BauskasDzive.lv ARHĪVS

Jaunu iespēju un lielas slodzes laiks

Jaunu iespēju un lielas  slodzes laiks

Novadu skolās audzēkņi mācās un pedagogi strādā attālināti; procesa vērtējums un atziņas.

Pirmo nedēļu novadu skolās mācības aizrit attālināti. «Bauskas Dzīve» aptaujāja pedagogus, audzēkņus, viņu vecākus, lai izzinātu, kā process notiek, ar kādām problēmām nākas saskarties, kādus plusus un jauninājumus skolu dzīvē tas ievieš. Pārsvarā visi atzīst, ka mēģina ne tikai strādāt, bet arī domāt, dzīvot citādāk, šis ir jaunu iespēju un izaicinājumu laiks, bet reizē ir arī palielināta slodze, turklāt visām iesaistītajām pusēm – pedagogiem, skolēniem, vecākiem.


Iecavas novada izglītības iestādes pieņem negaidīto izaicinājumu

Pamatskolā
Pedagogi atbilstīgi mācību pro-grammu apguvei ir izveidojuši mācību plānu konkrētām klasēm, lai izglītojamie patstāvīgi un, izmantojot tiešu komunikāciju, veiksmīgi varētu attālināti mācīties. Skolēni procesu uztver ar ieinteresētību un aizrautību, izmantojot dažādas piedāvāto tehnoloģiju iespējas, stāsta Inga Čipena, Iecavas pamatskolas direktores vietniece izglītības jomā.

Viņa atklāj, ka galvenie saziņas rīki, kas tiek izmantoti, ir elektroniskā sistēma «e-klase», mobilā lietotne «WhatsApp», e-pasts, tālrunis un «Google drive». Lai veiktu uzdevumus ar sasniedzamiem rezultātiem, tiek izmantotas daudzveidīgas mācību vietnes, no kurām aktuālākās ir uzdevumi.lv, soma.lv, maconis.zvaigzne.lv. Mācību procesā tiek izmantoti skolotāju sagatavoti videoieraksti, balss ziņas un aktīva komunikācija īpaši plānotā mācību stundu laikā, kad risinās saruna ar skolotāju tiešsaistes grupā.

Sadarbībā ar pašvaldību tiek risināti jautājumi par visu izglītojamo nodrošināšanu ar mācību materiāliem. Inga Čipena uzskata, ka attālinātās mācīšanas sākums ir veiksmīgs. Skolā izglītojas 212 audzēkņu, un ar katru ir rastas atbilstīgas sadarbības formas attālināta mācību procesa īstenošanai. Attālināto mācīšanos Iecavas pamatskolā uztverot kā interesantu izaicinājumu, kas var kļūt par būtisku virzītājspēku pārmaiņu radīšanā.

Vidusskolā
Iecavas vidusskolā mācās 747 skolēni. Ārkārtas situācijas apstākļos darbs rit attālināti, un pirmās dienas aizvadītas sekmīgi, apliecina Agra Zaķe, Iecavas vidusskolas direktore. Viņa teic, ka visiem skolēniem pieejami datori, viedtālruņi. Divi audzēkņi mājās strādā ar skolas uz laiku dotiem portatīvajiem datoriem.

«Līdz šim (25. marts – red.) nav informācijas par skolēniem vai pedagogiem, kas nebūtu varējuši strādāt interneta nepieejamības dēļ. Serveru jauda iztur, bet gadījumos, kad tiek sūtīti apjomīgi pielikumi, paiet ilgāks laiks. Nav novērotas īpašas interneta pārslodzes, jo skolotāji savstarpēji sadarbojas, plāno darbu tā, lai nepārslogotu interneta resursu vienlaicīgi. Īpaši uzteicama sākumskolas skolotāju sadarbība ar vecākiem, kuri šajā saspringtajā laikā ir atsaucīgi  un ieinteresēti,» stāsta A. Zaķe.

Vidusskolas direktore informēja, ka šajā situācijā, kad skolēni nesaņem brīvpusdienas, bet Iecavas pašvaldībā tās parasti ēd 1. – 9. klašu skolēni, skolas sociālās pedagoģes šonedēļ uzrunā skolēnu vecākus par iespējām bērniem pusdienot. «Sarunā ar sociālā dienesta vadītāju Sigmu Strautmali vienojāmies, ka sociālās pedagoģes sniegs informāciju un katru jautājumu risinās individuāli, piemēram, nedēļā piešķirot pārtikas paku. Par valsts un pašvaldības brīvpusdienām piešķirtā finansējuma izlietojumu un mehānismu, kā tas notiks, lems deputāti,» pauž Agra Zaķe.

