BauskasDzive.lv ARHĪVS

Ārkārtas situācijā svarīgs katra paša radošums, pacietība un čaklums

Ārkārtas situācijā svarīgs katra paša radošums, pacietība un čaklums

Bauskas mūzikas un mākslas skolā pārsvarā attālinātais mācību process tiek organizēts e-klasē, izmantojam arī tādus saziņas līdzekļus kā «WhatsApp», e-pastu un mobilo telefonu. Instrumenta spēles skolotāji, piemēram, tiešsaistē strādā, izmantojot «WhatsApp» video vai audio zvanus, vai arī mobilā telefona zvanus. Citi skolotāji ar saviem audzēkņiem ir vienojušies par video vai audio materiāla iesūtīšanu «WhatsApp» vai e-pastā. Aktīvi tiek izmantots «Youtube», «Google Duo», «Arts&
Culture», «Pinterest» u. c.

Jādod precīzi un saprotami norādījumi
Iesūtīto materiālu skolotājs analizē, sniedz norādījumus un izvirza turpmākos uzdevumus. Lai mājas darbs būtu produktīvāks, koncertmeistares ieraksta klavieru pavadījumus, kuri tiek nosūtīti audzēkņiem. Daži pedagogi ir sagatavojuši apgūstamo skaņdarbu fonogrammas mp3 formātā – dažādos tempos, ar pavadījumu vai bez tā, ar solo instrumentu vai bez tā, pēc vajadzības dažādās kombinācijās. Mūzikas jomas skolotāji izmanto arī nošu rakstīšanas un apstrādes programmas, kas prasa ļoti daudz laika resursu un specifiskas zināšanas.

Mākslas jomas skolotāji uzdod konkrētus uzdevumus – zīmēšanā, kompozīcijā, gleznošanā, kaligrāfijā un tekstilmākslā. Atgriezeniskā saite tiek saņemta fotogrāfijās, video formātā.

Abu mācību programmu vienojošs faktors un kopīga abu jomu skolotāju atziņa – tie audzēkņi, kuri strādā, vingrinās, veido, glezno ļoti atbildīgi, ir disciplinēti, ievēro termiņus, izpilda skolotāja norādījumus, grib izpildīt vēl vairāk, sarežģītākus uzdevumus, skaņdarbus. Tas ļoti iepriecina skolotājus un vairo ticību, ka māksla un mūzika izglābs pasauli.

Mūzikas skolas teorētisko priekšmetu skolotājiem nākas būt gan radošiem, gan kompetentiem informāciju tehnoloģiju jomā. Veicot uzdevumus klasē, mēs uzreiz iegūstam atgriezenisko saiti, dzirdam, vai skolēns vingrinājumu nodzied pareizi, vai izprot teorētisko materiālu. Attālināto mācību procesā mums jādod ļoti precīzi un saprotami norādījumi, kā pildīt uzdevumu, kā vingrināties, ja uzreiz tas neizdodas, un kā pārbaudīt sevi. Savā ziņā skolēnam jākļūst arī par skolotāju, tādēļ svarīgi izveidot viņam plānu, kā to darīt. Svarīgākais ir nodrošināt šī procesa nepārtrauktību, mudinot skolēnus vingrināties dziedāt, spēlēt, sacerēt, teorētiskās zināšanas saistot ar praktisko muzicēšanu, uzdodot ļoti konkrētus uzdevumus.

Iespēju un cerību laiks
Protams, izmantojami arī ļoti kvalitatīvi interneta resursi, un šādā situācijā nenovērtējams ir Latvijas Nacionālā kultūras centra  (autore I. Udodova) izveidotais digitālais mācību materiāls mūzikas mācībā un solfedžo līdz 5. klasei. Tie ir ikvienam pieejami bez maksas un ļauj vingrināties ļoti daudzveidīgi un interesanti. Kā mācību spēle un pārbaudes forma tiks izmantotas arī «Quizizz» spēles – skolotāja izstrādāts tests par attiecīgo mācību vielu. Protams, arī nošu rakstīšanu ar roku var vingrināties šajā laikā, nofotografētus rezultātus skolotājam iesūtot e-klases pastā. Arī «Youtube» ir pieejami ļoti kvalitatīvi  metodiskie materiāli, kā arī citas platformas gan ar mūzikas spēlēm, gan orķestra instrumentu iepazīšanai, tikai skolotājam vienmēr jāizvērtē katra pievienotā videomateriāla vai saites  lietderīgums un atbilstība skolēna vecumposmam.

Ar labo praksi, aktuālajiem jautājumiem, patīkamiem pārsteigumiem skolotāji savstarpēji apmainās savā kopīgajā vietnē. Tas stiprina pārliecību par mūsu skolas saliedētā, vienotā kolektīva spējām, profesionalitāti, uzturot optimismu un spēju radoši attīstīties un pilnveidoties.

Attālinātais process norit atšķirīgi – izmantojot dažādas formas, metodes un saziņas veidus. Tas, cik tas būs veiksmīgs, ir atkarīgs no katra paša – cik būsim radoši, pacietīgi un čakli.

Šis satrauktais un neziņas pilnais laiks tomēr ir cerību pilns  – tā ir iespēja vecākiem vairāk sazināties ar mūsu skolas skolotājiem, sarunāties ar saviem bērniem, palīdzēt viņiem un arī pašiem radoši attīstīties, pilnveidoties un mācīties vairāk, atbildīgāk  un nopietnāk.


Attālinātajā mācību procesā pašlaik novērotās problēmas:


vecāki un bērni paši atzīst, ka ir grūti koncentrēties darbam un izpildāmajiem uzdevumiem, skaņdarbu apguvei u. tml., ja mājās ir vairāki skolēni,

ne visi audzēkņi prot organizēt savu laiku,

dažiem skolēniem nav patstāvīgu darba iemaņu,

skolotājs nevar precizēt, dot padomus un norādījumus un labot uzreiz, kā tas būtu tiešā kontaktā stundās,

nav skaidrības ar profesionālās ievirzes izglītības posma noslēguma pārbaudījumu norisi (diplomdarbu izstrāde, aizstāvēšana, mūzikas jomas eksāmenu norise u. c.),

nevienlīdzīgas informācijas tehnoloģiju lietošanas prasmes skolotājiem,

mūzikas un mākslas jomā ir ierobežots digitālo resursu klāsts, kā tas ir vispārizglītojošo skolu mācību priekšmetos,

nav iespējams nodrošināt nepārtrauktības procesu sagatavošanas grupām, pieaugušajiem abās jomās un pirmsskolas vecuma grupām mūzikā,

nav atbalsta no pārraugošajām institūcijām, ir tikai automātiski pārsūtīti e-pasti, neskaidri un ne vienmēr precīzi formulēti norādījumi, ļoti daudz pieprasītu pārskatu, shēmu, grafiku un tabulu aizpildīšanas, kas patērē daudz laika un resursu,

nav vienota atbalsta jaunu platformu, piemēram, «Zoom», «Microsoft Teams», «Dotstorming» izmantošanā.