BauskasDzive.lv ARHĪVS

Autosportā jāprot sasniegt finišu

Kaspars Kalējs

2019. gada 10. septembris 00:00

1281
Autosportā jāprot  sasniegt finišu

«Mūsa Raceland» trasē spraigās sacīkstēs satiekas rallijkrosa, autokrosa un folkreisa braucēji. Folkreisa posmā uzvar baušķenieks Toms Edušs.

Aizvadītajā nedēļas nogalē Gailīšu pagasta leģendārajā «Mūsa Raceland» trasē tika noskaidroti Latvijas rallijkrosa un autokrosa 2019. gada sezonas čempioni. Savukārt folkreisā sezonas labāko noskaidros Brenguļu autotrasē, kur tiks aizvadīts pēdējais sezonas posms. «Mūsā» 7. – 8. septembrī piedalījās 190 autosportistu no Baltijas valstīm un Krievijas.

Organizatoru pārstāve Zane Lielkāja informēja, ka sacensības norisinājās klasiskajās autosporta disciplīnās – autokrosā, rallijkrosā un folkreisā. Tika aizvadīti četri folkreisa kvalifikācijas braucieni un trīs kvalifikācijas braucieni autokrosā un rallijkrosā, kā arī noritēja pusfināli un fināli. «Mūsas trase ir ļoti atbilstoša šādām sacīkstēm. Nākotnē gribētu ieviest dažus jauninājumus, lai padarītu interesantākas sacensības sportistiem un izaicinošāku darbu organizatoriem,» «Bauskas Dzīvei» pastāstīja organizatoru pārstāve.

Sacensību laikā vecpuišu ballīte
Ar lielu «blīkšķi» sacensībās sevi pieteica Spīķu ģimene – kā jau laikraksts iepriekš vēstīja, trasē devās septiņi šīs ģimenes locekļi, seši brāļi un vecākā brāļa Ilgvara meita Līga. «Bauskas Dzīve» atklāja, ka vienam no brāļiem, Ilgonim, drīz ir gaidāmas kāzas. «Topošā sieva mums palūdza noorganizēt brālim vecpuišu ballīti, nolēmām ballīti uztaisīt šeit – trasē,» pastāstīja jaunākais Spīķu brālis Mārtiņš.

Ģimenes katrai sporta mašīnai redzams trīsciparu skaitlis, kas ir kārtas numurs. «Pirmais cipars visām automašīnām ir seši, jo ģimenē esam seši brāļi, pēc tam pēdējie divi skaitļi ir katra dzimšanas gada pēdējie cipari,» skaidro Mārtiņš Spīķis, kurš sācis piedalīties sacīkstēs ar vecāko brāļu atbalstu. Mūsas trase, viņaprāt, ir ļoti laba, taču braucējiem tā esot sarežģīta, jo izveidojas viena trajektorija, pa kuru ir jābrauc visiem sportistiem, lai nesamazinātu ātrumu. Viņš folkreisā piedalījās ar «Volkswagen Golf 2» automašīnu, kas ražota 1994. gadā.

Ģimenes atbalsts
Anete Ķēniņa no Saldus novada sacīkstēs piedalās kopā ar brāli Armandu, kas arī ir braucējs, un vecākiem Ronaldu un Kristīni, kas ir treneri un mehāniķi vienlaikus. Anete pirmo reizi rallijkrosā piedalījās pirms trim gadiem. «Pirms tam mani autosacīkstes nemaz neinteresēja. Skatījos, kā brālis brauc pa trasi, un mani sāka vilināt automašīnas un trase. Tad, kad saņēmu zvanu no tēva par iespēju braukt rallijkrosā, tā bija viena no manām labākajām dienām,» pastāstīja A. Ķēniņa. Viņa pa «Mūsa Raceland» trasi traucas jau trešo reizi un atzīst, ka ir viens līkums, kurš viņai šķiet ļoti sarežģīts. «Ļoti grūti cīnīties pret vīriešiem braucējiem, taču uzskatu, ka sievietēm ir labāka reakcija startā,» atklāj Anete, kura uzskata, ka braukšana trasē un uz ceļa nav viens un tas pats.

Baušķenieks Mareks Tauriņš autosportā piedalās kopš 2006. gada. Viņš aktīvi autokrosā bijis līdz 2012. gadam, tad «paņēmis pauzi» un atkal atsācis dalību 2018. gadā. «Šis man ir bijis sapnis kopš bērnības – startēt savā VAZ-2108. Šajās sacīkstēs gāja grūti, taču uzskatu, ka ir jābrauc un jāpiedalās līdz galam.» Mareks sacensību posmos Brenguļos un Vecpilī ieguva trešās vietas. «Lai kļūtu par autosportistu, galvenais ir gribēt, vajadzīgi arī finansiālie līdzekļi. Mani atbalsta Bauskas kultūras centrs,» stāsta braucējs. Viņš uzskata, ka Mūsas trase ir labākā sportistiem, taču ļoti sarežģīts ir pirmais līkums, sākot sacensības. Mareku sacensībās atbalstīja tēvs, draudzene un dēls. Savu starta numuru – 75 – viņš pats izvēlējies, jo tas apzīmē viņa dzimšanas gadu.

