Svarīgi, lai skolēni saprastu

Bauskas 2. vidusskolas pedagoģi apbalvo par ķīmijas studijām labi sagatavotiem skolēniem.
Anita Zibola, Bauskas 2. vidusskolas ķīmijas skolotāja, par skolēnu kvalitatīvu sagatavošanu ķīmijas studijām pirms nedēļas saņēma farmācijas uzņēmuma «Grindeks» apbalvojumu.
Pedagoģes sumināšana notika Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes (MLĶF) organizētajā seminārā «Ķīmija kā prioritāte», kurā RTU, Latvijas Zinātņu akadēmija (LZA) un industrijas uzņēmumi sveica labākos skolotājus, kā arī iepazīstināja ar jaunumiem nozarē, informē Dita Arāja, RTU Sabiedrisko attiecību departamenta Ārējās komunikācijas nodaļas vadītāja.
«Ideālā ķīmijas stunda»
Bauskas 2. vidusskolas direktore Vera Grigorjeva par skolotāju ar prieku stāsta, ka viņa ir ar lielu pieredzi, ļoti radoša: «Ne tikai māca ķīmiju, bet tajā dzīvo. Skolotāja no Dieva. Rinda pie viņas stāv gan laboratorijas nodarbībās, gan konsultācijās, kuras skolēni labprāt apmeklē, jo grib uzlabot zināšanas. Pedagoģe māk motivēt. Dalās arī ar skolotājiem savā pieredzē, vada dabaszinātņu metodisko jomu mūsu skolā. Lai arī pašlaik nav audzināmās klases, komunicē ar vecākiem, toleranta, iejūtīga skolotāja. Viņa ir arī mīļa un jauka kolēģe.»
Kad «Bauskas Dzīve» uzrunā cienījamo skolotāju A. Zibolu, viņa sarunu uzreiz virza nevis par sevi, bet ar lielu mīlestību un prieku runā par saviem audzēkņiem, stāsta, ka viņi piedalās konkursā. Bauskas 2. vidusskolas 8. – 9. klašu skolēni iesaistījušies videokonkursā «Ideālā ķīmijas stunda». Lai piedalītos konkursā, skolēniem bija jāizveido komanda, jāuzfilmē sava ideālā ķīmijas stunda un jāiesūta Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācijā. Konkursa uzvarētājs katrā vecuma grupā tiks noteikts žūrijas un publiskā balsojuma vērtējuma kopsummā. Uzvarētāji iegūs naudas balvu – 500 eiro.
Īsfilmu konkursu organizē biedrība «Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācija». Filmas ir ievietotas mājaslapā www.kimiko.lv. Par labāko notiks balsošana. «Būsim pateicīgi par katru nodoto balsi!» teic pedagoģe. Publiskā balsošana iecerēta līdz 31. martam, savukārt 6. aprīlī žūrija paziņos rezultātus, teikts konkursa nolikumā kimiko.lv. Par visiem iesniegtajiem darbiem ikviens varēs balsot publiskajā balsojumā mājaslapā www.kimiko.lv, sadaļā «Konkurss». Balsotājam ir jāizvēlas darbs, kurš, viņaprāt, ir vislabākais, un jādalās ar ziņu sociālajā tīklā «Facebook». Par iesniegtajiem darbiem var balsot vienu reizi dienā.
Interese jau no skolas sola
Skolotāja A. Zibola ķīmiju māca jau 47 gadus, Bauskas 2. vidusskolā kopš 2008. gada, profesiju izvēlējusies, jo pašai Madonas rajona Kusas pamatskolā un vēlāk Ērgļu vidusskolā ļoti laimējies ar ķīmijas skolotājām, tā radusies dziļa interese un mīlestība pret šo zinātni.
Kā mūsdienu laikmetā, kad daudziem jauniešiem saistošāka šķiet virtuālā pasaule un viedtālrunis, radīt un noturēt interesi par nopietnām lietām, par zinātni? Kā «konkurēt» ar telefonu? Pieredzes bagātā pedagoģe teic, ka viņai nav «jāsacenšas» ar tālruņiem un jācīnās par disciplīnu. «Pirmais: skolotājam jāpanāk, lai viņā klausās. Otrais: svarīgi, lai ieklausās, jāpiedāvā kas īpašs, kas pievērš uzmanību. Trešais: būtiski, lai skolēni saprastu. Ceturtais: svarīgi praktiski darboties. Turklāt ar labestību var vairāk panākt, arī skolēni jāciena. Svarīga ir gaisotne, sapratne, emocijas – to skolā ir daudz. 2. vidusskolā ir ideāli darba apstākļi, ļoti sakārtota mācību vide, visam ir atbalsts no skolas vadības, ir iespēja darboties radoši, valda labestīga vide. Var strādāt no sirds. Šie pēdējie gadi skolā ir tie labākie, darba rezultāti ir šeit, un tas ir ļoti labi.»
