BauskasDzive.lv ARHĪVS

Veicina jauniešos izpratni par procesiem ES

Veicina jauniešos izpratni par procesiem ES

Ar dažādām aktivitātēm Bauskas skolās svinēta Eiropas diena.

Pagājušajā nedēļā, 9. maijā, visā Eiropā, arī Latvijā, atzīmēja Eiropas dienu. Bauskas 2. vidusskolā ar dažādām aktivitātēm Eiropas dienas svinības atklāja jau trešdien, 8. maijā, Bauskas Valsts ģimnāzijā savukārt 9. maijā pasākumi notika visas dienas garumā.

Mācību iestādēs svinības bija organizētas pārdomāti, lai veicinātu skolēnu zināšanas par Eiropas Savienību (ES), stiprinot izpratni par to un piederības izjūtu.

Klases prezentē katra savu valsti
Bauskas 2. vidusskolas audzēkņiem vajadzēja sagatavot klases izvēlētajai ES valstij raksturīgu priekšnesumu – dziesmu, deju vai dzeju –, kā arī izveidot prezentācijas galdu ar attiecīgās valsts simboliku, ēdieniem utt.

Anastasija Abžinova, 7.a klases skolniece, kopā ar klases komandu pārstāvēja Zviedriju. Jauniete bija iejuties zviedru rakstnieces Astrīdas Lindgrēnas radītajā Pepijas Garzeķes tēlā. Viņa atzina, ka šādi pasākumi skolas dzīvi dara interesantu un audzēkņi uzzina daudz vairāk par Latvijā un pasaulē notiekošo. «Iepazīstinājām skolasbiedrus ar Zviedrijas gaļas bumbiņām, daudzu iemīļoto, dzīvespriecīgo Pepiju Garzeķi, stāstījām par Zviedrijā radīto veikalu «IKEA»,» pauž A. Abžinova. Viņai Eiropas diena nozīmē vienotību ar visām Eiropas Savienības valstīm.

Savukārt 10.a klases skolniece Monika Paula Šovgeņuka kopā ar klasesbiedriem gatavoja prezentāciju par Eiropas dienvidu valsti Spāniju. Kopīgiem spēkiem tapuši plakāti, karogs, vēdeklīši, spāņu nacionālais ēdiens – tapas. «Eiropas dienā, manuprāt, mēs godinām visas ES valsts. Katrā ir atšķirīga kultūra, valoda, bet mūs vieno pati savienība,» atklāja
M. P. Šovgeņuka. Skolniece uzskata, ka šādi sarīkojumi ir nepieciešami, jo gan mazākie audzēkņi, gan vidusskolēni vairāk uzzinājuši, kādas priekšrocības Latvijai un tās iedzīvotājiem paver ES.

Eiropas diena Bauskas 2. vidusskolā noslēdzās pēc skolēnu savstarpējo darbu apmaiņas. Pasākuma laikā jaunieši vairākkārt pauda pozitīvas emocijas un atklāja, ka tie, kuri jau var piedalīties Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanās, noteikti šo iespēju izmantos, neļaujot citiem izdarīt izvēli savā vietā.

Iekļaujas vēstnieku kustībā
Bauskas Valsts ģimnāzijā svinības bija organizētas īpaši pārdomāti, jo mācību iestāde jau otro gadu ir viena no Latvijas skolām, kas ieguvusi Eiropas Parlamenta (EP) vēstnieku skolas statusu. To piešķir EP informācijas birojs Latvijā, kad apgūta īpaša programma,– tās mērķis ir veicināt jauniešos apziņu par sevi kā nozīmīgu ES daļu, rosināt izpratni par sabiedrībā notiekošo un motivēt līdzdarboties. Programma paredzēta 9. – 12. klašu audzēkņiem un sniedz tik ļoti nepieciešamo metodisko atbalstu arī skolotājiem integrētas ES tematikas iekļaušanai formālajā un neformālajā mācību procesā. Kopā ar audzēkņiem Eiropas vēstnieku kustībā strādā vēstures skolotāja Sarmīte Ābelniece un direktora vietniece mācību darbā Maruta Lagzdiņa.

Eiropas dienā skolas pagalmā svinīgi tika uzvilkts mastā Eiropas Savienības karogs. Tas bija uzticēts politikas pulciņa vadītājam Reinim Stiķim. Pēc tam ģimnāzijas direktors Raimonds Žabovs vietējā radio sveica ģimnāzijas saimi svētkos. Vēlāk dažādās aktivitātēs audzēkņi pārrunāja un diskutēja par Eiropas vērtībām un to praktiskajām izpausmēm Latvijā. Starpbrīžos aktīvākie jaunieši intervēja savus līdzaudžus par dalību Eiroparlamenta vēlēšanās un to, cik viņi ir zinoši par kopīgajām vērtībām.

Pēc 11.a klases jauniešu izvēles un iniciatīvas apsprieda sešus jaunākos ES pieņemtos likumus. Piecas komandas sacentās prasmē argumentēt un loģiski novērtēt reālās iespējas to īstenošanai Latvijā. Audzēkņi norādīja arī uz šķēršļiem, kas kavē, piemēram, uzlabot vides aizsardzību. Jaunieši iedziļinājās arī pasaules tirgus attīstības tendencēs un analizēja ES un Japānas attiecības.

Savukārt skolas zālē politikas pulciņa jauniešu vadībā tikās 7.a un 8.a klašu komandas – eiroskeptiķi un eirooptimisti. Jaunieši akcentēja negatīvās izpausmes, t. sk., brīvās, bezvīzu pārvietošanās plusus un mīnusus, ar imigrāciju saistītos jautājumus utt. Jaunieši augstu novērtēja apmaiņas programmu nozīmi izglītībā u. c. priekšrocības, ko skolai sniedz iesaistīšanās Eiropas vēstnieku kustībā. Skolniece Krista Baranova saskata daudz pozitīva «Erasmus» programmas piedāvājumā un iespējās tajā realizēt sevi, veidojas arī savstarpēja neformāla komunikācija un domu apmaiņa. Bet viņas skolasbiedre Elīza Stella Štraumane atzīst, ka zināšanas Eiropas un Latvijas politikā palīdz labāk izprast notiekošo un mudina aktīvi iesaistīties sabiedriskajos procesos. Pēc jauniešu domām, piedalīšanās Eiroparlamenta vēlēšanās ir ne tikai Latvijas, bet arī Eiropas Savienības pilsoņa pienākums.