BauskasDzive.lv ARHĪVS

Jāmaina kritēriji vai tomēr attieksme?

Sandra Giptere-Ivanova

2019. gada 1. marts 00:00

1106
Jāmaina kritēriji vai tomēr attieksme?

Bauskas Valsts ģimnāzijas durvis jāaizver neilgi pirms izlaiduma.

Pēdējās dienās plašsaziņas līdzekļu uzmanības lokā nonākusi Bauskas Valsts ģimnāzija. «Bauskas Dzīves» lasītāji un novada iedzīvotāji vēlas saprast, kas īsti notiek izglītības iestādē, kurai vienīgajai mūspusē ir ģimnāzijas statuss.

Notikumu centrā skola nonāca pēc tam, kad kāda 12. klases audzēkne otrajā mācību semestrī, dažus mēnešus pirms pēdējā zvana, pēc sarunas direktora kabinetā aizgāja no skolas.

Esot rosināta sagādāt ārsta zīmi

Madara (vārds mainīts; redakcijai ir zināma meitenes identitāte) Bauskas Valsts ģimnāzijā bija mācījusies no 1. klases, tāpēc arī vecāki mudinājuši iegūt vidējo izglītību šajā skolā. Ar vidējām sekmēm meitene tika uzņemta 10. klasē. Jauniete izglītojās humanitārajā virzienā. Mācības diemžēl pavadījusi arī bieža slimošana. Iepriekšējās vidusskolas klasēs pat nācies piedzīvot operāciju un tās dēļ ilgāk neapmeklēt skolu, pēc tam bijuši vasaras darbi matemātikā, kas nav padevusies. Pārbaudes darbu vasarā gan nokārtojusi, iegūstot sešas balles. Vairākiem klasē esot grūtības ar matemātiku. 12. klasē arī nav izdevies izvairīties no kaitēm, tikusi kavēta skola, slimošanas dēļ vērtējumu matemātikā nav izdevies izlabot, tālab pirmais semestris 2018./2019. mācību gadā pabeigts ar trim ballēm. Meitene apgalvo, ka uz konsultācijām gājusi.

Uz izšķirošajām pārrunām skolniece uzaicināta 10. janvārī. Tajās piedalījies izglītības iestādes direktors Raimonds Žabovs, viņa vietniece Terēzija Pundure un klases audzinātāja Iveta Slavīte. Direktors sacījis, ka dokumentus varot ņemt ārā, jo «kāds iemesls tevi paturēt». Savukārt mācību pārzine rosinājusi dabūt atbrīvojumu no eksāmeniem biežās slimošanas dēļ. «Līdz 16. janvārim tai lietai jābūt nokārtotai. Vai nu zīme, vai ej projām!» tā, pēc meitenes stāstītā, stingri noteikusi skolas vadība. Ticis pieminēts arī tas, ka šādas sekmes negatīvi varot ietekmēt ģimnāzijas statusu.

«Zīmi negāju meklēt. Vecāki bija šokēti, bet atļāva man izvēlēties, ko darīt tālāk,» satraukti stāsta meitene. 14. janvārī viņa izņēmusi dokumentus. «Direktors teica, ka tā man būs labāk,» saka jauniete. Šajā pašā dienā savus dokumentus no skolas izņēmis arī puisis no paralēlklases. Arī viņam grūtības sagādājusi matemātika, un tālab notikušas līdzīgas pārrunas ar izglītības iestādes vadību.

Rada nospiedošu gaisotni
Konsultācijas matemātikā neesot palīdzējušas. Ja kas nav bijis skaidrs, skolotāja sacījusi: «Atver grāmatu un izlasi!»

Savukārt tagad, kad jauniete jau turpina izglītoties vienā no Rīgas tālmācības skolām, ir ticība, ka izdosies iegūt vidējo izglītību. Ir bijuši jau vairāki pārbaudes darbi, saņemts vērtējums septiņas balles un augstāk. Matemātikā gan kontroldarbi vēl tikai priekšā.

