BauskasDzive.lv ARHĪVS

Komentāri: bojāgājušie uz ceļiem

Komentāri: bojāgājušie uz ceļiem

Šogad ceļu satiksmes negadījumos jau 38 bojāgājušie. Kādi cēloņi, ko darīt?

Agnis Mors, autoskolas «Zams» braukšanas instruktors

Cēloņi – alkohols, narkotikas
– Pirmais iemesls, kāpēc tik bieži notiek avārijas uz ceļiem, ir alkohola un narkotisko vielu lietošana. Par to runā reti, bet pie mums tas kļūst arvien populārāks negadījumu cēlonis. Strādāju arīdzan ar operatīvo transportu, un tur sanāk ar to saskarties arvien biežāk. Bīstamas ir mobilās ierīces. Īsziņu rakstīšana un runāšana pa telefonu ir sērga. Trešais iemesls ir nogurums pie stūres.

Ir pavasaris, aktuālākas kļūst bedres un ceļa remonti, no kuriem jāuzmanās, jo bieži ir tā, ka vertikālie ceļu apzīmējumi ir nepareizi salikti. Esmu novērojis, ka puišu uzmanību mācību braukšanā novērš arī meitenes īsos svārkos, galva sāk griezties uz visām pusēm. Vēl viens no iemesliem ir dzīvnieki, to kļuvis vairāk. Viena daļa šoferu paļaujas uz modernajām tehnoloģijām mašīnās, kas aprīkotas, piemēram, ar visiem distances sensoriem, kontrolēm.

Lai samazinātos avāriju skaits, ir jāmaina braukšanas paradumi un jāpievērš uzmanība iepriekš uzskaitītajām lietām. Kaut vai vienu reizi vajadzētu uzmest skatienu pa labi un kreisi, lai gan mums braucot ir priekšroka, zaļā gaisma vai galvenais ceļš. Mazums – kāds cits ir aizdomājies, aizskatījies vai kaut ko salietojies.


Baiba Veselova, autovadītāja ar 17 gadu stāžu no Vecumniekiem

Jābūt atbildīgākiem
– Auto vadu kopš 2002. gada un pietiekami daudz nācies pieredzēt dažādas satiksmes dalībnieku radītas bīstamas situācijas, kad gribas lamāties, jo, kā saka, – muļķu uz ceļa pietiek.

Manuprāt, negadījumos bojā gājušo skaits nesamazinās, jo pie stūres sēžas ļoti daudz pārgalvīgu cilvēku, kuri neizvērtē apstākļus, neaprēķina savas spējas, pārsniedz ātrumu un riskē, pakļaujot briesmām arī citus. Nesen braucu uz lidostu un biju lieciniece kāda autovadītāja pārdrošai rīcībai, veicot apdzīšanu. Vai ikreiz nākas pieredzēt šādas situācijas. Vēl pie cēloņiem būtu jāmin autovadītāju pārgurums. Bieži vien cilvēki strādā vairākos darbos un mašīnu vada neatpūtušies, līdz ar to nespēj koncentrēties. Kad strādāju Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Iecavas brigādes punktā, pati, braucot mājās pēc dežūrām, piedzīvoju brīžus, kad nogurums ņem virsroku un gandrīz jau «miegu ciet». Šādi autovadītāji uz ceļa ir ļoti bīstami, jo reakcija ir «bremzēta».

Domāju, ka avārijās dzīvību zaudējušo skaita samazināšanu nevar ietekmēt ne likumi, ne valdība. Autovadītājiem ir jābūt atbildīgākiem, apzinīgākiem un prātīgākiem, pie stūres jāsēžas mundriem. Ir jānovērtē vislielākais dārgums – dzīvība.


Aleksandrs Sidorčiks, VP Satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors

Īpašu uzmanību – velosipēdistiem

– Bauskas rajona teritorijā pērn bija divi bojāgājušie – viens šoferis, kas stūrēja mašīnu alkohola reibumā un nobrauca no ceļa; otrs – gājējs stiprā žvingulī gulēja uz ceļa braucamās daļas, viņam tumsā uzbrauca. Mūsu pusē ir vairāki riska faktori – lielais ceļš A7, divas joslas, bīstami manevri. Arī braukšanas ātrums nereti tiek pārsniegts. Šogad mūspusē diemžēl jau ir divi bojāgājušie – smagās mašīnas nepareiza manevra dēļ ar letālām sekām negadījums beidzās cilvēkam no vieglā automobiļa, tas notika uz slidena ceļa; otrs negadījums – tika notriekts gājējs.

Velosipēdisti ir pat bīstamāka ceļu satiksmes dalībnieku kategorija nekā gājēji. Manuprāt, arī izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, kas ļauj uz riteņa šķērsot gājēju pāreju, neveicina drošību, tieši otrādi. Arī administratīvā atbildība riteņbraucējiem ir «mīkstāka» nekā automobiļu vadītājiem, tas nav labi.

Mēs pievēršam pastiprinātu uzmanību mazāk aizsargātajām satiksmes dalībnieku kategorijām; tālab arī velosipēdistus uzmanām, vai nav dzērumā, vai ir vadītāja apliecība.  Aprīlī mūspusē fiksējām 17 riteņbraucējus dzērumā.