Bauskas vecajos kapos jāizveido kultūrvēsturiski vērtīgu objektu reģistrs un jāturpina restaurācijas darbi

Daudzi Bauskas veco kapu apmeklētāji būs pamanījuši iespaidīgās pārmaiņas, kādas pēdējā laikā piedzīvojuši vairāki smilšakmenī kalti šīs kapsētas pieminekļi. To restaurāciju, piesaistot augsta līmeņa speciālistus, organizēja restaurācijas firma «Intarsija», līdzekļi darbu veikšanai tika iegūti Valsts kultūrkapitāla fonda konkursos.
Ideja par skaisto, taču sliktā tehniskā stāvoklī nonākušo bīdermeiera stila pieminekļu sakopšanu šī raksta autoram radās jau sen, taču restaurācijas darbi tika sākti tikai 2017. gadā, kad, piedaloties Valsts kultūrkapitāla fonda konkursā, tika iegūta daļa no nepieciešamā finansējuma. Pirmie restaurācijai izvēlēti trīs valsts nozīmes mākslas pieminekļi, kuri arī objektīvi ir vieni no mākslinieciski vērtīgākajiem kapsētā. Visus trīs pieminekļus ilgstoši bija bojājis apaugums – dažādu sugu ķērpji, aļģes, sūnas un zāle, akmens virsmas bija kļuvušas neglīti plankumainas un, augu saknēm noārdot to virsējo slāni, sākušas sadalīties. Krītoši koki un zari pieminekļiem bija nodarījuši arī mehāniskus bojājumus, bet fon Korfa piemineklis bija zaudējis nozīmīgas sākotnējās detaļas.
Atjauno zudušus elementus
Piemineklis
1856. gadā mirušajam huzāru pulka rotmistram Konstantīnam Judinam ir
diezgan vienkārša ar akrotēriju vainagota stēlas tipa piemiņas zīme,
kuras forma aizgūta seno romiešu kapu pieminekļos, un tā fasādi bez
uzraksta un reljefām rozetēm rotā tikai tajā iekalts pareizticīgo
krusts. Veicot pieminekļa sakopšanu, virsmas tika attīrītas no apauguma,
salauztie profiljoslu posmi salīmēti, bet atsevišķu zudumu vietas
aizstātas ar mākslīgā smilšakmens masu. Pabeidzot darbu, gan šis, gan
abi pārējie pieminekļi tika apstrādāti ar biocīdiem, kas tos vismaz 10
gadus aizsargās no jauna apauguma veidošanās.
Pēc tam tika sakopts 1853. gadā uzstādītais gandrīz trīs metrus augstais Bauskas rātskunga Karla Volfganga Fetcera piemineklis, ko veido masīva taisnstūrveida pamatne un tajā balstīts latīņu krusts. Pieminekli rotā īpaši skaisti kalumi – dekoratīvas rozetes, ķēdē iekārta eļļas lampa (nemirstības un Kristus nestās gaismas simbols), palmete, groziņš ar ziediem, ozollapu vainags (spēka, ilgmūžības un cildenuma simbols) un «visu redzošās acs» atveids. Uzraksti uz pieminekļa liecina, ka bez rātskunga šeit apbedīta arī viņa sieva Katarīna Doroteja, dzimusi Zengbuša, kā arī divi viņa dēli, divas vedeklas un viena mazmeita. Fetcera pieminekli darinājis Rīgas akmeņkalis Pauls Ādolfs Hāke (1816–1867), un tas ir vienīgais zināmais viņa parakstītais piemineklis.
Arī Fetcera piemineklis tika attīrīts no bioloģiskā apauguma, un tam tika pielabotas atsevišķas zudumu vietas. Likvidējot piemineklim pārāk tuvu augošu krūmu, kura saknes jau bija sākušas «cilāt» tā pamatni, nozīmīgu ieguldījumu pieminekļa saglabāšanā deva arī uzņēmuma «Vides serviss» darbinieki.
Pēdējais tika restaurēts 1855. gadā mirušā ģenerālleitnanta Aleksandra fon Korfa piemineklis – vairāk nekā trīs metrus augsta arhitektoniska kompozīcija, kuras fasādi rotā puskolonnu un smailloka arkas veidota edikulas tipa kompozīcija. Korfa pieminekļa sakopšana prasīja ievērojami lielākus ieguldījumus gan iespaidīgo izmēru un sliktā stāvokļa dēļ, gan tāpēc, ka 20. gadsimta 70. gados tas bija zaudējis divas ļoti nozīmīgas sastāvdaļas – vainagojošo krustu tā sauktā Lācara krusta formā un metāla plaketi ar Korfu dzimtas ģerboni.