«Ar atklātību gribēju panākt to, lai tiem, kuri paliek, būtu vieglāk, lai sistēma mainītos, jo gadiem tā ir. Skolotāji radīja nospiedošu izjūtu, man bieži tādēļ skolā sāpēja galva. Mācies, mācies, bet tāpat viņu acīs esi viduvējība!» piedzīvoto atminas nu jau bijusī Bauskas Valsts ģimnāzijas audzēkne.

Atbalsta grupa skolēniem

Arī «Bauskas Dzīve» devās uz «pārrunām» pie direktora Raimonda Žabova viņa kabinetā. Sarunā piedalījās arī direktora viet-nieces Maruta Lagzdiņa un Terēzija Pundure. Direktors atklāja, ka ģimnāzijā tiek uzņemti audzēkņi bez nepietiekama vērtējuma. Senāk bijuši arī iestājeksāmeni, tagad tādu nav. Ir nākamā audzēkņa un viņa vecāku saruna ar skolas vadību, kurā tiek noskaidroti izglītošanās mērķi, interese par konkrētu programmu. Svarīgi arī, lai profila mācību priekšmetos vērtējums būtu augstāks par četrām ballēm.

Runājot par konkrēto meiteni, mācību iestādes vadība stāsta, ka viņa bija iesaistīta Eiropas Savienības Sociālā fonda atbalsta projektā «PuMPuRS», kas vērsts uz priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanu un paredz dažādus atbalsta pasākumus, kā arī individuālu darbu. Skola apmaksā piekļuvi uzdevumiem.lv, kur arī Madara bija aicināta darboties, jo īpaši matemātikā. Šajās aktivitātēs viņa gan bijusi kūtra.

Bauskas Valsts ģimnāzijā ir izveidota atbalsta grupa skolēniem. Mācību darbs tiekot vērtēts un analizēts regulāri un sistemātiski. Tika rīkotas tikšanās, kopīgi izveidots plāns, izvirzīti mērķi, kā atrisināt konkrētā audzēkņa mācību darba grūtības. Arī ar Madaru tikšanās 10. janvārī nebija pirmā. Vairākas sarunas notikušas jau 10. klasē. Ikviena šāda tikšanās tiek protokolēta, par ko «Bauskas Dzīve» pārliecinājās, apskatot dokumentus, ko parakstījuši arī sarunā iesaistītie skolēni.

Divi rakstiski aizrādījumi
Skolas noteikumos ir minēts, ka pēc atgriešanās no slimošanas divu nedēļu laikā jāuzraksta nokavētie pārbaudes darbi, ko meitene ne vienmēr izdarījusi. Skolas vadība uzsver, ka Madarai trūcis regulāra mācību darba, vairākos priekšmetos vērtējums bijis tikai četras piecas balles, savukārt matemātikā 12. klases pirmajā semestrī tas pat bijis nepietiekams – trīs balles.

«Bauskas Dzīve» kopā ar skolas vadību apskatīja arī 30. oktobra tikšanās protokolu, kurā redzams – sarunā uzsvērts, ka nedrīkst būt nepietiekams vērtējums, norādīts datums, līdz kuram jāuzlabo sekmes angļu valodā, fizikā un matemātikā. Dokumentu parakstījusi arī jauniete. Skolas iekšējās kārtības noteikumos (100. p. 3. daļa) minēts, turklāt tie audzēkņiem ir zināmi, ka direktors lemj par 10. – 12. klašu audzēkņu iespējām turpināt izglītību Bauskas Valsts ģimnāzijā, ja divas reizes nav reaģēts uz atkārtotiem rakstiskiem aizrādījumiem. Saņemot divus rakstiskus direktora aizrādījumus, audzēkni «var atskaitīt no skolēnu skaita». 2. novembrī uzrakstīts rīkojums par rakstiska aizrādījuma izteikšanu. Tika piedāvāti dažādi atbalsta plāni, mācību sasniegumu uzlabošanas iespējas – fakultatīvas nodarbības, gatavošanās eksāmeniem, individuālas konsultācijas, ko jauniete nav izmantojusi. Turklāt pirmajā semestrī viņai bija arī 13 neattaisnoti kavētas mācību stundas.

