Izskata iespēju atcelt braukšanas maksu maz izmantotos vietējās nozīmes autobusu maršrutos

Ierosinājumu, ka reģionālajos maršrutos iedzīvotājiem nodrošina
bezmaksas pārvietošanos, jau ilgāku laiku atbalsta arī baušķenieks Uldis
Kolužs, Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas
vadītājs. Publisku atbalstu šai idejai paudis jaunais satiksmes ministrs
Tālis Linkaits.
Intervijā
laikrakstam «Latvijas Avīze» T. Linkaits norādīja, ka viņš atbalsta
Igaunijas transporta modeli. Starppilsētu maršrutos jeb komerclīnijās
Igaunijā dotāciju nav, jo ir pietiekama pasažieru plūsma, lai gūtu
peļņu. Savukārt vietējie autobusu pārvadājumi var būt bez maksas.
«Tur,
kur laukos autobuss pārvadā pāris cilvēku, viņu iemaksātie daži eiro
pēc būtības izmaksās neko nemaina. Ja cilvēks brauc uz tuvējo darbu,
skolu, slimnīcu, tas būtu par brīvu. Tas vietējos piesaistītu
sabiedriskajam transportam. Valstij paliek atbildība pret iedzīvotāju,
ja viņš vēlas nonākt līdz bibliotēkai, lai internetbankā veiktu
maksājumus, vai pagasta pārvaldei,» skaidro Tālis Linkaits. Viņš arī
uzskata, ka ir jādomā par transporta pakalpojumu dažādošanu –
sabiedriskais transports uz pieprasījumu un citi pārvadājumu veidu
varianti.
Aptaujātie eksperti atzīst, ka šāds solis varētu būt
viens no svarīgiem faktoriem lauku teritoriju atbalstam. Reģionālajos
maršrutos jau tagad apmēram 60 procentus ienākumu sabiedriskajiem
pārvadātājiem nodrošina subsīdijas. Noņemot subsīdijas no komerclīnijām
un pārceļot visu uz lauku reģioniem, kopējais subsīdiju pieaugums nebūtu
liels. Kā vēl vienu ieguvumu aptaujātie vērtē faktu, ka samazināsies
nevienlīdzība ar Rīgu, kur pilsētas satiksmē ir ļoti daudz personu, kas
pārvietojas bez maksas.
Tomēr tam visam ir viena problēma – var
gadīties, ka, pat ja ideju atbalsta, to varēs īstenot tikai pēc desmit
gadiem, ja tik ilgi atbalsts noturēsies.
Bauskas
novada domes deputāts U. Kolužs uzskata – ja ideju vēlas īstenot, tad
tas jādara ļoti ātri un uzreiz. «Šogad jābūt gatavam konkursam, kas
noteiks, kuri uzņēmumi maršrutos no 2021. gada sāks pārvadājumus. Tas
būs konkurss uz desmit gadiem. Tas ir garš periods, un tas nozīmē, ja
kaut ko vēlas vēl pamainīt, tas ir jādara ātri un uzreiz. Atliek cerēt,
ka šajos konkursos šāda sistēma jau būs iekļauta. Pagaidām informācijas
par to nav,» tā U. Kolužs. Viņš atzīst, ka Autotransporta direkcija, kas
atbild par konkursiem, pagaidām šo ideju neatbalsta.
Pesimistiskāks
ir Jānis Kļaviņš, pasažieru pārvadājumu uzņēmuma SIA «Aips» valdes
loceklis. «Ņemot vērā, ka 2020. gada 31. decembrī beidzas līgumi par
reģionālajiem un vietējas nozīmes pārvadājumiem, vai to var paspēt
realizēt? Jaunie konkursu nosacījumi jau ir apmēram zināmi, un tas ir
tikai loģiski, ka noteikumiem jābūt skaidriem vismaz gadu pirms konkursa
sākšanās,» saka J. Kļaviņš. Viņš pauž, ka šādas izmaiņas var saturēt
daudz nosacījumu, kuriem jābūt zināmiem jau iepriekš, nevis konkursa
priekšvakarā. Un par šiem nosacījumiem esot svarīgi vienoties laikus.