Mūzikas un mākslas skolā
Iecavas mūzikas un mākslas skola bija sagatavojusies nozīmīgiem pasākumiem – audzēkņu koncertam-konkursam «Talants Latvijai», 26. martā gaidījuši 24 komandas no visas Latvijas uz skolas rīkoto solfedžo un teorijas konkursu. Bija sagatavojušies arī skolas akreditācijai. Un nu diemžēl viss šis ieguldītais milzīgais darbs palika, nevienam neparādīts, situāciju apraksta Gatis Priekulis, Iecavas mūzikas un mākslas skolas direktores pienākumu izpildītājs.

Par attālināto mācīšanos viņš teic, ka vēl tikai dažas dienas pagājušas un gan bērni, gan skolotāji mēģina situācijai pielāgoties, eksperimentējot gan ar tehniskajiem  risinājumiem, gan metodēm. Daži cenšas izmantot pieejamos digitālos mācību līdzekļus, citi koncentrējas uz teorijas apguvi. Individuālās stundas var vadīt, izmantojot videozvanus, konferenču aplikācijas.

«Protams, pilnvērtīgi aizstāt kontaktstundas tādā veidā nevar, tomēr uzskatu, ka īstermiņā mācību procesu ir iespējams nodrošināt. Ir problēmas ar mūzikas instrumentiem, jo vairāki audzēkņi, sevišķi sitamo instrumentu spēlē, līdz šim izmantoja iespēju vingrināties skolā, bet šajā ārkārtas situācijā mēs to vairs nedrīkstam atļaut. Grūtāk mācību procesu dažādot dejas programmā un kolektīvajā muzicēšanā, kas pašos pamatos balstās uz kolektīvu sadarbību. Bet kopumā esmu optimistisks. Šis laiks ir jāpārdzīvo, un ar iegūto pieredzi varēsim daudzveidot mācību procesu, drošāk un vairāk izmantosim digitālos rīkus un tehnoloģijas,» vērtē Gatis Priekulis.

Saliedē ģimeni
Iecavniece Rūta ir divu bērnu māmiņa, kam meita mācās Iecavas vidusskolas 5.c klasē un vēl Iecavas mūzikas un mākslas skolā apgūst vizuāli plastiskās mākslas programmu, dēls ir bērnudārza «Cālītis» sagatavošanas grupas audzēknis.

Māmiņa apstiprina, ka pirmās dienas, mājās attālināti mācoties, pagājušas veiksmīgi, tomēr viņa atklāj arī dažas problēmas: «Manuprāt, no pulksten 9 līdz 16 ir ļoti ilgs laiks mācību procesam pie datora. Lai arī Evelīna ir patstāvīga, es tik un tā pārbaudu izpildīto. Mācāmies arī pēc pulksten 17, jo ir jāizpilda ļoti daudz uzdevumu.

No Iecavas mākslas skolas saņemtos uzdevumus pildām apzinīgi, izpildīto darbu fotogrāfijas sūtām skolotājai savā «WhatsApp» grupā.»

Arī dēlēns Ivo no bērnudārza saņem mājas darbus e-pastā, tad lapas izprintējot un visu uzdoto kopā izpildot. Vismaz divas stundas dienā cenšoties būt ārā, svaigā gaisā.

Rūta vēl piebilst: «Esmu ļoti pateicīga, ka varu atļauties būt kopā ar saviem bērniem, jo pašreizējā situācijā pat nevaru iedomāties, kā būtu tad, ja man ikdienā būtu jādodas uz darbu. Šis laiks noteikti ir saliedējis mūsu ģimeni.»


Vecumnieku novadā daži uzskata – labāk būtu mācīties vasarā

Vecumnieku novadā pirmajai attālinātās mācīšanās dienai visu izglītības iestāžu pedagogi darbam bija gatavi un pirmdienas rītā to sāka laikus, lai gan dažviet nācās saskarties ar tehniskām problēmām, «Bauskas Dzīvi» informē Vija Beļūna, novada domes izglītības nodaļas vadītāja.

Gandrīz visiem novada skolēniem ir pieejamas viedierīces un internets. Ja nepieciešamā aprīkojuma nav, viņiem tiek sagatavotas darba mapes papīra formātā. Ir ģimenes, kas speciāli iegādājušās jaunas ierīces, lai bērni varētu mācīties; tāpat arī pirkti jauni rūteri, noformēti līgumi, lai mājās būtu pastāvīgs interneta pieslēgums. «Daudzbērnu ģimenēs ir nepietiekams viedierīču skaits, bērni nevar iekļauties laikā, lai nosūtītu uzdevumus. Pašlaik daļai vecāku grūti iesaistīties bērnu izglītošanā. Tam ir vairāki iemesli: nepilnīga programmatūra datoros, nespēja nodrošināt bērnu pilnvērtīgu iesaisti mācību procesā, trūkst prasmes un zināšanu, lai bērniem palīdzētu. Savukārt daļai skolēnu ir grūti mobilizēties darbam,» secinājusi Vija Beļūna, aptaujājot Misas, Stelpes un Valles skolu direktorus.

