BauskasDzive.lv ARHĪVS

Droši lieto internetu Iecavas novadā

Anita Moora-Tropa

2020. gada 14. februāris 00:00

61
Droši lieto internetu Iecavas novadā

Digitālās prasmes un ieradumi tiek apgūti un stiprināti ne tikai skolās, bet arī Jauniešu centrā, novada bibliotēkās.

Pasaules Drošāka interneta diena (DID) ar saukli «Drošāks internets sākas ar tevi!» atzīmēta 11. februārī, bet šī tēma tiek akcentēta visu nedēļu.

Latvijas Drošāka interneta centra aicinājumam iesaistīt visus interneta lietotājus, bet īpaši bērnus un jauniešus, kā arī organizēt pasākumus par drošību internetā sava novada, pagasta un ciema skolās, bibliotēkās un jauniešu centros atsaucās arī Iecavas jauniešu centrs.

Piedalās «e-zināšanu čempionātā»
Jauniešu centra vadītāja Ilze Usāne un jaunatnes lietu speciāliste Sandra Upelniece bija izstrādājušas skolēniem saistošu 11. februāra pasākumu programmu. Tika īpaši padomāts arī par to, lai sarīkojumi notiktu skolēniem ērtā laikā.

Otrdienas pēcpusdienā, kad mācības skolā beigušās, bērniem un jauniešiem bija iespēja pārbaudīt savas zināšanas par drošību internetā un medijpratību «e-zināšanu čempionātā». Tas norit tiešsaistē, un tajā ietverti katram vecumposmam aktuāli jautājumi par drošību internetā – gan kā pašam sevi pasargāt, gan par tehniskām iespējām, gan arī, kā atšķiras fakts no viedokļa, kā darbojas interneta algoritmi, kā arī citi jautājumi, kas saistīti ar digitālās pratības un medijpratības elementiem.

«Paralēli praktiski darbojāmies un diskutējām par interneta priekšrocībām un draudiem tajā, kā arī izvērtējām savus interneta lietošanas paradumus,» pēc saistoši aizvadītās pēcpusdienas rezumē Jauniešu centra vadītāja Ilze Usāne.

Aicina lasīt digitālajā krātuvē
Iecavas novada Zorģu bibliotēkas vadītāja Aina Ezergaile par savu ikdienas darbu interneta vidē stāsta: «Sniedzu bibliotēkas lietotājiem konsultācijas par e-kataloga izmantošanu un autorizācijas datu piešķiršanu. Piedāvāju reģistrēties un lasīt grāmatas interneta grāmatu bibliotēkā. Vairāki lasītāji ir piereģistrējušies, bet atsaucība nav pagaidām liela.» Informācija lietotājiem tiek nodota arī elektroniski bez bibliotēkas apmeklējuma, piemēram, ieskenējot un nosūtot pieprasīto materiālu. Šie pakalpojumi visbiežāk esot vajadzīgi studentiem vai vidusskolēniem.

A.Ezergaile akcentē labo un noderīgo sadarbību ar Bauskas Centrālās bibliotēkas (BCB) speciālistiem, kas ļoti atsaucīgi sniedz ieteikumus un informāciju darbā ar digitālajiem un elektroniskajiem resursiem. BCB kā metodiskais centrs ir neaizstājams jauno darbības virzienu apguvē un plašākā un drošākā izmantošanā gan bibliotekāres ikdienas darbā, gan apkalpojot lietotājus.

E. Virzas Iecavas bibliotēkas galvenās lietotāju grupas – strādājošie, seniori un studenti. «Apmeklētāji tiek informēti par iespēju pilnvērtīgāk izmantot kopkatalogu – attālināti pieslēdzoties savam lasītāja kontam caur «Manu bibliotēku» no sava mājas datora vai telefona. Tiek skaidrota autorizācijas datu nepieciešamība, pirmo reizi reģistrējoties bezmaksas 3td.lv e-grāmatu bibliotēkā, par ko mūsu lasītājiem ir interese,» stāsta Edvarta Virzas Iecavas bibliotēkas vadītājas pienākumu izpildītāja Jolanta Ignate. Kā novērots ikdienā, tieši jaunāka gadagājuma cilvēki interesējas par e-grāmatu bibliotēku un iespēju lasīt grāmatas digitālā formātā savā mobilajā telefonā vai datorā.

