«Palīdzi man to izdarīt pašam!»

Stelpes pamatskolā ievieš Montesori pedagoģijas metodi.
Vecumnieku novada Stelpes pamatskolā, sākot no 2019./2020. mācību gada, pirmsskolas izglītības programmas apguve notiks pēc Montesori metodikas.
Pašvaldībā izstrādātā izglītības attīstības stratēģija 2019. – 2023. gadam paredz pilnveidot vispārizglītojošo skolu izglītības programmu piedāvājumu un 2020. gadā Stelpes skolā attīstīt Montesori metodikas ieviešanu, taču pedagogi ir gatavi un apņēmības pilni jauno modeli sākt iedzīvināt jau šoruden.
«Skolai ir nepieciešamā infrastruktūra un resursi, lai piedāvātu šādu, uz bērna interesēm orientētu, mācību procesu,» uzsver Dagmāra Venclova, skolas direktore. Viņa cer, ka pārmaiņas izdosies sekmīgi realizēt un tās sniegs labumu gan vietējiem iedzīvotājiem, gan ģimenēm no tālākas apkaimes.
Iepazīst citu pieredzi
«Vecāki, kuri vēlas saviem bērniem rast labas izglītības iespējas, arvien biežāk nonāk grūtībās, meklējot skolu, kur būtu gan pietiekami konsekventas prasības, gan arī draudzīga vide bērna personības attīstībai. Mūsdienu tendence veidot klases ar lielu audzēkņu skaitu, kurās skolēniem ir jābūt «konkurētspējīgiem», acīmredzami nav piemērota bērna personības, talantu un individuālo spēju izkopšanai,» ir pārliecināta izglītības iestādes direktore. Tāpēc Stelpes pamatskolas pedagogi jau ilgāku laiku pētījuši iespējas piedāvāt alternatīvu izglītību, kas nodrošina individuālu pieeju katram bērnam, darbu nelielās, pārredzamās grupās.
Stāsta D. Venclova: «Jaunu pavērsienu šajos meklējumos iezīmēja novada domes deputāta Daiņa Rijkura ierosinājums izpētīt Saldus novada Striķu pamatskolas pieredzi, kas uzkrāta, strādājot pēc Montesori pedagoģijas metodes. Tai salīdzinājumā ar vispārpieņemto izglītību ir ievērojamas priekšrocības. Tā nodrošina individuālu pieeju, ņem vērā bērna personības iezīmes; klasē valda brīva, radoša gaisotne, kas rosina bērnu domāt, pieņemt patstāvīgus lēmumus. Tajā pašā laikā pastāv noteiktas, skaidras prasības, kas katram audzēknim ir jāievēro. Skolotājs ļauj bērnam pašam tikt galā ar problēmu, sniedz atbalstu, kad jāpārvar grūtības. «Palīdzi man to izdarīt pašam!» – tāds ir metodes pamatlicējas Marijas Montesori, itāļu ārstes un pedagoģes, iedzīvinātais vadmotīvs.
Striķu skolā klasē redzējām rosīgu un darbīgu noskaņojumu. Tajā pašā laikā neizpalika disciplīna, bērni strādāja klusi un mērķtiecīgi. Prasības ir augstas, skolēni tiek motivēti sasniegt maksimāli labu rezultātu atbilstīgi viņu spējām. Darbs notiek nelielās grupās, un skolotājam ir iespēja veltīt uzmanību katram audzēknim.
Redzētais pārliecināja, ka šī metode spēj darboties ar labiem panākumiem un ka ir vērts to rūpīgāk izpētīt, lai, iespējams, izmantotu arī Stelpes pamatskolā.»
Apgūst kursa programmu
Izglītības iestādes direktore D. Venclova vērsās pie Montesori pedagoģijas speciālistes un lektores Sandras Āzenas. Viņa ieguvusi Montesori Starptautisko sertifikātu (AMI) Upsalas Universitātē Zviedrijā, Malmes augstskolā un dažādos kursos gan Latvijā, gan citās valstīs. Tagad kopā ar kolēģiem vada Montesori apmācības kursus. Skolas darbinieku grupa – Valentīna Rūtiņa-Rūtenberga, Iveta Grantiņa, Laura Macpane – apmeklēja Montesori sākumskolu «Pētnieki».
Sadarbībā ar SIA «Pētnieku darbnīca» skolotājiem S. Āzena kopš februāra vada nodarbības pedagogiem Stelpē, iepazīstina ar mācību materiāliem, skaidro metodiku, ļauj pašiem iejusties bērna lomā. Mācību gada laikā tikšanās notika vismaz reizi mēnesī, bet jūnijā un augustā – trīsreiz mēnesī.
«Bauskas Dzīve» Stelpes pamatskolā viesojās 15. augustā, kad kārtējo reizi ar pedagogiem tikās S. Āzena. Šoreiz kopā ar viņu bija atbraukusi «Pētnieku darbnīcas» pirmsskolas skolotāja un logopēde Evija Vītola, kura uzsvēra bērna rokas sagatavošanu rakstībai un skaņošanas nozīmi.
Kursa programmā Stelpes skolotājām paredzēta pirmsskolas piecu bloku apguve: praktiskā dzīve, maņu trenēšana, valoda, matemātika un kultūra. Reizē notiek arī pedagogu iepazīstināšana ar sākumskolas prezentācijām un to saikne ar bērna apgūto Montesori pirmsskolā. «Montesori pedagoģijas metode atbilst pašlaik aktuālajām pārmaiņām kompetenču izglītībā (Valsts izglītības satura centra īstenotais projekts «Kompetenču pieeja mācību saturā» (Skola 2030) – aut.) un vēl vairāk – dod nenovērtējamu ieguldījumu skolēna sagatavotībā dzīvei,» uzsver S. Āzena.
Attīsta vēlmi izzināt
Nodarbība Stelpē saistīja skolotāju uzmanību, jo dzirdētais atklāja daudz jauna, turklāt vai katrs S. Āzenas rāmā tonī paustais teikums bija gluži kā atziņa, piemēram, šis: «Matemātika ir nevis tāpēc, lai prastu rēķināt, bet lai attīstītu prātu.» Neparasti, ka tēmu «Laukumi» lektore ieskicēja ar «feministiski skaisto» un iedvesmojošo pasaku par kliņģerīti.
Mācību kursa nodarbības cenšas apmeklēt visi skolotāji, ir piedalījušies arī vecāki. D. Venclova rīkojusi sapulci un informējusi iedzīvotājus par to, kāds liktenis skolu sagaida tuvākajā nākotnē, kādas būtu iespējas īstenot Mon-tesori pedagoģijas metodi. «Gaisa pilis nebūvēju, bet, ja jau Striķu skolā šāds projekts veiksmīgi darbojas, varbūt šis ir mūsu «veiksmes stāsts». Zinu, ka vecāki no Rīgas ved bērnus uz Bārbeli, kur zēnu skolā «Saknes un spārni» tiek īstenota pirmsskolas izglītības pro-gramma pēc Montesori pedagoģijas metodes. Daži ir interesējušies par mūsu piedāvājumu, bet daudzi par šādu iespēju neko nezina. Laipni gaidām Stelpē – mēs te esam!» aicina D. Venclova un uzsver, ka «šī metode ieliek pamatu pašam svarīgākajam cilvēka dzīvē – vēlmei izzināt, izpētīt, pārliecināties, turklāt veido patstāvību».
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»