Vecumnieku novada domes deputāti pirmoreiz lēmumus pieņem attālināti

Vecumnieku novada domes sēde otrdien, 31. martā, pirmoreiz norisinājās videokonferences formātā. Tai reģistrējās 13 deputātu, attaisnojoša iemesla dēļ nepiedalījās Anna Balgalve un Jānis Bračka. Videoieraksts pašvaldības mājaslapā internetā bija pieejams jau nākamās dienas, 1. aprīļa, rītā.
Iepriekš sanāksme izspēlēta testa režīmā, lai deputāti iemanītos strādāt neierastos apstākļos, kā arī lai informācijas tehnoloģiju (IT) nodaļas speciālisti varētu apzināt un operatīvi novērst nepilnības. Arī sēdes dienā sistēma «iedarbināta» stundu iepriekš, lai pārliecinātos par iekārtu un interneta gatavību, bet pusstundu pirms noteiktā laika notika «ģenerālmēģinājums», lai papildus instruētu dalībniekus, kā norit reģistrēšanās un balsošana.
«Vienlaikus pieslēdzot telpā vairākus datorus, veidojas fons, kas nomāc skaņas kvalitāti, tāpēc maksimāli izretinājāmies. Pašvaldības speciālisti, kuriem bija jāziņo, uzturējās savos darba kabinetos, bet tie, kuri strādā attālināti, – mājās. Domes sēžu zālē bija pieslēgts domes priekšsēdētāja, sekretāres un centrālais dators, tur atradās arī IT speciālisti,» neierastos apstākļus «Bauskas Dzīvei» raksturo Guntis Kalniņš, domes priekšsēdētājs. Uz jautājumu, vai šāda prakse varētu kļūt par ikdienišķu darba formu, viņš atbildēja noraidoši: «Šādi strādāt ir pieļaujams ārkārtējā situācijā, kāda valstī ir pašlaik, taču tam nevajadzētu kļūt par ieradumu, kad pie mazākā sīkuma deputāts neapmeklē sēdi klātienē, bet mēģina pieslēgties attālināti no «kaut kurienes». Arī tehniski to nodrošināt nav vienkārši; visi trīs domes IT speciālisti divas dienas to vien darīja, lai sagatavotos videokonferencei. Pašvaldība nav veikusi finansiālus ieguldījumus šādu sēžu norisei. Lai būtu kvalitāte un varētu izmantot visas iespējas, vajadzētu atvēlēt ap 5000 – 10 000 eiro.»
Videokonferences īstenošanā izmantoti pašvaldības esošie tehniskie resursi. Sēžu zālē bija pieslēgts centrālais dators jeb «host serveris», uz kura veidojas saziņas grupa un pie kā attālināti pieslēdzas sēdes dalībnieki, nodrošināta datu pārraide. «Ja servera iekārta būtu jaudīgāka, videoattēla un skaņas kvalitāte būtu labāka, bet izmantojām «i3» ar 8 GB (gigabaiti) operatīvo atmiņu un SSD disku; maksimālā datu pārraides tīkla noslodze bija ap 20 – 30 Mb (megabitiem),» tehniskās nianses atklāj Agris Rāgs, Vecumnieku novada domes IT nodaļas vadītājs. Dažiem deputātiem nelielas problēmas radījis datu pārraides pieslēgums atrašanās vietā, taču tās veiksmīgi atrisinātas.
«Videokonferences nodrošināšana – tas bija jauns izaicinājums no sērijas «izdari to, nezin’ ko». Viss notika, taustoties un eksperimentējot. Paldies Bauskas novada domes IT nodaļas kolēģiem par uzaicinājumu uz prezentāciju un dalīšanos pieredzē, paldies manai komandai – Laurim Dātavam un Markusam Mičulim,» teic A. Rāgs. «Sākumā daudzi no deputātiem šo attālināto komunikāciju uztvēra kā jaunu rotaļu, taču pirms sēdes «sapurinājās». Jau iepriekš katrs saņēma nelielu pamācību, kā reģistrēties un balsot, kā lūgt vārdu, ja ir vēlme uzdot jautājumu vai iesaistīties debatēs.»
Deputāti darbu videokonferences režīmā vērtē kā iespēju gūt neierastu pieredzi. Māris Āķis pirmajai attālinātajai sēdei, atzinumu izsakot skaitļos, piešķir astoņas balles no desmit. «Sistēma darbojās, tā bija vienkārša un saprotama, tika nodrošināta gan skaņa, gan attēls. Izmantoju iespēju atrasties Skaistkalnes vidusskolā, jo šķita, ka tur interneta nodrošinājums ir labāks, taču nākamreiz droši vien strādāšu mājās,» pauda deputāts. Arī Dagmāra Venclova atklāj, ka darbs ritējis raiti, viss bijis labi noorganizēts, katra runātāja teiktais – skaidri saprotams. Šādos apstākļos attālināts darba režīms ir pieņemams, taču deputātei labāk patīk darbs klātienē, kad ir tieša saskarsme ar cilvēkiem. «Reizēm pietiek vien ar acu kontaktu, lai sajustu emocijas un pat nojaustu, ko kolēģis domā,» tā D. Venclova.
«Bauskas Dzīve» jau vēstījusi, ka pagājušajā nedēļā veikti grozījumi Vecumnieku novada pašvaldības nolikumā, lai paredzētu iespēju lēmumus pieņemt attālināti. Jaunā kārtība ietver, ka situācijā, ja pašvaldības deputāts komitejas vai domes sēdes laikā atrodas citur un veselības problēmu vai komandējuma dēļ nevar ierasties sēdes norises vietā, domes vai komitejas priekšsēdētājs var noteikt, ka sēdes norisē tiek izmantota videokonference, proti, attēla un skaņas pārraide reālajā laikā. Tas nozīmē – deputāts uzskatāms par klātesošu un ir tiesīgs piedalīties balsošanā, neatrodoties sēžu zālē, ja viņam ir nodrošināta tehniska iespēja piedalīties sēdē ar videokonferences palīdzību, kā arī elektroniskā balsošana tiešsaistē un deputāts sēdei ir reģistrējies, izmantojot elektronisku domes sēžu vadības sistēmu. Iepriekš šāda kārtība pašvaldības nolikumā nebija paredzēta, taču valstī noteiktās ārkārtējās situācijas apstākļos pieņemts lēmums pašvaldības nolikumu pilnveidot, lai nepieciešamības gadījumā deputāti varētu strādāt neklātienē, izmantot informācijas tehnoloģiju sniegtās iespējas.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»