BauskasDzive.lv ARHĪVS

Iela atgriezīsies apritē

Sandra Danosa

2020. gada 12. maijs 00:00

239
Iela atgriezīsies apritē

Mēmeles ielas jaunais izskats – divvirzienu brauktuve, gājēju ietve, veloceliņš, promenāde.

Ceļu būves uzņēmums SIA «VIA» pilnā sparā turpina pērn sākto Mēmeles ielas, autoceļa P87 Bauska–Aizkraukle posma, rekonstrukciju Bauskā. Darbu izpilde maijā sasniegs vienu miljonu eiro, kas ir trešdaļa no kopējā budžeta.

SIA «VIA» projektu vadītājs Mārtiņš Miķelsons atklāja, ka netipiski siltā ziema nodrošinājusi darbu nepārtrauktību ar īsu tehnisko pauzi, kas uz pāris nedēļām pērnā gada nogalē ņemta laikapstākļu un svētku brīvdienu dēļ. Stabilā aukstā periodā parasti vismaz divus trīs mēnešus būvniekam jārēķinās ar tehnoloģisko pārtraukumu, taču tagad tā nav.

Ar ziemu paveicies
«Sezonālais raksturs ceļu būvē ietekmē arī nodarbinātību. Šoreiz varējām cilvēkus noturēt darbā, tieši ziemā veicām lielākos apjomus, kas saistīti ar divvirzienu brauktuves un inženierkomunikāciju izbūvi. Līdz Jāņiem, neskaitot apgaismojumu un sakaru kanalizāciju, visi inženiertīkli būs ierindā, atliks vien seguma darbi, kas ir vienkāršāki,» ieskicē M. Miķelsons.
 
Vaicājot viņam, vai valstī izsludinātā ārkārtējā situācija, ietekmējusi arī SIA «VIA» darbu, būvnieks atbild, ka sarežģījumos līdz šim neesot iekūlušies. Materiāli sagādāti laikus, strādājošajiem katru pirmdienu uz uzņēmuma veidlapas ar parakstu jāapliecina, ka ir vesels un ārzemēs nav bijis. «Līdz šim saaukstēšanās, iesnas un klepus mūsu platuma grādos nebija nekāds retums, taču tagad jau pie pirmajiem simptomiem visu noveļ uz «Covid-19», šķiet, ar veselo saprātu neviens vairs nedraudzējas,» bilst M. Miķelsons un piemetina, ka līdz šim neviens strādnieks ar jauno koronavīrusu neesot saslimis.

Sarežģītais ieinteresē
Kā tranzīta ielai šeit paredzēts trīs kārtu asfaltbetona segums, paralēli apvienots gājēju/veloceliņš, gar upes malu vīsies promenāde. Diezgan sarežģīts objekts, vērtē M. Miķelsons. 

«Kad lielāks izaicinājums, pašiem ir daudz interesantāk strādāt. Nav parasts ceļš, kad ir vien ierakums, uzbērums, smiltis, šķembas, – tu jau zini no galvas, kā viss izskatīsies. Šajā projektā milzum daudz inženiertehnisko risinājumu, kanalizācija lielos dziļumos, turklāt, strādājot esošajai, jāizbūvē jauna, jānodrošina tās nepārtraukta darbība. Dzelzsbetona atbalsta sienas izbūve, promenādes veidošana, virkne detaļu, kas neļauj ne mirkli atslābt,» teic M. Miķelsons.

Uzņēmuma darbu vadītājs Artūrs Puķe papildina, ka nozīmīgs jauninājums, ko arvien vairāk iekļauj arī citos projektos, – lietusūdens attīrīšana. Iepriekš lietusūdeņus kopējā tīklā ievadīja bez attīrīšanas, tagad tā tiks nodrošināta arī Mēmeles ielā.