Pārsvarā pedagogiem noskaņojums ir pozitīvs, taču vairāki uzskata – labāk būtu mācīties vasarā.
Darbu pašreizējos apstākļos grūti normēt, tas ir izstieptāks; vecāki neievēro noteikto dienas režīmu.
«Pie visa var pierast» – tā teic pedagogi, kuri gūst jaunu pieredzi, jo jātiek galā gan ar saviem skolēniem, gan jāaudzina klase. «Par attālinātā mācību procesa efektivitāti skolotāju domas dalās. Vieni uzskata, ka šī metode nav pārāk efektīva un šādos apstākļos var strādāt nedēļu vai divas, ne ilgāk, turpretim citiem šķiet, ka skolēnu atdeve īpaši neatšķiras no mācībām klātienē. Process ir pieņemams, lai pārbaudītu apgūto, bet mazāk efektīvs, kad jāskaidro jaunā viela. Tas radina pie patstāvības, taču, lai būtu labs rezultāts, jāveidojas veiksmīgai pedagogu un vecāku sadarbībai, skolēniem jābūt motivētiem,» pirmajās dienās gūtās atziņas apkopojusi Vija Beļūna.

Skaistkalnes vidusskolā
Skaistkalnes vidusskolas kolektīvs, sākot no 13. marta, katru darbdienu no plkst. 9 līdz 16 strādā attālināti no mājām. Gan pedagogi, gan skolēni un viņu vecāki iepazīstināti ar izstrādātajām instrukcijām par neierastā mācību procesa norisi valstī noteiktās ārkārtējās situācijas laikā, kad izglītības iestāde īsteno pašvadītu mācību procesu ar skolēnu savstarpējās mācīšanās elementiem, «Bauskas Dzīvei» atklāj Svetlana Vāverniece, skolas direktore.

23. martā pedagogi sāka strādāt neklātienē, izmantojot e-klasi, uzdevumi.lv, tiešsaistes tīkla lietotni «WhatsApp» un citas informācijas tehnoloģiju (IT) nodrošinātās metodes. Līdz 17. martam skolotāji informēja izglītības iestādes vadību par to, kā apmācīs un sazināsies ar audzēkņiem un viņu vecākiem, kādus paņēmienus un materiālus izmantos, un 20. martā jau bija sagatavoti stundu plāni, lai nodrošinātu darbu.

«Visas mācību stundas un konsultācijas notiek attālināti pēc stundu saraksta, arī interešu izglītība. Katru dienu skolotāji e-klasē aizpilda žurnālu, kurā norāda stundas tēmu un uzdoto, pievieno materiālus. E-klase tiek stingri kontrolēta. Ja skolotājam nav iespēju strādāt mājās, to var darīt skolas telpās, kur ir viss nepieciešamais – internets, kopētājs, skeneris, printeris, bibliotēka. Ja vajadzīgi vēl kādi materiāli, iekārtas vai konsultācijas, var vērsties pie skolas vadības un IT speciālistiem, kuri ir ļoti atbalstoši. Tiem skolēniem, kuriem nav pieejami IT rīki, un tādi ir seši, pedagogi materiālus kopē, sagatavo papildu informāciju un skolas šoferis divas reizes nedēļā tos piegādā norunātajā vietā,» neierasto procesu iezīmē S. Vāverniece.

Misas vidusskolā
Misas vidusskolas direktores vietniece izglītības jomā Valija Vaina stāsta, ka iepriekš, līdzīgi kā citās skolās, veikta aptauja, lai noskaidrotu skolēnu iespējas dzīvesvietā – pieeju internetam un datoram. No 103 izglītības iestādes audzēkņiem trim tas rada problēmas. Šiem skolēniem tika sagatavotas darba mapes nedēļai, un vecāki tās nogādāja bērniem; pēc tam paveiktais tiks nodots pedagogiem. Savukārt citi audzēkņi darbojas e-klasē un arī ar darba lapām.

«Brīvdienās izveidojām mācību plānu. Norādījumus saņēma gan vecāki, gan skolēni. 23. martā līdz plkst. 9 uzdotais bija redzams e-klasē. Skolēni to ļoti aktīvi sāka veikt, izskatās, ka viņiem ir interesanti. Lielākoties pedagogi darbu gaida atpakaļ līdz plkst. 21 tās pašas dienas vakarā. Seši skolotāji strādā skolā savā kabinetā, pārējie – mājās,» teic V. Vaina.

