BauskasDzive.lv ARHĪVS

Nākotni vērtē piesardzīgi

Uldis Varnevičs

2020. gada 3. aprīlis 00:00

832
Nākotni vērtē piesardzīgi

Vairākiem veikaliem pašlaik nav ienākumu samazinājuma.

Ar labākiem ienākumiem martā nekā pirms gada vai apmēram tādiem pašiem – tā ārkārtas stāvokļa pirmo mēnesi noslēguši vairāki tirdzniecības uzņēmumi. Tiesa, visi tirgotāji uzreiz uzmanīgi bilst, ka tas ir tikai sākums – kā ekonomikas procesi turpināsies, nav skaidrs.

Visi pārtikas tirgotāji atzīst – pirmās trīs ārkārtas stāvokļa dienas no 13. marta un arī vairākas dienas pēc tam bija īsts iepirkšanās bums, tas tagad gan nomierinājies, un cilvēki iepērkas mazāk. Tomēr ir jūtamas pārmaiņas iepirkumu paradumos.

Laukos vairāk pircēju
Kā vienu no tirdzniecības īpatnībām daži novērotāji uzsver to, ka daļa pircēju pamet lielos tirdzniecības centrus un cenšas iepirkties mazākos veikalos cerībā, ka šādi samazinās iespēja inficēties ar vīrusu «Covid-19».

Tirdzniecības uzņēmuma SIA «D.M.I.» vadītājs Mareks Kronbušs vada trīs veikalus ar «Elvi» franšīzi – Ceraukstē, Mežotnē un Bauskā. Viņš atzīst – varot pamanīt, ka pircēju ir nedaudz vairāk. «Pirmajās ārkārtas stāvokļa dienās tas bija izteiktāk, tagad ir mierīgāk. Vērtēju, ka tirdzniecības apjoms ir pieaudzis apmēram par 15 procentiem. Visvairāk tas ir tieši Mežotnē un Ceraukstē. Bauskā, kur veikals ir Īslīces ielā, tas nav tik izteikti,» stāsta Mareks Kronbušs.

Lai izlīdzinātu cilvēku plūsmu un neveidotu lielas drūzmas, ir saglabāts līdzšinējais darba laiks. «Ļoti daudz cenšamies darīt darbinieku drošības dēļ. Regulāras dezinfekcijas, norobežojumi. Tomēr, ja darbinieks saslims, būs jāslēdz veikals un jāsēž mājās. Nezinām, cik ilgi tā būs,» saka uzņēmējs.

Palīdz franšīze
Pie Mūsas tilta apļa Bauskā izvietojies veikals, ko SIA «Exellent Attitude» valdes priekšsēdētājs Elvijs Akmentiņš vada kā «Narvesen» franšīzi. Arī šim uzņēmumam marts ir bijis labs, it īpaši salīdzinot ar iepriekšējo gadu.

«Var just, ka marta beigās ir neliels kritums, bet tas tiešām ir neliels. Kāds nenāk, toties ierodas makšķernieki, kas brauc vimbas ķert,» stāsta E. Akmentiņš. Toties marta vidus bijis diezgan labs – gan 13. marts, gan arī dažās vēlākajās dienās tirdzniecības apjoms palielinājies.

Ņemot vērā cilvēku iepirkšanās ieradumu maiņu, veikalā un visā «Narvesen» ķēdē pārmaina arī  sortimentu. Veikals atrodas pie degvielas uzpildes stacijas, un tāpēc piedāvājums vairāk ir atbilstošs tiem, kas brauc ar mašīnām. Tagad būs jauninājumi, stāsta E. Akmentiņš: «Vairāk plānojam piedāvāt ikdienas pārtikas preces, ko pērk un ved uz mājām – tā ir gaļa, konservētas zupas, citi līdzīgi izstrādājumi. Plānos ir rīsi, lēcas, putras.»

Uzņēmējs vērtē, ka pašlaik ļoti liela nozīmē ir tam, ka franšīzes partneris ir atsaucīgs un gatavs uzklausīt iesaistīto viedokļus. «Katru dienu notiek komunikācija ar «Narvesen». Sadarbība pagaidām ir ideāla,» tā uzņēmējs. Viņš atzīst, ka ļoti svarīgs faktors izrādījies pastāvīgu klientu piesaiste, kuri arī tagad turpina apmeklēt veikalu. Tomēr jau tagad rēķinās ar to, ka klientu apmeklējuma kritums būs.

Negaidīta reklāma
Uzņēmējs Armands Burmistrovs vada autodaļu veikalu «Autoprofi», autoservisu un lietotu auto un riepu tirdzniecību. Tomēr šis laiks iezīmējies ar precēm, kas tieši ar autodaļu tirdzniecību nav saistīta – brīdī, kad visā Latvijā sākās histērija saistībā ar jauno vīrusu un dezinfekcijas līdzekļu trūkumu, viņš tādus piedāvāja nopirkt.

