Jauni iespaidi un iespējas

Interesants izaicinājums augt un pilnveidoties, ko piedāvā «eTwinning».
Mans moto ir pieņemt izaicinājumus un tiekties uz augšu. Nevis vieglā skrējienā, bet pakāpienu pēc pakāpiena. Tāpēc pieteicos tik ļoti populārā un pedagogu vidū slavinātā projekta «eTwinning» mācībām.
Mani izvēlējās semināram «Where Learning Is Fun» («Kur mācīšanās ir jautra»). Seminārs notika Prāgā no 5. līdz 8. jūnijam. No Latvijas pirmsskolas izglītības iestādēm tajā piedalījās četras pedagoģes.
Konferencē bija pārstāvēti pirmsskolas skolotāji no dažādām valstīm – Zviedrijas, Spānijas, Polijas, Čehijas, Francijas, Apvienotās Karalistes, Norvēģijas, Ungārijas, Lietuvas, Slovēnijas, Slovākijas un Bulgārijas. Kopā piedalījās 41 pedagogs – katrs ar savu harismu un pozitīvisma pilnu attieksmi pret jauno sev apkārt. Vairākums pedagogu šādā projektā bija iesaistījušies pirmo reizi, arī mēs, Latvijas pārstāves.
Robots «Bee-Bot»
Mūs iepazīstināja ar bitīti – robotu «Bee-Bot», kas spēj izpildīt saprogrammētas komandas. Ar «Bee-Bot» palīdzību bērni var apgūt dažādas prasmes. Piemēram, iemācās labo, kreiso pusi, ko nozīmē puse no apļa un cik bitītes apgriezieniem jābūt, lai sanāktu aplis. Šo robotiņu bērniem ir iespēja pašiem programmēt. Uz bitītes muguras ir septiņas pogas – pa labi, pa kreisi, uz priekšu, atpakaļ. Ir arī poga, kas atceļ visas darbības vai tās pauzē, un palaišanas poga. Mums demonstrēja video, kā bērni šo robotiņu ietērpj dažādos svinību aksesuāros, pieliek klāt zīmuli, un bitīte dejojot veido dažādus simbolus uz lapas, savukārt bērniem ir iespēja atdarināt katru bitītes soli. Arī mēs darbojāmies ar šo bitīti.
Semināra dalībniekus sadalīja komandās, un jau pirmajā vakarā ieguvām paziņas un domubiedrus no citām valstīm. Mana komanda izlozēja deju, mums tā bija jāieprogrammē bitītē. Izvēlējāmies vieglu, lai spētu izpildīt arī bērni. Citu komandu pārstāvji izvilka burtu mācīšanos vai zīmēšanu, bija arī deju apguve. Tā mūs iesaistīja smieklu un pozitīvu emociju virpulī. Šķetinot un apkopojot domas, tapa skaidrs, ka ar šo mazo robotiņu bērnam ir iespēja apgūt ļoti daudz dažādas prasmes, ne tikai deju soļus, bet arī orientēšanās, zīmēšanas pamatprasmes, matemātiskās iemaņas un daudz ko citu.
Atceroties bērnību
Vēl viens no treniņiem bija, kad mūsu plašo pirmsskolas pedagogu saimi sadalīja divās grupās – Vaļos un Lāčos. Uzzinājām, kā citu valstu bērni iepazīst un veido mums tik ļoti aizraujošo lego klucīšu mākslu. Bērni gatavoja gan cilvēku figūras, gan augstas celtnes. To visu paveica grupu darbā pieci vai seši bērni. Šī bija tik ļoti izdaudzinātā kompetenču pieeja.
Vairākums kolēģu šādā konferencē bija pirmo reizi, tāpēc mūs iepazīstināja arī ar plašo «eTwinning» portālu un tā iespējām. Tur var ievietot ne tikai bildes un video, bet arī sazināties videokonferencē, veidot dažādas e-grāmatas, tās publicēt, un to visu var apskatīt tikai skolotāji.
Vēl vienā nodarbībā bija fantastiska iespēja vērot, kā, izmantojot stāstus, bērnus iepazīstina ar fizikas brīnumaino pasauli. Mums demonstrēja bērnu veidotu teleskopu, kā arī dažādus krāsainus gaismas starus, kurus sapludinot kopā veidojas noteikta krāsa. Atceroties bērnību, mums bija iespēja sarunāties ar pašgatavotu telefonu – striķa galā bija plastmasas glāzītes. Kolēģu starpā valdīja patīkama kņada – mēs bijām kā mazi bērni-atklājēji, kas atrod sev ko jaunu.
