BauskasDzive.lv ARHĪVS

Daudzus pasta pakalpojumus Brunavā pastnieks varēs sniegt klienta mājās

Ligita Asare

2019. gada 19. februāris 07:12

1488
Daudzus pasta pakalpojumus Brunavā pastnieks varēs sniegt klienta mājās

Pēc Bauskas novada domes priekšsēdētāja Arnolda Jātnieka iniciatīvas 18. februārī novada domē notika pašvaldības pārstāvju tikšanās ar VAS “Latvijas Pasts” valdes locekli Kristapu Krūmiņu un Zemgales reģiona vadītāju Inesi Freidenfeldi.

Tikšanās iemesls bija Brunavas pagasta iedzīvotāju paustais sašutums par dzīves apstākļu pasliktināšanos sakarā ar gaidāmo pasta nodaļas slēgšanu Brunavā, iedzīvotāji savu neapmierinātību un jautājumus izklāstījuši arī vēstulē.

Domes priekšsēdētājs A. Jātnieks pastāstīja, ka Brunavai tuvākā pasta nodaļa atrodas ap 20 km attālumā. Tas nozīmē, ka cilvēkiem būs jātērē visa diena, izmantojot pieejamo sabiedrisko transportu, lai saņemtu vai nodotu sūtījumu. Viņš atzina, ka nevar nepiekrist – iedzīvotājiem tas radītu neērtības.


Pakalpojumus sola pat pieejamākus
“Latvijas Pasta” pārstāvis K. Krūmiņš izvērsti paskaidroja, ka pasta nodaļas likvidēšana neliegs saņemt tos pašus pakalpojumus Brunavā, tie pat kļūs iedzīvotājiem pieejamāki. Pastnieks, kas pašlaik piegādā sūtījumus līdz katra pastkastītei, turpmāk varēs piedāvāt arī tos pakalpojumus, ko līdz šim varēja saņemt tikai pasta nodaļā. Tas nozīmē, ka, piemēram, senioram nebūs jāmēro ceļš līdz pasta nodaļai, lai iegādātos aploksnes, kartiņas vai nosūtītu vēstules. Pastniekam būs līdzi svari, lai viņš varētu pieņemt paku sūtījumus no jebkura klienta mājās. Viņš atbilstoši klienta pasūtījumam varēs piegādāt arī skaidras naudas izmaksas no pasta norēķinu konta.

Uz šādu klientu apkalpošanas modeli pāriet pamato faktiskais pasta pakalpojumu pieprasījums konkrētajā nodaļā. Brunavas nodaļā vidēji tie ir 8 sūtījumi dienā, ieskaitot pašvaldības institūciju sūtījumus, un tas ir ļoti maz. Arī argumenti par to, ka pastā cilvēki iegādājas, piemēram, sēklas vai citas preces, ne tuvu nespēj nosegt zaudējumus, un tā arī nav pasta funkcija. Ir dienas, kad nodaļā netiek veikts neviens pasta pakalpojums. Brunavas pasta nodaļa mēnesī pelna aptuveni 200 eiro, bet darba samaksa darbiniekam ar nodokļiem izmaksā ap 500 eiro. Gadā nodaļa nes ap 5000 eiro zaudējumu uzņēmumam. Līdzīgi zemi ienākumi ir arī Codes pasta nodaļā. Trūkstošo nākas segt ar citu nodaļu nopelnīto, kas, savukārt, neļauj tur uzlabot darba samaksu strādājošajiem vai veikt citus ieguldījumus.

Jaunā kurjerveida pasta pakalpojumu piegāde būs daudz ekonomiskāka uzņēmumam un ērtāka klientiem. Tas nozīmē, ka pasts darīs to, ko klients pasūtīs, nevis gaidīs – vai klients šodien atnāks vai neatnāks uz nodaļu. Tādējādi pasta pakalpojumi īstenībā netiek slēgti, jo pasts arī nedrīkst to darīt. Pasta pakalpojumu sniegšanu nosaka valsts pakalpojumu regulators, skaidro K. Krūmiņš.


Pašvaldību atbalsts – viens no risinājumiem
Domes priekšsēdētāja vietnieks Voldemārs Čačs izteica priekšlikumu, ka nolūkā saglabāt pasta nodaļu pašvaldība varētu neprasīt samaksu par telpu nomu. Pasta nodaļas slēgšana ir arī sociāls jautājums, kas ir pašvaldības rūpe.  Uz to K. Krūmiņš atbildēja, ka piedāvājums ne tuvu neatrisina zaudējumu apjomu konkrēti Brunavā, bet tas var būt risinājums kādas citas nerentablas pasta nodaļas slēgšanas atlikšanai novada teritorijā. 

