BauskasDzive.lv ARHĪVS

Jaunais centrs ikdienu maz mainīs

Uldis Varnevičs

2019. gada 1. februāris 00:00

38
Jaunais centrs ikdienu maz mainīs

Šodien, 1. februārī, atklās Bauskas valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru Uzvaras ielā 1, Bauskas novada domes administrācijas ēkas telpās. Solīts, ka centrs piedāvās apmēram desmit valsts iestāžu pakalpojumus.

Aptaujātās valsts iestādes un arī iedzīvotāji gan norāda, ka nekādas īpašas pārmaiņas viņu dzīvē jaunais centrs neradīs. Daži uzņēmēji atzīst, ka tas saistīts nevis ar idejas efektivitāti, bet gan faktu, ka arī iepriekš Bauskā viss bija diezgan koncentrēti un nelielos attālumos. Ne visur Latvijā esot bijis tik labi.

Ieguldīti vairāk nekā 80 tūkstoši eiro
Klientu apkalpošanas centra telpas labiekārtoja SIA «Cascade mining», kas uzvarēja konkursā par pārbūvi ar piedāvājumu 80 247,09 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa. Darbi gan kavējās – centrs bija jāatver jau pirms gadumijas. Tad solīja atvērt janvāra sākumā, realitātē – tikai februāra sākumā. Centra darbības nodrošināšanai Bauskas novada dome jaunus darbiniekus nepieņēma, izlemjot iztikt ar kancelejas nodaļas speciālistiem un atbilstīgi paaugstinot atalgojumu centra darbībā iesaistītajām speciālistēm.

Bauskas novada domes sabiedrisko attiecību speciālists Artūrs Dulbe informē, ka iedzīvotāji Bauskas valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā neatkarīgi no dzīvesvietas varēs pieteikt noteiktus Valsts ieņēmumu dienesta (VID), Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA), Valsts zemes dienesta (VZD), Lauksaimniecības datu centra, Lauku atbalsta dienesta (LAD) pakalpojumus. Būs iespējams saņemt konsultācijas par Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA), Uzņēmumu reģistra, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Valsts darba inspekcijas, VID un VSAA interneta pakalpojumiem, kā arī iegūt informāciju un praktisku palīdzību darbā ar datoru, internetu, eID viedkaršu lasītāju.

«Mērķis ir sniegt informāciju un konsultēt privātpersonas un uzņēmējus par pašvaldības sniegtajiem pakalpojumiem, to saņemšanas kārtību, procedūru un nepieciešamajiem dokumentiem, kā arī sniegt konsultācijas par valsts iestāžu pakalpojumiem un valsts iestāžu e-pakalpojumu lietošanu,» informē A. Dulbe. Bauskas novada domes kancelejas vadītāja Līga Kausiniece skaidroja, ka centrā būs kabineti VID, VZD un VSAA darbiniekiem, kā arī būs atsevišķs kabinets Bauskas novada iedzīvotāju reģistrēšanas un dzīvokļu lietu speciālistei Sandrai Kazākai. Vienreiz nedēļā kopējā telpā klientus pieņems LAD speciālisti.

Kā strādāja, tā strādās
Jaunā centra atklāšana gan maz maina iesaistīto valsts iestāžu darbību. Dažas iestādes arī iepriekš darbojās domes administrācijas ēkā un tagad arī turpinās to darīt. To skaitā ir, piemēram, VSAA. «VSAA Bauskas nodaļas darbinieku skaitu jaunā centra atvēršana neietekmēs. Mēs paliekam tajās pašās telpās un nodrošinām klientu apkalpošanu piecas dienas nedēļā tāpat kā līdz šim. Likumā teikts, ka šādā centrā vismaz trīs iestādes vismaz vienu darbdienu nedēļā sniedz visus savā pārziņā esošus pakalpojumus, un mēs esam viena no šādām iestādēm,» informē Iveta Daine, VSAA preses sekretāre.