«eTwinning» portālā mūs iepazīstināja ar dažādām aplikācijām, kas bērna ikdienu padara krāsainu. Efektīvi lietojot tās nodarbībās, bērniem ir iespēja papildināt zināšanas ne tikai par burtiem un cipariem, bet arī dabas nodarbībās, pat vienmuļo krāsošanas procesu padarot par neaizmirstamu piedzīvojumu.
Katram sava ideja
Galvenais uzsvars tika likts uz dažādo valstu dalībnieku komunikāciju, tāpēc pat vakariņojot bija sava veida uzdevums. Pie galdiņiem mūs sasēdināja ar dažādu valstu pārstāvjiem. Tā bija fantastiska pieredze, jo varējām «iziet ārpus» savas ierastās vides un iejusties citā, atvērt acis un ieraudzīt citu valstu brīnumaino pasauli. Un otrādi – citu valstu pirmsskolas pedagogi apbrīnoja mūsu valsts dažādās tradīcijas.
Katrs no mums šajā konferencē bija ieradies ar savu lielo «ideju», ar savu domu, ko grib iegūt, vai tieši otrādi – ko dot citam. Man tuvas ir tradīcijas, un labprāt gūtu iespaidus no citām valRunājot ar citu valstu pedagogiem, sapratu, ka mūsu mazā Latvija ir tik bagāta ar savām tradīcijām, ar to, kas mums tuvs. Ir tik daudz, ko bērniem stāstīt un rādīt, un tieši ar to arī lepojos, komunicējot ar citu valstu pedagogiem.
Taps projekts
Turpat tapa mūsu sadarbības projekts «Pārsteigums koferī». Sadarbības partneri būs pedagogi no Francijas, Polijas, Slovēnijas un Čehijas. To sāksim īstenot oktobrī, un galarezultāts būs grāmata ar bērnu darbiem.
Šī projekta galvenais uzdevums ir iepazīt citu valstu tradīcijas un lietas, kas raksturo katru valsti. Tā būs fantastiska iespēja ne tikai man kā pedagoģei izzināt katras valsts tradīcijas, bet arī bērnu zināšanu krātuvītēs ielikt kādu artavu par tiem bērniem, kas dzīvo tālu, tālu tajās zemēs, par kurām mēs mēdzam tikai pasakās lasīt.
Vienmēr liekas, ka citur zāle ir zaļāka, debesis zilākas un saule spožāka, bet patiesībā viss ir tieši tāpat. Tikai skaisto jāmāk saskatīt, un, lai šo skaistumu mēs patiesi spētu baudīt, tas vispirms caur sajūtām jāsniedz mūsu bērniem. No viņu smiekliem un enerģijas pilnām izdarībām mēs saprotam, ka bērns aug un pilnveidojas. Tas ir pedagogu vislielākais gandarījums.
Gandarījumu sagādā bērna dzīvesprieks
Jolanta Kriščune 11 gadus strādā Bauskas novada pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē «Zīlīte». Latvijas Universitātē iegūts maģistra grāds pedagoģijā. Turpina sadarbību ar Latvijas Universitāti, pieņemot jauno pedagogu kvalifikācijas eksāmenus un bakalaura darbus.
«Ļoti lepojos ar to, ko daru. Mans darbs ir piedzīvojumiem bagāts, katra diena bērnu pulkā ir īpaša, un nav nekādas rutīnas. Bērnu smaids un dzīvesprieks ir mans vislielākais gandarījums. Esmu sapratusi, ka visi mazie rezgaļi ir vislielākie atklājēji šajā brīnumu pilnajā pasaulē. Pat ja mums, pieaugušajiem, tās ir kārtējās blēņas, man tomēr liekas, ka ar šīm nerātnībām bērns iepazīst visu sev apkārt,» stāsta J. Kriščune.
Pedagoģei ikdienā jāatrod laiks saviem trim bērniem. «Viņi jau ir tik lieli, ka spēj mācīt un pilnveidot arī mani, par ko viņiem īpašais paldies. Mana ģimene man ir kā mana mazā «miera osta». Pēc darbā pavadītās dienas es zinu, ka satikšos ne tikai ar vīru un bērniem, bet arī ar trim fantastiskiem labradora šķirnes suņiem, kas vienmēr sagaida, lai cik nogurusi arī būtu,» smaidot teic J. Kriščune.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»