Nepārtraukti izglītoties un veicināt izaugsmi
2019. gada 24. septembris 00:00

Vai esam gatavi attīstīt spēcīgus eksporta zīmolus un konkurēt pasaulē?
Pēdējo gadu laikā vērojama pieaugoša aktivitāte pašmāju uzņēmumu veidošanā, produktu ražošanā un pakalpojumu piedāvājumā. Liela daļa firmu neiztur pat vietējo konkurenci, taču nav noslēpums, ka nereti uzņēmuma ilgtspējīga darbība ir atkarīga tieši no eksporta tirgus. Saprotams, ka eksporta tirgus nav nekāda medusmaize un konkurence ir ļoti spraiga, taču, nemitīgi strādājot sava uzņēmuma un produkta attīstībai, ir iespējams ielauzties gan Eiropas Savienības (ES) tirgū, gan valstīs ārpus ES. Atsaucoties uz ekonomista Pētera Strautiņa izteikumiem, jārēķinās, ka saistībā ar «Brexit» scenāriju Eiropas ekonomika tuvojas nopietniem satricinājumiem, kuru ietekme varētu būt vērta 0,7% no IKP, tā prognozē OECD. Līdz ar to eksporta tirgus diversifikācija ir aktuāls jautājums mūsu dienas kārtībā.
Ikvienam ražotājam vai pakalpojumu sniedzējam jārēķinās, ka eksporta tirgus prasīs nepārtrauktus ieguldījumus attīstībā, neapstāties pie sasniegtā, radīt jaunus produktus un pielāgot esošos, piedalīties starptautiskās izstādēs, braukt uz divpusējām pārrunām, būt klātesošam arī tur – ārpus Latvijas. Adaptēšanās atbilstoši globālajām tendencēm ir svarīgs faktors. Mūsdienās tehnoloģijas attīstās milzīgā ātrumā un produkti strauji noveco. Lai tam spētu izsekot, nepieciešamas regulāras vizītes uz eksporta tirgiem – turklāt svarīgi, ka to dara ne tikai tirdzniecības pārstāvji, kuri vairāk koncentrējas uz īstermiņa tirdzniecības darījumiem ar ātru rezultātu, bet arī augstākā vadība, kam jāpieņem lēmumi ilgtermiņā.
Nepadoties ātras peļņas kārdinājumam
Iesākums lielākoties ir sarežģīts – ir jāpiedalās daudzās starptautiskajās izstādēs, jābrauc uz divpusējām pārrunām. Nereti ārvalstu tikšanās laikā potenciālie partneri izceļ, ka pašmāju zīmols ir nevienam nezināms, turklāt Latvijas uzņēmumi nāk no Austrum-eiropas – reģiona, kuru vairāk raksturo lētas darbaspēka izmaksas, nevis tehnoloģijas un inovācijas. «Vizulo» pieredzē sadarbības partneri pat ir aicinājuši atteikties no sava zīmola un ražot savu produkciju zem viņu zīmo-la – bija jūtama neuzticēšanās un zināma skepse.
Lai mazinātu skepsi, ļoti svarīgi ir rādīt pašus produktus – tas novērš stereotipus un vizuālā veidā pastāsta par kompetenci. Vienmēr ir jādomā soli uz priekšu un jāatceras, ka produkts netiks izvēlēts tā dabiskajā formātā – tā, piemēram, ielu lampas potenciālie partneri nepētīs uz ielas septiņu astoņu metru augstumā, bet skatīsies tuvplānā, jo lēmumi tiek pieņemti pie galda, turot produktu rokās, tādēļ klientam ir jājūt tā vērtība. Produktu kvalitāte, funkcionālisms un dizains vienmēr runās paši par sevi un mazinās rietumeiropiešu stereotipus par Latviju.
