Pasažieri uzvedas dažādi

Sabiedriskajā transportā jālieto mutes un deguna aizsegi.
Sabiedriskajā transportā pasažieriem no 12. maija jāvalkā sejas un deguna aizsegi, piemēram, sejas maska, respirators, šalle, lakats un tamlīdzīgi.
Atbilstīgi valdības lēmumam Satiksmes ministrijas izstrādātais rīkojums par piesardzības pasākumiem līdz ar citiem epidemioloģiski drošiem sabiedriskā transporta lietošanas noteikumiem paredz pienākumu pasažieriem sabiedriskajā transportā valkāt mutes un deguna aizsegu. Savukārt pārvadātājiem ir jānodrošina pasažieru informēšana par piesardzības pasākumiem audio vai vizuālā formātā transportlīdzekļos, interneta mājaslapās, pieturās, autoostās, stacijās un citviet.
Der arī šalle, lakatiņš
Šoferi drīkstēs atteikt iekāpšanu pasažieriem, kuriem nebūs mutes un deguna aizsega, sacīja Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone. Sarunā ar «Bauskas Dzīvi» Z. Plone pauda, ka to vispirms uzraudzīs autobusu vadītāji un arī Valsts policija. «Pasažieriem obligāti nav jātērē nauda, mutes un deguna aizsegšanai var pielāgot lakatiņu, šalli, džempera augsto krāgu. Šīs prasības jāievēro visos sabiedriskā transporta līdzekļos.»
Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes vecākā speciāliste Dace Kalniņa skaidroja, ka policisti autobusus speciāli gan neapstādināšot, lai kontrolētu prasību izpildi. Tiesa gan, ja kāds pasažieris zvanīs un sūdzēsies par citu bezatbildību, tad, protams, tikšot reaģēts. Par šādu pārkāpumu, tāpat kā par citu ārkārtas situācijas laika ierobežojumu neievērošanu, privātpersonām varot tikt piemērots sods no desmit līdz 2000 eiro. Varot arī zvanīt pašvaldības policijai.
Pirmajā dienā – vairākums atbildīgi
«Bauskas Dzīve» lūkoja situāciju pilsētas autoostā 12. maijā. Šoferis Agris Simsons, kas visu mūžu veicis šo darbu – jau no 1977. gada, stāstīja, ka vienā maršrutā no desmit cilvēkiem maska vai šalle bijusi aptuveni četriem.
Autoostā jau pirmajā dienā laikraksts novēroja, ka daudzi pasažieri sēdēja ar masku uz sejas. Sastaptā rīdziniece Anna Marčenko atzina, ka visu laiku lietojot masku. Arī Ivars Litke, kas devās uz Pāci, gaidīja autobusu maskā. A. Marčenko gan sūkstījās, ka vienreizlietojamajai maskai esot specifiska smaka. Sigita Koroļova pauda, ka nav apgrūtinoši lietot šo aizsarglīdzekli, viņas maska bija paššūta. Savukārt Ņina Bērzmārtiņa, kas devās uz Saulaini, lieliski bija pielāgojusi šalli. Aivars brauca uz Pilsrundāli, uzlicis masku, viņš sacīja, ka baidoties inficēties, īpaši tagad, kad nosacījumi ārkārtas situācijā mīkstināti.
Jauniete Kristīne Kirčenko, kas sēdās autobusā, lai brauktu uz Saulaini, pirms iekāpšanas no somas izvilka un uzlika masku, lai «pasargātu sevi un citus». Savukārt kungs gados Eduards sacīja: «Nav nozīmes maskai, man tās nav, jo, ieej veikalos, tur cilvēki tikai pie kases, kur strīpas, ievēro distanci, bet visur citur «beržas» cits gar citu, tur jau vēl vairāk var aplipt ar vīrusu.»
Pastiprinātas rūpes par drošību
Autoostā pastiprināti tiek gādāts par pasažieru drošību. Tā šoferis Grigorijs Baranovs, kam jau 25 gadu stāžs, mazgāja transportlīdzekļa grīdu, rādīja, ka autobusā piesieta dezinfekcijas līdzekļa pudelīte, ir uzraksti par sēdēšanas kārtību. Šoferis pats sev uztaisījis arī plastmasas aizslietni, lai sevi pasargātu, pasažieri tiekot ielaisti pa autobusa aizmugurējām durvīm.