Abu zudušo elementu atjaunošana kļuva iespējama, pateicoties Rundāles pils muzeja darbinieku 1969. gadā uzņemtam fotoattēlam, kurā piemineklis fiksēts vēl nebojāts. Izmantojot šo foto, tika izveidots ģerboņa modelis plastilīnā, kas pēc vairākkārtējām korekcijām tika atliets ģipsī un noslēgumā – metālā. Atjaunojot krustu, tika izgatavots kartona modelis, salīdzinot ar attēlā redzamo, tā forma tika «noslīpēta» līdz pilnībai. Kad sakritība ar attēlā redzamo krustu bija pilnīga, maketa galīgais variants tika nodots akmeņkaļiem un realizēts Karāras marmorā.
Nozīmīgu
ieguldījumu pieminekļa atjaunošanā deva kāds anonīms baušķenieks, kas
atnesa un atstāja tā pakājē vienu no savulaik zudušiem elementiem.
Pieminekļa augšdaļai nolauztais un brīnumainā kārtā saglabātais
fragments (tā sauktais akantu kauss) bija tieši tas elements, kurā
stiprinās marmora krusts, un tā augšdaļā izkaltā atvere ļāva ar
milimetra precizitāti noteikt zudušā krusta šķērsgriezumu.
Rātskunga, rotmistra un barona piemiņai
Lai
arī izvēle atjaunot tieši šos trīs pieminekļus izrietēja galvenokārt no
to mākslinieciskajām kvalitātēm, lasītājus var interesēt, kas bija
cilvēki, kuriem tie veltīti, un kāda bija viņu saistība ar Bausku.
Visciešāk
ar Bausku saistīts Apriķos dzimušais Karls Volfgangs Fetcers (Fetzer,
1779–1841). Viņš bija nozīmīgs Bauskas pilsonis – dzirnavnieks, 3.
ģildes tirgotājs un pilsētas rātskungs. Viņam piederēja gruntsgabals, uz
kura atradās tā sauktās Lejas dzirnavas, kā arī līdzās esošais parks –
Fetcera dārzs. Dārzs bijis publiski pieejams, un pirms parka izveides
pussalā aiz pilsdrupām baušķenieki tur svinējuši Jāņus. Viena no Fetcera
mazmeitām Marija (1842–1877) bija precējusies ar Augšas dzirnavu
īpašnieku Juliusu Štēbenu (1837–1887), un interesanti, ka netālu no
Fetceru dzimtas atdusas vietas saglabājies arī šim pārim veltīts
marmora kapa piemineklis (tiesa, ar nolauztu krustu).
Par 35 gadu vecumā mirušo Konstantinu Judinu (1821–1856) zināms maz – vien tas, ka viņš bija Krievijas armijas Pirmās kavalērijas brigādes (to kopš 1850. gada beigām komandēja līdzās apbedītais A. fon Korfs) grāfa Pālena komandētā huzāru pulka rotmistrs. Rotmistrs bija augstākā no zemākā virsnieku ranga dienesta pakāpēm, līdzvērtīga kapteiņa pakāpei kājnieku daļās un jesaula pakāpei kazaku vienībās. Rotmistrs parasti komandēja simts jātnieku vienību, taču Judins, kā liecina piemineklī iekaltie uzraksti, savu dzīvi beidza, dienējot štābā kā jau minētās kavalērijas divīzijas vecākais adjutants.
Ievērojami vairāk zināms par ģenerālleitnantu baronu Aleksandru Ēvaldu (krievu valodā sauktu Александр Иванович) fon Korfu (1794–1855), kura kā aristokrāta un ģeneralitātei piederīga karavadoņa biogrāfija plaši atspoguļota gan literatūrā, gan interneta resursos. Te jāpaskaidro, ka Korfi ir kopš 13. gadsimta pazīstama Vestfālenes bruņinieku dzimta, kuras pirmais pārstāvis Kurzemē – kāds Nikolauss Korfs – jau 15. gadsimtā ieguva lēņa īpašumu Durbes novadā. Viņa dēls Nikolauss II kļuva par dzimtas Priekules zara dibinātāju, bet Bauskā apbedītais Aleksandrs ir Nikolausa II pēcnācējs desmitajā paaudzē.