Mūsu pieredze liecina, ka svarīgs ir pašiem savs zīmols, nedrīkst padoties ātras peļņas kārdinājumam, ražojot apgaismojumu citu zīmolu paspārnē. Izklausās diezgan viegli, tomēr praksē tas ir izaicinājums – tas nozīmē sākotnēji ciest zaudējumus ilgtermiņa attīstības vārdā. «Vizulo» sāka apjomīgāk eksportēt 2016. gadā (līdz tam bijām realizējuši atsevišķus eksporta projektus) – tas bija ES fondu plānošanas starpperiods, Latvijā bija vērojams būvniecības panīkums. Patiesībā, lai cik smagi mums tolaik klātos, tas bija izšķirošais brīdis, kas noteica «Vizulo» eksporta kursu un attīstību – tātad krīze kopumā mums nāca par labu. Tāpēc, domājot par P. Strautiņa prognozēm Eiropas ekonomikai, gribētos atzīmēt, ka krīze var būt arī potenciāls izaugsmes avots daudziem Latvijas ražotājiem, ja vien spēsim laikus pārorientēties uz eksporta tirgus apgūšanu.
Efektivitāte, digitalizācija un automatizācija
Neraugoties uz to, ka šie jēdzieni ir daudzkārt piesaukti, tomēr praksē zemās efektivitātes un produktivitātes dēļ nereti Latvijas uzņēmumu ražošanas izmaksas ir pat augstākas nekā Rietumeiropas, lai gan strādājošo atalgojums ir vairākas reizes zemāks. Jāatzīst, ka daļa pašmāju uzņēmumu, arī «Vizulo», ir vēl tikai ceļā uz patiešām efektīvu un Rietumu standartiem atbilstošu ražošanu. Ir vēl daudz darāmā, tomēr, katru gadu investējot ražošanas procesu uzlabošanā – gan IT programmatūrās, gan konveijera līnijā u. c., mērķi var sasniegt.
Viens no potenciālajiem mērķiem varētu būt kāpināt ražošanas ātrumu, palielināt izlaides apjomu, vienlaikus ievērojami nepalielinot nodarbināto skaitu, jo atalgojums tomēr ir viena no vislielākajām izmaksām. Rietumeiropā ražotnes ir gandrīz tukšas – telpās viens strādājošais apkalpo vairākas automatizētas iekārtas, tā tiek samazinātas ražošanas izmaksas.
Aprīkojot darba vidi ar datoriem, var automatizēt datu uzskaiti, kā arī iegūt reāla laika datus un datu analītiku, kas palīdz izstrādāt jaunas metodes ražošanas ātruma un efektivitātes uzlabošanai, kā arī produkcijas izsekojamībai produkta dzīves cikla laikā. Digitalizācija padara procesus caurspīdīgus un ikvienam ražošanā iesaistītajam saprotamus.
Investīciju pieejamība Latvijas ražotājiem
Šogad «Vizulo» ražotni Iecavā apmeklēja Starptautiskā Valūtas fonda delegācija, kuras mērķis bija klātienē apskatīt vietējo ražotāju un iepazīties ar uzņēmumu attīstības jautājumiem. Viens no aktīvāk apspriestajiem sarunu tematiem bija investīciju pieejamība jaunajiem uzņēmumiem Latvijā. Šķiet, ikvienam ir skaidrs, ka ražotāji ar augstu pievienoto vērtību ir viens no stabilas ekonomiskās izaugsmes veicinošiem faktoriem – jo vairāk un straujāk augoši ir šādi ražotāji, jo vairāk nodokļu valsts var iekasēt un nodrošināt iedzīvotāju labklājību.
Lai gan Latvijā pieejamas atsevišķas investīciju piesaistes programmas, tomēr atvēlētais finansējums nav pietiekams nopietna izmēra un kapitālietilpīgu ražošanas uzņēmumu izveidei un attīstībai. Pēcapmaksas noteikumu nodrošināšana saviem tirdzniecības partneriem ir kopējā uzņēmējdarbības prakse, eksportējot preces uz attīstītajām valstīm. Augot eksporta apjomiem par 50% un vairāk procentiem gadā, nepieciešams atbilstoši palielināt arī ražotāju apgrozāmos naudas līdzekļus – tas nereti ir viens no lielākajiem šķēršļiem strauja eksporta izaugsmes tempa nodrošināšanai Latvijas ražotājiem.