SIA «Aips» valdes loceklis Jānis Kļaviņš komentē jaunās prasības: «Autobusu šoferiem arī ir izsniegtas maskas, jo cits pasažieris pauž: «Kamdēļ man jālieto, ja šoferim pašam nav?!» Viņi dabū pirmo «triecienu», jo cilvēki ir tik dažādi. Un mēs esam pakalpojuma sniedzēji, neko daudz klientiem nevaram pārmest. Bet arī šoferi ir tikai cilvēki – citi ir jutīgi pret dezinfekcijas līdzekļiem, citi – pret maskām. Autobusu vadītājiem izsniegtas gan vienreizlietojamās, gan vairākkārt izmantojamās maskas. Pasažieri brauc savu gabaliņu, turpretī šoferis vismaz stundu. Grūti šoferiem. Protams, izvietojam informāciju par šīm prasībām pasažieriem gan autoostā, gan autobusos.»
Uzņēmumā ir norīkoti divi darbinieki, kas pārmaiņus dežurē un kuru uzdevums ir transportlīdzekļu dezinficēšana. Šis darbs tiekot veikts divreiz dienā. Viņi izsmidzina līdzekli, vēdina transportlīdzekļus, tīra virsmas. Savukārt ar dezinfekcijas līdzekļa pudelītēm, kas izvietotas autobusā, īpaši sākumā gājis visādi, ņemot vērā to pieprasījumu un cenu. Nereti tām pieaugušas kājas… Pašlaik tiekot piesietas, tagad zagšana mazinājusies.
Ne visos autobusos šoferim esot aizslietnis, nereti tas traucējot saskatīt labās puses spoguli, arī pie tehniskās apskates tas neder. «Kustības drošība mums ir pirmajā vietā, primārā ir drošība,» uzsver J. Kļaviņš. Uz jautājumu, vai bez maskas šoferi nelaidīšot pasažieri autobusā, valdes loceklis nesniedz viennozīmīgu atbildi. Maskas tikšot prasītas, būs norādes par to nepieciešamību, tomēr – cik cilvēcīgi būtu atstāt tanti, piemēram, meža ceļā, kas dodas pie ārsta un, iespējams, nav dzirdējusi par masku?! Protams, var un vajadzētu izmantot vismaz lakatiņu vai šalli. Turklāt par šo prasību izpildi būšot jāsniedz atskaite Autotransporta direkcijai. Joprojām autobusos nedrīkstot izmantot stāvvietas, tiesa gan, pasažieru skaits ir samazinājies, tās arī vairs neesot nepieciešamas. Tāpat jau arī cenšoties maršrutos sūtīt lielos autobusus, lai pasažieriem vieglāk ievērot distanci. Protams, lielāki transportlīdzekļi nozīmē arī prāvākus izdevumus...
Šoferiem maskas nav obligātas
Tiem pasažieriem, kas izvēlas lietot pirktu masku, ir iespēja to iegādāties. Inta Egle, «Manas aptiekas» Bauskā vadītāja, stāsta: «Aptiekā mums ir sejas maskas, turklāt pietiekamā daudzumā. Vienreizlietojamās maksā 86 centus, savukārt vairākas reizes izmantojamās – 3,81 eiro. Tās ir mazgājamas, pēc tam ar karstu gludekli apstrādājamas, turklāt Latvijā ražotas maskas.» Cilvēki, kas izmanto sabiedrisko transportu, nākot un pērkot.
Jautājot par sejas maskām šoferiem, Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone «Bauskas Dzīvei» atbild: «Šoferiem maska nav obligāta, viņi to var lietot brīvprātīgi, jo daudzos autobusos ir aizslietnis. Kur tā nav, joprojām paliek spēkā aizliegums ieņemt sēdvietas tūlīt aiz šofera, viņa tuvumā.»
Kur tas iespējams, pārvadātājiem jāorganizē pasažieru izvietojums transportlīdzekļa salonā tā, lai pasažieri vispirms aizņemtu sēdvietas pamīšus vai vienu sēdvietu izlaižot. Pārvadātājiem tāpat ir jānodrošina transportlīdzekļa vadītāja distancēšanās no pasažieriem un jāveic transportlīdzekļu salonu dezinficēšana.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»