Pie stūres droši un apdomīgi

Autovadītāju eksāmena norisē un soda punktu dzēšanas kārtībā veikti grozījumi.
Stājušies spēkā grozījumi B kategorijas eksāmena norisē. Augšupceļā jāsāk braukt un braukšanai pretējā virzienā jāapgriežas nevis slēgtā laukumā, bet esot ceļu satiksmē. Pārmaiņas ieviestas jau no 2. septembra. Savukārt no 1. oktobra mainīta pārkāpumu uzskaites punktu reģistrēšanas un dzēšanas kārtība.
Pietuvināts reālajai dzīvei
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sabiedrisko attiecību daļas speciālisti pārliecināti, ka vieglās mašīnas vadītāju eksāmens vēl vairāk pietuvināts reālajai dzīvei. Statistikas dati liecina, ka B kategorijas autovadītāja eksāmenu pirmajā reizē nokārto aptuveni 44% kursantu, figūru laukumu ar pirmo reizi pareizi izbrauc 90% topošo šoferu.
«Mēs skolā pārmaiņas nejūtam. Jau sen mācām parkošanos – automobiļa novietošanu pilsētas stāvvietā paralēli brauktuvei, izmantojot atpakaļgaitu,» teic autoskolas «Zams» instruktors Agnis Mors. Viņš uzskata, ka šo jauninājumu vajadzēja ieviest jau sen – ja kursants ir zinošs un apveltīts ar labām praktiskām iemaņām, drošāk jūtas gan viņš, gan pārējie ceļu satiksmes dalībnieki. Vienīgais mīnuss – tas varētu nedaudz traucēt pieredzējušos autovadītājus, taču jāatceras, ka arī viņi kādreiz apmeklējuši autoskolu. Perspektīvā tas atmaksāsies ar uzviju, jo pēc autoskolas beigšanas kursants nevienam netraucēs un jutīsies droši uz ceļa, tieši tāpat kā pārējie, uzskata A. Mors.
Stress ņem virsroku
Ar veiksmi šajā gadījumā esot maz sakara. Satiksmē sanāk «izkrist» tādēļ, ka uz ceļa ir daudz dažādu situāciju un lēmumi reizēm jāpieņem zibenīgi. Tomēr pieredze krājas gadiem, intensīvi braucot. Labāk, protams, sokas tiem kursantiem, kas, kārtojot braukšanas eksāmenu, prot savaldīt uztraukumu. A. Mors stāsta, ka daži kursanti, sākot kustību augšupceļā, stāvbremzi izmanto ļoti labi, bet, tiklīdz aizmugurē nostājas kāds spēkrats, pēkšņi aizmirst, kā to darīt, jo kļūst bail, ka auto var uzripot aizmugurē esošajam transporta līdzeklim.
Ieraugot mācību auto, daļa šoferu kļūst nervozi. Ja kāds nepacietīgais kursantam signalizē, ir vēl ļaunāk. Topošais autovadītājs uztraucas vēl vairāk un vairs nevar pabraukt, mašīna nereti šādos gadījumos noslāpst, un pārējiem rindā jāgaida vēl ilgāk, jo viss jāsāk no sākuma – auto jāiedarbina, jāsāk kustība, un pa to laiku zaļā luksofora signālu nomainījusi sarkanā gaisma.
Gandrīz visas jaunās mašīnas ir aprīkotas ar elektronisko stāvbremzi –, piespiežot pogu, auto vairs neripo atpakaļ. Šādi auto ir CSDD kvalifikācijas nodaļām, arī autoskolai «Zams», skaidro A. Mors.
Vajag lielu gribasspēku
«Pašlaik kārtoju braukšanas praktisko daļu kopā ar teoriju. Mēģināju sākt braukt augšupceļā un apgriezties braukšanai pretējā virzienā tieši ceļu satiksmē. Man tas nesagādāja nekādas problēmas. Uzskatu, ka reālajā satiksmē ir vieglāk iemācīties, nav jādomā par stabiņiem figūru laukumā. Automašīnas vadīšana nav sarežģīta, es mācos braukt jau kopš 14 gadu vecuma,» atklāj jauncodietis Artis Jukšinskis.
Jelgavnieks Romāns Samsonovs, kas mācās Saulaines skolā, uzskata, ka labāk šīs divas lietas darīt slēgtā laukumā: «Tiesības nokārtoju pirms nedēļas. Sāku braukt augšup un apgriezos braukšanai pretējā virzienā figūru laukumā. Domāju, ka tā ir labāk, jo, esot satiksmē, varu traucēt pārējiem. Teorijas daļu nokārtoju ar pirmo reizi, bet praktiskajā daļā biju neuzmanīgs, nācās to kārtot otro reizi. Lai iegūtu šofera tiesības, vajag lielu gribasspēku. Man tam nācās veltīt gadu. Cenšos regulāri braukāt, lai nezaudētu iemaņas, un uz ceļa jūtos droši.»
Dzēš soda punktus
No 1. oktobra mainīta pārkāpumu uzskaites punktu reģistrēšanas un dzēšanas kārtība. Autovadītāji jau daudzus gadus soda punktus var dzēst, apmeklējot kursus un braukšanas uzvedības korekcijas grupas. Kā tas notiek? Ja autovadītājs ieguvis četrus soda punktus, viņam atsūta vēstuli ar brīdinājumu braukt prātīgāk. Kad iegūti astoņi soda punkti, šoferim obligāti trīs mēnešu laikā jāierodas uz kursiem, lai dzēstu divus soda punktus, pretējā gadījumā tiek pieskaitīti vēl divi soda punkti, skaidro A. Mors.
Jaunie noteikumi paredz, ka transportlīdzekļu vadītājiem, kuri ieguvuši četrus soda punktus, būs iespēja brīvprātīgi samazināt to skaitu, apmeklējot mācības. Maksas kursi notiek Rīgā, un pārbaudījumu braukšanā iespējams nokārtot «333» trasē.
«Ļoti labi, ka soda punktus var dzēst, to var darīt ik pēc diviem gadiem. Pašlaik man ir viens vai divi soda punkti. Ja būtu bezmaksas kursi, noteikti tos apmeklētu. Drošas braukšanas skolā vajadzētu mācīties visiem,» pārliecināts īslīcietis Elvijs Akmentiņš.
Baušķeniece Anete Taškāne uzskata, ka daudzi šoferi uz ceļa ir pārgalvīgi, un piebilst: «Man tiesības ir 11 gadu, un šajā laikā esmu saņēmusi četrus soda punktus par ātruma pārkāpšanu. Ja būtu laiks un finanses, noteikti apmeklētu šādus kursus.»
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»