Centra atvēršana nemaina ikdienu arī uzņēmumos, par kuru darbību un pakalpojumiem interneta vidē varēs saņemt konsultācijas. «Centrā varēs iegūt informāciju par Uzņēmumu reģistra e-pakalpojumiem, vienlaikus saņemot palīdzību e-pakalpojumu lietošanā. Papildus varēs noskaidrot informāciju par tuvākās reģionālās iestādes darba laiku. Centra izveide neietekmē pašreizējo Uzņēmumu reģistra Bauskas reģionālās nodaļas darbu, tāpat kā līdz šim visus iestādes sniegtos klātienes pakalpojumus un konsultācijas var saņemt Bauskas reģionālajā nodaļā uz vietas,» informē Evija Rimšāne, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra sabiedrisko attiecību speciāliste.

«Jaunais centrs neietekmēs Valsts zemes dienesta klientus – darba laiks paliek tas pats, un adrese nemainās,» tāpat uzsver VZD sabiedrisko attiecību speciāliste Iveta Ciganova. L. Kausiniece pastāstīja, ka VZD speciālistiem būs vieglāk pieņemt apmeklētājus, jo dienesta kabineti līdz šim atradās ēkas ceturtajā stāvā un ik pa brīdim gadījās klienti, kas tik augstu uzkāpt nevarēja.

VID pārceļ apkalpošanu
Iestāde, kuras darbībā būs zināmas pārmaiņas, ir Valsts ieņēmumu dienests. VID pakalpojumus iedzīvotāji tagad varēs saņemt jaunajā centrā, savukārt līdzšinējā VID klientu apkalpošanas centrā Bauskā, Dārza ielā, iedzīvotāju apkalpošana klātienē vairs nenotiks. VID darbinieki klientus apkalpos trīs reizes nedēļā – pirmdienās, otrdienās un ceturtdienās. Tā informē VID pārstāve Evita Teice-Mamaja.

VID speciāliste sacīja, ka šāda prakse darbojas jau 83 Latvijā izveidotajos vienotajos valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centros. Daudz ieguldīts VID informācijas tehnoloģiju attīstībā, daudzi procesi ir automatizēti, un teju visi pakalpojumi iedzīvotājiem pieejami attālināti, samazinot nepieciešamību apmeklēt iestādi klātienē.



VIEDOKĻI

Santa Ibragimova, uzņēmēja:
– Uzņēmumu reģistru, VID un līdzīgas iestādes gandrīz neapmeklēju – vienreiz biju Uzņēmumu reģistrā, bet to problēmu varēja nokārtot arī internetā. Savukārt VID jautājumus kārtoju EDS sistēmā – tas ir ērtāk un vienkāršāk nekā kaut kur braukt un tērēt savu laiku. Arī Uzņēmumu reģistrā nepieciešamās izmaiņas var saskaņot internetā, parakstoties ar savu elektronisko parakstu.
Tomēr ideju par vienotu pakalpojumu centru vērtēju kā ļoti labu – pakalpojumu saņēmējam tas noteikti ir ērtāk. Īpaši pozitīvi tas varētu būt cilvēkiem no lauku sētām, kur bieži vien pat interneta nav. Zinu, ka tas pēdējā laikā ir viens no galvenajiem faktoriem, kāpēc izmanto pakalpojumus klātienē, jo cilvēki līdz 70 gadu vecumam lielā skaitā jau paši māk visu nokārtot internetā.

Lauris Krasņikovs, uzņēmējs:
– Nodarbojos ar dažādām lietām, tāpēc agrāk bieži iznāca aiziet gan uz VID, gan Uzņēmumu reģistru, gan citām iestādēm. Pēdējā laikā tomēr vairāk darbojos internetā un iestādes apmeklēju mazāk, tāpēc šāda vienota centra izveide manā dzīvē neko daudz nemainīs.
Tomēr iniciatīva visu apvienot vienā vietā ir laba. Vecāka gadagājuma cilvēkiem internetu ir grūtāk lietot, un viņiem arī būs ērtāk, ka visi pakalpojumi ir vienviet. Cita lieta – vai šāds apkopojums neradīs rindas un problēmas. Īpaši tas varētu būt saistīts ar VID, kad cilvēki martā ieradīsies iesniegt nodokļu deklarācijas. Tad vienā «čupā» sanāks cilvēki ar čekiem, kas kārto dažādu slimības un citu pabalstu lietas, un tas var ievilkties ilgāk nekā atsevišķās iestādēs. Jācer, ka šo jomu veiksmīgi sakārtos, bet jebkurā gadījumā jārēķinās ar lielāku noslogojumu nekā atsevišķās iestādēs.