BauskasDzive.lv ARHĪVS

No Bauskas – uz Eiropas Parlamentu

Sandra Giptere-Ivanova

2019. gada 20. novembris 00:00

497
No Bauskas – uz Eiropas Parlamentu

Ģimnāzijas jauniešiem ir idejas, ko dot Eiropas nākotnei.

Valsts svētku koncerta laikā Bauskas Valsts ģimnāzijā 15. novembrī skolas politikas pulciņa «Jaunie eiropieši» 14 aktīvākie audzēkņi no 9. un 12. klases, kā arī skolotājas Sarmīte Ābelniece un Maruta Lagzdiņa saņēma Eiropas Parlamenta izsniegtus sertifikātus par piedalīšanos pagājušajā mēnesī starptautiskā konferencē par nākotnes Eiropu.

Svētku pasākuma vadītāja Inita Nagņibeda, Bauskas Valsts ģimnāzijas direktores pienākumu izpildītājas vietniece, sacīja zīmīgus vārdus: «Latvija nav dadzītis, kas ieķēries pasaules svārkos!» Mums ir, ko dot Eiropai un pasaulei.

Punkti krāti divus gadus
Konferencē Eiropas Parlamentā (EP) Briselē 15. oktobrī piedalījās Bulgārijas, Igaunijas un Latvijas delegāti. Šoreiz Latviju pārstāvēja 14 Bauskas Valsts ģimnāzijas jaunieši un desmit audzēkņi no Madlienas vidusskolas. Līdzi devās arī četri pedagogi. No Bauskas Valsts ģimnāzijas – politikas pulciņa vadītāja vēstures skolotāja Sarmīte Ābelniece un Maruta Lagzdiņa, direktores vietniece izglītības jomā un angļu valodas skolotāja.

Punkti krāti vairāk nekā divus gadus, piedaloties Eiropas Parlamenta vēstnieku skolas aktivitātēs, piemēram, pērn vadot atklātās stundas, aktualizējot EP vēlēšanu svarīgumu. Bauskas Valsts ģimnāzija piedalījusies arī EP debašu simulācijas spēlē un citās aktivitātēs. Vairākas skolas tikušas pie brauciena jau iepriekš, citas vēl cer uz to. Izmaksas sedza Eiropas Parlaments. Brauca ar autobusu, tālab ceļojums sanāca diezgan garš, izbraukuši 13. oktobrī, mājās atgriezušies 18. oktobrī. Pa ceļam redzēta Potsdama, Berlīne, vēlāk apskatīta Brisele.

Darbs ar trim tēmām

Konferences tēma jauniešiem bija par Eiropas nākotni, un nākotne tika apspriesta trijos aspektos:

1) vides aizsardzība; 2) izglītība nākotnē; 3) komunikācija digitālajā vidē. Konferencē bija jārunā un savas idejas jāpiedāvā angļu valodā. Mājas darbs bija idejas sagatavošana, ko pēc tam EP prezentēja. Konference, kā sacīja skolotāja Sarmīte Ābelniece, bija ideju ģenerēšanas, izklāstīšanas pasākums.

«Bauskas Dzīve» aprunājās ar Bauskas Valsts ģimnāzijas jauniešiem par gūto pieredzi konferencē un braucienu. 12.b klases audzēknis Kristers Čakāns izvēlējies tēmu par komunikāciju digitālajā vidē: vai mani varēs sadzirdēt? Ideja bijusi izstrādāt platformu, lai dalītos pieredzē. Brauciens jaunietim paticis, arī ekskursijas, piemēram, Sansusī parka apskate Potsdamā Vācijā.

