BauskasDzive.lv ARHĪVS

Retroauto salidojumu velta «Baltijas ceļam»

Kaspars Kalējs

2019. gada 20. augusts 00:00

110
Retroauto salidojumu velta «Baltijas ceļam»

Rundāles pils pagalmā «satiekas» 20. gadsimta antīkie spēkrati.

Rundāles pils pagalms sestdienas, 17. augusta, pēcpusdienā bija piepildīts ar automašīnām, kas ražotas, sākot no 20. gadsimta 20. līdz 80. gadiem.

Uz Latvijas Antīko automobiļu kluba (AAK) Starptautisko seno spēkratu salidojumu «Rīga Retro 2019» bija ieradušās vairāk nekā 100 automašīnas.

Pasākumu atklāja Rīgas Motormuzejā ar parādes braucienu uz Rīgas centru, spēkratu vadītāji prezentēja savas automašīnas izstādē Rīgā un pēc tam devās uz Rundāles pili, lai piedalītos Elegances konkursā un demonstrētu auto interesentiem. Šogad pasākums veltīts «Baltijas ceļa» 30. gadadienai.

Parādes brauciens ar Elegances šovu
Rīgas Motormuzeja direktora vietnieks, Latvijas Antīko automobiļu kluba valdes priekšsēdētājs Agris Šmits informē, ka šo pasākumu AAK sadarbībā ar Rīgas Motormuzeju organizē 13. gadu. «Agrāk tika rīkoti lieli pārbraucieni un sportiskas aktivitātes, taču, laikam ejot, uzklausot kluba biedrus un ievērojot auto cienījamo vecumu, pasākumu esam veidojuši kā parādes braucienu un organizējam Elegances šovu, kura laikā transportlīdzekļu īpašnieki var iepazīstināt ar saviem spēkratiem, prezentēt tos uz «sarkanā paklāja»,» pasākuma formātu raksturo A. Šmits. Elegances šovā vērtēja automašīnas izskatu, dzīvesstāstu, komandas noformējuma atbilstību spēkratam un tā ražošanas laikam.

Agra Šmita īpašumā ir vairākas automašīnas. «Šis ir hobijs, kas «ievelk». Ir mašīnas, par kurām var tikai sapņot, jo tās ir ļoti retas un ļoti dārgas, bet, ja skatās mūsu «platuma grādos», tad gribētos dabūt VAZ-2101 jeb «Kapeiku», sirds vairāk velk uz 20. gadsimta 30. gadu automobiļiem, jo tie, manuprāt, ir visskaistākie,» teic kluba valdes priekšsēdētājs. Viņš uz sarīkojumu Rundāles pilī ieradās ar automašīnu «Citroën Traction Avant».

Agris Šmits atzina, ka Bauskas pusē šāda veida pasākumi tiek rīkoti ļoti bieži, jo Bauskā ir Rīgas Motormuzeja Bauskas filiāle, Uzvarā ir auto kolekcija atpūtas kompleksā «Miķelis», kā arī novadi ir ļoti skaisti un bagāti ar kultūrvēsturiskām vērtībām.

Svētdien, 18. augustā, kluba biedri kopā ar kolēģiem no Lietuvas un Igaunijas startēja «Baltijas ceļa» 30. gadadienai veltītajā rallijā no Lietuvas.

«Latviju» palicis ļoti maz
Valdis Ģīlis šajā pasākumā piedalās ar Rīgas Autobusu fabrikā ražoto automašīnu «RAF–977 Latvija». «Daudziem atmiņā palicis tas, ka šos autobusus ražoja Jelgavā, taču šis modelis, kas ir viens no pirmajiem, tapa Rīgā kopā ar vēl aptuveni 19 000 šāda modeļa spēkratu. Šie RAF vāģi visā Eiropā ir palikuši vien 12 – 15 modeļi,» atklāj spēkrata vadītājs. Viņa auto no rūpnīcas izbraucis 1962. gadā, 2012. gadā restaurēts. «Mašīna nav uztaisīta, lai uz to  skatītos, bet lai sagādātu prieku braucējiem un cilvēkiem būtu iespēja aplūkot automašīnu ne tikai muzejā, bet arī uz ceļa,» uzskata Valdis Ģīlis, kurš atbraucis no Jūrmalas.