Remontējamā posmā, uzlūkojot daudzo aku vākus un vaicājot, vai tas nebūs kārtējais klupšanas akmens bedru iesēdumiem, Mārtiņš Miķelsons steidz skaidrot, ka tas atkarīgs no aku konstrukcijām un būvdarbu kvalitātes. «Veiktajiem darbiem apliecinām piecu gadu garantiju. Darām maksimālo, lai piecus gadus mums uz šejieni nebūtu jābrauc. Katra atgriešanās ir papildu resursi no uzņēmuma kabatas,» skaidro M. Miķelsons.

Graužas dolomītā
Papildinājumi vai grozījumi Mēmeles ielas posma pārbūves projektā nav bijuši. M. Miķelsons skaidro, ka, piedaloties iepirkuma konkursā, sarakstēs jau esot uzdoti precizējoši jautājumi. Piemēram, ģeoloģijā uzrādīts dolomīts, tāpēc jau pirms konkursa mainīts darbu daudzuma saraksts un iekļautas papildu pozīcijas. Sākot kanalizācijas izbūvi, cietais iezis arī atradies, kas darbus stipri apgrūtinājis. «Šāda pieredze, kad tik lielam dolomīta slānim jāskaldās cauri, bija pirmo reizi. Turklāt tas bija ļoti mainīgs, dažādas stiprības – varēja vienkārši ar ekskavatoru salauzt, un bija brīži, kad nācās ņemt tehniku, kurai ir atdauzāmais āmurs, un ar to «grauzties» cauri. Sākotnēji ar kanalizācijas izbūvi veicām 30 un vairāk metru dienā, tad tālāk, kur sākās dolomīts, ātrums saruka, un tie bija vien padsmit metru dienā. Ar to rēķinājāmies, un izmaksās tas tika iekļauts,» darbus būvobjektā raksturo M. Miķelsons. Vidēji objektā nodarbināti 30 – 40 strādājošie. Vietējo cilvēku gan neesot, tāpēc ar tuvējiem viesu namiem slēgti ilgtermiņa līgumi par cilvēku izmitināšanu. M. Miķelsons pārsteigts, ka neviens apkārtnes iedzīvotājs nemaz nav iegriezies objektā un pēc darba vaicājis. Līdz šim visos citos objektos, kur SIA «VIA» strādājusi, vietējie nākot un prasot, vai sezonas strādnieki neesot vajadzīgi. Nolīgta Bauskas novada apakšuzņēmēja SIA «Kvēle», kas atbildīga par apgaismojuma izbūvi. Pārējie apakšuzņēmēji gan no citurienes aicinā-ti – apzaļumotāji no Daugmales, bet ceļa zīmju uzstādītāji no Rīgas.

Veicot darbus, Mēmeles ielā nācies nozāģēt 19 liepas. M. Miķelsons uzelpo, ka šeit iztikuši bez iedzīvotāju vaimanām un protestiem. Rīgā pieredzēts, ka ļaudis apņem zāģēšanai paredzēto stumbru un nelaiž vaļā. Bauskā pieaicinātais arborists konstatējis, ka lielākā daļa no Mēmeles ielā augošajiem kokiem ir slimi, tālab to vietā nolemts veidot jaunus apstādījumus. A. Puķe precizē, ka te paredzēts iestādīt 15 sarkanās kļavas un astoņas platlapu liepas.

Sabrukušā seguma dēļ iela bija «mirusi», pēc paveiktā neapšaubāmi te atgriezīsies dzīvība un būs intensīva satiksme. Jautājumu, vai lieki netiks veidotas avārijas situācijas, raisa arī atļautais kreisais pagrieziens uz maģistrāli A7, jo ne luksoforu, ne apli šeit izveidot nav iespējams. Pēc M. Miķelsona domām, va/s «Latvijas Valsts ceļi» par šo jautājumu būs spiesta domāt jau tuvākajā laikā. Tikmēr Bauskas novada būvinženiere Agita Eglinska bilst, ka būvprojekta sastāvā ir izstrādāta satiksmes organizācija, veikts Ceļu satiksmes drošības direkcijas audits par iespējami drošu satiksmi.