Stelpes pamatskolā
Stelpes pamatskolas pirmsskolā ir izveidota dežūrgrupa un izstrādāts grafiks; bērnudārza grupu apmeklē divi audzēkņi. Skolotājas, kurām nav jādežurē, gatavo mācību materiālus un ir priecīgas par paveikto. Piecgadīgie un sešgadīgie bērni, konkrētāk, viņu vecāki ar lietotnes «WhatsApp» starpniecību tiek pie veicamajiem uzdevumiem. Skolotāja Iveta Grantiņa katru dienu saņem fotogrāfijas, kurās redzams, kā bērni strādā; tiek sūtīti arī viņu darbiņi, aktivitātes mājās un mežā. Bērni iet vērot dabu, apraksta vai zīmē redzēto, «Bauskas Dzīvi» informē Dagmāra Venclova, izglītības iestādes direktore.

«1. – 4. klasei skolotāji ir sagatavojuši darba mapes. Šo audzēkņu vecāki ir ļoti atbildīgi – materiāli ir paņemti un nogādāti bērniem. Savukārt 5. – 9. klašu skolēniem mācību un darba materiāli tiek nosūtīti, izmantojot «WhatsApp», e-klasi un uzdevumi.lv. Atsevišķos gadījumos tiek lietots e-pasts. Vecāko klašu skolēni nav tik atbildīgi un apzinīgi kā ma-zie, piemēram, daži tikai trešdien, 25. martā, atklāja, ka pazaudējuši e-klases paroli un nevar piekļūt uzdevumiem,» situāciju raksturo D. Venclova.


PIEREDZE

Ģimenē mācās visi


Vecumnieku vidusskolas 1.b un 4.a klases audzēkņu Luīzes un Alises mamma Vita Vēvere «Bauskas Dzīvei» uztic stāstu par to, kā dienaskārtību ģimenes mājā mainījuši iepriekš neparedzētie notikumi un kāda ir viņas ikdiena:
– Iepriekš mums bija viens portatīvais dators, ko vajadzības gadījumā izmantoja gan vecāki, gan bērni. Ar to pietika, taču, izveidojoties jaunajai situācijai, sapratām – ja visiem vienlaikus jāstrādā, ar esošajiem resursiem nav gana. Būdami atbildīgi vecāki, iegādājāmies divus jaunus portatīvos datorus, aprīkojām ar nepieciešamajām programmām, lai bērniem ir ērti strādāt. Nopirkām austiņas, jo mācību materiāls ir arī jāklausās. Meitenes sēž katra savā istabā pie rakstāmgalda un darbojas.

Vecumnieku vidusskola, manuprāt, ir labi nodrošinājusies, lai mācības neklātienē ritētu iespējami kvalitatīvi – uzlabota mācību satura platforma soma.lv, sagatavoti papildu materiāli. Skolotājas pašas veido interesantas darba lapas. Pārsteidz manu meitu audzinātāju Aijas Staškevičas un Anitas Čerpinskas izdoma.

Alise mācās pati, bet es – kopā ar Luīzi. Novēroju, ka mana pirmklasniece nespēj «iziet» no ierastā režīma un jau no rīta ir pie datora, priekšmetus apgūst tādā secībā, kā stundas saliktas. Tas nozīmē, ka bērni ir disciplinēti.

Alise mācās arī Mūzikas un mākslas skolā, kur apgūst akordeona spēli. Vakar biju pārsteigta, kā attālināti noritēja nodarbība. Meita mobilajā tālrunī lietotnē «WhatsApp» ar videozvana starpniecību sazinājās ar pedagoģi Inetu Ideri-Bankovu un spēlēja instrumentu. Apbrīnoju skolotājas dzirdi – pat neierastos apstākļos viņa spēj saklausīt, ja kāda nots «aiziet greizi»!

Gadījies arī kāds kuriozs. Angļu valodas pasniedzēja Luīzei bija uzdevusi uzzīmēt divas skolotājas. Meitene to izdarīja, es pievienoju bildes un nosūtīju. Saņemot apstiprinājumu un piebildi «vai tad nebija nevienas skaistākas skolotājas?», apskatījos pielikumu un sapratu, ka gadījies misēklis – esmu aizsūtījusi… varžu attēlus. Tā kā pati studēju Latvijas Universitātē, kur arī pašlaik mācības norit attālināti, veidoju savu darbu – rotaļu «Jautrās vardītes», un nejauši skolotājai nosūtīju šos zīmējumus. Re, kādi pārpratumi gadās, ja vienlaikus mācās gan bērni, gan mamma!

Mūsu mājās skolojas visi. Ģimenē dzīvo 12. klases audzēkne Marta Zirnīte no Valles pagasta; kopā ar viņu vidusskolas pēdējās klases vielu apgūst mans vīrs Gatis. Savukārt es strādāju ar mazajām meitenēm un paralēli studēju.