegla humora, atbildības, smaidu, acu skatienu, nopūtu, smieklu un mācīšanās piedevu. Esmu pārliecināta, ka viss izdosies un jauniešiem pietiks motivācijas un pašdisciplīnas pirms-eksāmenu laikā, lai varētu ar pārliecību un mieru nokārtot galapārbaudījumu.»
Mazākas grupas – produktīvākas
12. klases skolēns Matīss Bol-šteins uzskata, ka mazākas skolēnu grupas ir produktīvākas, jo gan skolotāji var pievērsties individuāli katram audzēknim, gan jauniešiem pašiem ir vieglāk koncentrēties. Skolēns atzīst, ka klātienē viss likās jaukāks un pilnvērtīgāks, bet, arī mācoties attālināti, ar draugiem mēģināja sazvanīties videozvanā un komunicēt sociālajos tīklos, lai izrunātu aktualitātes vai neskaidrības. Matīss uzskata, ka vairāk gan ir jāpiestrādā pie laika plānošanas, jo, mācoties klātienē, viss tika apgūts pēc stundu saraksta, bet attālināti bieži mājas darbus un pārbaudes darbus vajadzēja pildīt neierastā laikā. Matīss par izmaiņām stāsta: «Vēl bija svarīgi veidot sarakstu, lai neko nepalaistu garām vai neaizmirstu. E-klasē viss bija sarakstīts, bet pašam vajadzēja kontrolēt, kas kurā dienā jānodod vai jāpilda. Protams, jāpievērš īpaša uzmanība eksāmenu priekšmetiem, jo tos dažās konsultācijās nevar pilnvērtīgi apgūt, tāpēc jāmēģina mācīties pašam un ievērot skolotāju padomus.»
Arī Iecavas vidusskolas 12. klases skolniece Viktorija Celitāne ir priecīga par klātienes konsultācijām, jo pieredze ir bijusi ļoti laba. Viktorija stāsta: «Skola nodrošina visu – gan dezinfekcijas līdzekļus un maskas, gan divu metru ierobežojumus starp soliem.» Skolniece gan apgalvo, ka pašam mācīties ir grūtāk, apgūstot jaunas tēmas, tādēļ līdz šim pašas spēkiem apgūt jauno tēmu un iedziļināties bez skolotāja personiskas palīdzības bijis izaicinājums. Viktorija ir laimīga par iespēju atgriezties skolā, atrasties tās telpās, satikt skolotājus un skolas personālu.
Atkalsatikšanās Bauskas Valsts ģimnāzijā un 2. vidusskolā
Jau pirmajā dienā, 18. maijā, laikraksts apmeklēja Bauskas Valsts ģimnāziju, otrdien, 19. maijā, – Bauskas 2. vidusskolu.
Bauskas Valsts ģimnāzijā pēc pusotras stundas uz konsultāciju nākošie jaunieši mainās, lai skolēni varētu sēdēt pamīšus. Ieejot skolā, notiek roku dezinficēšana, katru audzēkni vizuāli novērtē skolas medmāsa. Ikviens rakstveidā apliecina, ka pēdējo 14 dienu laikā nav bijis ārvalstīs un nav saskāries ar «Covid-19» slimnieku, tikai pēc tam var doties uz konsultāciju kabinetu, – kārtību skaidro direktore Linuta Ģerģe. Klasē pēc ilga laika atkal satiekas skolotāja un klasesbiedri… tik šoreiz – maskās.
Sejas maskas – liels apgrūtinājums
Pēc angļu valodas konsultācijas desmit 12.a klases jaunieši un skolotāja Aija Cibule izskatījās noguruši un to arī nenoliedza, jo trūcis elpas, sarežģītāk lasīt un rakstīt ar sejas masku. «Grūti izturēt,» pauda vairāki jaunieši. Vissarežģītāk tiem, kam brilles, jo tās aizsvīst, vēl vairāk apgrūtinot un palēninot mācību procesu. Arī padzerties lāgā nevar – tad jāmaina maska un jādomā, kur likt izlietoto. Eksāmenā katram tikšot paredzētas trīs maskas.