Tiesa, dezinfekcijas līdzekļu krājumi nav lieli, un iegāde vairāk bijusi kā kuriozs. «Nekad ko tādu neesmu pircis – nav nekāda sakara ar autodaļu tirdzniecību. Bet tā gadījās, ka vienā bāzē pirms diviem mēnešiem, kad sākās notikumi Ķīnā, piedāvāja dezinfekcijas līdzekļus iegādāties, turklāt par salīdzinoši zemu cenu. Nesen zvanīju un prasīju, tagad cena ir daudz augstāka. Nopirku tobrīd un pēc tam vēl ilgi nesapratu, kādēļ es to izdarīju,» atceras uzņēmējs.

«Kaut kāda peļņa vai lielie ienākumi no tā man nav – pārāk mazs apjoms un cena. Ja būs ļoti smaga krīzes situācija, nelielos apjomos esmu gatavs izdalīt pat par velti. Bet pašlaik tas vienkārši savā ziņā nostrādāja kā reklāma,» stāsta A. Burmistrovs. Izpētot tirgu, secinājis, ka daudzi uzņēmumi pārgājuši uz dezinfekcijas līdzekļu ražošanu un to trūkums diez vai nākotnē ir gaidāms.

Attiecībā uz autodaļu tirdzniecību pašlaik izmaiņas praktiski neesot. Nedaudz samazinājies darbs autoservisos, kā arī mazs kritums automašīnu tirdzniecībā. Pirmajās divās jomās uzņēmējs tomēr sagaida pieprasījuma samazinājumu, bet automašīnu tirdzniecībā plāno būt ļoti uzmanīgs. Viens no galvenajiem iemesliem – pastāv iespēja, ka šogad cenas kritīsies, un tāpēc ir riskanti iegādāties automašīnas, kuras vēlāk par tādu cenu pārdot nevarēs.

Uzņēmējs A. Burmistrovs un arī citi norāda, ka galvenais šajā laikā ir ļoti uzmanīgi ievērot pašizolācijas noteikumus, būt uzmanīgiem darbā un censties samazināt iespēju inficēties ar vīrusu. «Cilvēki vēl aizvien nenovērtē ieviestos pasākumus, nesaprot, cik tas ir nopietni,» brīdina A. Burmistrovs.


Cenšas izvairīties no pūļiem

To, ka pieaugusi vēlme iepirkties nelielajos veikalos, apliecina arī SIA «ELVI Latvija» komercdirektore Laila Vārtukapteine. «Pēdējās nedēļās veikalu tīkla «ELVI» tirgotavās ir audzis apgrozījums. Dati rāda, ka cilvēki labprātāk iepērkas nelielos piemājas veikalos, kur var veiksmīgāk izvairīties no cilvēku pūļiem un var iegādāties visu ikdienai nepieciešamo, taču nav jāmēro lieli attālumi, lai atrastu vēlamo preci. Pircēju skaits ir lielāks, un mainījusies pircēju uzvedība – pieaudzis vidējā pirkuma lielums, cilvēki vairāk iepērkas vienatnē, veikalos ir mazāk bērnu, apmeklētāji biežāk izmanto iepirkumu sarakstus un jau mājās ir izdomājuši, kādas preces pirks, tāpēc veikalos tie ir daudz mērķtiecīgāki nekā iepriekš,» stāsta L. Vārtukapteine.

Darbinieku un klientu drošībai ieviesti dažādi jauninājumi – lielākajā daļā veikalu ir organiskā stikla aizsargbarjeras kasu zonā, tāpat ir vizuālas norādes ar atgādinājumu par distances ievērošanu, kasu monitoros regulāri redzami paziņojumi par svarīgākajiem drošības pasākumiem. Uz grīdas ir norādes par divu metru attālumu, kas palīdz orientēties veikalā. Darbinieki, kas to vēlas, var apkalpot klientus gumijas cimdos un lietot sejas masku. Veikalus biežāk tīra un dezinficē, daudzās pārdotavās dezinfekcijas līdzekļi pieejami arī klientiem.

«Esam izvērtējuši, ka mūsu tīkla veikalos pagaidām nav lietderīgi ieviest pircēju plūsmas dalīšanu, konkrētas iepirkšanās stundas atvēlot senioriem vai kādas citas vecuma grupas klientiem. Atsevišķās apdzīvotās vietās tas varētu novest pie nevajadzīgas pircēju drūzmēšanās vienā laikā un tukšiem veikaliem citās stundās, tāpēc pašlaik «ELVI» darbu turpina ierastajā ritmā, lai pircēji paši varētu izvēlēties sev ērtāko iepirkšanās laiku. Daži veikali ir lēmuši par darba laika izmaiņām, tomēr vairums veikalu pagaidām strādā ierastajā ritmā, lai kopējo pircēju plūsmu sadalītu iespējami ilgākā laika posmā un izvairītos no pārlieku lielas cilvēku koncentrēšanās vienā laikā,» informē L. Vārtukapteine.