Zemgales reģiona vadītāja Inese Freidenfelde pastāstīja, ka uzņēmumam ir vairāki šādi pašvaldību atbalsta piemēri, kas ļāvuši neslēgt pasta nodaļas. Viņa arī minēja, ka praksē jau veiksmīgi darbojas kurjerpasta pakalpojumi. Piemēram, Kokneses novada Iršos jaunā kurjerpasta sistēma darbojas praksē labi. Tur pastniece tiešām ir apmierināta ar papildus nopelnīto un apmierināti arī klienti.

A. Jātnieks vēlējās zināt, kā pasta pakalpojumus nodrošina Dāviņos, kur pasta nodaļas darba laiks optimizēts jau no 2018.gada decembra. I. Freidenfelde pastāstīja, ka bijusī nodaļas darbiniece vienu stundu apkalpo klientus pašvaldības telpās, pakalpojums tiek nodrošināts un tur viss esot kārtībā. Ja klientu ir vairāk kā stundā spēj apkalpot, strādā līdz pēdējam klientam. 


Vairāk nopelnīt un attīstīt tehnoloģijas
K. Krūmiņš minēja, ka pasta pakalpojumu optimizācija, pārejot uz jauno pakalpojuma modeli, dos arī iespēju pastniekam nopelnīt vairāk, braucot pa to pašu maršrutu. Papildus pamata atalgojumam pastnieks saņems par jauno pakalpojumu sniegšanu. Pastam valsts neko papildus nepiemaksā, tāpēc tam kā jebkuram uzņēmumam jānodrošina rentabilitāte un peļņa, lai pastāvētu un attīstītos. Bez tam pakalpojumu pieprasījuma saturs mainās. Uzņēmumam jāpielāgojas un jāattīsta atbilstošas tehnoloģijas. Pastnieki ir apgādāti ar viedtālruņiem, lai varētu pieņemt arī elektroniskus parakstus. Izmantojot Latvijas pasta aplikāciju, klienti attālināti var veikt pasta sūtījuma pāradresāciju.

Piemēram, Lietuvā pasts jau ir pieņēmis lēmumu par pastnieku nodrošināšanu ar uzņēmuma automašīnām. Arī “Latvijas Pasts” apsver šādu iespēju. Arī šī iemesla dēļ jāslēdz ilgstoši nerentablās nodaļas, lai gūtu līdzekļus automašīnu iegādei. Viņš gan piebilst, ka daudzi pastnieki atzīst, ka labprāt izmanto darbam personīgos auto, jo viņiem tas ir izdevīgi.

A. Jātnieks pauda šaubas, vai pastnieki, kas jau tagad ir noslogoti dienas garumā, spēs uzņemties papildu pienākumus. Viņš interesējās, kā tiek gādāts par pastnieku drošību, ņemot vērā, ka tagad pārvadājamās skaidras naudas apjoms var pieaugt. K. Krūmiņš piekrita, ka apsardze kā inkasatoriem netiek nodrošināta. Taču pastnieks neved sev līdzi lielu, neierobežotu naudas daudzumu. Viņš atcerējās tikai vienu gadījumu 15 gadu laikā, kad pastniekam ir uzbrukts laupīšanas nolūkā.


Iedzīvotāji saņems informāciju pastkastēs
Sarunas gaitā dalībnieki abpusēji atzina, ka iedzīvotāju satraukuma galvenais iemesls ir bijusi nepietiekama komunikācija un izskaidrošanas darbs par jauno pakalpojuma modeli. Klientiem nav izskaidrots, ka, slēdzot nodaļu, netiek slēgta pakalpojumu pieejamība.

K. Krūmiņš apsolīja, ka mēnesi pirms nodaļas slēgšanas, kas paredzēta ar 20.martu, katrā pastkastītē iedzīvotāji saņems rakstisku informāciju, kādus pakalpojumus viņi var pasūtīt mājās. I. Freidenfelde precizēja, ka jau šonedēļ iedzīvotāji saņems rakstiskus paziņojumus par izmaiņām pasta pakalpojumu saņemšanas kārtībā. Uzņēmuma pārstāvji solīja, ka gan pašvaldība, gan reģionālais laikraksts saņems oficiālu preses relīzi par gaidāmajām izmaiņām.

Vēl sarunu dalībnieki vienojās, ka pašvaldība ar ieinteresētību izskatīs “Latvijas Pasta” priekšlikumus par iespējamo atbalstu konkrētu pasta nodaļu uzturēšanas optimizēšanā. Pašvaldības pārstāvji informēja arī par nepieciešamību izvietot pastkasti Vecsaules centrā. Pašlaik vecsauliešiem no pagasta centra jābrauc vai nu uz Ozolaini vai Bausku, lai pat vēstuli nosūtītu.