Bibliotēkas apmeklētāju pieprasījumi ir dažādi – lūdz palīdzēt ar sludinājuma izveidošanu, darba meklēšanu, CV nosūtīšanu. Bibliotekāram jāprot orientēties informācijā, jo vajadzības cilvēkiem ir ļoti dažādas – piemēram, arī bankas izdruku veikšana par noteiktu periodu. Bibliotekāram nepārtraukti sevi ir jāpilnveido, secina Jolanta Ignate.

No datoriem – uz viedtālruņiem
Ludmila Šteinberga, Iecavas bērnu bibliotēkas vadītāja, secina, ka vērojama datorpakalpojumu izmantotāju skaita samazināšanās, jo interneta lietošana kļūst arvien pieejamāka viedtālruņos.

L. Šteinberga novērojusi, ka jauniešu digitālās prasmes aprobežojas ar izklaides jomu un sociālo tīklu lietošanu. Viņiem zūd komunikācijas prasmes. Visaktīvāk internetu izmanto 4. – 7. klašu skolēni. Vidēji dienā tie ir 8 – 12 bērni. Lielākā daļa apmeklētāju internetu lieto brīvā laika pavadīšanai, spēlējot spēles. Salīdzinoši mazāk skolēnu internetu bibliotēkā izmanto informācijas iegūšanai un mācībām. Klienti meklē informāciju referātiem, materiālus skolēnu zinātniski pētnieciskajiem darbiem, veido prezentācijas. Interneta pakalpojumi ir pieprasīti projektu laikā. Bibliotēkā pieejamo bezvadu internetu skolēni izmanto savos viedtālruņos arī ārpus bibliotēkas telpām laikā, kad bibliotēka slēgta.

Dažādi klientu pieprasījumi

Savukārt Velga Krūmiņa, Zālītes bibliotēkas vadītāja, dalījās ar saviem novērojumiem par ikdienas interneta lietotāju vajadzībām viņas vadītajā grāmatu krātuvē. Bērniem visvairāk interesējot spēles, retāk filmas un multfilmas, izmantojot saiti filmas.lv. Vasarā Velga cenšas mazajiem apmeklētājiem apvienot izklaidi ar izzinošiem pasākumiem interneta vidē. Pusmūža cilvēki pārsvarā apmeklējot vietnes latvija.lv, vid.gov.lv, arī e-veselība. Aktuāla ir deklarēšanās, attaisnoto izdevumu iesniegšana, apdrošināšanas kompāniju atlīdzības pieteikumi, biļešu iegāde uz pasākumiem un lidojumiem, bankas pakalpojumi, kā arī citu praktisku darbu veikšana internetā. Vecākajai paaudzei svarīgākie internetā esot bankas pakalpojumi, jautājumi par ārstu pieejamību un darba laiku, arī mazliet izklaide.

Iecavas novada Ziemeļu bibliotēkas vadītājas Dzintras Maračkovskas redzējumā interneta lietotāji bibliotēkā ir ļoti dažādi, atšķirīgi ir arī viņu pieprasījumi. Protams, izmanto pieeju internetam, lai nopirktu vai rezervētu biļetes, tiek meklētas uzziņas dzimtas koku pētījumiem, skatīti arī čekas maisu saraksti, digitālās bibliotēkas materiāli. Tuvojas pavasaris, kad aktualizēsies gada ieņēmumu deklarāciju aizpildīšana. To gan labāk var konsultēt Iecavas novada valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā, teic Dzintra.
Dz. Maračkovsku priecē, ka ir daudz zinošu senioru, kuri māk rīkoties ar datubāzēm un internetu. Apgūtās prasmes gan ir jāizmanto regulāri – tas ir galvenais priekšnoteikums digitālo zināšanu paplašināšanai.