«Bauskas alus» ražotni sola saglabāt

Miestiņa darītava līdz rudenim pāries SIA «Cido grupa» īpašumā.
Bauskas novadā noticis pēdējā laikā lielākais uzņēmumu pārdošanas darījums – SIA «Bauskas alus» ir noslēgusi darījumu par simts procentu kapitāldaļu pārdošanu SIA «Cido grupa». Vienošanās summu uzņēmēji neplāno publiskot.
Īpašnieku maiņas noformēšana nebūs ātrs process. Iesniegts ziņojums Konkurences padomei; tās atzinums nepieciešams pilnīgai darījuma izpildei, informēja SIA «Cido grupa» komunikācijas konsultante Evita Bille. Uzņēmuma pārstāvji vērtē, ka pārdošana pilnībā varētu noslēgties rudenī.
Unikāla tehnoloģija
Šonedēļ SIA «Bauskas alus» Bauskas ražotnē ieradās SIA «Cido grupa» pārstāvis Paulis Dālbergs, kurš ir atbildīgs par uzņēmuma loģistiku un ražošanu. Viņš kopā ar SIA «Bauskas alus» valdes locekli Vladimiru Barskovu iepazīstināja uzņēmuma darbiniekus ar jauno situāciju. Pārrunas ar darbiniekiem notika visas nedēļas garumā.
«Mums ir svarīgi saglabāt SIA «Bauskas alus» kā atsevišķu juridisku personu. Nozīmīgi ir nezaudēt to vērtību, kas šeit ir, – alus neatkārtojamo garšu, kas iecienīta visā Latvijā. Tā ir unikāla alus ražošanas tehnoloģija,» stāsta P. Dālbergs. Viņš uzsvēra, ka ražotne turpinās darbu, bet uzņēmums iekļausies SIA «Cido grupa» preču izplatīšanas tīklā Latvijā, Baltijā un citās valstīs. Tā varēšot labāk attīstīt jau esošos un jaunus «Bauskas alus» produktus.
Labs pēctecis
«Bauskas alus» ražotnē V. Barskovs pavadījis jau 21 gadu, bet uzņēmuma pārdošanas iniciatīva tomēr nākusi no viņa puses. Viņš pastāstīja, ka paša ģimene darbā ar ražotni nav ieinteresējusies. «Neviens radinieks neuzņēmās. Visiem savas nodarbes,» saka V. Barskovs. Dēls strādājot lielā informācijas tehnoloģiju uzņēmumā. Viņa interešu loks ir pavisam cits, un nav arī vairs tie laiki, kad pēctečus obligāti meklēja ģimenes lokā.
Piedāvājums pārdot alus darītavu bijis gandrīz pirms desmit gadiem, bet toreiz iznācis noskaidrot, ka pircējam galvenais mērķis esot bijis nevis saglabāt ražotni, bet izmantot tikai zīmolu. Ar šādiem noteikumiem pārdot uzņēmumu V. Barskovs nav bijis mierā.
Ar savu izvēli uzņēmējs ir apmierināts. «Es zinu, ka šeit būs alus darītava, iedzīvotājiem būs darbs, uzņēmums maksās nodokļus valstij un pašvaldībai. Aizvadītajā gadā nodokļos vien mēs nomaksājām apmēram trīs miljonus eiro,» saka V. Barskovs. Viņš vērtē, ka jaunais uzņēmums turpinās attīstīt biznesu Bauskas ražotnē. Turklāt šo gadu laikā uzņēmumā izveidota laba speciālistu komanda, un esot maza kadru mainība – pārsvarā tikai aizejot pensijā, tāpēc ir svarīgi saglabāt arī izveidoto kolektīvu.
Būs vietējos festivālos
Vēl viens jautājums, kas noteikti uztrauc baušķeniekus, – kas notiks ar alus piedāvājumu vietējos festivālos? Lielākais skandāls savulaik bija saistīts ar Bauskas novada domes vēlmi ievest Bauskas kantrifestivālā «Bauskas alu», kā rezultātā plašais sarīkojums zaudēja ģenerālsponsoru – to pašu SIA «Cido grupa», kas piedāvāja «Lāčplēša alu». Tomēr kopš tā laika, pateicoties arī Bauskas novada domes atbalstam, «Bauskas alus» regulāri atrodams vietējos festivālos. Tagad šādai pretdarbībai notikt nevajadzētu, jo abus zīmolus pārņēmis viens uzņēmums.
