BauskasDzive.lv ARHĪVS

Jaunumi par «Rail Baltica»

Uldis Varnevičs

2019. gada 14. maijs 00:00

302
Jaunumi par «Rail Baltica»

Vilcieni pie Grenctāles apstāsies «Bekās».

Topošā dzelzceļa projekta «Rail Baltica» pārstāvji Bauskā pagājušajā nedēļā tikās ar Bauskas novada domes vadību un administrācijas pārstāvjiem, lai pārrunātu organizatoriskas nianses un apspriestu iespējamo nākotnes pieturas izveidošanu Bauskas novadā.

«Politiskā situācija pašlaik projektam ir labvēlīga, un mūsu uzdevums ir izmantot šo iespēju,» 8. maijā pauda a/s «RB Rail» menedžeris Ģirts Bramans. Viņš atzina, ka vēl aizvien nevar ļoti precīzi pateikt, kad darbi sāksies, – pašlaik ir skaidrs, ka 2020. un 2021. gadā notiks projektēšana, tad sāksies iepirkumi un būvniecība. Jārēķinās, ka nepieciešamā summa, kuru lēš ap pieciem līdz sešiem miljardiem eiro, projektam uzreiz visa netiks atvēlēta – Eiropas Savienība plāno savu finansējumu 85 procentu apmērā piešķirt pa daļām, un attiecīgi arī pa daļām plānots īstenot projektu. Kurā brīdī tieši sāksies būvdarbi Bauskas novadā, precīzi pagaidām pateikt nevar.

Nepieciešams žogs

Bauskas novada pašvaldības pārstāvjus uztrauc prognoze, ka ļoti liela būvmateriālu kravu plūsma varētu pārvietoties cauri Bauskai, kuras galvenās ielas jau tagad ir ļoti noslogotas. «Ja neatrisinās jautājumu par kravu plūsmu pilsētā, noteikti aktivizēsies biedrība «Bauskas vecpilsēta»,» atzina Bauskas novada domes izpilddirektors Jānis Kalinka. Bauskas novada domes pārstāvji pauda, ka šis jautājums var būt aktuāls daudziem.

Brunavas pagasta pārvaldes vadītāja Baiba Marčenkova vērsa uzmanību, ka būs nepieciešamas trokšņa barjeras, lai garāmbraucošais vilciens netraucētu Grenctāles ciema iedzīvotājiem. Projekta pārstāvji atzina, ka tā ir viena no jomām, ar kurām projektētāji strādās, – trokšņa sienas būšot, tikai tās esot jāveido kā vides objekti, kas iekļaujas ainavā.

Codes pagasta pārvaldes vadītāja Dace Šķiliņa interesējās, kad sāksies sarunas ar plānotās atsavināmās zemes īpašniekiem. Ģirts Bramans sacīja, ka vēl nav skaidra zemes atsavināšanas procedūra, tāpēc pagaidām uz šo jautājumu atbildēt nevar.
Notika arī sarunas par dzelzceļa nožogojumu – vismaz vienā vietā ir paredzēta pāreja, kur dzīvniekiem dzelzceļu šķērsot. Šādas pārejas esot ieplānotas pēc vairāku mēnešu dzīvnieku migrācijas novērošanas. «Žogs diemžēl ir pat svarīgāks «divkājainajiem dzīvniekiem», kas vilcienu nedzird. Un šeit būs pavisam citi ātrumi, nekā ierasts,» pauda Ģirts Bramans.

Sola lokālās pieturas
Sagaidāms, ka pietura Bauskas novadā būs un to izveidos pie Grenctāles ar nosaukumu «Bekas». Plānos ir pietura pie Iecavas. Ir arī domāts par vietējās satiksmes dzelzceļa pakalpojumiem, bet, kā atzina «Rail Baltica» pārstāvji, – viss būs atkarīgs no tā, vai šādu pakalpojumu būs gatava atbalstīt valdība.

Scenāriji pašlaik ir vairāki. Viens no tiem paredz vilcienu no Lietuvas pilsētas Mariampoles līdz Rīgai, pa ceļam apstājoties vairākās pieturās, tai skaitā arī Bauskā. Vēl divi ir plānoti Latvijas robežās – tikai no Bauskas ar apstāšanos Iecavā un vēl dažās pieturās līdz Rīgas lidostai un Rīgas centram, savukārt otrs, kurš vestu tālāk līdz Salacgrīvai un atpakaļ.

Ģ. Bramans demonstrēja plānoto grafiku, cik daudz vilcienu paredzēti dienas laikā uz «Rail Baltica» dzelzceļa. No 2026. gada tie varētu būt 12 vilcienu pāri, ieskaitot maršrutu Mariampole–Rīga. No 2036. gada tie jau varē-tu būt 16 vilcienu pāri, bet no 2056. gada – jau 24 vilcienu pāri – viens vilciens pusstundā.

Plāno tuneli Somu jūras līcī
Bauskas novada pašvaldības pārstāvjus interesēja pieturas iespējas. Ņemot vērā tās attālināto atrašanos no pilsētas, uzdeva jautājumus par automašīnu novietnēm – tās būs jāizbūvē pašvaldībai vai paredzētas projektā? Ģ. Bramans informēja, ka pieturas projektēs pēc jauniem standartiem, bet ar minimālu pakalpojumu klāstu, un viss būs atkarīgs no tā, cik daudz finansējuma tām atvēlēs. Teorētiski paredzēts, ka Bauskas pieturā varētu notikt kravu iekraušana, bet pašlaik katras valsts teritorijā ir atvēlēta vieta kravu pārkraušanai, un Latvijā šo terminālu būvēs Salaspilī.

«Rail Baltica» nozīmi palielina arī Igaunijas un Somijas valstu vēlme savienot abas valstis savā starpā ar pazemes tuneli zem Somu līča. Projekta pārstāvji atzina, ka projekts ir reāls un tā īstenošana tikai palielinās dzelzceļa nozīmi. «No desmit garākajiem pasaules tuneļiem astoņi ir pabeigti pēdējā desmitgadē. Arī iecerēto tuneli mēs savos plānos paredzam,» pauda Ģ. Bramans.

«Teikšu godīgi – jūs esat mūsu partneris, un mēs ceram uz pilnu jūsu atbalstu,» noslēgumā Bauskas novada domes vadībai teica Ģ. Bramans. Sagaidāms, ka projektēšanas periodā vēl notiks sabiedriskā apspriešana un dažādas tikšanās ar iedzīvotājiem.