Ekspertus
uztrauc arī citi faktori – Latvijas likumdevēji bieži vien pamanās labu
ideju sabojāt tā, ka pēc tam liekas, ka labāk bija vispār neko
nemainīt. «Uzreiz var pateikt, ka cilvēku būs vairāk, un ir grūti
prognozēt autobusu piepildījumu,» saka J. Kļaviņš.
Uzņēmēji
vērtē, ka, pārejot pilnībā uz reģionālo maršrutu subsidāciju, var atkal
sākt slēgt maršrutus. «Visvairāk brauc cilvēki no Rītausmām, Ceraukstes
un Saulaines, bet pārējos maršrutos ļaužu skaits ir mazs vai ļoti mazs.
Pavisam nerentablo reisu nav daudz, bet tādi ir, jo cilvēki no laukiem
vienalga ir jāizvadā,» saka J. Kļaviņš. Var gadīties, ka mazā braucēju
skaita dēļ valsts izvēlas kaut ko nesubsidēt. Savukārt Agris Lagzdiņš
kritiski vērtē ideju par sabiedrisko transportu uz pieprasījumu –
Valmierā esot izmēģināts, un izrādījies, ka iedzīvotāji šādu pakalpojumu
nepieprasa – vienkārši neviens nezvana.
Savukārt daži
iedzīvotāji uzskata, ka tas tomēr būs diskriminējoši. «Iznāk tā – ja no
Vecumniekiem persona brauks uz Bausku strādāt, tad par to nebūs jāmaksā,
bet, ja braukšu no Bauskas uz Rīgu strādāt, tad maksāšu. Un,
visticamāk, arī sekos cenu kāpums biļetēm starppilsētu maršrutos.
Uzskatu, ka racionālāk ir noteikt atvieglojumus reģionu iedzīvotājiem,
izmantojot sabiedrisko transportu, un pētīt cilvēku grupas, kas ar to
pārvietojas,» pauž Bauskas novada iedzīvotāja Kristīne Maksimova.
Tomēr
pārsvarā viedokļi par šādu ideju ir pozitīvi. «Tas atrisinātu ļoti
daudzas problēmas. Visu laiku saka – šoferi ir negodīgi, vajag modernus
kases aparātus, videonovērošanu. Bez biļetēm šo problēmu nebūs,» saka
U. Kolužs. Gan viņš, gan A. Lagzdiņš vērtē, ka tas varētu radīt izmaiņas
arī maršrutos, kur pašlaik kursē gan autobusi, gan skolēnu autobusi.
«Pašlaik skolēnu autobusi «zog» klientus, kas brauc tur par velti,» saka
A. Lagzdiņš. Ja izvēlas visus reģionālos maršrutus subsidēt, tad varētu
veikt izmaiņas – vai nu cilvēki izbraukā ar skolēnu autobusu, vai šos
maršrutus pilnībā pārņem privātie pakalpojuma sniedzēji.
«Sabiedriskais
transports laukos ir arī ekoloģijas jautājums – jo vairāk iedzīvotāju
brauc ar autobusiem, jo mazāk ar automašīnām, un oglekļa oksīda izmešu
apjoms sarūk. Domāju, ka, ieviešot šādu sistēmu, daudzos gadījumos
cilvēki izvēlēsies braukt ar autobusu, nevis mašīnu. Tas būs arī liels
atspaids lauku iedzīvotājiem – nav noslēpums, ka nevienlīdzība starp
lielajām pilsētām un laukiem pašlaik ir ļoti izteikta,» saka U. Kolužs.
Viņš rēķina, ka šādas idejas īstenošanai subsīdijām vajadzētu papildu
četrus miljonus eiro, bet varbūt pat beigās subsīdiju summa būtu mazāka,
nekā domāts, ja pārskatītu maršrutus, ņemot vērā skolēnus pārvadājošos
autobusus, un samazinātu izmaksas uzņēmējiem.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»