«Būsim aktīvi gan vietējā mērogā, gan plašāk. Tas sakrīt ar «Cido grupas» stratēģiju – būt pamanāmiem pasākumos, tāpēc būs svarīgi arī saglabāt «Bauskas alus» pozīcijas un veicināt tā iepazīšanu festivālos Bauskā,» atzina P. Dālbergs. V. Barskovs sacīja, ka «Bauskas alus» arī šogad būs nopērkams Kantrifestivālā.
Savukārt vēl viena joma, ko Bauskā plāno attīstīt SIA «Cido grupa», ir tūrisms. Jau iesāktās ekskursijas un izstādes «Bauskas alus» ražotnē ir plānots izmantot daudz plašāk un nopietnāk, veidojot šo vietu kā vēl vienu nopietnu tūrisma punktu, arī ar alus degustācijas iespējām.
Jāgaida lēmums
Tomēr, pirms darījumu līdz galam apstiprinās, jāsaņem Konkurences padomes atzinums, ka šāda apvienošanās neapdraud konkurenci tirgū.
«Pašlaik Konkurences padome komunicē ar tirgus dalībniekiem. Lēmums par apvienošanos Konkurences padomei jāpieņem atkarībā no iesniegtā ziņojuma veida trīs vai četru mēnešu laikā no paziņojuma publicēšanas mājaslapā. Pēc apvienošanās ziņojuma izvērtēšanas, kurā skatīti riski konkurencei, Konkurences padome var apvienošanās darījumu atļaut, aizliegt vai atļaut ar saistošajiem noteikumiem,» informē Zane Gorškova, Konkurences padomes Komunikācijas nodaļas komunikācijas speciāliste.
Gan V. Barskovs, gan P. Dālbergs ir pārliecināti, ka Konkurences padomes lēmums būs pozitīvs un uzņēmuma pārņemšanu atļaus. «Pilnībā uzņēmuma pārņemšana varētu notikt varbūt septembrī,» vērtē «Cido grupas» pārstāvis. V. Barskovs atzina, ka vēl kādu laiku iecerējis turpināt strādāt konsultanta statusā, bet plānu turpināt aktīvu darbu viņam nav.
Vērtē pozitīvi
Bauskas novada domes priekšsēdētājs Arnolds Jātnieks uzskata, ka izmaiņas būs uz labo pusi. «SIA «Bauskas alus» ir uzņēmums, kas lepojas ar tradīcijām bagātu vēsturi un dzērienu ražošanas pieredzi. Uzņēmuma īpašnieku lēmums par kapitāldaļu pārdošanu SIA «Cido grupa» noteikti ir komerciāli pārdomātas rīcības rezultāts. Ceru, ka «Bauskas alus» zīmola dzērieni joprojām būs pieejami patērētājiem nemainīgi augstā kvalitātē, savukārt alus darītavai tā būs iespēja attīstīt ražošanas jaudu, ieviest jaunas tehnoloģijas un, iespējams, pielietot līdz šim neizmantotus resursus. Bauskas pašvaldība lepojas ar «Bauskas alus» zīmolu kā visā Latvijā pazīstama un mīlēta produkta ražotāju. Mēs sagaidām, ka veiksmīgā sadarbība starp uzņēmumu un pašvaldību ne tikai turpināsies, bet arī attīstīsies jaunā kvalitātē,» pauž A. Jātnieks.
Bijušais «Bauskas alus» darītavas vadītājs, pašlaik uzņēmuma konsultants, speciālists alus nozarē ar 40 gadu darba stāžu «Bauskas alus» darītavā Kārlis Zālītis darījumu vērtē piesardzīgi. «Īpašnieki jau var darīt tā, kā vēlas. Darītava jau turpinās ražot to, ko visu laiku ražojusi,» pauž K. Zālītis. Viņš atzinīgi vērtē ideju par tūrisma nozares plašāku attīstību – «Bauskas alum» esot, ko parādīt.