Jau piekto gadu audzēkņi darbojas Jauno ķīmiķu skolā Rīgā, Latvijas Universitātē. Vienreiz mēnesī ap 20 cilvēku grupa dodas uz galvaspilsētu, stāsta A. Zibola.
Ķīmiju tālāk studēt izvēlējušies vairāki skolotājas audzēkņi, piemēram, Marika Čehoviča, Ērika Sudarkina, Anna Cvetkova, Ermelinda Jaunzeme un citi spējīgi audzēkņi.
Farmācijas uzņēmums «Grindeks» apbalvojumu piešķīra vēl četriem skolotājiem – Marutai Ladusānei no Viļānu vidusskolas, Antrai Zeilei no Rīgas Valsts vācu ģimnāzijas, Pāvelam Pestovam no Rīgas 72. vidusskolas un Intai Pauliņai no Pumpuru vidusskolas.
Seminārā «Ķīmija kā prioritāte» līdztekus skolotāju apbalvošanai industrijas pārstāvji pedagogus iepazīstināja arī ar jaunumiem nozarē, tā palīdzot papildināt zināšanas, bet pēc semināra skolotājiem bija iespēja doties ekskursijā uz a/s «Madara Cosmetics», lai iepazītu kosmētikas ražošanas procesu.
AUDZĒKŅU VIEDOKĻI
8.a klase: «Mēs mīlam un izbaudām ķīmijas stundas, tās mums ļoti patīk. Par to mēs varam pateikties mūsu ķīmijas skolotājai Anitai Zibolai! Mācoties ķīmijas pamatjēdzienus, mēs izmantojam dažādas spēles, kuras palīdz vieglāk uztvert informāciju. Piemēram, apgūstot ķīmisko elementu raksturošanu, mēs spēlējam spēli, kur katram dalībniekam ir jāraksturo elements pēc izlozētā jautājuma, par pareizo atbildi mēs saņemam žetonu. Vissvarīgākais ķīmijas stundās ir jaunās vielas pasniegšana skolēniem, skaidrojamā viela tiek vizualizēta, tiek lietoti dažādi salīdzinoši piemēri no ikdienas dzīves. Ar spēļu kartīšu un laboratorijas darbu palīdzību mēs spējam viegli uztvert jauno informāciju. Šāda vielas vizualizācija un sadarbošanās komandā mums palīdz stundā justies ieinteresētiem. Taču lielākais palīgs ķīmijas apgūšanā ir mūsu paštaisītās kartītes ar ķīmiskajiem elementiem, kuras noder katru stundu un ļoti atvieglo mācību procesu.»
8.b klase: «Mums ķīmijas stundas asociējas ar teātri, spēlēm un komandas darbu. Kāpēc teātri? Tā ir daudz vienkāršāk iemācīties kādu tēmu, piemēram, par enerģijas līmeņiem, mēs paši mācību stundā bijām elektroni un riņķojām apkārt izvēlētā ķīmiskā elementa atomam. Izspēlējot elektronu riņķojumu pa enerģijas līmeņiem, mēs ļoti labi apguvām jauno tēmu. Ja ir kāda sarežģīta tēma, tad mēs izmantojam kā papildmateriālu kādu spēli, jo tās palīdz ātrāk uztvert informāciju.»
Henrijs Kravals, 8.b klases skolēns: «Mācoties par oksidēšanās pakāpēm, es strādāju pārī ar Rihardu Fokinu. Mēs par enerģijas līmeņiem izmantojām linu diegus, bet elektronu vietā mums bija pogas. Skolotāja atomu ārējā enerģijas līmeņa elektronu atdošanu vai pievienošanu salīdzināja ar cilvēka rīcību: ja es izdaru divus labus darbus, esmu divreiz pozitīvs, ja atoms atdod divus elektronus, tas ir divreiz pozitīvs. Ja es izdaru trīs sliktus darbus, esmu trīsreizēji negatīvs. Savukārt, ja atoms pievieno trīs elektronus, tas ir trīsreiz negatīvs. Un mēs sapratām, ka labie darbi ir oksidēšanās – atdošana, bet sliktie darbi – reducēšanās.»
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»