BauskasDzive.lv ARHĪVS

Vecāki un pedagogi sadarbojas

Ruta Keiša

2019. gada 2. aprīlis 00:00

30
Vecāki un pedagogi sadarbojas

Rundāles novadā digitālajā nedēļā piedalās arī abas pirmsskolas izglītības iestādes.

No 25. līdz 29. martam Latvijā jau desmito reizi tika rīkota Digitālā nedēļa. Arī Rundāles novada bibliotēkās un izglītības iestādēs visi, sākot no pašiem mazākajiem un beidzot ar senioriem, varēja iegūt plašu informāciju par drošību internetā un jaunāko tehnoloģiju lietošanu.

Tehnoloģiju attīstība un pieejamība bērnus jau ļoti agrīnā vecumā ierauj vidē, kur līdzās pozitīvām iespējām ir daudz apdraudējuma.
«Bauskas Dzīve» viesojās pie Rundāles novada mazākajiem viedierīču lietotājiem divās pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Bērnudārzā «Mārpuķīte» tika rīkots tematisks pasākums «Esmu zinošs – esmu drošs!» par viedierīču un interneta lietošanas iespējām un vajadzībām atbilstīgi vecumam. Savukārt PII «Saulespuķe» programmā «Mobilais gudrinieks» pērn apzināti mobilā telefona lietošanas paradumi ģimenē, vecākiem sniegti ieteikumi dažādu lietotņu apzināšanā un izmantošanā, bet šogad veikta grupu vecāku aptauja, piecus, septiņus gadus vecu bērnu iepazīstināšana ar mobilo ierīču iespējām un riskiem.

Atšķirt savējo no svešā

Nodarbībās jautājumu un atbilžu veidā pedagogi rosināja zinātkāros bērnus pašiem meklēt drošus risinājumus negaidītām situācijām, lietojot mobilos telefonus, planšetes un datorus. Tehnoloģijas vecākiem sniedz iespēju uzturēt saikni ar bērnu visu diennakti, bet atvases ziņā ir pats svarīgākais – atšķirt savējo no svešā, iespējams, pat ļaunā, un saprast, kā rīkoties.

Ar PII «Mārpuķīte» trīs un četrus gadus veciem bērniem atraktīvi un interesanti runāja iestādes sporta skolotāja Agnese Grāvīte. Vispirms tika noskaidrots, kas ir viedierīces, tad uz ekrānā redzamajām telefona izvēlnēm – zvans no nepazīstama numura, uzaicinājums draudzēties vai ziņa, ka piedāvā laimēt kādu iekārojamu lietu u. c. –  tika meklētas atbildes un apstiprināta droša izvēle. Ja izlemt grūti, jāvaicā pēc padoma vistuvākajiem cilvēkiem. Bērni tika mudināti pārdomāt un izteikt priekšlikumus, kādas rotaļas, pastaigas vai sarunas iespējamas, kad viedierīces noliktas malā. Tika noskaidrots, kāpēc šīs izvēles ir svarīgas.

Piecus un sešus gadus sasniegušie jau ar lielāku pieredzi un pārliecību atklāja savas attiecības ar modernajām tehnoloģijām. Visi apstiprināja, ka tās izmanto, un neslēpa  arī patieso  darbošanās laiku. Sarunas raisījās par to, vai visus attēlus drīkst ievietot internetā bez draugu piekrišanas, bērniem skaidroja, ka nedrīkst izpaust ziņas par sevi un ģimeni. Ja mājās esi viens, visdrošāk uz nepazīstamiem numuriem neatsaukties. Bērnu atbildes apliecināja, ka audzinātājas iepriekš par šiem jautājumiem stāstījušas. Piemēram, veselības veicināšanas programmā, analizējot vienu no atkarībām – telefona lietošanu.

Tehnoloģijas – ne labas, ne sliktas
PII «Mārpuķīte» vadītāja Judīte Zeltiņa pastāstīja, ka nodarbībās plaši tiek pārrunāti ar interneta vidi saistīti jautājumi un uzvedība. Taču pedagogi uzsver – lai audzināšana dotu vēlamo rezultātu, prasībām jābūt saskaņotām un, bērna izpratnē, taisnīgām. Tās regulāri jāievēro arī vecākiem –, «lūk, tētis un mamma dara tāpat»! Bērni ar entuziasmu atstāsta vecākiem no audzinātājām dzirdēto un gaida apstiprinājumu tam, ka noteikumi visiem vienādi.

PII «Saulespuķe» digitālās nedēļas noslēgumā tika aktualizēti jautājumi, ar kuriem strādāts iepriekš. Tas darīts gan centra «Dardedze» izstrādātās drošības programmas «Džimbas skola» projektā, gan plašākā mācību programmā «Kā būt par vecāku 21. gadsimtā?», ko iepriekš izstrādājusi Latvijas mobilo telefonu kompānija «Amigo». Izglītības psiholoģe Dzintra Lasmane atgādināja bērnu grupai iepriekšējās dienās pārrunāto. Bērni aizrautīgi iesaistījās krustvārdu mīklas minēšanā, kas palīdz atcerēties interneta un viedierīču terminus un drošības jautājumus.

Dz. Lasmane stāsta: «Iemaņas un izpratne par vērtībām un tehnoloģiju lietošanas paradumiem veidojas ģimenē, tāpēc uzmanību veltām arī darbam ar vecākiem, skaidrojot metodes, kā bērnam saprotamā valodā pārrunāt ar atvasēm šos jautājumus.

Tehnoloģijas nav ne labas, ne sliktas, bet svarīgi, cik daudz un kā tās lieto. Dažreiz   tieši viedierīces ir lielisks palīgs vecāku un pedagogu darbā bērnu  komunikācijas spēju attīstīšanā. Ja bērnam ir grūti sazināties ar apkārt esošajiem, viedierīces var kļūt par vienu no galveniem palīgiem, kamēr bērns iemācās saziņai lietot valodu.

Protams, katram vecumposmam ir savi viedierīču lietošanas ierobežojumi un ar to saistītie riski, kas vecākiem rūpīgi jāizvērtē. Tā kā bērns pirmsskolas periodā kopē pieaugušo rīcību, svarīgi ģimenē veidot tehnoloģiju lietošanas paradumus.»