A. Ē. fon Korfs dzimis atvaļināta Krievijas armijas Narvas kājnieku pulka kapteiņa Johana Nikolausa (Иван Иосифович) fon Korfa ģimenē, kurā bez viņa auga vēl septiņi brāļi un četras māsas. Ģimenē militāro karjeru izvēlējās arī vairāki Aleksandra brāļi, no kuriem pazīstamākie ir Nikolauss (Николай Иванович, 1793–1869), kas dienestu beidza kā artilērijas ģenerālis un Valsts padomes loceklis, kā arī Pauls Lorencs (Павел Иванович, 1803–1869), kurš uzdienējās līdz ģenerālleitnanta pakāpei. Aleksandrs fon Korfs, kas virsnieka gaitas sāka 1812. gadā, ir apbalvots ar trim Sv. Annas ordeņiem, 4. šķiras Sv. Georgija ordeni, 3. šķiras Sv. Vladimira ordeni, Sv. Staņislava ordeni un citām atzinības zīmēm. Aleksandrs fon Korfs bija precējies ar savu māsīcu – Rīgā dzimušo Mariju fon Vrangeli (1803–1885), kura mirusi un apbedīta Sanktpēterburgā.
Lai arī citiem Korfu dzimtas atzariem piederēja īpašumi Bauskas pusē, mūs interesējošo Aleksandru fon Korfu ar Bausku nekas nesaista, un viņa apbedīšana Bauskas kapsētā skaidrojama vienīgi ar viņa pēkšņu nāvi laikā, kad Korfa komandētā divīzija bija pārcelta uz Kurzemi, lai nodrošinātos pret Krimas kara (1853–1855) situācijā iespējamo koalīcijas spēku izcelšanos tagadējās Latvijas teritorijā.
Leģenda par Korfa muižu
Pārtikas
trūkuma novārdzinātajās krievu karaspēka daļās Bauskā 1855. gadā sāka
plosīties tīfs, tāpēc nevar izslēgt, ka tieši šī sērga varēja būt
liktenīga gan jau minētajam rotmistram Judinam, gan grāfa Pālena huzāru
pulkā dienējušajam poručikam Alfrēdam Sosnovkim (1825–1855), kuram
Bauskas kapsētā uzstādīts skaists neogotikas formās liets čuguna
piemineklis. Tiesa, ģenerālleitnanta Korfa nāve ar šo epidēmiju gan nav
saistīta, un, kā liecina ieraksts Bauskas vācu luterāņu draudzes mirušo
sarakstā, viņš miris no insulta (vācu val. – Nervenschlag).
Fakts,
ka Aleksandrs fon Korfs aktīvi piedalījies poļu 1830./1831. gada
sacelšanās apspiešanā, radījis minējumus, ka tieši viņš varētu būt cēlis
tā saukto Korfa muižu. Leģenda vēsta, ka tur dzīvojis kāds poļu
sacelšanās nodevējs, kurš bailēs no atriebības savu māju izbūvējis
līdzīgu cietoksnim. Viešot skaidrību arī šajā jautājumā, jāpaskaidro, ka
tā dēvētā Korfa muiža nekad nav bijusi muiža šī vārda īstajā nozīmē,
bet tikai dažu lielāku māju puduris Bauskas nomalē. Savukārt ēkas
gruntsgabalā Nr. 128 (tas aptver visu tā sauktā Korfa dārza teritoriju) –
vēl tagad pastāvošo dzīvojamo māju Salātu ielā 10 un pāris jau zudušas
palīg-ēkas – šeit 19. gadsimta 60. gados uzcēla nevis Korfs, bet gan
cilvēks ar līdzīgu uzvārdu – Karps, konkrēti, Bauskas vecajos kapos
apbedītais Lietuvas muižnieks Francišeks Felicians Benedikts Georgs
Karps (1814–1872). 1830./1831. gada sacelšanās (tā sauktās Novembra
sacelšanās) laikā Francišeks Karps, būdams padsmitgadīgs jauneklis, bija
poļu ģenerāļa Henrika Dembinska (1791–1864) adjutants un iemantoja
drosmīga cīnītāja slavu. Pēc sacelšanās apspiešanas viņš apmetās sava
tēva muižā un vadīja dienas nošķirtībā no pasaules, bet 1863. gadā, kad
sākās jauna poļu sacelšanās (tā sauktā Janvāra sacelšanās), atteicās
tajā piedalīties un pārcēlās uz Bausku, kur nodzīvoja atlikušos deviņus
savas dzīves gadus.