Jāuzlabo eksakto priekšmetu mācīšana skolās
Veiksmīgu apgrozījuma pieaugumu un augšupejošu dalību eksporta tirgū uzņēmums var sasniegt tad, ja arī vadītāji un darbinieki ir nepārtrauktā attīstībā un izaugsmē. Nepieciešams strādāt ar katru darbinieku, ceļot darba ražīgumu un arī viņa pievienoto vērtību, lasot atbilstošu literatūru, apmeklējot kursus un citādi izglītojoties, sekojot līdzi norisēm pasaulē. Vairums lielo uzņēmumu ir saistīti ar inženierzinātnēm un IT jomu. Taču tajā pašā laikā Latvijā trūkst darbinieku, kam būtu zināšanas un izpratne tieši eksaktajos priekšmetos. Tas arī ir svarīgs faktors uzņēmuma attīstībā uz eksportu, taču pašlaik darba tirgū ir izteikts speciālistu trūkums. Mēs kopš dibināšanas brīža esam sadarbojušies ar Rīgas Tehnisko universitāti (RTU), no šīs augstskolas nākuši visi mūsu izpētes un attīstības nodaļas inženieri. Milzīgs paldies RTU, kas spēj sagatavot augsta līmeņa speciālistus!
Ir ļoti svarīgi, lai valsts pastiprināti strādātu un uzlabotu eksakto priekšmetu mācīšanu skolās, jo tur sagatavo mūsu potenciālos darbiniekus. No 2014. līdz 2018. gadam aktīvi tika spriests par nepieciešamību veikt grozījumus vidusskolas eksāmenu sistēmā, par obligātu nosakot eksāmenu kādā no dabaszinībām, taču mācību satura reforma iesaldēja turpmāku kustību šajā jautājumā. Problēma nav pazudusi, izglītotu darbinieku, speciālistu trūkums pieaug. Ir nepieciešams atkārtoti aktualizēt šo jautājumu un sakārtot to, citādi sekas šai eksakto priekšmetu nedraudzīgajai sistēmai jutīsim arī turpmāk.
LED gaismekļu ražotājs «Vizulo» kāpina apgrozījumu un peļņu
LED gaismekļu ražotājs «Vizulo» 2018. gadā strādāja ar 8,063 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 46,5% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga par 37,4% un sasniedza 668 366 eiro.
Jaunās ražošanas tehnoloģijās uzņēmums 2018. gadā ieguldījis vairāk nekā 500 000 eiro, kas ir 3,4 reizes vairāk nekā 2017. gadā.
Kompānijas pārstāvji informēja, ka arī šā gada septiņos mēnešos «Vizulo» apgrozījums ir audzis un sasniedzis 4,7 miljonus eiro, kas ir par 12% vairāk salīdzinājumā ar attiecīgo laika periodu iepriekšējā gadā. Uzņēmums šogad kopumā plāno sasniegt 12,5 miljonu eiro apgrozījumu. Šāda prognoze balstīta, ņemot vērā uzņēmuma darbībā vērojamo sezonalitāti un gada otrajā pusē allaž novērojamo apgrozījuma pieaugumu.
«Vizulo» ir reģistrēta 2012. gadā, un tās pamatkapitāls ir 550 000 eiro. Kompānija ražo iekštelpu un ārtelpu gaismekļus, un uzņēmums pieder akciju sabiedrībai «Vizulo group». Lielākie uzņēmuma eksporta tirgi ir Izraēla, Jaunzēlande, Francija, Holande, Somija, Igaunija un Ungārija, bet kopumā produkcija tiek eksportēta uz 34 valstīm. Kompānijas eksporta apmērs sasniedz 92% no kopējā apgrozījuma. Iecavā bāzētais uzņēmums pašlaik nodarbina 104 cilvēkus.
Avots: «Firmas.lv» un ziņu aģentūra LETA.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»