Vērtējot attālināto mācību procesu, 12.a klases audzēknis Rihards Birznieks atzīst, ka klātienē mācīties ir labāk. Arī šajā neierastajā režīmā, protams, ritēja darbs, tika uzturēti kontakti videozvanos. Jaunietis uzskata, ka angļu valodu apguvis labi: ««Robus» nejutu.» Jānis Biezais sacīja, ka atkal tikties bija interesanti, jo pietrūcis klātienes stundu. Viņš pieļauj, ka kaut kas, mācoties patstāvīgi, var būt paslīdējis garām. Paula Daugule uzskata, ka problēmas var rasties fizikā, ķīmijā, matemātikā, jo tie ir grūtāki mācību priekšmeti. Arī meitenei pietrūkušas mācības ierastajā režīmā, «tad bija jautrāk». Krists Burkovskis atzīst, ka grūti elpot, eksāmenā būšot vēl sarežģītāk, jo klāt nāks uztraukums. «Visam mācībās sekoju līdzi, tomēr atzīšos – baidos no visiem eksāmeniem,» teic jaunietis. «Mācījāmies kā parasti. Kas grib mācīties, tie nav neko iekavējuši,» pārliecināts viņa klasesbiedrs Toms Jegorovs.
Vairāk būs prasmju pārbaude
Angļu valodas skolotāja Aija Cibule atzīst, ka konsultācijā visu nav paspējuši. Eksāmens angļu valodā bija paredzēts jau 16. martā, dažas dienas pietrūka, lai to būtu paguvuši nokārtot pirms ārkārtas situācijas. «Ja paši ir strādājuši, tad jau nav problēmu. Tomēr eksāmenā vairāk būs prasmju pārbaude, bet tās konsultācijās nevar sagatavot. No eksāmena izņemta valodas lietojuma, gramatikas daļa, kurā vairāk punktu var savākt. Tā, protams, parādīsies eksāmenā «slēptā» veidā,» vērtē skolotāja. Attālinātajā mācību procesā ikviens audzēknis saņēmis atgriezenisko saiti, ļoti daudz strādāts, gatavojoties eksāmenam, pat jau 10. klasē, izvēloties vieglākus uzdevumus. «Kas godprātīgi strādāja, tiem nevajadzētu rasties problēmām eksāmenā. Lai visiem veicas!» novēl A. Cibule.
Savukārt latviešu valodas un literatūras skolotāja Inese Karūsa pēc konsultācijas 12.b klasei pauž: «Vieglāk būtu bijis, ja regulāri nāktu skolā. Pārrunājām, kas gaida eksāmenā, šoreiz akcentēts bija domraksts – ko vēl vajadzētu izlasīt, kādus faktus atrast. Pirmā pieredze tik ilgi ar masku.»
Dezinficēšana un vēlreiz dezinficēšana
Savukārt 19. maijā «Bauskas Dzīve» apmeklēja Bauskas 2. vidusskolu. Direktores vietniece izglītības jomā Iveta Jabločkina stāsta, ka konsultācijas notiekot vienā skolas korpusā, lai vieglāk dezinficēt virsmas. Ieejot skolā, pie dežurantes notiek reģistrācija, katram rakstveidā jāapliecina, ka pēdējo 14 dienu laikā nav bijis ārvalstīs un nav bijusi saskare ar «Covid-19» inficētu personu. Tad tiek dezinficētas rokas, uzliktas maskas, ja vēlas, arī uzvilkti cimdi. Nepieciešamo aizsarglīdzekļu drošībai netrūkstot. Konsultācijas norit 1,5 stundas, tad tiek dezinficētas telpas. Nākamā konsultācija notiekot tikai pēc 1,5 – 2 stundām. Audzēkņi telpā sēžot, solu izlaižot, lai nesēdētu blakus.
12.a klases audzēkņi ieradušies uz matemātikas konsultāciju pie skolotājas Tatjanas Kazačenokas. Klātienes konsultācijas neesot obligātas. Kā stāsta I. Jabločkina, paši jaunieši lūguši desmit konsultācijas matemātikā, jo mainās eksāmena saturs, turklāt tas ir saīsināts un būs trīs stundas. Risinājumi būšot jāraksta atbilžu lapā, labošana notikšot attālināti, izmantojot skenētus darbus. Savukārt latviešu valodā paredzēta viena konsultācija klātienē.
