BauskasDzive.lv ARHĪVS

Vecumnieku novadā atputekļotās ielas un ceļi atkal put

Žanna Zālīte

2019. gada 24. maijs 10:25

481
Vecumnieku novadā atputekļotās ielas un ceļi atkal put

Vecumnieku novadā cerēto efektivitāti nav devusi mitruma absorbenta iestrāde vairāku pašvaldības grants un grunts ceļu un ielu posmu virskārtā, lai pasargātu brauktuves no pārliekas izžūšanas un putēšanas. Pāris nedēļu pēc virsmas apstrādes ar tehniskā kalcija hlorīdu (CaCl2) apbūvētās grantētās ielas un zemes ceļi, kur ir vislielākā satiksmes intensitāte, atkal tinas putekļos.
Pašvaldības izpilddirektores vietnieks Guntars Veismanis atzīst, ka veiktā atputekļošana šogad tiešām nedarbojas tik labi, kā cerēts, un rezultāts nav tāds, kāds iepriekšējos gados. Viņš novērojis, ka ar speciālo materiālu apstrādāto valsts ceļu posmu virskārta mitrumu uzņem daudz labāk, lai gan va/s «Latvijas autoceļu uzturētājs» izmantojis tāda paša nosaukuma un ķīmiskā sastāva vielu.
«Pašvaldības uzņēmums SIA «Jaunolis» virskārtā iestrādāja to pašu absorbentu, ko citus gadus, arī pielietotā tehnoloģija ir pārbaudīta un iepriekš labi darbojusies, tāpēc jautājums būtu jāuzdod kalcija hlorīda piegādātājiem – kāpēc šoreiz materiāls «netiek galā ar uzdevumu» un vai tā kvalitāte atbilst uzrādītajiem parametriem,» pauda G. Veismanis. Viņš izslēdz varbūtību, ka efektivitāti varētu ietekmēt nepareizi izvēlēta virskārtā iestrādājamā materiāla norma – 1 tonna uz 1 km apmēram 4 m platas brauktuves virsmas –, jo tāds pats absorbenta daudzums izlietots arī iepriekšējos gados, kad pašvaldības ielu un ceļu apstrāde ar kalcija hlorīdu bijusi iedarbīga. Jāatzīmē, ka šīs metodes pielietošana ir pietiekami dārga – kilometru gara ceļa posma apstrādes aptuvenās izmaksas ir 900 eiro.
Vasilijs Ņikiforovs, SIA «Jaunolis» valdes loceklis, «Bauskas Dzīvei» apstiprināja, ka materiālu – Somijā ražoto 77% kalcija hlorīdu – piegādājusi tā pati firma, kas pagājušajā gadā, arī tehnoloģija līdzšinējā un devas nemainīgas – 300 gramu absorbenta uz kvadrātmetru. «Nesaprotu, kāpēc tā notiek. No mūsu puses viss paveikts tāpat, kā iepriekš. Varbūt šogad sausāks periods, tāpēc absorbents negrib strādāt?» viņš pieļauj. V. Ņikiforovs sazinājies ar «Latvijas autoceļu uzturētāju», kas apstiprinājis, ka brauktuves virsmas apstrādē izmantojis to pašu Somijā ražoto materiālu. «Iespējams, Ogres ceļa sākuma posms Vecumniekos, kur pavasarī ir dubļi, labāk absorbē mitrumu, jo grunts ir mālaina; pašvaldības ielu un ceļu virskārta ir irdena, tāpēc arī apstrāde nedod tik labu rezultātu,» viņš izteica varbūtību.
G. Veismanis «Bauskas Dzīvei» apliecināja, ka noteikti tiks rasta atbilde uz jautājumu, kāpēc ceļu un ielu apstrāde šopavasar nav devusi cerēto rezultātu. «Ja pie vainas būs materiāla kvalitāte, tiks celtas pretenzijas pret tirgotāju,» viņš uzsvēra.
Aptaujātie Vecumnieku ciema iedzīvotāji atzina, ka šopavasar tiešām brauktuvju virskārta sākusi putēt drīz vien pēc ielu apstrādes ar speciālo materiālu. Citi pieļauj, ka žēlots kalcija hlorīds, bet vairāki uzsver, ka putekļu sacelšanā jāvaino autovadītāji. «Ja visi būtu godprātīgi un dzīvojamā zonā pārvietotos ar noteikto ātrumu – 20 kilometriem stundā – putekļu nebūtu,» sacīja kāds Jaunās ielas iedzīvotājs.
«Bauskas Dzīve» jau iepriekš informējusi, ka aprīļa beigās un maija sākumā Vecumnieku novadā uzirdināta vairāku pašvaldības ceļu un ielu segas virskārta un tajā iestrādāts absorbents. 30. aprīlī atputekļošana veikta Vecumniekos vairākos posmos Pludmales, Bērzu, Jaunajā, Kļavu, Pļavas ielā, kur veikta arī mitrināšana, savukārt 2. maijā Stelpē – Steņģu ceļš un pirmoreiz Upes un Bērzu iela; Skaistkalnē – Dzirnavu un Slimnīcas ielas posmi; Bārbelē – valsts autoceļa Aizkraukle–Bauska posms pie skolas un mājām «Zemitāni» 400 m garumā; Vallē – Liepu iela divos posmos. 3. maijā darbi tika pabeigti Vecumniekos, kur absorbents iestrādāts Baložu, Kastaņu, Lazdu, Taļķes, kā arī Ezera ielas posmā līdz estrādei. Beibežos apstrādāts zemes ceļa atzars, kas ved uz šķūnīšiem. 2. un 3. maijā pēc materiāla izkaisīšanas brauktuves nebija jāmitrina, jo iepriekš bija pamatīgi lijis.
Lai novērstu brauktuvju putēšanu un uzlabotu dzīves kvalitāti iedzīvotājiem, pašvaldība jau vairākus gadus, iestājoties siltam un sausam laikam, grants un grunts ceļu un ielu posmu virskārtā iestrādā tehnisko kalcija hlorīdu.