BauskasDzive.lv ARHĪVS

Ceļā uz «Zaudēto paradīzi»

Ligita Asare

2019. gada 19. marts 00:00

17
Ceļā uz «Zaudēto paradīzi»

Bauskas pilī top jauna koncertizrāde festivālam «Vivat Curlandia!».

Nedēļas nogalē, 15. – 17. martā, Bauskas pilī norisinājās renesanses deju, kora dziedāšanas un muzicēšanas meistarklases.

Meistarklašu mērķis – iesaistītajiem kolektīviem intensīvās studijās un treniņos bagātināties koncertizrādes «Zaudētā paradīze» iestudēšanā, kuru paredzēts izrādīt šīs vasaras Kurzemes un Zemgales hercogu Ketleru laika mūzikas un mākslas festivālā «Vivat Curlandia!» (festivāla norises datumi 20. – 21. jūlijs).

Dalībnieki no Bauskas, Vecumniekiem un Rīgas
Koncertizrādes iestudējuma veidošanā piedalās seno deju grupa «Galms» Bauskā, senās mūzikas ansamblis «Trakula» no Rīgas un Vecumnieku mūzikas un mākslas skolas koris. Meistarklases vadīja Eiropā atzītas seno deju un senās mūzikas speciālistes no Angli-
jas – renesanses deju un galma kultūras pētniece, horeogrāfe Heizela Denisone un mūzikas pasniedzēja, senās mūzikas ansambļa «Passamezzo» vadītāja Temzina Lūisa.

Jau piektdienas vakarā kora dziedātāji no Vecumniekiem T. Lūisas vadībā mācījās dziedājumus koncertizrādei. Deju grupas «Galms» vadītāja un uzveduma idejas autore Ilona Ozola atzina, ka kora vadītāja Liene Batņa atsaukusies koristu iesaistei uzvedumā, jo tā bērniem ir īpaša iespēja un pieredze – dziedāt latīņu valodā un uzstāties Bauskas pilī.

Sestdien un svētdien no rīta līdz vakaram divās pils zālēs vienlaikus studijas un treniņus aizvadīja deju grupa «Galms» un mūzikas ansamblis «Trakula». Kad vienā zālē kārtējā deja tuvojās «gatavībai» un otrā – muzikālais pavadījums, notika kopīgs priekšnesums un tā «slīpēšana».

Piešķir spānisku raksturu
«Galma» dalībnieki apguva no jauna vairākas dejas. Bet ar divām bija īpaši pagodināti no meistarklases pasniedzējas Heizelas Denisones puses – tās bija no jauna veidotas deju horeogrāfijas tieši «Galmam», un savu pirmizrādi tās piedzīvos koncertuzvedumā Bauskas pilī.

Horeogrāfe meistarklasi Bauskā vada jau atkārtoti. Viņa atzina, ka šāds darbs ar dejotājiem dažādās zemēs vienmēr viņu iedvesmo un vairo aizrautību ar renesanses deju. Arī iespēja iestudēt dejas tādā vietā kā Bauskas pils esot īpaša, tai piedien tāds dramatisms. Vēl viņa uzsvēra, ka liela nozīme ir sadarbībai ar I. Ozolu, jo kolēģē sajūt radniecīgu aizrautību, radošumu un nenogurstošu interesi par seno deju. Viņu iedvesmojusi I. Ozolas ideja par koncertuzvedumu «Zaudētā paradīze», kuras tēma saistīta ar Kristofora Kolumba atklāto «Jauno pasauli».

Tematiski dejām jāpiešķir spānisks raksturs un dramatisms, ko H. Denisone dejotājiem palīdzēja uzburt ar iztēli par vietu un apstākļiem, ko ataino deja, un tikai tad mācīja dejas soļus un rakstus. Viņa spēja iedvesmot dejotājus iejusties dažādos tēlos: «Tagad jūs neesat galminieki, jūs esat tikai tēli bez komunikācijas; tagad tu esi mazais melnais moris, bet tagad – barbars!»

Mūzika kļūst dzīva

Mūzikas meistarklases vadītāja T. Lūisa ir mācījusies vijoļspēli renesanses šūpulī Florencē, ir specializējusies renesanses mūzikā. Viņa veido dažādas senās mūzikas aranžijas muzikālām izrādēm un vēsturiskām filmām, kurās pati arī piedalās mūziķu lomās. T. Lūisa Latvijā ieradusies pirmo reizi, un tas viņai esot īpaši aizkustinošs notikums personīgi. Pagājušā gadsimta sākumā Rīgā dzīvojusi mūziķes vecvecmāmiņa, šeit jūtoties atgriezusies pie dzimtas saknēm un ir laimīga iepazīt Latvijas zemi un cilvēkus.

Kopā ar vairākiem «Trakulas» mūziķiem «Galms» arī iepriekš iestudējis koncertprogrammas, tagad sadarbība turpinās. Mūziķe Līga Jelēviča sacīja, ka labprāt brauc uz viesmīlīgo Bauskas pili un viņai patīk muzicēt kopā ar dejotājiem: «Tad mūzika patiešām kļūst dzīva!»