Jaunieši atkaltikšanos pēc pārtraukuma raksturo ar vārdiem «interesanti», «dīvaini», «nepierasti apstākļi – maskas, cimdi». Audzēkne Aleksandra Galane, vērtējot attālināto mācīšanos, atzīst, ka tieši matemātiku bijis grūtāk apgūt, tas attiecas arī uz fiziku. Līva Puriņa teic: «Jauns process, nav skolotāja, kas paskaidrotu.» Savukārt Aigars Miķelsons saskatījis arī plusus: «Bija brīvāk, lai arī pašam bija jāapgūst viela, tomēr varēja izvēlēties laiku, kad mācīties.»
Noilgojušies cits pēc cita
Bauskas 2. vidusskolas matemātikas skolotāja Tatjana Kazačenoka pēc konsultācijas atzina, ka jauniešiem bijusi interese ne tikai par matemātiku, bet varēja redzēt, ka viņi bijuši noilgojušies arī cits pēc cita. «Es arī ilgojos,» emocionālo noskaņu neslēpj pedagoģe. Lielākā daļa cenšoties, strādājot, turklāt regulāri, jo attālinātajā mācību procesā daudzi čakli darbojušies, interesējušies, zvanījuši. Arī klātienes konsultācijā bija daudz jautājumu.
Attālinātajā izglītošanās procesā izmantotas gan tiešsaistes konferences, gan uzdevumi.lv, gan citi materiāli internetā, gan grāmatas. Ir audzēkņi, kam gāja grūtāk, tomēr 12. klasē vairums saprot, ka jāmācās. Turpretī citiem pat patikusi attālinātā mācīšanās, jo varēja strādāt savā tempā un laikā. Tatjana Kazačenoka vērtē: «Tādā situācijā esam pirmoreiz. Protams, ka vieglāk skolā strādāt, tomēr kopumā bērni labi tikuši galā. Bija laba saskarsme ar skolēniem, atgriezeniskā saite, arī skolas vadība ļoti palīdz – ja ko vajag, tad tas būs! Pēdējie mēneši skolēniem jo īpaši svarīgi, 12. klasēm nepaveicās, pietrūkst klātienes nodarbību. Ir ļoti grūti patstāvīgi strādāt. Turklāt eksāmens ir sarežģīts, tas būs trīs stundas, nevis četras. Uzdevumu skaits samazināts, bet grūtības pakāpe jau nemainās. Arī starpbrīža nebūs. Jādomā par uzdevumiem, bet, ja traucē maska, tad jādomā arī par to… Ceru, ka jaunieši tomēr spēj ātri pielāgoties.»
- Valdība atbalstīja Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotos noteikumu grozījumus, kas šajā mācību gadā paredz atcelt valsts pārbaudes darbus 9. klašu skolēniem un samazināt 12. klašu skolēniem obligāti kārtojamo centralizēto eksāmenu skaitu.
- Obligāti kārtojamie eksāmeni 12. klasēm trīs – latviešu valoda, viena svešvaloda un matemātika. Angļu valodas eksāmenu plānots organizēt no 2. līdz 4. jūnijam, vācu valodas eksāmenu – 3. jūnijā, krievu valodas eksāmenu – no 4. līdz 5. jūnijam un franču valodas eksāmenu paredzēts organizēt 5. jūnijā. Eksāmens latviešu valodā plānots 9. jūnijā, savukārt 12. jūnijā paredzēts centralizētais eksāmens matemātikā.
- Eksāmenu izstrādātāji plānojuši, ka 12. klašu centralizēto eksāmenu ilgums nepārsniegs trīs stundas un tā rakstīšanas laikā skolēni izmantos individuālos aizsardzības līdzekļus. Tiek apsvērta arī iespēja samazināt uzdevumu daudzumu, nemainot kopējo grūtības pakāpi, un eksāmenu rakstīšanas laikā nav paredzēti starpbrīži.
- Paredzēts, ka skolēniem būs jāievēro divu metru distance, būs pieejami dezinfekcijas līdzekļi un būs jālieto sejas maskas, kuras nodrošināšot valsts.
Avots: Valsts izglītības satura centra vadītāja
Guntara Catlaka informācija.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»