Tā kā Madarai bijis nepietiekams vērtējums matemātikā, «Bauskas Dzīve» kopā ar skolas vadību apskatīja datorā redzamo konsultāciju apmeklējumu, kurā priekšmeta skolotāja minējusi norišu datumu, tematu, skolēnu uzvārdus, kuri konkrētajā dienā nākuši mācīties. Madara daudz bija kavējusi slimošanas dēļ, viņa būtu varējusi apmeklēt aptuveni 35 konsultācijas, taču meitenes uzvārds bija atrodams tikai vienā papildnodarbībā pie matemātikas skolotājas.

Pēc laika, 10. janvārī, bija vēl viena tikšanās, kurā līdz 16. janvārim tika uzdots uzlabot mācību darbu. Uz «Bauskas Dzīves» jautājumu, vai direktors kā risinājumu jaunietei licis sarūpēt ārsta zīmi, R. Žabovs atbild noliedzoši. Bijusi šāda saruna ar skolas vadību: «Ja tu tik daudz esi slimojusi, vai tu veselības stāvokļa dēļ spēsi nokārtot eksāmenus?» Internetā klīstošos vairumā anonīmos komentārus par to, ka skolā esot sistēma prasīt šādas zīmes, «uzstādīt ultimātu», lai nebojātu ģimnāzijas reitingu, T. Pundure noraida. Viņa atklāj, ka pagājušajā mācību gadā bijusi tikai viena meitene, kura veselības problēmu dēļ atbrīvota no eksāmeniem. Savukārt puisis no paralēlklases laiku veltījis savam biznesam, tālab ģimnāziju pametis.

«Atbirums» nav liels
Izvērtējot iesaistītajām pusēm nepatīkamo situāciju, «Bauskas Dzīve» skolas vadībai jautāja, vai nebūtu pārskatāmi kritēriji, kādiem jāatbilst, iestājoties ģimnāzijā. «Ir skolēni, kuriem ir četras balles, bet savus mācību sasniegumus, cītīgi strādājot, viņi uzlabo. Varbūt nav jāmaina kritēriji, bet tomēr attieksme pret mācību darbu?» retoriski jautāja Maruta Lagzdiņa. Direktors atzina, ka par to esot domāts, ir bijis arī priekšlikums atgriezties pie iestājeksāmeniem, tomēr finansēšanas sistēma «Nauda seko skolēnam» ietekmē ikvienu skolu, turklāt audzēkņi ir dažādi. Tomēr vairums nākot motivēti un atbilst skolas īpašajam statusam.

Ģimnāzijām ir jānodrošina gan kvalitatīvie rādītāji – centralizēto eksāmenu rezultātiem jābūt 12% virs vidējā valstī, gan kvantitatīvās prasības – vismaz 120 audzēkņu vidusskolas posmā. Mācību iestādē, salīdzinot ar citām ģimnāzijām, neesot liels «atbirums», jo vairums izmantojot piedāvātos atbalsta pasākumus un iespējas.

2018. gadā pēc centralizēto eksāmenu rezultātu kopvērtējuma «Draudzīgā aicinājuma fonda» skolu reitingā Bauskas Valsts ģimnāzija Latvijas pilsētu ģimnāziju topā ierindojusies trešajā vietā; labākus centralizēto eksāmenu rezultātus uzrādīja Cēsu un Siguldas Valsts ģimnāzija.

«Četras balles nav ģimnāzijai atbilstīgs vērtējums. Mēs sagaidām, lai tiktu ieguldīts darbs,» sacīja M. Lagzdiņa. «Sniedzam atbalstu un arī prasām, lai mācās,» uzsver R. Žabovs.