Savukārt 12.a klases jaunieši Kristers Tomass, Varis Jātnieks, Krišjānis Upenieks un Aleksis Jočs darbojušies grupā par nākotnes izglītību. Jaunieši pauda, ka nereti skolās notiekot demotivācija, ko izraisot pašreizējā izglītības sistēma, tas, ka īsti nevarot izvēlēties mācību saturu, vērtēšanas sistēma u. c. lietas. Viņuprāt, labāks variants būtu kredītpunktu sistēma, koncentrēšanās uz izaugsmi, nevis «cipariem». Nākotnes izglītībai būtu jābūt praktiskākai, ne tik daudz teorētiskai; vajadzētu vairāk izmantot tehnoloģijas; svarīgi būtu noteiktā vecumā, kad jau apjaustas nākotnes profesijas ieceres, ļaut izvēlēties mācību priekšmetus. Arī gados jauni skolotāji būtu labāki motivētāji izglītoties, uzskatīja skolēni. Konferencē jaunieši grupās darbojās kopā ar citu valstu jauniešiem, tālab bija iespēja ne tikai izteikties par savu tēmu, bet arī izzināt citu valstu pieredzi, piemēram, Bulgārijā labākajiem skolēniem neesot stipendijas, tikai niecīgas naudas balviņas.

Vides aizsardzības grupas ieteikumi
Visi jaunieši «Bauskas Dzīvei» pauda, ka nav bijis grūti visu dienu runāt angliski, zināšanas ir. Savukārt Aleksis atzina, ka krievu valoda viņam gan radījusi problēmas. Un negaidīti tieši viņam vajadzējis iet priekšā prezentēt grupas darbu, tas gan bijis angļu mēlē. Puisis uz to nebija gatavojies, bet improvizējot viss labi izdevies, uzsvēra komandas biedri. Varis priecājās par komunikāciju ar citu valstu jauniešiem, paguvis iedraudzēties ar dažiem bulgāriem. Savukārt Krišjānis sapratis – lai arī katrs no citas valsts, tomēr jaunieši domā līdzīgi. Arī Eiropas Parlamenta ēkas iepazīšana visiem bijusi patīkams piedzīvojums.

Vides aizsardzības grupā darbojās 12.a klases meitenes Elīza Stella Štraumane, Krista Baranova, Daina Bebre un Evelīna Puķīte. Jaunietes uzsver, ka tā ir aktuāla tēma – vai ir iespējams izdzīvot? Viņas piedāvāja risinājumus personiskajā, valsts un Eiropas Savienības līmenī. Valsts līmenī tā varētu būt iepakojuma depozītu sistēma kā Igaunijā. Meitenes rosināja, ka par nodoto taru varētu būt, piemēram, kupons braucienam autobusā, kas, iespējams, vecākus cilvēkus mudinātu būt aktīvākiem, savukārt jauniešus piesaistītu mobilā telefona aplikācija par šo tēmu. Ģimnāzistes konferencei nopietni gatavojušās pat autobusā, kurā savu tēmu izrunājušas angļu valodā, atklāja skolotāja S. Ābelniece. Meitenes vērtēja arī citu zemju jauniešu temperamentu – bulgāri bijuši atvērti, ar viņiem bijis viegli komunicēt, savukārt igauņi bijuši noslēgti, pat savā starpā maz sarunājušies.

Pieredze un patīkamas emocijas

Arī skolotājām brauciens bijis interesants. S. Ābelniece pauž, ka gribētos tikt uz Strasbūru – otru EP sēžu vietu, tālab jākrāj punkti. Darbs Eiropas Parlamenta vēstnieku skolu programmā prasa savu – notiekot regulāras tikšanās, mācības, darba pārskati Rīgā, esot arī īpašs EP vēstnieku skolu portāls, kurā jāstāsta par savām aktivitātēm. Kristers Čakāns izveidojis filmiņu par konferences dienu Briselē. Bauskas Valsts ģimnāzija regulāri iesaistās EP debašu simulācijas spēlē un citās norisēs.

Skolotājas S. Ābelniece un M. Lagzdiņa atzīst: «Mums ir, ar ko lepoties, mums ir idejas, ar ko dalīties. Mēs jutāmies kā Eiropa, nevis maza Latvija. Vairāki jaunieši pārvarēja biklumu. Vecākie braucienā pieskatīja mazākos.» Jauniešiem bija arī medijpratības mācības, viņiem bija jārada viltus ziņas, lai saprastu to «shēmu» un būtību, jāpazīst, kur patiesības grauds, kur jau meli.