Ar atziņu, ka liktenim labpaticies klusas
mazpilsētas kapsētā savest kopā divus pietiekami slavenus vīrus – poļu
sacelšanās varoni Karpu un viņa pretinieku – krievu ģenerāli Korfu, kuru
tieši par šīs sacelšanās apspiešanu apbalvoja ar 2. šķiras Sv. Annas
ordeni un zelta puszobenu ar uzrakstu «Par drošsirdību», stāstu par
Bauskas vecajos kapos paveikto varētu arī beigt, ja vien trīs pieminekļu
sakopšana būtu atrisinājusi visas ilgi krātās kapsētas problēmas un
tajā uz neatliekamu aprūpi negaidītu vēl vairāki desmiti vērtīgu
pieminekļu.
Aicinājums pašvaldībai rīkoties
Lai tie
drīz vien nenozustu no zemes virsas, būtu nepieciešams izveidot visu
kapsētā esošo kultūrvēsturiski nozīmīgo pieminekļu reģistru, iekļaujot
tajā gan pašas senākās piemiņas zīmes un pieminekļus ar māksliniecisku
vērtību, gan tos, kas šeit uzstādīti vēsturiski nozīmīgu baušķenieku
(amatpersonu, mācītāju, ārstu, mecenātu u. c.) piemiņai. Būtu jāizstrādā
rīcības plāns uzskaitīto pieminekļu restaurācijai un jāparedz tam
vismaz daļējs pašvaldības finansējums.
Sabiedriskas aktivitātes
veidā, ieguldot neskaitāmas stundas projektu un atskaišu rakstīšanā,
trīs gadu laikā izdevies piesaistīt vien dažus tūkstošus eiro. Šādi
turpinot, situāciju neizdosies glābt un pieminekļu sakopšana (ja kādam
vispār vēl pietikts entuziasma ar to nodarboties) ilgs gadu desmitiem.
Arī cerības uz Kultūrkapitāla fonda atbalstu šiem projektiem ar katru
reizi mazinās, jo fonds nelabprāt iesaistās projektos, ja nav jūtama
vietējās pašvaldības ieinteresētība.
Bauskas vecajos kapos būtu jāaptur kapavietu ierādīšana kultūrvēsturiski nozīmīgajās apbedījumu vietās, saprotot, ka šāda prakse kardināli maina veco kapavietu raksturu un skaistie, vēsturiskie pieminekļi, pat ja tie netiek iznīcināti, turpmāk kļūst tikai par nožēlojamu un traucējošu jaunās piemiņas vietas piedevu. Barbariska vēsturisko kapavietu iznīcināšana, kādu praktizēja padomju laikā, ilgtermiņā tāpat neatrisinās problēmu, kur apbedīt mirušos baušķeniekus, un jautājums par kapu paplašināšanu vai jaunu ierīkošanu kļūs arvien aktuālāks.
Raksta autoram šajā sakarā pamācošs bija Igaunijas pilsētiņas Hāpsalu (pēc iedzīvotāju skaita līdzīgas Bauskai) vēsturiskās kapsētas apmeklējums. Atšķirībā no Bauskas kapiem tur apmeklētājus sagaida liels, viegli uztverams kapsētas plāns ar tajā atzīmētām un atšifrētām apbedījumu vietām. Kapsētas teritorija, kas, līdzīgi kā Bauskā, vēsturiski dalīta luterāņu, katoļu un pareizticīgo zonās, ir numurēti sektori, un nozīmīgās kapu vietas un pieminekļi tajā atzīmēti gan plānā, gan dabā (uzstādot korektas, taču viegli pamanāmas norādes). Jauni apbedījumi Hāpsalu kapsētā netiek veikti, taču tā ir pašvaldības aprūpēta un tūristu kupli apmeklēta vieta, kuras sakoptību mūsu kapsētai varētu tikai novēlēt.
Ja Bauskas novada pašvaldība šeit rakstīto uztvers nevis kā lirisku noveli par sen pagātnē nogrimušām lietām, bet gan kā konkrētu rīcības plānu, pēc gadiem pieciem, desmit arī mums nebūs jākaunas par to, kāda ir mūsu vecākā kapsēta. Gluži pretēji, mēs varēsim ar to lepoties un nākamajos «apaļajos» pilsētas svētkos viesus vest arī uz turieni, ar lepnumu atrādot skaisti koptos pieminekļus, arī poļu sacelšanās dalībnieka Francišeka Karpa un viņa tuvinieku piemiņas zīmes.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»