Mūsas trasē ne pirmo reizi
Pasaulslavenais autosportists Reinis Nitišs sacīkstēs piedalās kopš sešu gadu vecuma. Zināms kā talantīgs rallijkrosa braucējs. «Mūsas trase ir leģendāra. Pirmo reizi šeit biju tad, kad vēl tētis piedalījās sacensībās. 2013. gadā bija pirmā reize, kad braucu pats pa trasi Mūsā,» atklāj 23 gadus vecais Reinis. Šoreiz «Mūsā» viņš brauca «Crosscar XTREME» klasē, bet Nitišam nācās izstāties no cīņas tehnisku sarežģījumu dēļ. Viņš sacensību dalībniekiem novēlēja nesasist savas automašīnas, braukt līdz galam un beigās dzert šampanieti. «Lai kļūtu par autosportistu, ir jābūt uzņēmībai, pareizai attieksmei un plānam, kā pasniegt sevi sponsoriem un atbalstītājiem, jo autosports nav lēts,» pastāstīja Reinis Nitišs. Viņš bija atbraucis kopā ar diviem mehāniķiem, turpretī pasaules čempionātā viņam talkā nāk 50 cilvēku komanda no Somijas.

1994. gada BMW-325 auto īpašnieks Ivars Kerns Mūsas trases sacīkstēs iesaistās kopš 2000. gada, kad viņš pirmo reizi piedalījies ziemas krosā. «Tiklīdz uzzināju, ka Bauskas pusē notiks posms, uzreiz pieteicos, jo man ļoti patīk šī trase. Daudzi uzskata, ka segums nav labi sagatavots, taču domāju, ka tam nav ne vainas,» skaidro I. Kerns, kurš piedalījās folkreisā un atbraucis no Rīgas. Viņš atklāj: «Vienmēr esmu braucis ar BMW markas automašīnām, šīs sacensības nav izņēmums. Mans numurs ir «39», jo šis ir mans talismana numurs, gan manā personas kodā, gan dzīvē ir daudz devītnieku.» Viņaprāt, autosportistam ir svarīgi būt spītīgam, ar lielu gribasspēku.

Skatītāji un fani no dažādām valstīm
Sacīkšu skatītāju pulkā «Bauskas Dzīve» satika sporta pasākuma apmeklētāju Bobu van Ansemu no Nīderlandes. Viņš pastāstīja, ka pats labprāt sēstos pie automašīnas stūres un piedalītos sacīkstēs. «Ļoti daudz informācijas par sacensībām redzēju sociālo tīklu portālā «Facebook». Man ļoti patīk autosports un motosports, motosportā esmu bijis pilots Nīderlandē,» atklāja Bobs, kurš arī Nīderlandē aktīvi braucot uz līdzīgām sacīkstēm.

Sacensību vērotājs Pavels Janoviaks no Polijas pastāstīja, ka, dzīvodams Polijā, aktīvi piedalījies motosporta sacensībās, taču autosports viņam arī nav svešs. Viņš Mūsas trasi apmeklē pirmo reizi kopā ar draugiem un kolēģiem. «Pats gribētu sēsties un braukt, jo man patīk ātrums un adrenalīns,» sacīja skatītājs.

Iecavniekam pasākuma apmeklētājam Edmundam Celitanam autosports patīk kopš bērnu dienām. «Esmu braucis ar kartingiem, taču gribētu izmēģināt folkreisa klases automašīnas. Pirmo reizi apskatot Mūsas trasi Gailīšu pagastā, varu teikt, ka tā ir ļoti profesionāli sagatavota.»


Ātrākie trasē

Autokrosā čempioni 2019. gada sezonā:

minibagiji – lietuvietis Daugirds Dungveckis, kroskarti B600 klasē – Mikus Neško, VAZ klasikas klasē Jānis Linde. «Super 2000» klasē Ritvars Kārkliņš, 1600 cm3 klasē – Edijs Ošs, Armands Plūme – «Open 2500» klasē.

Rallijkrosā čempioni 2019. gada sezonā:
«Crosscar XTREME» klasē Ronalds Baldiņš, CK650 kroskartu klasē – Dāvis Tobiass, «Lada RX» klasē – Zigmars Tammemagi, «Touring 2000» klasē – Juris Spīķis. «Open RX» klasē – Jānis Veģeris, «BMW RX 3000» klasē – Andris Krieviņš, bet «Super 1600» klasē – Roberts Vītols.

Folkreisā Mūsas trases posmā trešo vietu ieguva Edvīns Vansovičs, sudrabu – Sandis Džeriņš, zeltu – baušķenieks Toms Edušs.

Avots: sabiedrisko attiecību speciālistes Zanes Lielkājas sniegtā informācija.