BauskasDzive.lv ARHĪVS

Jauni risinājumi, oriģinālas idejas

Uldis Varnevičs

2020. gada 10. marts 00:00

65
Jauni risinājumi, oriģinālas idejas

270 skolēnu mācību uzņēmumi pulcējas tirdziņā Rīgā.

Vairāk nekā desmit Bauskas un Iecavas novada skolēnu mācību uzņēmumi piedalījās «Junior Achievement Latvia» rīkotajā pavasara gadatirgū «Cits Bazārs». Gūta dažāda pieredze un arī balvas.

Kopā uz pasākumu, kas notika 7. martā tirdzniecības centrā «Domina», pieteicās vairāk nekā 400 skolēnu mācību uzņēmumu (SMU), no kuriem rīkotāji – «Junior Achievement Latvia» (JAL) un Latvijas investīciju un attīstības aģentūra – atlasīja 270 labākos. Kopā bija ieradušies 800 skolēni no 104 izglītības iestādēm. Atklāšanas un noslēguma pasākumos jauniešiem dziedāja baušķeniece Adriana Miglāne.

Risina lielas problēmas
Atšķirībā no pagājušā gada nogales pasākuma šoreiz baušķeniekiem uzvaru nominācijās nav. Tiesa, vairāki Bauskas un Iecavas novada uzņēmumi iekļuva to vidū, starp kuriem izvēlējās uzvarētājus.

Tā nominācijā «Sociāli atbildīgs produkts» atzīmēja Bauskas Valsts ģimnāzijas uzņēmumu «Epitisms». SMU vadītāja Keita Arta Kūmiņa pastāstīja, ka viņa piedalās arī konkursā «Bizness 24». «Tas ir biznesa situāciju simulācijas konkurss. Pirmajā kārtā bija jārisina dažādas lidsabiedrības «Air Baltic» problēmas, otrajā kārtā izspēlējām valdības un uzņēmēju lomas, veidojot sadarbību. Tagad esmu iekļuvusi finālā, kur «Swedbank» būs jāpiedāvā savas inovatīvās idejas,» stāsta K. A. Kūmiņa. Savukārt savu uzņēmumu esot vēlme kādreiz vairāk popularizēt arī Bauskā, bet par pasākuma ideju un formātu vēl domā.

Bauskas Valsts ģimnāzijas ekonomikas skolotāja un JAL konsultante Oksana Lavrecka pastāstīja, ka šoreiz tirdziņā nepiedalījās SMU «Bella», kas ražo matu vainadziņus. Uzņēmumam esot pietiekami liels pieprasījums internetā un daudz darba, tāpēc izvēlējušies tagad uz Rīgu nebraukt.

Ar humoru un pārliecību

Nominācijā «Labākais stends» pieminēja arī Īslīces pamatskolas SMU «Odziņa» un Iecavas vidusskolas «Dream Scent». Uzņēmums tirgo dekoratīvos «sapņu ķērājus». Meitenes pastāstīja, ka ir dažādi iemesli, kāpēc piedalās šādā pasākumā. «Noteikti vēlamies nopelnīt,» saka Megija Grende. «Attīstīt savas prasmes sarunās ar cilvēkiem, iemācīties būt komunikabliem,» pauž Inga Bajāre. «Gribam saprast, kā strādā uzņēmums, kā pārdot preces,» atklāj Lauma Pāruma. Viņa pastāstīja, ka plāno popularizēt pārdošanu arī internetā. Ar šo gadu vien nebeigšot – esot arī mērķis turpināt darboties nākamgad, kad mācīsies 12. klasē.

Ļoti pacentušās šoreiz bija Īslīces pamatskolas SMU «Mevi vitamīni» pārstāves Viktorija Vargušenko un Karīna Melānija Plociņa. Meitenes bija izveidojušas vienota izskata tērpus, aktīvāk arī centās pārdot. «Mūsu skolotāja Rita Straumīte ieteica izgatavot vienādus tērpus. Kaut ko nopirkām, kaut ko pašas izgatavojām, lai labi izskatītos. Mums liekas, ka jaunais tēls palīdz veicināt pārdošanu,» stāsta meitenes. Viņām piedāvājumā bija arī jaunumi – žāvētas pīlādžu ogas tējām.

Dalībniekiem bija iespēja par savu produktu pastāstīt žūrijai. To izmantoja uzņēmumi «Epitisms» un «IdeaL Trio», bet veiksmīgākais tomēr bija «Ķirbēns». Uzņēmuma vadītājs Emīls Upenieks bija ļoti pārliecinošs, mācēja raisīt humoru, sasmīdināt žūriju un reizē pārliecināt, ka ķirbju produkcija ir ekoloģiska un pārtikas nozarei svarīga. Rezultātā uzvara savā kārtā starp 20 dalībniekiem un pašam liels prieks.

Soliņš ar slaucītāju
Vērojot pasākumu, jāatzīst, ka notiek nepārtraukta gan jauno uzņēmēju, gan izglītības iestāžu un pedagogu attīstība. Šoreiz pārliecinoši dominēja Madonas Valsts ģimnāzija, kas ieguva vairākas nominācijas, un simpātiju balvu saņēma arī skolas pedagoģe.

Jauniešiem oriģinālākā ideja bija Gulbenes Valsts ģimnāzijas audzēkņu Linarda Reiņa Rozīša un Andra Gargurņa SMU «SeatCleaner» piedāvātais soliņu slaucītājs. Mērķis – nostiprināt uz soliņa mazu iekārtu, kas palīdz to notīrīt no sniega un ūdens, lai pēc lietus varētu sēdēt. Puiši paši bija ieinteresēti par to, kāda būs atsaucība – dažviet šādi soliņi jau esot uzstādīti.

Žūrijā darbojās arī tā dēvēto biznesa eņģeļu eksperte Vita Brakovska. Viņa atzina, ka jaunieši spējuši viņu pārsteigt ar interesantām apsveikuma kartītēm, veloķēžu rotām, kā arī bišu vaska produktiem.