Retroauto skates apmeklētāja Evelīna Žilinska šāda veida pasākumā esot pirmo reizi. Viņa atzīst, ka ir ļoti interesanti redzēt, kā agrāk cilvēki ir braukājuši, kādas automašīnas senāk bija un kā tās ir izmainījušās. Evelīnai vislabāk patika «Lincoln» markas auto. Viņasprāt, šādi saieti ir vajadzīgi, lai jaunie cilvēki varētu redzēt, kā dzīvoja agrāk. «Man patīk retroauto dizains, jo mūsdienās uz ceļa vairāk var redzēt apaļas formas mašīnas, bet veclaicīgajos auto man patīk tas, ka tie ir ar kantainu virsbūvi,» atklāj apmeklētāja. «Cilvēki ir ieguldījuši ļoti lielu darbu, lai varētu braukt ar retroautomašīnām,» uzskata Evelīna Žilinska.

Filmas iedvesmots
«Cadillac Fleetwood Sixty Special» automašīnas īpašnieks Uldis Klaperis atklāja, ka viņa spēkrats ir ražots 1959. gadā. «Šis modelis oriģināli aprīkots ar centrālo atslēgu, elektriskajiem logiem, kruīza kontroli, arī automātiskajām gaismām un citām ekstrām. Bagāžas nodalījums ir ļoti plašs. Šis ir ļoti elegants auto, kuru pirms desmit gadiem nopirku Vācijā,» atklāj automašīnas vadītājs. «Pirmo reizi šo auto redzēju filmā «3000 jūdzes līdz Greislendai», vēlējos tādu dabūt. Šo automašīnu esmu izjaucis līdz «pēdējai skrūvītei» un salicis atpakaļ,» teic Uldis Klaperis, kurš automobiļa krāšņumu izbauda, braucot ar to brīvdienās.

Andrim un Sintijai Vanagiem ir 1955. gada «Riley Pathfinder». Šī automašīna ir īpaša ar to, ka tai stūre ir otrā pusē un visā pasaulē ir ap simt šādu automobiļu. Mašīnas īpašnieks pastāstīja, ka šo auto savulaik izmantojusi policija kolonijās. «Auto ir bijis Jaunzēlandē, Austrālijā, mēs to restaurējām Liepājā. 2013. gadā atradām šo mašīnu, zālē ieaugušu aiz garāžas. Restaurējot atklājām, ka žurkas izgrauzušas salonu,» stāsta Andris Vanags. Mašīna bija atceļojusi no Austrālijas jūras konteinerā kopā ar dažiem Austrālijas zirnekļiem. Restaurējuši trīs gadus un vairāk nekā gadu brauc pa ceļiem.

Godalgu saņēmēji
Elegances konkursa dalībniekus apbalvoja vairākās kategorijās:

motocikli, kas ražoti līdz 1980. gadam,
nominācijas ieguvējs – Aleksandrs Ziemelis ar motociklu «Ural M 62»;

automašīnas, kas ražotas līdz 1944. gada 31. decembrim, – Jevgenijs Popovs un viņa «BMW-326»;

«Padomju automašīnas» kategorijā uzvaru ieguva un dalībnieku simpātijas saņēma Elīna Grīnhofa ar «Moskvich M-400».

Godalgu «Elegantākā ekipāža» saņēma Ilze un Indulis Kažociņi. Viņi atbraukuši no Mellužiem ar GAZ M21, tautas valodā – «Volga». Saģērbušies kā kolhoza priekšsēdētājs un viņa sekretāre, kam ir dienesta romāns. Automašīna ir labi saglabāta, nav restaurēta. «Volgai» šis bija pirmais šāda veida pasākums, taču šajā spēkratā ir vests līgavainis ar līgavu, pāris ir braucis uz teātra izrādēm. «Šis man liekas vislielākais un grandiozākais pasākums. Pirmā reize, kad varu paskatīties uz padarīto, parādīt savu brīnišķīgo automašīnu,» sacīja Indulis Kažociņš.