Svarīga reputācija

Līdz šim nozīmīgi aizrādījumi no pašvaldības nav bijuši, visu pārbaužu rezultāti bijuši pozitīvi, apliecina Bauskas novada domes attīstības un plānošanas nodaļas vadītāja Ilze Tijone.
«Mēs patiešām cenšamies. Reputācija ir mūsu prioritāte. Ja, piemēram, iespējams veikt darbus bez konkursa, vēlamies, lai pasūtītājs mūs pats uzaicina, jo ir drošs par izpildījuma kvalitāti. Jau tagad ir virkne pašvaldību, kuras aicina mūs piedalīties iepirkumos un cer uz mūsu uzvaru, jo paveiktie darbi jau «runā» paši par sevi,» saka M. Miķelsons.

Viņš atzīmē, ka tranzīta ielai ar trīskārtu asfaltu pienācīgi jākalpo vismaz 20 gadu. «Ja ir izmantots Eiropas Savienības finansējums, virskārtas atjaunošana jāveic ik pēc astoņiem gadiem. Šādi Eiropa pārliecinās, ka mēs uzturam brauktuvi. Ja virskārtu atjaunos ar augstākās klases materiāliem, ceļš kalpos ilgāk nekā 20 gadus,» pārliecināts M. Miķelsons.

Brauktuves Latvijā visvairāk bojā temperatūras svārstības. Mūsu laikapstākļos ir daudz ciklu, kad gaisa temperatūra ir virs nulles un zem nulles. Uznākot salam, ūdens, kas ir porās un plaisās, sasalst un spiež ārā, lauž augšā asfaltu. «Tā vien liekas, kas tas ir ūdens, bet tam ir milzīgs spēks,» teic A. Puķe un atzīmē, ka svarīgi ir ceļus labi uzturēt. Valstī ceļu būve bijusi bērna lomā, tai vērība pievērsta vien pēdējos gados. Būvnieki cer, ka ceļu būve tik tiešām būs viena no tām, kurai uzticēs ekonomikas sildīšanu. «Tā vien liekas, ka šai nozarei atvēlēts milzīgs finansējums, bet tā tas bijis vien pēdējos trīs gadus. Valsts nauda ceļiem ir milzīga, bet lauvas tiesa – 60% – aiziet uzturēšanai,» secina M. Miķelsons. Viņš atklāj, ka būvniecības izmaksas nav sarukušas, vienīgie ietaupījumi patlaban ir uz zemās degvielas rēķina, bet tas esot minimāls balsts un arī īslaicīgs.


UZZIŅAI


Projekta kopējās plānotās izmaksas ir 3 230 463,44 eiro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums  – 1 030 267,18 eiro, valsts budžeta dotācija – 451 180,82 eiro, pašvaldības līdzfinansējums attiecināmo izmaksu segšanai – 1 383 675,64 eiro, kopā attiecināmās izmaksas – 2 865 123,64 eiro, pašvaldības līdzfinansējums neattiecināmo izmaksu segšanai – 365 339,80 eiro. Projekts tiks realizēts 25 mēnešus.

Projekta īstenošana sākta 2019. gada 11. decembrī, pēc līguma parakstīšanas ar Centrālo finanšu un līguma aģentūru.

Galvenais projektā paveiktais: tiek izbūvēta brauktuve divvirzienu satiksmei, uzlabota transportlīdzekļu pārvietošanās un gājēju drošība, sadzīves kanalizācijas izbūve, sākta kanalizācijas spiedvada izbūve, lietus kanalizācijas posmu izbūve, apjomīgi darbi paveikti dzelzsbetona atbalstsienas izbūvē.

Darbi rit Mēmeles ielas pilnas ceļa segas izbūvē, veidojot ierakumu, ieklājot minerālmateriālus, ģeotekstilu, izbūvējot salizturīgo slāni un pamata kārtu. Sākta apgaismojuma līnijas, EST tīklu, kāpņu izbūve, arī betonēšana.