BauskasDzive.lv ARHĪVS

Komentāri: skolu reitingi

Komentāri: skolu reitingi

Vai būtu jāpārtrauc publiskot skolu rezultātus centralizētajos eksāmenos?

Kārlis Banis, Bauskas Valsts ģimnāzijas audzēknis

Nodokļu maksātāju tiesības

– Pilnībā piekrītu Valsts izglītības satura centram, jo uzskatu, ka rezultāti ir jāpublisko. Iemesli ir vairāki.

Pirmkārt, mēs esam publiska skola, kurā saņemam bezmaksas izglītību. Skolu savukārt uztur nodokļu maksātāji, un viņiem ir tiesības zināt par kvalitāti, kādu sniedz šī skola un kā skolēni izglītības iestādē izrāda iniciatīvu. Noderīgi būs arī mums pašiem, jo darba devēji un augstskolas spēs adekvāti novērtēt, no kādas izglītības iestādes mēs nākam.

Otrkārt, rezultātu publiskošana daļēji novērš baumošanas iespēju, ko praksē pieredzējām, – skolas nomelnošanu. Pašreizējā situācijā centralizēto eksāmenu rezultāti bija viegli pieejami un parādīja, ka Bauskas Valsts ģimnāzijas centralizēto eksāmenu rezultāti ir labi. Tie bija vienkārši atrodami argumenti. Tas ir labāk nekā, ja būtu «jārokas», jāpieprasa speciāli informācija.

Treškārt – uzskatu, ka mums no rezultātiem nav jākaunas. Esam pietiekami spēcīgi skolēni un arī izglītības iestāde kopumā.

Publiskie vērtējumi ir izcils «ceļvedis» vecākiem, kas vēlas laist savu skolēnu kādā no skolām, lai var izdarīt pamatotu izvēli.


Karīna Burmistrova, skolēnu mamma

Ir svarīgi zināt

– Nesaprotu, kāpēc jābaidās rādīt rezultātus un sasniegumus, kā arī mīnusus, ja tādi ir. Ja izglītības iestādē ir kādi mīnusi, tad ir jāstrādā, lai tos labotu visā sistēmā, nevis jāatrod kāds viens, kuru vainot, un jāatstāj, kā ir.
 
Man tas ir ļoti svarīgi – zināt! Jo vairāk zinām, jo mazāk iespēju kaut ko izdarīt nepareizi. Man ir ļoti svarīgi, kas māca manus bērnus. Kāda pieredze ir klasei, kur bērns mācīsies, kāda pieredze ir skolotājai ar iepriekšējām klasēm. Man ir svarīgi to zināt.

Ar informāciju par augstiem sasniegumiem olimpiādēs vien nepietiek. Zinu, ka bieži skolas vārdu uzceļ uz to čaklāko audzēkņu rēķina, bet lielākais atbalsts ne vienmēr ir vajadzīgs tiem čaklākajiem.

Pats svarīgākais – lai manam bērnam patiktu mācīties. Man patika, kā teica mana meita, kad viņai vaicāja: «Vai tu labi mācies, jo tev patīk saņemt stipendiju?» Viņa atbildēja: «Nē! Mācījos teicami arī bez stipendijas un priecājos par tiem bērniem, kas mācījās, lai iemācītos.»


Aivars Ķiņķevskis, Vecumnieku vidusskolas direktors

Darot sabiedrībai labu, reitings cieš
– Skolu rādītājus centralizētajos eksāmenos izpētu, taču gan man, gan skolotājiem svarīgāka ir informācija, ko sniedz rezultāti, nevis vieta reitingā.

Analizējot sasniegumus publiskajā telpā, visa atbildība tiek novirzīta tikai uz skolotāju; tiek aizmirsta mācību procesā iesaistītā otra puse – skolēns. Vajadzētu analizēt, cik motivēti jaunieši atnāk uz vidusskolu un kādi ir viņu mērķi. Kamēr vispārējo vidējo izglītību varēs iegūt ar 5% valsts pārbaudes darbā, tikmēr būs arī audzēkņi, kuri izmantos viņiem dotās tiesības. Signāls skolotāju kolektīvam mācīšanas procesā ir tas, ja motivētie un centīgie uzrāda zemus rezultātus kādā no priekšmetiem.

Ja klasē ir neliels bērnu skaits, viens skolēns var ievērojami paaugstināt skolas vidējo rezultātu vai gluži pretēji –, saņemot 5% eksāmenos, to pazemināt. Domāju, ka direktoriem, kuru skolās ir tālmācība vai izglītojas bērni ar īpašām vajadzībām, ir skumji skatīties uz skolas kopējiem «cipariem», jo, darot sabiedrībai labu, vidējais rezultāts cieš.

Ja kādam skolu sarindošana pēc eksāmenu rezultātiem ir svarīga, lai tā notiek, taču nepiekrītu, ka tas objektīvi raksturo izglītības kvalitāti.