«Lāčplēša alus» liktenis
Neizdevās noskaidrot, ar kādiem nosacījumiem savulaik pārdota «Lāčplēša alus» darītava, bet par tās likteni savā interneta mājaslapā laikmetazimes.lv, rakstā «Alutiņi, vecais brāli!», stāsta Ervīns Jākobsons.
««Lāčplēša alus» sākums meklējams 1948. gadā, kad pēc Lielvārdes kolhoza «Lāčplēsis» leģendārā priekšsēdētāja Edgara Kauliņa iniciatīvas radīja kolhoza alus cehu. Gadu gaitā «Lāčplēša tumšais alus» kļuva iecienīts visā Latvijā. 1985. gadā sakarā ar Padomju Savienībā pasludināto pretalkohola kampaņu alus ražošanu Lielvārdē samazināja līdz minimumam un, sabrūkot PSRS, to pārtrauca pavisam.
1993. gadā alus ražošana Lielvārdes alus darītavā atsākās. 2003. gadā «Lāčplēša alus» bija kļuvis par trešo lielāko alus ražotāju
Latvijā ar 11 procentiem tirgus. Tirgus daļa drīz samazinājās līdz septiņiem procentiem, kas piespieda daļu akcionāru 2005. gada sākumā uzņēmumu pārdot otram lielākajam Skandināvijas alus un bezalkoholisko dzērienu ražotājam – Dānijas akciju sabiedrībai «Royal Unibrew».
Turpmāko trīs gadu laikā, ieguldot ievērojamas investīcijas alus pildīšanas un kvalitātes nodrošināšanas procesā, notika ievērojama ražošanas apjomu palielināšana. No 2005. līdz 2007. gadam a/s «Lāčplēša alus» kļuva par visstraujāk augošo alus zīmolu Latvijā. Alu joprojām gatavoja ražotnē Lielvārdē, kur strādāja ap 200 darbinieku un nekas vairs neatgādināja kolhoza laiku necilo alus brūzi. Tiesa, arī alus garša vairs nebija gluži tā, kas agrāk, – tā bija kļuvusi līdzīga Eiropas alus standarta produktam.
2008. gada maijā «Lāčplēša alu» kopā ar «Līvu alus darītavu» iekļāva Latvijā vadošajā sulu un bezalkoholisko dzērienu ražošanas uzņēmumā «Cido grupa», ko arī iegādājās «Royal Unibrew». Visa alus ražošana pārcelta uz rekonstruēto alus darītavu Liepājā, kuras attīstībā skandināvi ieguldīja trīs miljonus eiro. Tā beidzās alus darīšanas leģenda Lielvārdē – palika vien preču zīme «Lāčplēša alus». Lielražošanas apstākļos «Lāčplēša alus» ir pietiekami kvalitatīvs, taču visai bezpersonisks produkts, kādu iespējams nobaudīt jebkur Eiropā.»
UZZIŅAI
Ziņu aģentūra LETA informē, ka SIA «Bauskas alus» 2018. gadā strādāja ar 7,423 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 42 procentiem vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga 2,1 reizi – līdz 1,338 miljoniem eiro. «Bauskas alus» ir reģistrēts 1999. gadā, un tā pamatkapitāls ir 786 996 eiro.
«Bauskas alus» vienīgā īpašniece, pēc «Firmas.lv» datiem, joprojām ir Latvijā reģistrētā kompānija «BA Holdings», kuras īpašnieki savukārt ir Vladimirs Barskovs (50%), Boriss Raigorodskis (25%) un Jurijs Šancovojs (25%).
SIA «Cido grupa» ir reģistrēta 1994. gadā, un tās pamatkapitāls ir 1 117 054 eiro. «Cido grupas» kapitālā 99,99 procenti pieder Dānijas «Royal Unibrew». Uzņēmuma produktu portfelī ietilpst sulas, nektāri un sulu dzērieni, kā arī minerālūdens, dzeramais ūdens un alus. «Cido grupa» 2017. gadā strādāja ar 62,69 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7,5 procentiem vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas zaudējumi vairākkārt saruka un bija 165 602 eiro.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»